منبع ھای آب امروزه به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور کاربرد بسیار گسترده‌ای جهت نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب دارند.  افراد برای نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب شرب، نیاز به مخازنی دارند که بتوانند فشار آب را تحمل کنند. مخازنی که به منظور نگهداری آب استفاده می‌شوند باید قابلیت‌های گوناگونی داشته باشند، برای مثال باید ضدجلبک، ضدضربه، مقاوم دربرابر اشعه UV و ... بوده تا بتوانند نگهداری آب را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

این مخازن از ماده‌ای بادوام و سبک به نام پلی اتیلن ساخته می‌شوند که مزایای بسیاری دارد. انواع منبع آب ساخته شده از پلی‌اتیلن بسیار بادوام هستند و می‌توانند در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی دوام بیاورند و آسیبی نبینند. این مخازن در مقابل اشعۀ ماورای بنفش نیز مقاومند در نتیجه کیفیت و طعم و بوی آب نگهداری شده در مخزن از هرگونه تغییری در امان می‌ماند.

انواع منبع آب تولید شده از پلی اتیلن، وزن سبکی دارند و نصب و جابه جایی آن‌ها به راحتی انجام می‌گیرد. با این حال باید به یاد داشت که در تمامی شرایط، رعایت دستورالعمل نصب و استقرار مخازن الزامی است و نباید از آن غافل ماند.

تمامی انواع مخازن آب طبرستان در مقابل طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاومند و قابلیت نگهداری مواد شیمیایی گسترده‌ای را دارند. با این حال، برای اطمینان از سازگاری مادۀ مد نظر خود با پلی اتیلن الزامی است که با کارشناسان مجتمع پلاستیک طبرستان تماس گرفته و اطلاعات لازم را به دست بیاورید. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی ارائه دهیم تا مقدمات آشنایی با انواع منبع آب را فراهم نماییم. بنابراین عزیزانی که قصد خرید مخزن آب پلی‌اتیلن را دارند، بتوانند در گزینش مخزن آب موردنیاز خود، قیمت منبع آب دقیق‌تر عمل کنند.

 

لیست انواع مخزن آب خانگی (انواع تانکر آب پلاستیکی)

مخازن آب، امروزه به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور، کاربرد بسیار گسترده‌ای به منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب دارند. مخازن آب، با توجه به مواد اصلی که در تولید آن‌ها استفاده شده است، دارای دو نوع هستند که عبارت‌اند از: مخزن آب پلی اتیلن (پلاستیکی) و مخزن آب فلزی. مخازن آب پلی اتیلن به سبب مزایا و برتری‌هایی که نسبت به مخازن فلزی دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایلی که باعث استفادۀ گسترده از مخازن پلی اتیلن شده است، تنوع در مدل و طرح این دسته از مخازن است. مخازن یا تانکرهای آب پلی اتیلن، دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام از آن‌ها، مناسب برای پاسخگویی به یک طیف از نیاز‌های افراد هستند. ما در این مقاله قصد داریم انواع و قیمت مخزن آب و به طور جامع‌تر، انواع مخازن آب پلی اتیلن را به شما عزیزان معرفی نماییم.

قبل از هرچیز خوب است بدانید که برای نگهداری آب، از مخازن مختلفی مانند مخازن فایبرگلاس، فولادی و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود که در این بین، مخازن پلی‌اتیلن به دلیل داشتن مزایایی همچون وزن سبک، قیمت مقرون‌به‌صرفه، ضدزنگ بودن، ضدجلبک بودن و ... کاربرد به‌مراتب بیشتری نسبت به مخازن فولادی و فایبرگلاس دارند. این دسته از مخازن به دلیل تولیدشدن از پلی‌اتیلن که نوعی پلیمر است، به مخازن پلی‌اتیلنی، معروف هستند. مخازن پلی‌اتیلنی، تنوع زیادی در طرح و مدل دارند که این موضوع باعث می‌شود افرادی که قصد خرید مخازن پلی‌اتیلن را دارند، بتوانند مخزنی متناسب با نیاز خود تهیه نمایند.

