یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای کاهش خطر یخ زدگی، عایق بندی مخزن است. در این مقاله برخی از نکات، ترفندها و روش‌های لازم برای ایمن نگه داشتن مخزن آب را بیان خواهیم کرد.

مخزن آب یک روش عالی برای تأمین آب جهت آبیاری، آشامیدن، تمیز کردن، مهار آتش و میلیون‌ها استفادۀ دیگر است. اما اگر محل سکونت شما منطقه‌ای با آب و هوای سرد است، ایمن نگه‌داشتن منبع آب در مقابل یخ‌زدگی بسیار مهم است.

آب‌وهوای زمستانی فقط منبع آب آشامیدنی را مسدود نمی‌کند. یخ‌زدگی به لوله‌کشی نیز آسیب می‌رساند. آب با یخ‌زدگی منبسط می‌شود و ظرفی که داخلش آب آشامیدنی نگهداری می‌شود را به خطر می‌اندازد. مخازن فلزی نسبت به مخازن پلی‌اتیلن بیشتر دچار یخ‌زدگی می‌شوند و اگر عایق‌بندی نشوند کاملاً بلااستفاده‌اند.

علاوه بر این، ذوب کردن مخزن آب فلزی یخ‌زده به زمان و انرژی زیادی احتیاج دارد، به‌خصوص اگر این کار در اواسط زمستان انجام شود. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که مخازن را قبل از فرا رسیدن کاملاً آماده کنید. در این مقاله برخی از نکات، ترفندها و روش‌های لازم برای ایمن نگه داشتن مخزن آب را بیان خواهیم کرد.

همچنین جهت خرید مخزن مکعبی و دیگر محصولات شرکت طبرستان با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمائید.

 

مخزن آب را عایق‌بندی کنید

یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای کاهش خطر یخ‌زدگی، عایق‌بندی مخزن است. عایق‌بندی شامل پوشاندن قسمت بالا و کناره‌های مخزن با پتوهایی از جنس فایبرگلاس، پشم، الیاف یا هر آنچه که باعث گرم نگه‌داشتن مخزن می‌شود است. میزان و نوع عایق مورداستفادۀ شما به آب‌وهوای محل قراردهی مخزن ذخیره بستگی دارد.

 

مخزن افقی

 

قبل از خرید هرگونه عایق باید مخزن را اندازه‌گیری کنید. یکی از بهترین ویژگی‌های عایق‌بندی کارآمد بودن آن است، چرا که بعد از اتمام مراحل نصب به هیچ‌گونه نگهداری دیگری احتیاج ندارد. تنها کافی‌ست آن را به‌درستی روی مخزن قرار دهید و دیگر احتیاج به چیزی ندارید.

 

بیشتر بخوانید:  فلوتر مخزن آب چیست؟

 

توجه: قسمت زیر مخزن را عایق‌بندی نکنید. نصب عایق کار ساده‌ای است. پتو یا پارچه‌ای که قرار است از آن استفاده کنید را دور مخزن بپیچید و آن را با تسمه یا طناب محکم کنید. به یادداشته باشید که لوله‌های مخزن را نیز بپوشانید، چرا که لوله‌ها خیلی سریع‌تر از مخزن آب یخ می‌زنند.

 

از عایق‌بندی پایین مخزن خودداری کنید

همان‌طور که در بالا گفته شد، عایق‌بندی مخزن مهم است اما بهتر است از عایق‌بندی کف مخزن آب خودداری کنید زیرا هوای گرم از پایین باعث افزایش دمای مخزن می‌شود و از یخ‌زدگی آب موجود در آن جلوگیری می‌کند.

 

در جریان قرار دادن آب

یکی از راه‌های جلوگیری از یخ‌زدگی آب مخزن، به حرکت درآوردن آب است. وقتی‌که مخزن دوباره پر می‌شود، آب ورودی معمولاً گرم‌تر از آب داخل مخزن است. با چرخۀ ثابت استفاده و جایگزینی آب، یخ‌زدگی به تأخیر خواهد افتاد. بنابراین جای تعجب نیست که لوله‌کش‌ها توصیه می‌کنند شیر آب را باز بگذارید تا در زمستان آب در گردش بماند و لوله‌ها یخ نزنند.

