صنعت پلاستیک، یکی از صنایع سودآور و اشتغال‌زا است که سهم بزرگی از محصولات مصرفی را به خود اختصاص داده است؛ این محصولات با استفاده از ماشین‌آلات و روش‌های تخصصی تولید می‌شوند، که از به‌روزترین روش‌های آن «روتومولدینگ» است. قالب‌گیری دورانی یا روتومولدینگ، از بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌های تولید محصولات توخالی است که مجتمع پلاستیک طبرستان برای تولید انواع مخازن پلی‌اتیلن از آن استفاده می‌کند. درصورتی‌که فعال یا علاقه‌مند به صنعت پلاستیک هستید، خواندن کتاب‌های تخصصی در این حوزه می‌تواند دید وسیع‌تری را نسبت به صنعت به شما ارائه دهد. در متن زیر، می‌توانید بیشتر با کتاب‌های تخصصی نوشته‌شده توسط دکتر برمک قنبرپور، مدیرعامل مجتمع پلاستیک طبرستان و رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران آشنا شوید. خواندن کتاب‌های زیر را به‌شدت به فعالان صنعت پلاستیک و علاقه‌مندان به صنعت پلیمر پیشنهاد می‌کنیم.

 معرفی کتاب در حوزه صنعت روتوملدینگ

نام کتاب: راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی 
تالیف: برمک قنبرپور 

بعد از کتاب «قالب‌گیری دورانی پلاستیک‌ها» که در زمستان 1390 منتشر شد و هدف آن ایجاد یک آشنایی کلی با مفاهیم اساسی این فرایند برای خوانندگان بود، اثری دیگر از دکتر برمک قنبرپور به چاپ رسید.

این کتاب ارزشمند در بهار 1400 منتشر شد و می­‌تواند به عنوان یک کتاب مرجع برای تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در نظر گرفته شود. قالب­‌گیری دورانی فرآیندی­ است که در دمای بالا، فشار پایین و به صورت قالب باز، با استفاده از حرارت و چرخش دو محوره جهت شکل­‌دهی قطعات پلاستیکی توخالی و یکپارچه به کار می‌­رود.

قالب­‌های مورد استفاده در این فرآیند معمولا فلزی یا کامپوزیتی‌اند که از طریق جریان هوا یا اسپری آب یا ترکیبات این دو خنک می‌شوند. تولید قطعه بر اساس پوشش‌­دهی سطح داخلی یک قالب در حال چرخش با مواد به قرن­‌ها پیش باز می‌گردد؛ اما برای اولین بار در دهه‌ی 1940 میلادی از این فرآیند جهت تولید قطعات پلاستیکی استفاده شد. اولین پلیمری که در این صنعت به کار رفت پلاستیسول بود و محصولات ابتدایی هم شامل توپ‌های بازی و عروسک‌ها بودند.

 

تسهیل دانش

 

نام کتاب: قالب‌گیری دورانی پلاستیک‌ها
تالیف: برمک قنبر پور و علیرضا میر بلوک

رشد و توسعه سریع صنعت قالبگیری دورانی درایران طی سال‌های اخیر،اهمیت توجه عمیق به مفاهیم آن را نزد پژوهشگران و صنعتگران دوچندان نموده است. بدیهی است هرگونه رشد علمی و فنی، موجب افزایش توان رقابت‌پذیری سازمان‌های فعال دراین عرصه درمقیاس جهانی خواهد شد. از این‌رو به انگیزه برداشتن گامی هرچند کوچک در مسیر توسعه اقتصادی کشور، کتاب «قالب‌گیری دورانی پلاستیک‌ها» به‌عنوان نخستین کتاب فارسی دراین حوزه تالیف شده است. درگردآوری مطالب تلاش شده است تا علاوه بر توجه به مفاهیم علمی نوین و بهره‌گیری از معتبرترین منابع در دسترس، ارایه نکات کاربردی مورد نیاز صنعت‌گران نیز با تکیه بر دانش و مهارت مولفان، مدنظر قرار گیرد. مطالب ارایه شده براساس پنج عنصراساسی این فناوری یعنی مواد اولیه، طراحی محصول ،قالب‌ها، مبانی فرآیندی و ماشین‌آلات طبقه‌بندی شده‌‌اند.

 

تسهیم دانش