یکی از پرکاربردترین مخازن موجود، مخازن پلی اتیلنی یا پلیمری هستند. این نوع مخازن به سبب ویژگی‌های متمایزی که دارند برای نگهداری مایعات و سیالات بسیار مناسب هستند.

یکی از پرکاربردترین مخازن موجود، مخازن پلی اتیلنی یا پلیمری هستند. این نوع مخازن به سبب ویژگی‌های متمایزی که دارند برای نگهداری مایعات و سیالات بسیار مناسب هستند.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

این مخزن، تانکری از جنس پلی اتیلن است که در انواع و حجم‌های مختلف تولید می‌شود. از آن جهات که مادۀ اولیۀ این مخزن نوعی پلیمر با نام پلی اتیلن است. به آن‌ها مخازن پلیمری، پلی اتیلنی و پلاستیکی نیز گفته می‌شود. این دسته از مخازن به سبب برتری‌های ویژه‌ای که نسبت به مخازن فلزی دارند؛ کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. کاربرد اصلی این مخازن، نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب و دیگر سیالاتی است که با آن سازگار هستند. از مخازن پلی اتیلن در صنایع ساختمان، کشاورزی و شیمیایی استفاده فراوانی صورت می‌گیرد. در ادامۀ این مقاله، به انواع مخزن پلی اتیلن  مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع مخازن پلی اتیلن

«مجتمع پلاستیک طبرستان» یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید مخازن پلی اتیلنی در کشور است. در این مجموعه، مخازن پلیمری در اشکال و ابعاد مختلف تولید می‌شود. کاربرد این مخازن، به‌اندازۀ تنوع بالای آن‌ها متفاوت است. مخازن پلی اتیلنی تولیدشده در مجتمع پلاستیک طبرستان، شامل موارد زیر هستند:

 

مخزن پلی اتیلن درواقع ظرفی از جنس پلی اتیلن است که برای ذخیره‌سازی، نگهداری و حمل‌ونقل آب شرب و طیف وسیعی از مایعات استفاده می‌شود. این مخازن انواع مختلفی دارند که برای مصارف متفاوتی قابل‌استفاده هستند.

 

انواع مخازن پلی اتیلن

 

مخزن افقی در ذخیره‌سازی آب شرب ساختمان‌ها، صنایع غذایی، ذخیره‌سازی آب در مراکز آتش‌نشانی و کشاورزی استفادۀ زیادی دارد. این نوع از مخزن‌ دارای حجم‌های 50 تا 10000 لیتر است.

مخزن پلی اتیلن عمودی به سبب طراحی خاصی که دارد، بسیار پرفروش است و علاوه بر کاربردهای خانگی، در صنایع غذایی، داروسازی، شیمیایی، دام‌پروری و پتروشیمی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مخزن دارای حجم‌های مختلفی است. حجم این نوع از مخازن از 50 تا 30000 لیتر را شامل می‌شود.

از مخزن پلی اتیلن مکعبی در صنایع غذایی، دام‌پروری، داروسازی، شیمیایی و همچنین نگهداری و ذخیره‌سازی آب شرب شهری و روستایی استفاده می‌شود. ظرفیت‌های مخزن مکعبی نیز از 100 تا 2000 لیتر را شامل می‌شود.

از مخزن آسان رو برای محیط‌هایی با فضای محدود استفاده می‌شود. این مخزن با طراحی خاصی که دارد، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این دسته از مخازن دارای حجم‌های 500 تا 2000 لیتری هستند.

مخزن پلی اتیلن زیر پله همان‌طور که از اسمش پیدا است، برای نصب در زیر پله‌های ساختمان‌ها بسیار کاربرد دارد. این مخزن درواقع به‌منظور نگهداری و ذخیره‌سازی آب شرب ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آتش‌نشانی و ... تولید می‌شود و در حجم‌های 500 تا 1500 لیتر قابل تهیه است.

