اهمیت آب در زندگی شما چقدر است؟ تا به حال درباره ی دسترسی مردم جهان به آب مطالعه کردید؟ در این مطلب حقایقی کلیدی درباره آب را بخوانید.

عنصری که زندگی بخش است

اهمیت آب در کره زمین از هیچ کسی پنهان نیست. حیات و زندگی کره زمین به این مایع بی رنگ وابسته است. همانطور که میدانید تقریبا ۶۰٪ از بدن یک انسان بالغ را آب تشکیل میدهد. دسترسی آسان به آب سالم از اولین حقوق هر انسانی است. زیرا پای مرگ و زندگی در میان است. در این مطلب به میزان دسترسی مردم جهان به آب آشامیدنی، ذخایر آب و اهمیت این عنصر در زندگی انسانها میپردازیم.

حقایق کلیدی

• در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۱٪ از جمعیت جهان (۵.۳ میلیارد نفر) از یک منبع سالم و عاری از آلودگی برای آب آشامیدنی استفاده می کردند. یعنی یک منبع واقع در محل که در صورت لزوم در دسترس قرار می‌گیرد.
• ۹۰٪ از جمعیت جهان (۶.۸ میلیارد نفر) از حداقل امکانات برای دسترسی به آب استفاده می‌کردند. به این منظور که برای دسترسی به منبع آب آشامیدنی سالم باید یک مسافت رفت و برگشت ۳۰ دقیقه‌ای را طی کنند.
• ۷۸۵ میلیون نفر از حداقل امکانات آب آشامیدنی هم محروم هستند. ۱۴۴ میلیون نفر آب آشامیدنی‌شان را از آب های جاری تامین میکنند.
• در سطح جهان حداقل ۲ میلیارد نفر از یک منبع آب آشامیدنی آلوده به مدفوع استفاده می کنند.
• آب آشامیدنی آلوده می تواند بیماری‌هایی مانند اسهال، وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال را منتقل کند. تخمین زده می شود که آب آشامیدنی آلوده سالانه باعث مرگ ۴۸۵ هزار نفر بر اثر اسهال شده است.
• بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۲۵ نصف جمعیت جهان در مناطق تحت فشار آب زندگی خواهند کرد.
• در کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۲٪ از مراکز بهداشتی درمانی دسترسی به آب ندارند. ۲۱٪ فاقد خدمات بهداشتی و ۲۲٪ فاقد مدیریت پسماند هستند.

دسترسی آسان به آب آشامیدنی سالم نقش مهمی در سلامتی جامعه دارد. چه برای نوشیدن، استفاده در خانه، تهیه غذا و یا اهداف تفریحی. در دسترس بودن آب سالم، بهداشتی و مدیریت منابع آبی باعث رشد اقتصادی کشورها میشود و به کاهش فقر در کشور کمک می‌کند.
در سال ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل حقوق بشر، حق دسترسی انسان ها به داشتن آب و بهداشت را به رسمیت شناخت. همه انسان ها حق داشتن آب کافی، مداوم، سالم، در دسترس از نظر بعد فیزیکی و مقرون به صرفه را برای مصارف شخصی و خانگی دارند.
منبع: سازمان بهداشت جهانی

از اهمیت آب هر چقدر بگوییم کافی نیست. امروزه بسیاری از مردم مشکل دسترسی به آب سالم دارند و نیمی از زمان خود را در روز صرف تهیه آب از مخازن محافظت نشده و آلوده میکنند. یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری از آب آشامیدنی، مخازن هستند که می توان گفت یکی از انواع این مخزن ها مخزن بیضی است.  مخازن آب باید عاری از آلودگی و تهیه شده از پلاستیک مرغوب یا همان پلی اتیلن باشند. پلی اتیلن گزینه مناسبی برای نگهداری آشامیدنی های مجاز بوده و بسیار بهداشتی است. این ماده به محیط زیست آسیب نمیرساند و کاملا قابل بازیافت است. یکی از عوامل اصلی که باعث رشد جلبک در آب میشود، تابش نور خورشید است. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید از مخازن آبی مطمئن و محافظ در برابر تابش نور خورشید استفاده کرد. این مخازن چند لایه بوده و از آب در برابر ورود نور جلوگیری میکند. مجتمع پلاستیک طبرستان برای سلامتی شما و به منظور دسترسی آسان به آب آشامیدنی سالم، مخازن باکیفیت از جنس پلی اتیلن تولید میکند. این مخازن سه لایه و تک لایه بوده و از آب در برابر تابش نور خورشید محافظت میکنند. تانکر پلاستیکی زمینی میتواند بهترین مخزن برای ذخیره آب باشد. بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران، انواع تانکر آب پلاستیکی ایستاده و تانکر آب جمع و جور را تولید میکند. سلامتی و آسایش شما دغدغه ماست.