یکی از دغدغه‌های افراد ساکن در آپارتمان‌ها و مناطق پرتراکم شهری، فشار آب پایین و قطعی مکرر آب در برخی فصول سال است. قطعی آب دلایلی از جمله کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و ناتوانی در تأمین آب مناطق مسکونی، ایجاد شکستگی و آسیب در خطوط آب‌رسانی به دلیل ضعف و کهنه بودن خطوط و استاندارد نبودن لوله‌کشی ساختمان‌ها دارد.

مخزن آب

یکی از دغدغه‌های افراد ساکن در آپارتمان‌ها و مناطق پرتراکم شهری، فشار آب پایین و قطعی مکرر آب در برخی فصول سال است. قطعی آب دلایلی از جمله کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و ناتوانی در تأمین آب مناطق مسکونی، ایجاد شکستگی و آسیب در خطوط آب‌رسانی به دلیل ضعف و کهنه بودن خطوط و استاندارد نبودن لوله‌کشی ساختمان‌ها دارد. راهکار درست و اصولی رفع این مشکل، تنها نصب مخزن پلی اتیلنی برای ساختمان است. نصب منبع آب (مخزن) می‌تواند در شرایط اضطراری، مواقع قطعی برق و آب و همچنین در زمان‌ پیک مصرف آب، که فشار آب با کاهش زیادی همراه می‌شود، مشکل‌گشا باشد.

 

چرا طریقه نصب تانکر اب اهمیت دارد؟

همان‌طور که گفته شد، مخزن یا تانکر آب برای جبران کمبود‌ها و همچنین حل کردن مشکلات مربوط به آب در ساختمان بسیار کاربردی است. در این بخش، توجه به حساسیت و نحوۀ نصب مخزن پلی اتیلن  بسیار اهمیت دارد. مخازن پلی اتیلن به سبب جنس پلاستیکی که دارند باید در محل و موقعیت درستی نصب شوند. در غیر این صورت و اقدام به نصب غیراصولی، این مخازن دچار آسیب و شکستگی شده و برای تعمیر آن‌ها باید هزینۀ بالایی پرداخت کنید.

نصب تانکر آب روی پشت بام

موقعیت‌های مناسب جهت نصب تانکر آب خانگی

برای نصب تانکر اب خانگی یا به عبارتی همان مخازن آب، باید به نوع کاربری، منطقۀ شهری، فضای موجود و تعداد نفرات ساکن در ساختمان توجه داشته باشید. مخزن آب را می‌توان در زیر پله، موتورخانه، پارکینگ، اتاق انباری و روی پشت بام نصب نمود. در این رابطه، توجه داشته باشید که منابعی که در طبقۀ همکف و یا منفی ساختمان نصب می‌شوند حتماً نیاز به پمپ دارند؛ اما گاهی اوقات هنگام نصب مخزن آب روی پشت بام امکان عدم استفاده از پمپ و جلوگیری از صرف هزینۀ اضافی و کاهش سروصدای آزاردهنده پمپ‌های آب را فراهم می‌کند. قرار گرفتن منبع آب بر روی پشت بام موجب می‌شود که تنها با استفاده از نیروی ثقل یا جاذبۀ زمین، فشار موردنیاز آب ساختمان تأمین شود. این طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام، باعث شده تا در زمان قطعی برق نیز، فشار آب موردنیاز ساختمان تأمین شود. در ادامه، به برسی طریقه نصب مخزن اب روی پشت بام بدون پمپ خواهیم پرداخت.

 

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در جوامع شهری، دسترسی به آب در هنگام قطعی برق و آب است. در این موقعیت است که اهمیت استفاده از منابع آب ساختمانی نمایان می‌شود. مخزن‌های پلی اتیلن قابلیت نصب روی پشت بام و طبقات منفی و همکف را دارا هستند که هرکدام از محل‌های نصب مخزن آب، مزایایی دارد.

 

نکات مهم در نصب مخزن آب روی پشت بام

برای نصب منبع آب روی پشت بام باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. چراکه در صورت عدم توجه به این نکات، شاهد کاهش کارایی و آسیب به منابع خواهید بود که در ادامه باعث متحمل شدن هزینه‌های بالا می‌شود.

  • توانایی پشت بام در تحمل وزن منبع آب

اولین گام برای خرید و نصب تانکر اب روی پشت بام، بررسی پشت بام است. پشت‌بام‌ها به‌طورکلی توانایی تحمل 400 تا 500 کیلوگرم در هر مترمربع را دارند. این تحمل وزن به‌منظور پیش‌بینی احتمال بارش برف در نظر گرفته‌شده است. برای استفاده از منابع آب بزرگ و پرحجم، امکان شاسی کشی و توزیع وزن منبع آب بر روی سطح پشت بام نیز وجود دارد. از طرفی امکان استفاده از چند منبع آب کوچک‌تر به‌جای یک منبع آب بزرگ نیز میسر است. با استفاده از چند مخزن آب کوچک، هم در هزینۀ شاسی کشی صرفه‌جویی شده و هم انتقال مخازن به پشت بام راحت‌تر صورت می‌گیرد. در آخر این بخش قابل‌ذکر است که بهترین محل‌ها برای نصب مخزن آب، روی قسمت‌هایی بوده که دارای ستون هستند و یا تراکم ستون‌ها در آن محل، بیشتر از بقیه است (مانند خرپشته).

