امروزه مخازن پلی اتیلن، محبوب‌ترین نوع مخزن، میان انواع مخازن و تانکر‌های آب هستند.

تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن

امروزه مخازن پلی اتیلن، محبوب‌ترین نوع مخزن، میان انواع مخازن و تانکر‌های آب هستند. یکی از دلایلی که باعث محبوبیت این مخازن شده است، تنوع در طرح و ابعاد آن‌ها است. مخازن پلی اتیلن یا پلاستیکی در انواع مختلفی نظیر: عمودی، افقی، نیسانی، زیرپله، سپتیک و ... تولید می‌شوند. با توجه به تنوع بالای مخازن پلی اتیلن، افرادی که در پی استفاده از این مخازن هستند، به دنبال درک تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن هستند. ما در این مقالۀ قصد داریم ضمن مقایسه مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی، تفاوت‌ها و کاربرد‌های هرکدام , قیمت تانکر آب از این دو محصول را به شما توضیح دهیم.

مخازن عمودی

مخازن پلی اتیلن عمودی که در شکل استوانه تولید می‌شوند، یکی از پرکاربردترین نوع مخازن هستند. شکل طراحی این مخازن به گونه‌ای بوده که این مخازن استوانه‌ای شکل، به شکل ایستاده و بر روی یکی از قاعده‌ها قرار می‌گیرند. به طور کلی مخازن عمودی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که موجب ایجاد تمایز میان این دسته از مخازن، و مخازن افقی شده است.

مخازن افقی

مخازن افقی پلی اتیلن، مانند مخازن عمودی یکی از پرمصرف‌ترین مخازن پلی اتیلن هستند. این دسته از مخازن به دلیل قرار گرفتن به صورت طولی و افقی، دارای پایه‌های مخصوصی هستند که موجب قرارگرفتن بهتر مخازن بر روی سطح می‌شوند.

معیار‌های تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن

 

استفاده گسترده از مخازن پلی اتیلنی باعث شده تا افراد زیادی قبل از خرید، به دنبال کسب اطلاعاتی کاربردی و مفید از این مخازن باشند. یکی از سوالات متداولی که پرسیده می‌شود این است که تانکر پلاستیکی افقی بهتر است یا عمودی؟

برای پاسخ به این سوال، به معرفی و مقایسه مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی خواهیم پرداخت.

 

معیار‌های تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن

اگر بخواهیم به مقایسه مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی بپردازیم و بگوییممنبع آب افقی بهتر است یا عمودی ، باید تفاوت‌های این دو مخزن را با توجه به معیارهای مشخصی، بررسی کنیم. به عبارتی مواردی که مخازن پلی اتیلن عمودی و افقی در آن تفاوت دارند عبارت‌اند از:

مقاومت

اصلی‌ترین تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن در مقاومت آن‌ها است. همانطور که گفتیم مخازن عمودی طراحی استوانه‌ای شکل دارند. این مخازن در زمان نصب، به صورت کامل بر روی سطح زمین قرار می‌گیرند. درنتیجه فشاری که بر کف آن‌ها وارد می‌شود، به صورت یکنواخت پخش می‌شود. اما برخلاف مخازن عمودی، مخازن افقی پایه‌هایی دارند که توسط آن‌ها روی سطح زمین قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که فشار آب مخزن به خوبی پخش نشود. درنتیجه با گذشت زمان و استفاده از این مخازن، دوام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و احتمال خراب‌شدن آن‌ها بیشتر می‌شود.

شکل

شکل و نوع طراحی مخازن پلی اتیلن عمودی و افقی نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مخزن است. مخازن عمودی به سبب شکل خاصی که دارند، مقاومت بیشتری در برابر فشار نیروی آب دارند. در نتیجه امنیت آن‌ها نسبت به مخازن افقی بیشتر است. همچنین مخازن عمودی به دلیل داشتن ارتفاع بیشتر، هد هیدرواستاتیک بیشتری تولید می‌کنند و فشار آب زمان خروج از مخازن عمودی، بیشتر از مخازن افقی است. در طرف دیگر اما، مخازن افقی به دلیل طراحی منحصربه‌فردی که دارند، راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند و از این نظر سهولت بیشتری نسبت به مخازن عمودی به‌همراه دارند.