مخزن بیضی برای استفاده در محیط‌هایی با ارتفاع کم بسیار مناسب است. این مخزن پلی اتیلنی شامل حجم‌های 500 تا 5000 لیتر است.

مخزن نیسانی پلاستیکی در قسمت بار نیسان‌ها نصب‌شده و به‌منظور حمل‌ونقل آب شرب و دیگر مایعات استفاده می‌شوند. حجم‌های موجود این مخزن شامل 1500 تا 2000 لیتر است.

مخزن پلی اتیلن انبساط به‌منظور متعادل کردن فشار اضافی سیالات گرم شده و جبران کاهش فشار آب درون سیستم‌های گرمایش مرکزی کاربرد دارد. مخزن ذکرشده، دارای حجم‌های مختلفی، شامل 60 تا 200 لیتر  است.

از مخزن قیفی به‌منظور نگهداری مایعاتی به‌غیراز آب استفاده می‌شود. درواقع کاربرد اصلی این مخزن در صنعت کشاورزی است. حجم‌های مخزن قیفی شامل 100 تا 10000 لیتر است.

مخزن پلاستیکی سم‌پاش، جهت نگهداری سموم و مایعات مورداستفاده در صنعت کشاورزی و باغداری کاربرد دارد. حجم‌های مخزن سم‌پاش نیز از 100 تا 2000 لیتر را شامل می‌شود.

مخزن پلی اتیلن IBC جهت نگهداری آب و جابه‌جایی برخی مایعات خاص کاربرد دارد و جهت جلوگیری از تغییر شکل، حتماً باید با استراکچر یا محافظ‌های فلزی استفاده شود. تولید مخزن IBC در حجم 1000 لیتر صورت می‌گیرد.

از مخزن پلی اتیلن کلرزنی برای ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات کلردار کاربرد دارد. حجم‌های تولیدشده مخزن کلرزنی شامل 220 تا 500 لیتر هستند.

مخزن پلی اتیلن سپتیک به جهت تصفیۀ اولیۀ فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مخزن مناسب مراکز اداری، تجاری و مسکونی است که تنها در حجم 5000 لیتر تولید می‌شود.

 

مخازن پلی اتیلن کاربری‌های مختلفی دارند. در «مجتمع پلاستیک طبرستان»، تولید انواع مختلف این مخازن صورت می‌گیرد. مخزن افقی، مخزن عمودی، مخزن مکعبی، مخزن آسان رو، مخزن زیر پله، مخزن بیضی، مخزن نیسانی، مخزن انبساط، مخزن قیفی، مخزن سم‌پاش، مخزن IBC، مخزن کلرزنی و مخزن سپتیک از انواع مختلف مخازن پلی اتیلن هستند که تولیدات آن‌ها در مجتمع پلاستیک طبرستان انجام می‌شود.

 

در یک دسته‌بندی دیگر که بر اساس تعداد لایه‌های مخازن انجام می‌پذیرد، مخازن پلی اتیلن به انواع تک‌لایه، سه‌لایه، چهارلایه و چهارلایۀ فوم دار تقسیم می‌شوند. این مخازن هرکدام کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه انواع این مخازن را شرح خواهیم داد و کاربرد آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

