مخازن پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین مخازنی هستند که در صنایع مختلف کشاورزی، دارویی، شیمیایی، ساختمانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخازن پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین مخازنی هستند که در صنایع مختلف کشاورزی، دارویی، شیمیایی، ساختمانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخازن به دلیل مادۀ اولیه پلی اتیلن، به مخازن پلاستیکی یا پلی اتیلنی نیز معروف‌ هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند؛ به‌نحوی که امروزه جایگزین مخازن فلزی و قدیمی شده‌اند. مصارف متعدد و بالای این مخازن باعث شده تا افراد زیادی اقدام به خرید آن‌ها کنند. بسیاری از افراد قبل از خرید مخازن پلی اتیلنی، تلاش می‌کنند تا دربارۀ مزایا و معایب مخزن آب پلی اتیلن، اطلاعاتی به دست بیاورند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی دررابطه با مخازن پلیمری (پلی اتیلنی) به شما ارائه دهیم و مزایای مخزن پلی اتیلن را به‌طور کامل برای شما عزیزان تشریح کنیم.

مخازن پلی اتیلن از چه ترکیباتی ساخته شده‌اند؟

همانطور که اشاره کردیم، این مخازن از مادۀ پلی اتیلن که نوعی پلاستیک فشرده است ساخته می‌شوند. به‌همین‌جهت به این مخازن، مخازن پلی اتیلنی، مخازن پلیمری یا مخازن پلاستیکی نیز گفته‌ می‌شود. بدنۀ پلی اتیلنی این مخازن باعث شده است تا ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و به‌عنوان بهترین گزینۀ بازار مورد استفاده قرار بگیرند.

مخازن پلی اتیلن چه کاربردهایی دارند؟

از مخازن پلی اتیلن در صنایع بسیاری می‌توان استفاده نمود. این مخازن در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی، مواد سوختی و ساختمانی کاربرد زیادی دارند. لازم به ذکر است، درصورتیکه قصد نگهداری از مایعاتی به‌غیر از آب را در مخازن پلی اتیلن دارید، قبل از تهیۀ مخزن با کارشناسان فروش شرکت تماس بگیرید. این مخازن به سبب تولید شدن به صورت یکپارچه و نداشتن درز و شیار، در برابر ضربه، مقاومت بسیار بالایی دارند.

یکی دیگر از صنایعی که به‌صورت گسترده‌ای از مخازن پلی اتیلن استفاده می‌کند، صنایع ساختمانی است. در ساختمان‌ها و خانه‌ها، ذخیره و نگهداری آب بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه به مخزنی نیاز است که دچار زنگ‌زدگی نشود، طعم و بوی آب را تغییر ندهد و از ورود نور خورشید به داخل آب که از مهم‌ترین عوامل ایجاد جلبک در آب است جلوگیری کند. مخازن پلی اتیلن به‌دلیل اینکه از مواد مقاوم در برابر اشعۀ UV تولید شده است، بهترین گزینه برای استفاده به‌عنوان نگهداری از آب شناخته می‌شود. از جمله مزایای دیگر مخزن آب پلی اتیلن، می‌توان به وزن کم‌تر آن نسبت به مخازن فلزی، ضدضربه‌بودن و عدم تغییر در رنگ و بوی آب اشاره کرد.

 یکی دیگر از کاربرد‌های مخازن پلی اتیلن، قابلیت حمل‌ونقل آب و دیگر مایعات است. مخازن پلی اتیلن انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها، مخازن نیسانی و مخازن IBC است. مخازن نیسانی با نصب شدن در قسمت بار نیسان‌ها و وانت‌های باری، برای انتقال آب، اسید‌ها، سوخت و ... گزینه بسیار خوبی به شمار می‌روند. تحمل فشار بالا، جلوگیری از نشت مایعات و مقاومت در برابر اشعۀ مخرب UV، از جمله ویژگی‌هایی است که مخازن نیسانی و مخازن IBC باید داشته باشند. مصرف‌کنندگان عزیز بهتر است به این نکته توجه داشته باشند، مخازنی که به‌عنوان مخازن حمل‌و‌نقل معرفی می‌شوند، اگرچه به دلیل دارا بودن استراکچر و بدنۀ محکم، برای انتقال مواد گزینۀ مناسب‌تری به‌حساب می‌آیند؛ اما به‌ دلایل فنی، مشمول گارانتی نمی‌شوند.

به طور کلی، از آنجایی که مخازن پلی اتیلن کاربردهای گوناگونی دارند، بنابراین با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی متفاوتی تولید می‌شود. دسته‌‌بندی مخازن پلی اتیلن شامل مخازن عمودی، افقی، زیرپله، کلرزنی، انبساط، IBC، مکعبی، بیضی، سمپاش، سپتیک، قیفی و نیسانی است. شما عزیزان که قصد استفاده از این محصولات را دارید، می‌توانید باتوجه به شرایط، مخزن مناسب خود را از نمایندگی‌های فروش سراسر کشور تهیه کنید.

