شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا مخازن آب را در ارتفاع نصب می‌کنند؟ به گونه‌ای که بر روی پشت‌بام بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌ها شاهد مخزن آب هستیم و بسیاری از تانکر‌های آب محلی را می‌بینیم که بر روی برجک و در ارتفاع بالا نصب شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به شما دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا را توضیح دهیم.

 

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می‌کنند؟ به گونه‌ای که بر روی پشت‌بام بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌ها شاهد مخزن آب هستیم و بسیاری از تانکر‌های آب محلی را می‌بینیم که بر روی برجک و در ارتفاع بالا نصب شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به شما دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا را توضیح دهیم.

امروزه تانکر آب به یکی از الزامات ساختمانی تبدیل شده‌اند. موارد مختلفی مانند قانون ملی ساختمان، فشار پایین آب شهری، قطعی آب و ضعف زیرساخت‌های آب‌رسانی باعث شده‌اند تا بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌ها به مخزن آب مجهز شوند. این مخازن در انواع مختلفی وجود دارند که پرکاربردترین آن­ها، مخازن پلی اتیلنی یا پلاستیکی هستند. از آنجایی که مخازن پلی اتیلنی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند، نحوۀ نصب این مخازن نیز دارای شرایط خاص و نکات بسیاری است. این مخازن که در انواع نیسانی، زیرپله، افقی، عمودی، سپتیک و... تولید می‌شوند، بیشتر مناسب نگه­داری از آب شرب هستند. مقاومت بالای مخازن پلی اتیلنی در برابر اشعۀ UV و همچنین عدم تغییر در رنگ و بوی آب، از جمله ویژگی‌های این مخازن است که موجب می‌شود تا به یک گزینۀ ایده‌آل برای ذخیرۀ از آب شرب تبدیل شوند.

 

محل مناسب نصب مخازن آب پلی اتیلنی

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد برای استفاده از مخازن آب پلی اتیلنی، انتخاب فضای مناسب برای نصب آن­ها است. این مخازن قابلیت نصب در پشت‌بام، پارکینگ و طبقات منفی ساختمان را دارند. برخی از افراد گمان می‌کنند که نصب این مخازن در پشت‌بام کار اشتباهی است و طول عمر مخزن را کاهش می‌دهد؛ درصورتیکه این دیدگاه درست نیست. مخازن پلی اتیلنی در برابر اشعۀ UV مقاوم هستند و از نفوذ کوچک‌ترین پرتو نوری به درون مخزن جلوگیری می‌کنند؛ این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا درون مخزن به­هیچ­عنوان جلبک نبندد و بدنۀ مخزن دچار تغییر شکل نشود. این مخازن در انواع تک‌لایه، سه‌لایه و چهارلایه تولید می‌شوند و بدون ایجاد مشکل برای مصرف‌کنندگان، در تمامی شرایط آب‌و‌هوایی قابل استفاده هستند. نصب این مخازن در طبقات منفی و همکف معایبی همچون نیاز دائم به پمپ آب، برق و همچنین افزایش هزینه‌ها به دلیل خرید پمپ و هزینۀ ماهانه برق را به همراه دارد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، اقدام به نصب مخزن آب در پشت‌بام خانه و ساختمان خود می‌کنند. این اتفاق با حذف مخزن از طبقات همکف و منفی، نه‌تنها کمک می‌کند تا چهرۀ ساختمان برای ساکنین و دیگر افراد زشت نشود؛ بلکه باعث می‌شود تا دیگر نگران محدودیت فضا برای نصب مخازن آب نباشید.

 

چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند

 

فشار آب پایین در نقاط شهری و روستایی، یکی از مواردی است که باعث می­شود بسیاری از افراد با دشواری‌هایی روبه‌رو شوند. در این شرایط خرید مخزن آب یک حرکت منطقی به‌حساب می‌آید؛ اما مکان محل نصب مخزن آب همواره مورد سؤال است. بسیاری از افراد برای تکمیل اطلاعات خود، جهت انتخاب محل مناسب قرارگیری مخزن آب، این سؤال ‌برایشان پیش می‌آید که «چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند؟»؛ برای پاسخ به این سؤال باید به چالش‌ها، دلایل و مزایای نصب مخازن آب در ارتفاع بالا بپردازیم.