 

لوله‌های اتصال را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد

هرگونه نشت از لوله‌های نزدیک مخزن می‌تواند اتلاف حرارت مخزن را تسریع کند و منجر به یخ زدن تدریجی آب داخل آن شود. بنابراین بهتر است یک ارزیابی حرفه‌ای برای شناسایی و رفع نشتی لوله‌ها، صرف‌نظر از کوچک بودن آن‌ها انجام شود. شما میتوانید مقاله مربوط به علت نشت آب مخزن چیست را مطالعه کنید. 

 

از سیستم گرمایش آب استفاده کنید

می توانید از سیستم گرمایش آب استفاده کنید که دمای آب را بیشتر از نقطۀ انجماد نگه دارد. این سیستم گرمایشی می‌تواند یک بخاری‌برقی ساده غوطه‌ور در آب باشد یا یک سیستم گرمایشی پیچیده که در دیواره‌های مخزن آب نصب شده باشد.

 

مخزن را دفن کنید

این گزینه همیشه گزینۀ مناسبی نیست، اما مخازن زیرزمینی حتی در زمستان هم از دمای پایدار و ثابتی برخوردارند. دسترسی به مخازن زیرزمینی و نصب آن‌ها گران‌تر و نگهداری از |آن‌ها سخت‌تر است. اما این راهکار از نظر پیشگیری از یخبندان تاثیر به‌سزایی دارد.

 

از مخازن بزرگ‌تر استفاده کنید

از یک مخزن بزرگ‌تر استفاده کنید. چرا که برای یخ زدن مخازن بزرگ‌تر زمان بیشتری لازم است. علاوه بر این، وقتی که آب در جریان قرار بگیرد آب مخزن دیرتر دچار یخ‌زدگی خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر ایست از مخزن بزرگ‌تری استفاده کنید.

 

از تهیۀ مخازن مربع یا مستطیل خودداری کنید

شکل مخزن نیز می‌تواند بر سرعت یخ‌زدگی مخزن تأثیرگذار باشد. به همان دلیل که یخ‌زدگی مخازن بزرگ‌تر طولانی‌تر است، مخازن گرد نیز مانند مخزن افقی از مخازن مستطیل بهتر عایق‌بندی می‌شوند. چون سطح آن‌ها کوچک‌تر است و در نتیجه فضای کمتری برای فرار از گرما دارند.

 

تهیه مخازن سه‌لایه

مخازن پلاستیکی طبرستان را می‌توان براساس تعداد لایه به انواع تک لایه، دو لایه، سه لایه و چهار لایه فوم‌دار تقسیم کرد. در مخازن سه لایه، لایۀ وسط به رنگ مشکی است و از ورود نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری می‌کند. این لایه علاوه بر نور  خورشید، در برابر سرما نیز از مخزن محافظت می‌کند.

 

نمایندگی ها

 

جلوگیری کردن از یخ زدگی مخزن آب ساده‌تر از این است که با مخزن یخ‌زده روبه‌رو شوید و بخواهید مشکل را برطرف کنید‌. با رعایت چند نکتۀ ساده می‌توان از این اتفاق و بروز هرگونه آسیب به تانکر آب جلوگیری کرد. در گذشته بیشتر مخازن فلزی با این مشکل روبرو می‌شدند و  این اتفاق به یک معضل جدی تبدیل‌شده بود.

اما امروزه با توجه به اینکه بیشتر مخازن  مورد استفاده از جنس پلی‌اتیلن هستند، می‌توان خیلی راحت‌تر و با رعایت بعضی نکات به‌راحتی از یخ زدن مخزن آب جلوگیری کرد. در آخر باید گفت که در هنگام سرما آب مخزن را به‌طور کامل پر نکنید، زیرا هنگام یخ زدن آب، حجم آب افزایش پیدا می‌کند و ممکن است به دیوارۀ مخزن آسیب بزند. بنابراین در هنگام سرما 10 الی 20 درصد از حجم مخزن را خالی بگذارید.