 

مخازن پلی اتیلن که به آن‌ها مخازن پلیمری نیز گفته‌ می‌شود، یکی از پرکاربرد‌ترین انواع مخازن هستند که به سبب ویژگی‌های خود، توانسته‌اند جایگزین مخازن فلزی و قدیمی شوند. مزایای مخزن آب پلی اتیلن به گونه‌ای است که امکان استفاده از آن‌ها را در صنایع و موقعیت‌های مختلف فراهم می‌کند. برخی از کاربرد آن‌ها در صنایع کشاورزی، ساختمانی، شیمیایی و دارویی است که در ادامۀ بیشتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

مزایای مخزن آب پلی اتیلن شامل موارد بسیاری بوده که در ادامه، به هرکدام از آن‌ها خواهیم ‌پرداخت. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

·      قیمت مناسب

مخازن آب پلی اتیلن به سبب قیمت پایین‌تری که نسبت به مخازن فلزی، محبوبیت زیادی دارند؛ زیرا طول عمر آن‌ها بالا است و تا سالیان سال نیاز به تعویض مخزن پیدا نخواهید کرد.

·      وزن پایین

یکی از مهم‌ترین مزایای مخزن آب پلی اتیلن، وزن پایین آن‌ها است. وزن پایین این محصولات باعث می‌شود تا این مخزن به‌راحتی جابه‌جایی شود. از طرفی حمل‌ونقل مخازنی از این دست و حتی انتقال آن‌ها به پشت‌بام ساختمان‌ها، با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

·      مقاومت در برابر خوردگی و ضربه

در صورت استفاده از مواد شیمیایی و اسیدهایی که بعد از مشورت با کارشناسان در این مخازن نگهداری می‌کنید، نیاز نیست نگران دوام دیوارۀ مخازن باشید. دیوارۀ مخازن پلی اتیلن، مقاومت بسیار بالایی در برابر مایعات دارند؛ اگرچه طول عمر مخازنی که در آن‌ها مایعاتی به‌غیر از آب آشامیدنی نگهداری می‌شود کمتر خواهد بود؛ اما به‌صورت کلی درصورتیکه دستورالعمل‌های نصب مخازن و نگهداری از آن‌ها رعایت شود، شاهد هیچ تغییر شکلی در مخازن نخواهید بود.

مقاومت در برابر اشعۀ UV

در تولید مخازن پلی اتیلن، از مواد مقاوم در برابر اشعۀ UV استفاده شده است. این مواد سبب شده است تا این مخازن به‌هیچ‌وجه با قرارگرفتن در برابر نور خورشید آسیب نبینند. همچنین این مخازن از ورود کوچک‌ترین پرتو نوری به داخل آن جلوگیری می‌کند؛ چراکه نور اصلی‌ترین دلیل جلبک بستن مخازن آب است.

·      نصب آسان

مخازن اب پلی اتیلن به سبب وزن پایین و سهولت در جابه‌جایی، به‌راحتی در موقعیت‌های گوناگون نصب می‌شوند. همچنین این مخازن قابلیت نصب اتصالات مختلف به بدنه را دارند. گردبرهای نجار به راحتی می‌توانند این مورد را بر روی مخازن پلی اتیلن پیاده‌سازی کنند.

·      عمر و دوام بالا

برعکس باورهای غلطی که در مورد مخازن پلی اتیلن وجود دارد، این مخازن طول عمری بیشتر از مخازن فلزی دارند. نکتۀ دیگری که باید در رابطه با مخازن پلی اتیلن بدانید، این است که حتی بعد از آسیب دیدگی، امکان تعمیر و بازسازی مخازن وجود دارد.

·      قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف

مخازن پلی اتیلن در حالت عادی به رنگ سفید تولید می‌شوند؛ اما امکان تولید این مخازن در رنگ‌های سفارشی نیز وجود دارد. البته رنگ‌های تیرۀ این محصول دارای معایبی نیز هستند که در قسمت معایب مخزن آب پلی اتیلن، به آ‌ن‌ها اشاره خواهیم کرد.

·      عدم تغییر در رنگ و بوی آب

مخازن پلی اتیلنی به سبب تولیدشدن از مواد اولیۀ باکیفیت و همچنین مقاومت بالا در برابر اشعۀ UV، به‌هیچ‌عنوان تغییری در رنگ و بوی آب ایجا نمی‌کنند و ترکیبات شیمیایی آن را تغییر نمی‌دهند.

·      مقرون به صرفه

باتوجه به طول عمر بالا، هزینۀ نصب اتصالات، حمل‌و‌نقل و... می‌توان مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع از مخازن را، مخازن پلی اتیلن دانست. 

·      قالب‌ریزی به صورت یک‌تکه

یک‌تکه بودن قالب‌ریزی مخازن پلی اتیلن، موجب می‌شود تا این مخازن هیچ درز و شیاری نداشته باشند و به‌هیچ‌عنوان دچار نشتی نشوند. همچنین طراحی خاص این مخازن باعث شده تا فشار مایعات درون مخزن پخش شده و به دیوارۀ مخازن، فشار بیش‌ از حدی وارد نکنند.