 

انواع مخازن آب پلی اتیلن

همانطور که اشاره کردیم، مخازن پلی اتیلن، انواع مختلفی بر اساس شکل و ضخامت دارند. بر اساس دو معیار مختلف، می‌توان مخازن پلی اتیلن را به انواع مختلفی تقسیم کرد. معیار اول با توجه به تعداد لایه‌هایی که در بدنه آن‌ها کار شده استفاده می‌شود. همچنین در مراحل اولیۀ تصفیۀ فاضلاب نیز می‌توان از مخازن پلی اتیلن استفاده نمود. جهت استعلام‌ قیمت مخزن سپتیک با کارشناس فروش شهرتان تماس بگیرید.

مخازن پلی اتیلن، مزایای بسیاری دارند که از جملۀ آن‌ها می‌توان به تنوع طرح و مدل در آن‌ها اشاره نمود. به طور کلی مخازن پلی اتیلن از نظر ضخامت و شکل قابل دسته‌بندی هستند. انواع مخزن آب خانگی از نظر ضخامت عبارتند از:

  • یک‌لایه
  • سه‌لایه
  • چهارلایه

 

مخازن یک‌لایه پلی اتیلن

مخازن یک‌لایه، همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، از یک لایه پلی اتیلن تولید شده‌اند. این نوع از مخازن، با انواع دیگر تفاوت‌هایی دارند که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

انواع مخازن آب پلی اتیلن

مخازن سه‌لایه پلی اتیلن

مخازن سه‌لایه پلی اتیلن، آن دسته از مخازنی هستند که در تولید آن‌ها از سه لایه پلی اتیلن استفاده شده است. وجه تمایز اصلی این دسته از مخازن با مخازن دیگر، لایه مشکی‌رنگ کار شده در مخازن سه‌لایه است. این لایه که رنگ مشکی دارد از ورود نور به درون مخزن جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که بتوان از این مخازن در محیط‌هایی که نور مستقیماً به آن‌ها می‌تابد نیز استفاده نمود.

 

مخازن چهارلایه پلی اتیلن

مخازن چهارلایه، جزء مخازنی هستند که در برابر اشعه مخرب UV، مقاومت بسیار بالایی دارند. این مخازن از کیفیت و دوام بیشتری نسبت به دو نوع دیگر از مخازن، برخوردار هستند. اما قیمت‌ آن‌ها نسبت به دو نوع دیگر بیشتر بوده و کاربرد آن‌ها نسبتاً کمتر است.

 

معیار دوم انواع تانکر آب پلاستیکی شکل و طرح آن‌هاست. در این دسته‌بندی، انواع منبع آب پلاستیکی، با توجه به شکل و کاربردی که دارند از یکدیگر متمایز شده و نام خاصی می‌گیرند. به طور کلی انواع مخزن آب پلی اتیلن عبارتند از:

 

  • مخزن افقی
  • مخزن عمودی
  • مخزن مکعبی
  • مخزن آسان رو
  • مخزن زیرپله
  • مخزن بیضی
  • مخزن نیسانی
  • مخزن انبساط
  • مخزن قیفی
  • مخزن سمپاش
  • مخزن IBC
  • مخزن کلرزنی
  • مخزن سپتیک

در دسته‌بندی بر اساس شکل نیز، مخازن پلی اتیلن تنوع گسترده‌ای دارند.

 

مخزن افقی

مخازن افقی یا خوابیده، یکی از انواع تانکر آب پلاستیکی هستند که بیشتر برای نگه‌داری آب شرب و ذخیره‌سازی آن، در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این دسته از مخازن که به شکل استوانه هستند، پایه‌هایی از جنس پلی اتیلن دارند و برای فضاهایی با ارتفاع کم بسیار مناسب هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه جزئیات و قیمت مخزن افقی مراجعه کنید.