  • مخازن پلی اتیلن تک‌لایه: مخازن تک‌لایه بیشتر به‌منظور نگهداری مایعات غیر از آب مورداستفاده قرار می‌گیرند. دلیل این کاربرد، این است که این مخازن تنها یک‌بار درون کوره قرارگرفته‌اند و از مقاومت بالایی برخوردارند. برخلاف باور نادرستی که در رابطه با این مخازن شکل‌گرفته، مقاومت مخازن تک‌لایه، نسبت به مخازن سه یا چهارلایه بیشتر است.
  • مخازن پلی اتیلن سه‌لایه: مخازن سه‌لایه دارای یک لایه مشکی‌رنگ در وسط دو لایۀ دیگر مخزن هستند که سبب می‌شود هیچ پرتو نوری به درون مخزن، وارد نشود؛ درنتیجه هیچ تغییری در طعم و بوی آب رخ نمی‌دهد. گفتنی است که نفوذ پرتو نور، عامل اصلی‌ جلبک بستن مخازن است.
  • مخازن پلی اتیلن چهارلایه: مخازن چهارلایه بیشتر به‌صورت سفارشی تولید می‌شوند و رواج زیادی ندارند. مخازن چهارلایه نیز مانند مخازن سه‌لایه بیشتر برای نگهداری و ذخیره‌سازی آب استفاده می‌شوند.
  • مخازن پلی اتیلن چهارلایه فوم دار: این دسته از مخازن نیز بیشتر به‌صورت سفارشی تولید می‌شوند. در تولید مخازن چهارلایه فوم دار، از پودر خاصی در میان لایه‌های مخزن استفاده می‌شود که به آن در اصلاح رایج فوم می‌گویند. این فوم درواقع از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند. تنها تفاوت این مخزن با مخزن چهارلایۀ بدون فوم، مقاومت بیشتر آن در برابر حرارت است.

 

کاربرد مخازن پلی اتیلن

کاربرد مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن کاربردهای متعددی دارند. اصلی‌ترین کاربرد این مخازن، نگهداری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌های مسکونی است. استفاده از مخزن آب پلی اتیلن در ساختمان بیشتر به دلیل جبران فشار آب پایین شهری صورت می‌گیرد. طبق مقررات ملی ساختمان ایران نیز در ساختمان باید مخزن ذخیرۀ آب براساس 150 لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز پیش‌‎بینی شود. از کاربردهای دیگر این مخازن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفادۀ در صنایع غذایی جهت نگهداری از مایعات و مواد اولیه
  • ذخیره‌سازی سوخت، برخی ترکیبات شیمیایی و مایعات سازگار با مخازن پلی‌اتیلن
  • نگهداری سموم در صنعت کشاورزی و باغداری
  • جهت ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌ها

مزایای مخازن پلی اتیلن چیست؟

به‌طورکلی مخزن پلی اتیلن مزایای بسیاری دارد که این مزایا باعث مورداستفاده قرار گرفتن بیشتر مخازن پلی اتیلنی، نسبت به مخازن فلزی شده است.این مزایا عبارت‌اند از:

  • نصب راحت و آسان
  • مقاومت بالای مخزن در برابر ضربه
  • مقاومت بالای مخزن در برابر سرما و گرما
  • مقاومت بالای مخزن در برابر زلزله
  • مناسب برای استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی
  • طول عمر بالا
  • یکپارچه، بدون درز و شکافت
  • بدون ایجاد تغییر در رنگ، بو و طعم آب
  • بهداشتی
  • حمل‌ونقل آسان
  • قابلیت طراحی در ابعاد دلخواه
  • مقاوم در برابر نور آفتاب و اشعۀ ماورای بنفش
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  •  

معایب مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخازن پلی اتیلنی دارای مزیت‌های زیادی هستند اما نکات منفی نیز دارند. گرم شدن مایعات داخل مخازن پلی مری تیره‌رنگ و ضعف بدنۀ این مخازن در برخورد با اجسام تیز، جزء نکات منفی و معایب این دسته از مخازن محسوب می‌شوند.

معایب محدود مخزن پلی اتیلن عبارت‌اند از:

  • امکان گرم شدن آب در مخازن تیره‌رنگ
  • امکان شکستگی در صورت برخورد ضربۀ سنگین
  • امکان کمرنگ شدن مخازن رنگی

اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید حتما مقاله مزایا و معایب مخزن آب پلی اتیلن چیست را مطالعه کنید.

