امروزه پلاستیک به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است. ظرف پلاستیک و نایلون‌های پلاستیک تقریباً در هر محلی دیده می‌شوند. اما این ماده ارزشمند که کمک‌های زیادی به انسان‌ها کرده است، عوارض متعددی را نیز برای انسان‌ها دارد. بطری‌های به عنوان مخزن آب علاوه بر تأثیرات مخرب بر روی بدن انسان، موجب آلودگی محیط زیست، آسیب‌دیدگی حیوانات و آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز می‌شود. این موارد باعث شده تا افراد قبل از خرید حتی یک بطری آب‌معدنی، به فکر تأثیر این عمل خود بر روی محیط زیست بیفتند. ما در این مقاله قصد داریم تا با اشاره به تأثیر بطری‌های آب بر روی محیط زیست و سلامت انسان، عوارض آن‌ها را بر روی بدن انسان و محیط زیست پیرامون خود بررسی کنیم. 

فهرست محتوا:

عوارض بطری‌های آب برای انسان

بطری آب و سرطان

بطری آب و اختلال هورمون‌ها

بطری آب و املاح

بطری آب و هزینه

عوارض بطری‌های آب برای محیط زیست

بطری آب و دی اکسید کربن

بطری آب و چهره طبیعت

بطری آب و خاک و سفره‌‌های آب زیرزمینی

بطری آب و حجم زباله

عوارض بطری‌های آب برای انسان

در بخش اول بررسی تأثیرات بطری آب، به تأثیرات مخرب مصرف آب از این بطری‌ها می‌پردازیم. به‌طورکلی، آبی که درون بطری‌های آب پلاستیکی قرار دارد، می‌تواند عوارض گوناگونی را برای فرد و بدن او داشته باشد. برای مثال بطری‌های آب در صورت قرارگرفتن در معرض نور خورشید، به عامل اصلی سرطان تبدیل می‌شوند. همچنین وجود مواد مختلفی مانند BPA در بطری‌های آب، در صورت ورود به بدن می‌تواند تعادل هورمون‌های بدن را دچار اختلال کند. در کنار این موارد، هزینۀ قابل‌توجه این بطری‌ها در مقایسه با آب لوله‌کشی، یکی دیگر از ضررهای بطری آب است.

 

مخزن سمپاش

 

بطری آب و سرطان

یکی از مواد سرطان‌زایی که عوارض مخربی بر روی بدن انسان به جا می‌گذارد، دی اکسین است. بطری‌های آب به دلیل تولیدشدن از پلیمر، می‌توانند عامل گسترش این ماده در آب باشند. به این صورت که پلیمری که بطری‌های آب از آن ساخته شده‌، در صورت قرار‌گرفتن در سرمای زیاد و یا در برابر نور خورشید، ماده‌ای به نام دی اکسین تولید می‌کند. این ماده به همراه آب درون بطری به درون بدن انسان وارد می‌شود و موجب ابتلای انسان به سرطان می‌شود.

بطری آب و اختلال هورمون‌ها

در بطری‌های پلاستیکی، ماده‌ای شیمیایی به نام BPA وجود دارد که در صورت ورود به بدن انسان، مشابه هورمون استروژن فعالیت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا هورمون‌های بدن با اختلال دچار شوند.

بطری آب و املاح

برخی از کارشناسان و محققان حوزه آب، معتقدند که املاح معدنی درون بطری‌های آب نه‌تنها مفید نیستند، بلکه به دلیل عدم جذب‌شدن، برای بدن مضر هستند. به‌طوری‌که مقدار زیاد این املاح، می‌تواند باعث فشارخون، ورم مفاصل و سنگ کلیه شود.

بطری آب و هزینه

به‌صورت کلی تفاوت بسیاری میان کیفیت آب لوله‌کشی و بطری‌ها وجود ندارد. اما نکتۀ حائز اهمیت این است که قیمت بطری‌های آب حدود 1000 تا 1500 برابر آب لوله‌کشی است. 

برای اطلاع از جزئیات و استعلام قیمت مخزن مکعبی با مشاوران ما در تماس باشید. 