 

مخزن عمودی

مخزن آب عمودی یکی از پراستفاده‌ترین مخازن پلی‌اتیلنی است که استفادۀ گسترده‌ای به منظور نگهداری آب شرب در ساختمان‌ها دارد.مخزن عمودی ، شکل استوانه‌ای دارند و به دلیل شکل ایستاده‌ی بر روی قاعده، استقامت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. این دسته از مخازن برای فضاهایی که از نظر ارتفاع محدودیت دارند مناسب نیستند، چرا که با افزایش حجم مخزن ارتفاع آن نیز افزایش می‌یابد. با این حال این مخزن به سبب مقاومت بالا و طراحی منحصربه‌فردی که دارد برای نصب در پشت‌بام‌ها و فضاهایی که از نظر مساحت، محدود هستند بسیار مناسب است.

خرید مخزن آب پلی اتیلن

اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید و میخواهید بدانید چه مخزنی مناسب شما است، مقاله تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن چیست؟ را مطالعه کنید.

 

مخزن مکعبی

مخازن مکعبی، به دلیل ابعاد و شکلی که دارند، برای نصب در موقعیت‌های دارای محدودیت بسیار مناسب هستند. این دسته از مخازن دارای پرتی نیستند و فضایی اضافه‌تر از آنچه باید را اشغال نمی‌کنند. مخازن مکعبی در فضاهایی از جمله کابینت، اتاقک تأسیسات، پشت‌بام‌ها، زیرزمین و ... قابل نصب و استفاده هستند.

 

مخزن آسان رو

مخازن آسانرو، از جمله مخازنی هستند که برای راهروها و فضاهای دارای محدودیت کارایی دارند و می‌توانید در اینگونه فضاها، مخازن آسان رو را نصب نمایید. مخزن آب آسانرو یکی از مخازن پرکاربردی‌اند که ظرفیت‌های گوناگونی دارد و در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را در ظرفیت مورد نیاز خود خریداری نمایید.

 

مخزن زیرپله

مخزن زیرپله پلی اتیلن یکی از انواع مخزن آب خانگی است که برای نصب‌شدن به دور از دید افراد و زیر راه‌پله ساختمان‌ها طراحی شده است. این نوع از مخازن، ظرفیت‌های مختلفی اعم از: 500، 800، 1000 و 1500 لیتر دارند. طور کلی این دسته از مخازن برای ساختمان‌هایی که شرایط نصب مخزن در پشت‌بام و یا طبقات منفی و همکف را ندارندبسیار مناسب است. از جمله مزایای این مخزن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • ضدضربه
  • ضدجلبک
  • وزن سبک
  • نصب آسان
  • دوام و طول عمر بالا
  • و ...

این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا استفاده از مخزن زیرپله روزبه‌روز بیشتر شود و افراد بیشتری درجهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب از این مخزن استفاده نمایند. برای اینکه از حجم انواع مخزن مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه محاسبه حجم انواع تانکر آب (به همراه فرمول) را مطالعه کنید.

 

مخزن بیضی

مخزن بیضی نیز مانند مخزن افقی، برای نصب در محیط‌های کم‌ارتفاع طراحی و تولید شده است. این دسته از مخازن پلی اتیلن ظرفیت‌های مختلفی دارند که عبارتند از:

 

  • 500 لیتر
  • 1000 لیتر
  • 1500 لیتر
  • 2000 لیتر
  • 3000 لیتر
  • 5000 لیتر

 

مخزن نیسانی

مخزن نیسانی به سبب طراحی خاصی که دارد، مختص نصب در قسمت بار وانت‌بارها و نیسان‌ها طراحی شده و برای انتقال مایعات مختلف می‌‌توان از این مخزن استفاده نمود. از آنجایی که آب در هنگام حمل‌ونقل تکان می‌خورد، فشار قابل‌توجهی متوجه دیواره مخازن می‌شود. به همین جهت، مخازنی که به منظور حمل‌ونقل مایعات طراحی می‌شوند باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. مخزن نیسانی، یکی از مخازن پلی‌اتیلن است که با نصب در قسمت بار وانت‌های باری و نیسان‌ها، امکان حمل‌ونقل آب و دیگر مایعات را فراهم می‌کند. این دسته از مخازن استحکام بسیار بالایی دارند و در برابر فشارهای وارده مقاومت قابل‌توجهی دارند.مخزن آب نیسانی، در برابر اشعه UV بسیار مقاوم است و موجب افت کیفیت مخازن در زمان قرارگرفتن دربرابر نور خورشید نمی‌شوند.