نکته: برای نصب منبع آب روی پشت بام بهتر است قبل از هر چیز، با یک مهندس سازه و یا متخصص مشورت کنید تا از خطرات احتمالی در امان بمانید.

  • فشار آب شهری

یکی از کاربردهای اصلی مخازن آب، جبران فشار کم آب شهری است؛ اما پر شدن خود مخازن نیز بسته به فشار آبی دارد که از طریق لوله‌کشی شهری تأمین می‌شود. در این مرحله، دو حالت قابل پیش‌بینی است.

 

در حالت اول، فشار آب همواره کم است. در این حالت، نصب مخزن بر روی پشت بام گزینۀ خوبی نیست و بهتر است نصب این مخازن در پارکینگ، انباری یا به عبارتی طبقات منفی و همکف صورت بگیرد. البته درصورتی‌که فضای مناسبی در ساختمان برای اختصاص به منبع آب وجود ندارد و تنها فضای در دسترس، پشت بام است، باید یک منبع کم‌حجم و کوچک را به همراه یک پمپ آب، به‌منظور پر کردن مخزن آب پشت بام اختصاص داد.

 

در حالت دوم، متصور می‌شویم که آب فقط در ساعات پیک مصرف، یا ساعات خاصی از شبانه‌روز به منبع نمی‌رسد. در این حالت تنها با افزایش حجم آب روی پشت بام می‌توان این مسئله را حل کرد. برای مثال می‌توان به ازای هر فرد، 100 لیتر آب اختصاص داد. با این تدبیر، دیگر مشکلی در زمان کاهش فشار آب نخواهید داشت.

نصب مخزن روی پشت بام

یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل، نحوۀ انتقال مخزن به پشت بام است. اندازۀ کوچک راه‌پله، درب ورودی ساختمان و پشت بام بوده که برای انتقال منبع آب دردسرساز هستند. در این موقعیت یا باید با استفاده از طناب و بالابر و یا با جرثقیل، منبع آب را به پشت بام منتقل کرد.

طریقه نصب مخزن اب روی پشت بام کار راحتی نیست و باید به برخی نکات اولیۀ توجه داشت. در ابتدا باید محل مناسب قرارگیری و نصب منبع روی پشت بام مشخص شود و سپس باید مواردی همچون میزان فشار آب شهری جهت پر شدن مخزن و  نحوۀ انتقال مخزن به پشت بام را بررسی کرد.

آموزش نصب مخزن آب روی پشت بام

 

طریقه نصب مخزن اب روی پشت بام به‌راحتی میسر نیست و باید به برخی نکات اولیۀ توجه داشت. در ابتدا باید محل مناسب قرارگیری و نصب منبع روی پشت بام مشخص شود و سپس باید مواردی همچون میزان فشار آب شهری، در جهت پر شدن مخزن و  نحوۀ انتقال مخزن به پشت بام را بررسی کرد.

 

طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام بدون پمپ به صورت زیر است

  • ابتدا باید محل مناسب نصب و لوله کشی تانکر آب پشت بام را پیدا کنید.
  • ارتفاع مناسب نصب را به‌دست بیاورید. چرا که ارتفاع نصب باید به گونه‌ای باشد که فشار کافی در لوله‌ها توسط نیروی جاذبه ایجاد شود.
  • اطمینان یابید اتصالات به درستی نصب شده‌اند. این نکته در نصب تانکر روی پشت بام اهمیت بالایی دارد.
  • در هنگام نصب اتصالات از واشر و تفلون استفاده کنید.
  • لوله کشی مناسب. نقشه لوله کشی تانکر آب پشت بام در اینجا اهمیت خود را نشان می‌دهد. اگر در محل نصب تانکر روی پشت بام لولۀ اصلی آب سرد وجود نداشته باشد، باید از لولۀ اصلی انشعابی به نزدیکی آن بکشید.
  • نصب لوله آب. در این مرحله از طریقه نصب تانکر پشت بام کافی‌ست لولۀ اصلی آب را به قسمت بالایی مخزن متصل کنید.
  • نصب شناور.
  • تعبیۀ والو. والو وسیله‌ای است که برای قطع و وصل و کنترل میزان جریان آب به کار برده می‌شود. از آنجایی که در اینجا نحوه لوله کشی تانکر آب پشت بام بدون پمپ را بررسی می‌کنیم، باید در نظر بگیرید که حتما در بخش ورودی مخزن شیر آب اضطراری نصب کنید.همچنین بهتر است شیر دیگری برای یک طرفه کردن جریان آب تعبیه کنید تا آب به درون مخزن شما برنگردد.