فشار مورد نیاز برای انتقال آب به خانه چطور تأمین می‌شود؟

شاید برای شما‌ هم پیش آمده باشد که آب مصرفی منزل شما دچار افت فشار شده باشد. بهتر است بدانید که آب شهر، به وسیلۀ پمپ آب‌های قوی به واحد‌ها انتقال پیدا می‌کند؛ درنتیجه در زمان اوج مصرف و هنگامی که افراد زیادی به‌صورت همزمان در حال مصرف آب هستند، فشار آب کاهش محسوسی خواهد داشت. افراد برای جبران این کمبود اقدام به نصب مخازن آب می‌کنند که در صورت نصب این مخازن در طبقات همکف و منفی، همچنان به یک پمپ آب، به منظور انتقال آب به طبقات بالاتر نیاز است.

یکی از معایب استفاده از پمپ آب، قطع شدن جریان آب درصورت قطعی برق است؛ بنابراین برخی افراد با درنظر گرفتن این موارد، اقدام به نصب مخازن آب بر روی پشت‌بام می‌کنند. بزرگ‌ترین مزیت نصب مخزن بر روی پشت‌بام این است که آب بدون استفاده از پمپ و تنها انتقال به‌کمک نیروی جاذبه یا همان فشار ثقلی، در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند و وابسته به برق نیست.

 به طور کلی برای انتقال آب با فشار مناسب، به برخی تجهیزات ساختمان مانند پکیج و آبگرم‌کن، فشاری معادل 1 تا 5/1 بار نیاز است. بهتر است بدانید که با توجه به نیروی جاذبۀ زمین، هر 10 متر، 1 بار فشار ایجاد می‌کند. یعنی با قرار دادن مخزن آب در ارتفاع 10 تا 15 متری، فشار مورد نیاز تأمین می‌شود و در غیر این صورت، می‌بایست از پمپ آب برای تأمین این فشار استفاده نمود.

چه مشکلاتی باعث می‌شوند تا مخازن آب در ارتفاع بالا نصب شوند؟

برخی مشکلات و دشواری‌ها باعث می‌شوند تا افراد تصمیم بگیرند که مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب کنند. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • عدم توانایی خرید پمپ آب
  • عدم دسترسی به برق
  • قطعی مکرر برق
  • عدم وجود فضای مناسب در طبقات همکف و منفی

آیا در صورت قرارگیری منبع در ارتفاع بالا، مشکل فشار حل می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال باید بیان کرد که با قرارگیری مخزن آب در ارتفاع بالا، مشکل فشار آب تا حدود زیادی برطرف می‌شود. برای گرفتن نتیجه بهتر، با یک فرد متخصص مشورت کنید تا شما را در ارتباط با ارتفاعی که مخزن باید در آن قرار بگیرد راهنمایی کند.

 

فشار مورد نیاز رسیدن آب به خانه

 

سخن پایانی

در این مقاله به تفصیل توضیح دادیم که چرا مخازن اب را در ارتفاعات قرار می‌دهند و دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا چیست. نکتۀ مهمی که اشاره به آن اینجا ضرورت دارد این است که هنگام نصب مخازن پلی اتیلنی در مکانی مرتفع، از رعایت اصول نصب مخزن اطمینان یابید.

  • برخی از موارد مهمی که در این رابطه باید رعایت شوند، در ادامه ذکر شده است:
  • در صورتی که از مخزن به عنوان مخزن هوایی استفاده می‌کنید، جهت جلوگیری از تکان‌های ناشی از باد در زمانی که مخزن خالی است آن را به سازۀ مربوطه مقید کنید.
  • محل استقرار مخازن باید صاف و هموار و به دور از اشیایی مانند قلوه سنگ باشد.
  • ابعاد محل استقرار مخازن (فوندانسیون) باید حداقل 10 درصد بزرگ‌تر از ابعاد جاگیری مخازن باشد. فوندانسیون مورد نظر باید تحمل وزن مخزن پر را داشته باشد.
  • تراز بودن محل استقرار مخازن الزامی است.
  • مخازن را در محلی که کاملاً قابل دسترسی جهت بازدید و کنترل هستند قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به تفصیل توضیح دادیم که چرا مخازن اب را در ارتفاعات قرار می‌دهند و دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا چیست. نکتۀ مهمی که اشاره به آن اینجا ضرورت دارد این است که هنگام نصب مخازن پلی اتیلنی در مکانی مرتفع، از رعایت اصول نصب مخزن اطمینان یابید.