مخازن یک‌لایه پلی اتیلن

مخزن انبساط

مخزن انبساط برای متعادل کردن بار اضافی سیالات گرم شده و جبران کاهش فشار آب، در سیستم‌های گرمایش مرکزی استفاده می‌شود. ظرفیت این مخزن از 60 تا 200 لیتر است.

 

مخزن قیفی

مخازن قیفی طراحی منحصربه‌فردی دارند که این طراحی به منظور تخیله راحت‌تر مایعات درون مخزن انجام شده است. این مخازن اغلب به‌صورت تک لایه تولید می‌شوند، چرا که اکثر اوقات از آن‌ها برای نگهداری مایعاتی به غیر از آب استفاده می‌شود. اما امکان سفارش مخازن قیفی به صورت چند لایه نیز وجود دارد.

 

مخزن سمپاش

سم‌های استفاده شده در صنایع، کشاورزی و ... خورندگی بالایی دارند و باید در محفظه‌ای نگه‌داری شوند که ضدخوردگی باشد. مخزن سمپاش پلی اتیلن به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی و دوام بالا، برای نگه‌داری سموم کشاورزی بسیار مناسب هستند.

 

مخزن  IBC

مخزن IBC یکی از مخازن پرکابرد به منظور نگه‌داری مایعات است. در این مخازن فارغ از آب شرب، مایعات و سموم دیگر نیز نگه‌داری می‌کنند.

 

مخزن کلرزنی

کلر، با هر ماده‌ای سازگار نیست و برای نگه‌داری و جابه‌جایی آن، باید از مخازن خاصی استفاده نمود. به همین دلیل از مخازن کلرزنی به منظور نگه‌داری و حمل‌ونقل مایعات حاوی کلر استفاده می‌شوند.

 

مخزن سپتیک

مخازن سپتیک، مخازن خاصی هستند که تصفیه اولیه فاضلاب ساختمان‌های مختلف را انجام داده و از انتقال جامدات به درون چاه، جلوگیری می‌کنند. فاضلاب وارد شده به این مخازن، طی فرایند‌های خاص، دچار تغییراتی می‌شود و سپس به درون چاه می‌ریزد.

 

سخن پایانی

 

مخازن آب، انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها نوع خاصی از نیاز را برطرف می‌کند. ما در این مقاله با معرفی انواع منبع آب تلاش کردیم تا به اختصار انواع مخزن آب پلی اتیلن را تشریح نماییم. همانطور که اشاره نمودیم مخازن پلی اتیلن از نظر ضخامت در انواع:

 

  • مخازن یک‌لایه پلی اتیلن
  • مخازن سه‌لایه پلی اتیلن
  • مخازن چهارلایه پلی اتیلن

 

دسته‌بندی می‌شود. همچنین لیست انواع مخزن آب خانگی عبارت‌ است از:

 

  • مخزن افقی
  • مخزن عمودی
  • مخزن مکعبی
  • مخزن آسان رو
  • مخزن زیرپله
  • مخزن بیضی
  • مخزن نیسانی
  • مخزن انبساط
  • مخزن قیفی
  • مخزن سمپاش
  • مخزن IBC
  • مخزن کلرزنی
  • مخزن سپتیک

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مفتخریم که مجتمع پلاستیک طبرستان را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه معرفی نماییم. این مجتمع تمام انواع منبع آب پلاستیکی (پلی اتیلنی) را تولید کرده و توانسته ‌است با تولید و عرضه محصولات خود، سهم قابل توجهی از این بازار را به دست بگیرد. عزیزانی که قصد خرید مخزن پلی اتیلنی باکیفیت دارند، می‌توانند به یکی از 210 نمایندگی معتبر این شرکت در سطح کشور مراجعه نمایند. همچنین عزیزانی که قصد دارند اطلاعات بیشتری کسب کنند، می‌توانند با کارشناسان ما در مجتمع پلاستیک طبرستان، تماس حاصل نمایند.