مزایای نصب مخزن اب روی پشت بام بدون پمپ

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که نصب مخزن آب روی پشت بام بدون پمپ، دارای مزایای بیشتری نسبت به نصب مخزن به همراه پمپ در موقعیت‌هایی غیر از پشت بام است. این مزایا شامل موارد زیر هستند که به‌اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

  • عدم نیاز به برق

یکی از مشکلات عمده در مناطق شهری، قعطی برق در کنار قعطی آب است. همچنین در موقعیت‌های اضطراری امکان استفاده از برق وجود ندارد که این اتفاق، در صورت وجود پمپ آب، باعث ازکارافتادن سیستم آب‌رسانی و درنتیجه، قطعی مجدد آب است. با این روش و در حالتی که نیازی به پمپ آب نیست، با استفاده از نیروی جاذبه و نیروی ثقل، آب واحد‌های ساختمانی تأمین می‌شود.

 

  • کاهش سروصدای اضافی

آلودگی صوتی ناشی از کار کردن پمپ آب در محیط‌های مسکونی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این روش، دیگر مشکلی ناشی از سروصدا وجود ندارد.

 

  • زیبایی ساختمان

با استفاده از منبع آب روی پشت بام، دیگر چهرۀ ساختمان به هم نمی‌ریزد و شاهد منبع آب در طبقات همکف و منفی ساختمان که دارای تردد قابل‌توجهی هستند؛ نخواهید بود.

 

چند نکته پراهمیت برای نصب مخزن آب روی پشت بام

  • توجه کنید که درب‌های مخازن باید به‌طور کامل بسته باشند.
  • به‌هیچ‌وجه روی مخزن‌ها اجسام سنگین قرار ندهید.
  • مخازن پلی ‌اتیلنی امکان سوراخ شدن دارند، درنتیجه از برخورد اجسام تیز با آن‌ها جلوگیری کنید.
  • تلاش کنید همیشه مخازن را در تمیزترین حالت ممکن نگه دارید.
  • روی بدنۀ مخازن، سوپاپ هوا نصب کنید، تا نیازی به آب‌بندی و هوابندی نداشته باشد و از ترکیدگی مخازن نیز جلوگیری می‌کند.
  • برای تراز کردن و متعادل کردن مخزن، به‌هیچ‌وجه از اشیاء استفاده نشود و سعی کنید زیر کاری درست و اصولی برای مخازن تعبیه کنید.
  • اگر مخزن در محلی قرار دارد که در مجاورت نور مستقیم و یا غیرمستقیم است، از مخازن سه ‌لایه استفاده نمایید. همچنین سعی کنید حتی‌الامکان، مخازن به‌دوراز آفتاب، باد و باران باشند.
  • توجه داشته باشید که شیر شناور داخل تانکر باید بالای آن متصل باشد.
  • سعی کنید از اتصالات نرم برای لوله‌کشی منابع استفاده کنید تا از نشت آب جلوگیری کنید.
  • در صورت امکان، برای جلوگیری از فرورفتن مخزن در ایزوگام و یا بافت پشت بام، سعی کنید از پایه مناسب برای نصب مخزن آب استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از پمپ، از لرزه‌گیر استفاده نمایید تا لرزش ناشی از کار کردن پمپ، به اتصالات آسیب وارد نکند.
  • توجه داشته باشید ممکن است هر مهندس تأسیسات برای لوله‌کشی مخزن آب در پشت بام، روش منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد.

 

نصب مخزن آب روی پشت بام مزایای بسیاری دارد که از این مزایا می‌توان به کاهش هزینه‌ها، حفظ زیبایی ساختمان و عدم نیاز به برق اشاره نمود. همچنین برای راندمان بالا و استفاده حداکثری از کارایی مخازن آب، باید به بعضی نکات توجه داشت. عدم رعایت این نکات باعث آسیب دیدن منابع و خرابی آن‌ها می‌شود.

 

 

خرید مخزن آب از «مجتمع پلاستیک طبرستان»

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلنی در کشور است که به سبب کیفیت بالای تولیداتش، سهم قابل‌توجهی از بازار را در دست دارد. مخازن تولیدشده در این مجتمع همگی دارای کیفیتی تضمین‌شده هستند. شما برای سفارش و اطلاع از قیمت مخازن سمپاش، افقی، قیفی، زیرپله، نیسانی، عمودی، IBC، کلر زنی، سپتیک، بیضی، انبساط، آسان رو، مکعبی می‌توانید با متخصصان این مجموعه، در ارتباط باشید. اگر قصد خرید بهترین برند مخزن یا تانکر آب پلی اتیلن را دارید این مقاله را حتما بخوانید.

 

سخن پایانی

نصب منبع آب روی پشت بام باعث می‌شود که از شر قطعی‌ها مکرر آب و فشار پایین آب شهری راحت شوید و در شرایط اضطراری، به‌راحتی بتوانید به آب دسترسی داشته باشید. برای نصب اصولی و درست منبع در ساختمان، بهتر است نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم را به‌دقت مطالعه بفرمایید و در عمل آن‌ها را اجرایی کنید تا بتوانید از حداکثر ظرفیت کارایی مخازن استفاده کنید.