سولفوریک سید یا سولفات هیدروژن نوعی اسید معدنی بسیار قوی است که با هر درصدی در آب حل می‌شود. این اسید که در گذشته به آن جوهر گوگرد گفته می‌شد گرانروی و نقطه جوش بالایی دارد. فرمول شیمیایی سولفوریک اسید   است و بی‌رنگ و بی‌بو است. این ماده میل ترکیب زیادی با آب دارد و از واکنش با آب گرمای زیادی آزاد می‌شود، از این رو افزون آب به سولفوریک اسید غلیظ بسیار خطرناک است.

 این ماده اسیدی با چگالی بالا است (   (1.84 و مادۀ قوی و بی‌رنگی است. اسید سولفوریک از واکنش آب با سولفور تری اکسید (که خود از ترکیب سولفور دی اکسید و اکسیژن) ساخته می‌شود. در این مقاله می‌توانید با شرایط رقیقسازی اسید سولفوریک آشنا شوید.

 

کاربردهای اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک مادۀ شیمیایی اولیۀ بسیار مهم است که بیش از هرچیز برای تولید کودها کاربرد دارد. حدود 20% از تولید اسید سولفوریک برای تولید مواد شوینده، رزین‌های مصنوعی، مواد رنگی، دارویی، کاتالیزورهای نفتی، حشره‌کش‌ها و ضد یخ به کار می‌رود. این ماده در فرآیندهای گوناگونی همچون اسیدی سازی چاه‌های نفت، ساخت کاغذهای روغنی و تصفیۀ آب استفاده می‌شود.

اسید سولفوریک مادۀ بسیار پرکاربردی است و حتی به عنوان مواد اولیۀ بسیاری از تولیدات نیز به کار برده می‌شود.  از برخی از قابل توجه‌ترین کاربردهای اسید سولفوریک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید کودهای شیمیایی
  • استخراج فلزات و مواد معدنی
  • سنتز مواد شیمیایی
  • تصفیۀ روغن موتور
  • تصفیۀ آب
  • ساخت باتری ماشین

با وجودی که مخزن آب پلی‌اتیلنی به صورت عادی برای طیف وسیعی از مواد شیمیایی کاربرد دارند، اما نمی‌توان هر نوع ماده‌ای را در مخازن عادی نگهداری کرد. بسیاری از مخازنی که در بازار برای نگهداری اسید سولفوریک موجود هستند قیمت بالایی دارند و مخازن معمولی نیز پاسخگوی نیاز نگهداری از اسید نیستند.

 

نگهداری اسید سولفوریک

 

در این شرایط باید از مخازن ویژه استفاده کرد. مخازن پلی اتیلن نگهداری مواد ویژه مخازنی هستند که برای ذخیره و حفظ مواد شیمیایی خاص طراحی شده‌اند و می‌توان اسید سولفوریک 98% را نیز در آن‌ها نگهداری کرد. در این مخازن می‌توان بسیاری از جمله اسیدها، قلیاها، حلال‌ها، مواد آلی، سوخت‌ها و غیره را ذخیره نمود. مخازن ویژه نگهداری مواد شیمیایی خورنده و اسیدها به صورت سفارشی و از مواد ویژه‌ای تولید می‌شوند که در مقابل این مواد مقاومت شیمیایی بالایی دارند و می‌توان در آن اسید سولفوریک  با توجه به نوع سفارش (نوع مخزن، لیتراژ و کاربرد)، قیمت مخزن ویژه اسید سولفوریک تغییر خواهد کرد. واضح است که در صورتی که قصد دارید در این مخازن ماده‌ای به جز اسید سولفوریک نگهداری کنید، هنگام سفارش مخزن حتما باید این موضوع را عنوان کنید.

 

مخزن ذخیره اسید سولفوریک

همانطور که ذکر شد، مخزن ذخیره اسید سولفوریک را می‌توان برای نگهداری اسید سولفوریک 98 درصد استفاده کرد. اسید سولفوریک 98 درصد اسید غلیظی است که خلوص بالایی دارد و نسبت به سایر اسیدها (دسته بندی شده از نظر خلوص) که شامل اسید سولفوریک 50 درصد و 35 درصد می‌شود، پایداری بیشتری دارد.  لازم به ذکر است که خورندگی اسید سولفوریک 98 درصد نیز بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مجتمع پلاستیک طبرستان  (بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران ) تماس گرفته و مشورت بگیرید.