 

تأثیر بطری‌های آب بر روی محیط ‌زیست

 

عوارض بطری‌های آب برای محیط زیست

علاوه بر اینکه بطری‌های آب پلاستیکی برای بدن انسان ضرر دارند، این بطری‌ها، هزاران سال در طبیعت باقی می‌مانند و محیط زیست را آلوده می‌کنند. گیر کردن حیوانات مختلف در این بطری‌ها، آب‌شدن بطری‌ها در اثر نور خورشید و ورود مواد شیمیایی آن‌ها به خاک و سفره‌های آب زیرزمینی تنها بخشی از عوارض بطری‌های پلاستیکی برای طبیعت است.

 

عوارض بطری پلاستیکی برای انسان

 

بطری آب و دی‌اکسید کربن

تولید بطری‌های آب پلاستیکی توسط کارخانه‌های مختلف، موجب تولید سالیانۀ بیش از 2/5 میلیون تن دی‌اکسیدکربن می‌شود. این میزان از دی‌اکسیدکربن عوارض جبران‌ناپذیری بر روی زیست‌محیط خواهد گذاشت.

بطری آب و چهرۀ طبیعت

قطعاً تمامی افراد چه در طبیعت و چه در شهرها، بطری‌های آب خالی را مشاهده کرده‌اند. این بطری‌ها به دلیل تولید شدن از پلاستیک به‌راحتی تجزیه نمی‌شوند و تا زمان تجزیه، هزاران سال در محیط زیست باقی می‌مانند. این موضوع باعث می‌شود تا آشغال‌های این بطری‌ها، در طبیعت و شهرها مدت‌زمان زیادی باقی بمانند و چهرۀ زیبای طبیعت را بر هم بریزند.

بطری آب‌ و خاک و سفره‌‌های آب زیرزمینی

به‌طورکلی مواد شیمیایی به‌کاررفته در تولید بطری‌های آب، به‌صورت سموم مختلف (که از پلاستیک حاصل می‌شوند) به سفره‌های آب زیرزمینی و خاک نفوذ می‌کنند. این موضوع باعث به‌وجودآمدن بیماری‌های متعددی در سطح کره می‌شود. در کل با توجه مطالعه به مقاله دنیا بدون آب چگونه خواهد بود متوجه بحران جهان خواهیم شد.

 

بطری آب‌ و خاک و سفره‌‌های آب زیرزمینی

 

بطری آب و حجم زباله

با اینکه بطری‌های پلاستیکی امکان بازیافت دارند؛ اما از هر 7 بطری، 6 بطری به محل دفن زباله‌ها منتقل می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر این میزان از بطری که در صورت دفن، خاک را به طور کامل نابود می‌کند و موجب آلودگی آب می‌شود، می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی را برای کره زمین ایجاد کند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا در رابطه‌با تأثیر بطری‌های آب بر روی محیط زیست و سلامت انسان، توضیحات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، بطری‌های آب پلاستیکی نه‌تنها برای محیط زیست بلکه برای انسان‌ها نیز مضر هستند. در نتیجه برای سالم نگه‌داشتن محیط زیست و طبیعت برای آیندگان و خود، بهتر است از خرید بطری‌های آب پلاستیکی اجتناب شود. تا هم مراقب سلامت خود باشیم و هم از محیط زیست مراقبت کنیم.

 

نمایندگی فروش

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه

امروزه یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با کم‌آبی و استفاده از آب باران، تهیه و نصب مخزن پلی اتیلن طبرستان است. مخازن پلی اتیلن آب، کاملاً بهداشتی بوده و با دارابودن قابلیت فودگرید، برای نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب شرب کاملاً مناسب هستند. مجتمع پلاستیک طبرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این دسته از مخازن، با بهره‌گیری از به‌روزترین روش‌های تولید مخزن، توانسته است با تولید محصولاتی باکیفیت بالا، سهم قابل‌توجهی از این بازار را در دست بگیرد. مشتریان محترم برای خرید مخزن پلی اتیلن طبرستان می‌توانند به نمایندگی مجتمع پلاستیک طبرستان در شهر خود مراجعه کنند. این مجتمع با 210 نمایندگی فعال در سراسر ایران، آماده ارائۀ انواع مختلف مخازن پلی‌اتیلن در حجم‌های مختلف به مشتریان محترم است.