فلوتر یا شناور، یکی از ابزارهایی است که برای کنترل و اندازه‌گیری سطح مایع به کار برده می‌شود، و جلوی سرریز مخزن آب را می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این ابزار و همچنین انواع و کاربردهای آن بپردازیم.

کلمۀ فلوتر به معنای شناور است، و همانطور که از نامش برمی‌آید به صورت شناور در مخزن قرار می‌گیرد و سطح مایعات درون آن را تنظیم می‌کند. این ابزار معمولاً در مخازن آب، مخازن ذخیره سازی یا مخازن صنعتی برای کنترل جریان ورودی و خروجی سیالات به مخازن به کار می‌رود.
فلوترهای مخزن به طور گسترده در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، تأمین آب و تولید استفاده می‌شوند، چرا که در این بخش‌هاحفظ سطح دقیق مایع ضروری است. فلوترها یک راه حل ساده برای کنترل سطح خودکار ارائه می‌دهند که نیاز به نظارت و تنظیم دستی را از بین می‌برد.

برای استعلام قیمت مخزن زیر پله مناسب ذخیره آب در فضای پرت ساختمان با کارشناسان طبرستان تماس حاصل فرمائید. 

فلوتر چگونه کار می‌کند؟


فلوتر مخزن معمولاً با مکانیزم دریچۀ شناور متصل به فلوتر کار می‌کند. با افزایش سطح مایع در مخزن، فلوتر نیز بالا می‌رود و باعث می‌شود دریچه بسته شود و جریان مایع به داخل مخزن متوقف شود. و هنگامی که سطح مایع کاهش می‌یابد، شناور غرق می‌شود و دریچه را باز می‌کند و اجازه می‌دهد مایع بیشتری وارد مخزن شود. نقش فلوتر در مخازن آب بسیار مهم است و اگر به درستی کار نکنند، یا مخزن خالی می‌ماند و یا سرریز می‌کند.

 

مخزن زیرپله

 

به طور کلی این وسیله از نظر کارکرد به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود:


کنترل و بررسی عملکرد پمپ‌ها
پر کردن مخازن به طور خودکار
حفاظت از پمپ‌های آب
جلوگیری از سرریز مخازن

انواع فلوتر مخزن آب


به طور کلی دو نوع فلوتر مکانیکی و الکترونیکی وجود دارد؛ و سایر فلوترها زیرمجموعۀ این دو دسته هستند.
فلوترهای آب، بخار، الاکلنگی و حتی فلوتر مواد غذایی، همه زیرمجموعۀ فلوترهای مکانیکی هستند. فلوترهای برقی دو الکترود دارند. که با کمک یکی از الکترودها پایین‌ترین میزان آب مخزن و با دیگری بالاترین میزان اندازه گیری می‌شود .از فوتر ها میتوان در انواع مخازن نگهداری آب مانند مخزن مکعبی استفاده کرد.

فلوتر مکانیکی

توضیحات ذکر شده بیشتر مربوط به این نوع از فلوتر، یعنی فلوتر مکانیکی مخزن آب بود. همانطور که گفته شد با بالا رفتن سطح آب درون مخزن، فلوتر مکانیکی هم بالا می‌آید و شیر ورودی بسته می‌شود. با پایین رفتن سطح آب، فلوتر هم پایین کشیده می‌شود و شیر ورودی آب باز می‌شود

فلوتر برقی

فلوتر برقی یا الکترونیکی، می‌تواند از موتور، در برابر خشکی محافظت کند. این نوع فلوتر یا شناور، سطح مایع را نیز به خوبی کنترل می‌کند.

انواع فلوتر منبع آب برای جلوگیری از سرریز کردن مخزن مفید هستند و فارغ از جزئیات نحوۀ کار آن‌ها، بخشی ضروری از سیستم آبرسانی منازل را تشکیل می‌دهند. انواع شناور منبع آب در نهایت جهت قطع جریان آب ورودی به مخزن به کار می‌روند و از نظر جلوگیری از سرریز آب مخازن و هدررفت آب و همچنین وارد شدن آسیب به مخازن بسیار مهم و کاربردی‌اند.

برای اطمینان از سلامت و کارکرد بهینۀ فلوتر منبع آب، باید از آن به درستی استفاده کرد و موارد زیر را رعایت کرد:

  • تعمیرات و رسیدگی منظم
  • شستشو و نظافت منظم
  • نصب صحیح

 

رعایت این نکات باعث می‌شود فلوتر مخزن آب شما طول عمر بیشتری داشته باشد و وظیفۀ خود در مخزن آب را به درستی انجام دهد.

۳ مورد از مشکلات انواع فلوتر مخزن آب


در صورتی که فلوتر درست کار نکند، می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. چند مورد از مشکلات به شرح زیر هستند:
خرابی واشر
تنظیم نبودن فلوتر
خرابی توپی
انسداد فلوتر

خرابی واشر

برای جلوگیری از خرابی واشر یا تجهیزات پلاستیکی که وظیفۀ جلوگیری از ورود و خروج آب را به عهده دارند، بهتر است قبل از نصب شناور، دور رزوه‌های آن به میزان مناسب نوار تفلون کشید تا با اندکی چرخاندن، فلوتر (شناور) به خوبی فیکس شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کلر کمتری وارد بدنمان کنیم


تنظیم نبودن فلوتر

بعضی از فلوتر‌ها را می‌توان طول اهرم را کوتاه‌تر و یا بلندتر کرد. این قابلیت موجب می‌شود بتوان بر قدرت توپی برای غلبه بر فشار آب ورودی به مخزن افزود. ریگلاژ نامناسب فلوتر باعث می‌شودتوپی درست کار نکند و سطح آب به درستی کنترل نشود، و در نهایت باعث سرریز مخزن شود.

 

نمایندگان فروش

 

خرابی توپی

ممکن است با گذر زمان و در اثر فرسوده شدن توپی سوراخ شود و آب وارد آن شود. در این شرایط توپی دیگر روی سطح آب شناور نخواهد شد و در نتیجه سطح آب به طور دقیق مشخص نمی‌شود. معمولاً این مشکل با تعویض توپی و یا پیدا کردن سوراخ توپی و تعمیر آن رفع می‌شود و نیاز به تعمیر تمامی قطعات فلوتر نیست.

انسداد فلوتر

گاهی اوقات با گیرکردن ذرات جامد و رسوبات در محل شیر فلوتر، عملکرد شناور دچار اختلال می‌شود. بر عکس حالتی که فلوتر جلوی پر شدن آب را نمی‌گیرد، در این حالت آب وارد مخزن نمی‌شود. این مشکل نیز با بازکردن فلوتر و پاکسازی آن رفع می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی خراب شدن فلوتر و در نتیجه سرریز مخزن، احتمال شکستگی و آسیب مخزن آب است. پس در صورت بروز هرگونه مشکل در فلوتر و وجود علائم سرریز مخزن، در اسرع وقت به تعمیر و یا تعویض فلوتر بپردازید.