·      عایق‌بودن

دیوارۀ مخازن پلی اتیلن مانند یک عایق عمل کرده و از انتقال دمای محیط بیرون به داخل مخزن جلوگیری می‌کند. از مخازن پلی اتیلن می‌توان برای نگهداری مواد تا دمای 60 درجه سانتی‌گراد استفاده نمود.

·      تنوع بالای محصولات

دارا بودن حجم‌ها و اشکال گوناگون، یکی از بزرگ‌ترین مزایای مخزن آب پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن موجود در بازار است. با این قابلیت، افراد به‌راحتی می‌توانند مخزنی با حجم و اندازۀ مورد نیاز خود تهیه کرده و نیاز خود را برطرف کنند.

·      زیبایی

ریپ‌های موجود بر روی دیوارۀ مخازن پلی اتیلن، زیبایی خاصی به آن‌ها داده است. مخازن آب به سبب در چشم بودن، باید حدالامکان از طراحی زیبایی برخوردار باشند که مخازن پلی اتیلن این ویژگی‌ را دارا هستند. ضدزنگ بودن آن‌ها یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود همچون مخازن فلزی بعد از مدتی ظاهر خود را از دست ندهد.

·      امکان نصب در ارتفاع

باتوجه به چالش‌هایی مانند کمبود جا، علاقه به استفاده از مخازن آب در ارتفاع به‌منظور رفع مشکل نیاز به برق و دیگر موارد، وجود دارد، که مخازن پلی اتیلن این قابلیت را دارا هستند.

  • قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی

مخازن پلی اتیلن برخلاف مخازن فلزی، درصورت استفاده در محیط‌های مرطوب، دچار زنگ‌زدگی و آسیب‌دیدگی نمی‌شوند. از این مخازن می‌توان در تمامی مناطق با هر نوع شرایط آب‌وهوایی استفاده نمود.

معایب مخزن آب پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی دارای مزایایی نظیر: وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه، مقاومت در برابر اشعۀ UV، نصب آسان، عمر و دوام بالا، قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف، عدم تغییر در رنگ و بوی آب، مقرون به صرفه، قالب‌ریزی به صورت یک‌تکه، عایق‌بودن، دارای حجم‌های مختلف، زیبایی، امکان نصب در ارتفاع و یا دفن برخی مخازن و قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی هستند. موارد ذکر شده شامل برخی مزایای مخزن آب پلی اتیلن است.

 

معایب مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

تمامی مخازنی که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به طور کلی معایب مخزن آب پلی اتیلن چشمگیر نیستند؛ اما در ادامه به مهم‌ترین معایب آن‌ها، اشاره خواهیم نمود:

·      آسیب‌دیدن در صورت برخورد با اجسام تیز

·      قابل اشتعال

·      امکان گرم شدن آب در مخازن تیره‌رنگ

اگر می‌خواهید بیشتر با مخازن پلی اتیلن آشنا شوید مطلب مخزن پلی اتیلن چیست و آیا می‌توان از آن برای نگهداری آب شرب استفاده نمود؟ را مطالعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر از تمامی محصولات اعم از مخزن افقی، مخزن عمودی، مخزن بیضی، مخزن سپتیک، مخزن IBC، مخزن قیفی، مخزن انبساط، مخزن سمپاش، مخزن کلر زنی، مخزن زیرپله، مخزن نیسانی، مخزن آسان رو، مخزن مکعبی و قیمت جداول ترافیکی به صفحه محصولات ما مراجعه کنید. 

سخن پایانی

شاید مخازن پلی اتیلن را بتوان بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع مخازن دانست. مزایای مخزن آب پلی اتیلن بسیار بیشتر از معایب آن است. مزایایی مانند: قیمت ارزان، مقاومت در برابر اشعۀ UV، مناسب برای استفاده در تمامی شرایط آب‌وهوایی و عدم تغییر در رنگ و بوی آب، تنها تعدادی از مزایای قابل توجه این مخازن هستند.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولید کنندۀ مخازن آب پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از تولیدکنندگان بنام مخازن آب پلی اتیلن است که به سبب مرغوبیت بالای تولیدات خود، توانسته سهم قابل توجهی از بازار را در دست بگیرد. این شرکت که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن را به دوش می‌کشد؛ دارای 210 نمایندگی فعال در نقاط مختلف کشور است. تمامی مخازن تولید شده در این شرکت، دارای بالاترین کیفیت بوده و دوام بسیار زیادی دارند. مخازن پلی اتیلن مجتمع پلاستیک طبرستان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و توانسته‌اند افراد بسیار زیادی را مجاب به خرید این مخازن کنند. درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات، می‌توانید به نمایندگان فروش سراسر کشور مراجعه کنید.