مواد قابل نگهداری در مخازن پلی اتیلن

در مخازن پلی اتیلن، اکثر مواد شیمیایی، سموم کشاورزی و آب را می‌توان نگهداری و حمل کرد. این مخازن قابلیت نگهداری مواد در دمای 40- درجه تا 55 درجۀ سانتی‌گراد را دارا هستند. قابل‌ذکر است که در دمای ذکرشده، هیچ‌گونه آسیبی به مایعات و مواد داخل مخازن وارد نمی‌شود.

 

آیا می‌توان از مخزن پلی اتیلن برای آب شرب استفاده نمود؟

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های مخازن پلی اتیلن ذخیره‌سازی، نگهداری و حمل‌ونقل آب شرب است. این مخازن به دلیل دارا بودن قابلیت‌های متعددی ازجمله مقاومت در برابر اشعۀ ماورای بنفش، کاربرد زیادی برای نگهداری آب شرب دارند. همچنین مقاومت مخازن پلی اتیلن به میزانی بالا است که در تماس با مواد شیمیایی دچار تغییر نمی‌شود و همچنین کیفیت آب شرب را تغییر نمی‌دهد. نکته‌ی دیگری که در رابطه با این دسته از مخازن قابل‌توجه است، ضد جلبک بودن آن‌ها است. مخازن پلی اتیلن یا پلیمری سه ‌لایه، از نفوذ کوچک‌ترین پرتو نوری که از مهم‌ترین عواملی است که سبب شکل‌گیری جلبک در آب می‌شود و کیفیت آب را دچار تغییر می‌کند جلوگیری می‌کنند. 

اگر میخواهید بدانید کدام برند مخزن بهتر است مطلب بهترین برند مخزن یا تانکر آب پلی اتیلن کدام شرکت است؟ را مطالعه کنید.

مخازن پلی اتیلن مزایا و معایبی دارند. مزایای آن‌ها باعث شده تا از این مخازن نسبت به مخازن فلزی، استفاده بیشتری انجام بگیرد. همچنین در مخازن پلیمری (پلی اتیلن) انواع مختلفی از مایعات قابل نگهداری هستند که آب شرب نیز یکی از آن‌ها است. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این مخازن، نگهداری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌ها است. بسیاری از افراد که قصد تهیۀ مخازن پلی اتیلن را دارند، این پرسش برایشان پیش می‌آید که آیا می‌توان از مخزن پلی اتیلن برای نگهداری آب شرب استفاده نمود؟ در پاسخ به این دسته از افراد باید اعلام کرد که مخازن پلی اتیلنی از بهترین مخازن نگهداری و حمل‌ونقل آب شرب است که موجب رخ دادن تغییر شیمیایی در آب شرب نشده و از بو گرفتن آن جلوگیری می‌کند.

 

مزایای مخازن پلی اتیلن چیست

 

خرید مخزن پلی اتیلن از «مجتمع پلاستیک طبرستان»

«مجتمع پلاستیک طبرستان» یکی از تولیدکنندگان بزرگ و بنام مخازن پلی اتیلن است که توانسته بخش قابل‌توجهی از  سهم تولیدات بازار را در اختیار داشته باشد. انواع مختلف مخازن پلی اتیلنی در این مجتمع تولیدشده و به دست مشتریان محترم می‌رسد. کیفیت تضمین‌شدۀ مخازن، باعث آن گردیده که مشتریان عزیز، با اطمینان کامل اقدام به خرید مخزن پلی اتیلن از «مجتمع پلاستیک طبرستان» کنند.

 

جمع‌بندی

مخازن پلی اتیلن یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تهیه و استفاده به‌منظور نگهداری و ذخیرۀ مایعات هستند. از این مخازن می‌توان بدون هیچ نگرانی خاصی برای نگهداری آب شرب استفاده نمود و از بو نگرفتن آب شرب و عدم ایجاد تغییرات شیمیایی در آب، مطمئن بود. مشتریان عزیز می‌توانند جهت خرید مخازن، با نمایندگی شهر خود تماس بگیرند و یا جهت دریافت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت در ارتباط باشند.