محل قرارگیری

محل قرارگیری مخازن عمودی و افقی با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارد. طبیعی است که برای محیط‌هایی که در آن، محدودیت ارتفاع وجود دارد، مخازن افقی مناسب‌تر باشند و در محیط‌هایی با محدودیت مساحت، مخازن عمودی بیشتر به کار بیایند.

 به‌ علت شکل ظاهری مخازن افقی پلی اتیلن، معمولاً در ساختمان‌ها از این مخازن نسبت به مخازن عمودی استفاده‌ بیشتری صورت می‌گیرد. اما همانطور که ذکر کردیم، این مخازن نسبت به مخازن عمودی دوام و طول عمر کمتری دارند که علت دوام کمتر مخازن افقی، از شکل طراحی خاص آن‌ها نشأت می‌گیرد.

پشت‌بام‌ها یکی از موقعیت‌هایی هستند که مخازن در آن، مورد استفاده بسیار زیادی قرار می‌گیرند. در پشت‌بام‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارند، استفاده از مخازن پلی اتیلن افقی، بیشتر صورت می‌گیرد. ازجمله دلایل این اتفاق می‌توان به باد و تحمل وزن پشت‌بام اشاره کرد. مخازن عمودی در صورت نصب بر روی پشت‌بام، در معرض باد قابل توجهی قرار می‌گیرند که در صورت بی‌کیفیت بودن مخازن، آسیب می‌بینند. همچنین این دسته از مخازن، دارای پخش وزن کمتری نسبت به مخازن افقی هستند. در نتیجه امکان نشست‌کردن پشت‌بام در صورت استفاده از مخازن عمودی وجود دارد.

 

به طور کلی تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن دارای 3 مورد اصلی است. در بخش اول مخازن افقی به دلیل شکل منحصربه‌فردی که دارند، به نسیت مخازت عمودی دوام کمتری دارند. در مورد دوم در مورد دوم شکل این مخازن مورد مقایسه قرار می‌گیرد. در مورد سوم نیز محل مناسب استفاده از هر یک از این مخازن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیار حائز اهمیت است که در رابطه با کاربرد مخازن افقی و عمودی به صورت جداگانه اطلاعات دقیقی داشته باشید. دانستن این مورد باعث می‌شود دریابید، هیچ کدام از این دو مخزن نسبت به دیگری برتری قاطعی ندارند و تنها در برخی موارد با یکدیگر متفاومت هستند.

 تفاوت مخزن افقی و عمودی

در آخر تانکر پلاستیکی افقی بهتر است یا عمودی؟

پاسخ دادن به این سوال که تانکر پلاستیکی افقی بهتر است یا عمودی؟ غیرممکن است! با مقایسه مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی متوجه می‌شویم که با توجه به برخی نکات، مخزن عمودی بهتر بوده و درصورت درنظر گرفتن برخی دیگر، مخزن افقی بهتر است. همچنین بسیار حائز اهمیت است که بهتر بودن یک مخزن زمانی معنی پیدا می‌کند که شرایط شما مشخص باشد. زمانی که بودجه شما، محل نصب مخزن و مایعی که قصد نگهداری در آن را دارید مشخص باشد، کارشناسان و متخصصان می‌توانند بگویند که کدام مخزن برای شما بهتر است و کارایی بهتری دارد. اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید مقاله تفاوت های مخزن آب تک لایه و سه لایه چیست را مطالعه کنید. جهت اطلاع از قیمت مخزن عمودی و اطلاع از قیمت مخزن افقی به صفحه محصولات مراجعه کنید.

مجتمع پلاستیک طبرستان، برترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از برترین و باسابقه‌ترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن است که با تولید محصولاتی با کیفیت توانسته گوی سبقت را از رقبای خود برباید و به عنوان برترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه شناخته شود. در این مجتمع انواع مخازن پلی اتیلن مانند مخازن افقی وعمودی با بالاترین کیفیت و با استفاده از متریال درجه یک تولید می‌شوند. تولیدات مجتمع طبرستان، از طریق 210 نمایندگی رسمی و معتبر این مجتمع در سطح کشور، به دست مشتریان محترم می‌رسند.