  • برخی از موارد مهمی که در این رابطه باید رعایت شوند، در ادامه ذکر شده است:
  • در صورتی که از مخزن به عنوان مخزن هوایی استفاده می‌کنید، جهت جلوگیری از تکان‌های ناشی از باد در زمانی که مخزن خالی است آن را به سازۀ مربوطه مقید کنید.
  • محل استقرار مخازن باید صاف و هموار و به دور از اشیایی مانند قلوه سنگ باشد.
  • ابعاد محل استقرار مخازن (فوندانسیون) باید حداقل 10 درصد بزرگ‌تر از ابعاد جاگیری مخازن باشد. فوندانسیون مورد نظر باید تحمل وزن مخزن پر را داشته باشد.
  • تراز بودن محل استقرار مخازن الزامی است.
  • مخازن را در محلی که کاملاً قابل دسترسی جهت بازدید و کنترل هستند قرار دهید.

پاسخ کوتاه به سؤال «چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند؟»، افزایش فشار آب بدون نیاز به برق است. این موضوع بیشتر در شرایطی مطرح می‌شود که دسترسی مداوم به برق و دارا بودن مکان مناسب برای نصب مخازن در طبقات منفی و همکف، به طور قطع مشخص نیست. قرارگیری مخازن آب در ارتفاع بالا، چه در مناطق شهری و چه در مناطق محروم، بسیار کاربردی خواهد بود. اگر می‌خواهید بیشتر راجب مخازن بدانید مطلب مخزن پلی اتیلن چیست و آیا می‌توان از آن برای نگهداری آب شرب استفاده نمود را مطالعه کنید

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن

نکته‌ای که درمورد مخازن پلی اتیلنی بسیار مطرح است، ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن بوده که برای تهیه یک مخزن آب مناسب و قراردادن آن در ارتفاع بالا، باید به آن‌ها توجه نمود. مخازن تولید شده در مجتمع پلاستیک طبرستان، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. ویژگی‌های مخازن تولید شده در این شرکت،  عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مناسب برای استفاده در تمامی شرایط آب‌وهوایی
  • بسیار بادوام و باکیفیت
  • مقاومت در برابر اشعۀ UV
  • ضدجلبک
  • عدم تغییر در رنگ و بوی آب
  • جلوگیری از ورود کوچک‌ترین پرتو نوری به مخزن
  • وزن بسیار سبک‌تر نسبت به مخازن فلزی 

برای اطلاع از قیمت مخزن نیسانی، مخزن سپتیک، مخزن بیضی، مخزن کلرزنی و ... میتوانید به صفحه محصولات مراجعه کنید. 

شاید کوتاه‌ترین پاسخ به این سؤال که چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند؟ این باشد که دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا، جبران فشار آب پایین، بدون نیاز به صرف هزینه برای پمپ آب و برق است. این کار بهترین اقدام به منظور رفع این مشکل است و می‌تواند نیاز شما به برق و پمپ آب را به کل رفع کند. البته برای اطلاع از ارتفاع مورد نیاز که منبع آب با نصب در آن ارتفاع، بتواند با استفاده از نیروی ثقل، فشار آب مورد نیاز خانه یا واحد شما را تأمین کند؛ باید با افراد متخصص و باتجربه مشورت نمود. 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران که 210 نمایندگی در اقصی نقاط کشور دارد. این مجموعه با تولید مخازن آب پلی اتیلنی باکیفیت، توانسته سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ محصولات، با نمایندگی شهر خود تماس بگیرید.