گفت و گوی ایران پلیمر با دکتر برمک قنبرپور، دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 

دکتر برمک قنبرپور، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در ایران و دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران، در نشستی به خبرنگار ایران پلیمر اهداف و دستاوردهای این رویداد را تشریح کرد. هدف اصلی انجمن در برگزاری این همایش که در روزهای 30 خرداد تا 1 تیر ماه 1402 برگزار می‌شود، آگاهی‌بخشی در مورد جایگاه صنایع پلاستیک در اقتصاد کشور و بیان نقش آن در تولید ناخالص داخلی و صادرات کشور است. به‌علاوه، ارتباط با فضای دانشگاهی و پژوهشی و کارشناسی بدنه حاکمیت نیز از دیگر موضوعاتی بود که در همایش مورد بحث قرار گرفت.

دکتر قنبرپور بر این باور است که آگاهی از جایگاه صنایع پلاستیک در اقتصاد کشور در حال توسعه است و نقش صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز به سرعت در اقتصاد کشور در حال افزایش است. او به آماری اشاره کرد که نشان می‌دهد حجم معاملات بورس کالا، حجم مواد بازیافتی و حجم مواد وارداتی در سال گذشته به یک میلیون تن افزایش داشته است. همچنین، در همایش سال گذشته، آماری از پردازش 4 و نیم میلیون تنی پلیمرها در کشور ارائه شده است که نشان دهنده توسعه صنایع پایین دستی است.

بعد از تشریح اهداف و دستاوردهای همایش پلاستیک، در مورد تاثیر این همایش بر روی صنایع پلاستیک و المان‌های اقتصاد کلان کشور پرسیده شد.

دکتر قنبرپور به این سوال پاسخ داد که در دوره دوم و سوم همایش، با ارائه مقالات و سخنرانی‌های متفاوت، تلاش شده است تا مخاطبان با مباحث اقتصاد خرد و کلان مرتبط با صنعت پلاستیک و مبانی کلی اقتصاد کشور آشنا شوند. به نظر او، نتایج این تلاش ملموس بوده و خروجی‌های همایش، شامل اطلاعات و آماری است که توسط مدیران و کارشناسان دولتی و نمایندگان تشکلی ارائه می‌شود.

همچنین در مورد تاثیر همایش بر روی المان‌های اقتصاد کلان کشور، به نظرسنجی‎های سیستماتیک و با ابتکار دبیرخانه دائمی همایش اشاره کرد که نشان از رضایتمندی مخاطبان در این زمینه دارد.

دکتر برمک قنبرپور، دبیرکل این همایش، در پاسخ به سؤالی درباره مشارکت دنیای اقتصاد در برگزاری این دوره از همایش، گفت: "انگیزه اصلی ما، در کمیته اجرایی همایش، آن بود که از آن‌جایی که صنایع پلاستیک در فضای عمومی جامعه به اندازه کافی دیده نشده است، به‌دنبال روش‌هایی بودیم تا دامنه مخاطبین خود را افزایش دهیم. همچنین با بیان اینکه انتشار اطلاعات درست و علمی در سطح وسیعتر، از طریق رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای پرمخاطب اقتصادی کشور، مهم است، به مشارکت دنیای اقتصاد در برگزاری این دوره از همایش اشاره کرد.

دکتر برمک قنبرپور، دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران، در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نمایشگاه جانبی همایش، گفت: این نمایشگاه به پیشنهاد گروه دنیای اقتصاد که دپارتمانی برای برگزاری رویدادها دارند، برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه برخی از اعضای ما به صورت پروژه‌ای با دولت مبادلاتی دارند و در عین حال خود گستره مخاطبان حاضر در همایش هم به نوعی ممکن است مشتریان یکدیگر باشند، نمایشگاه این فضای مذاکره را برای آنها فراهم می‌کند.

وی همچنین با اشاره به حضور اسپانسرهای همایش در نمایشگاه، گفت: اسپانسرهای همایش علاوه بر سایر امتیازات به صورت حضوری هم توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را ارایه می‌کنند.

در پاسخ به سؤالی درباره قابلیت همایش برای کمک به تصمیم‌گیری در شرایط بی‌ثباتی و عدم پیش‌بینی‌پذیری شرایط اقتصادی کشور،دکتر قنبرپور گفت: بخشی از سخنرانی‌ها به بررسی وضعیت بازارهای مالی، نرخ ارز، وضعیت قیمت‌گذاری مواد اولیه، سیاست‌های حاکم در کنترل مصرف پلاستیک و پسماند و ... اختصاص دارد. اما تلاش کرده‌ایم سناریوهای مختلف را در همایش ارائه دهیم و دست کم به مخاطب بگوییم کدام محتمل‌تر است.