منظور از واژه «بوستر»، تقویت و افزایش قدرت است؛ بنابراین بوستر پمپ‌ها تجهیزاتی هستند که می‌توانند فشار آب را تقویت نمایند. زمانی که با کمبود فشار آب مواجه باشیم، این دستگاه می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا کند. امروزه یکی از مشکلات رایجی که ساختمان‌های مسکونی و به ویژه طبقات بالایی با آن مواجه هستند، کمبود فشار آب است که با خرید و نصب یک پمپ قدرتمند و باکیفیت می‌توان این مشکل را برطرف نمود. پمپ‌های آب مدل‌های مختلفی دارند که می‌توانند با مکش آب در لوله‌ها، سطح دبی را افزایش داده و آب را با فشار مطلوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. با این حال، کاهش و افزایش فشار آب می‌تواند روی عملکرد پمپ‌های آب تأثیر مخربی داشته باشد؛ برای برطرف کردن این مشکل دستگاهی تحت عنوان بوستر پمپ روی کار آمده که متشکل از چند پمپ آب به صورت خطی است. اگر علاقه‌مندید که بدانید بوستر پمپ چیست و با کاربرد و انواع آن بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

بوستر پمپ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

اگر با مشکل کمبود فشار آب مواجه هستید، پیشنهاد می‌شود که بدانید بوستر پمپ آبرسانی چیست تا بتوانید از مزیت‌های این سیستم در مصارف مورد نظر خود بهره‌مند شوید. در حالت کلی، منظور از بوستر پمپ یک سیستمی بوده که در آن چند پمپ به طور موازی در کنار همدیگر قرار داده می‌شوند و تحت نظارت یک تابلوی کنترل سرعت هستند و به واسطه آن دبی آب را در کل ساختمان در یک سطح مطلوب نگه می‌دارند. از بوستر پمپ‌ها می‌توان در مواقعی که فشار آب در شبکه تأمین آب کافی نباشد و برای مصارف آبی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها بهره برد.

به طور معمول زمانی که ساختمان بزرگ بوده و تعداد مصرف‌کننده‌های آن بالا باشد، پمپ آب معمولی به همراه تانکر آب پاسخگوی نیاز آبی مصرف‌کنندگان نخواهد بود و در چنین شرایطی یک بوستر پمپ باکیفیت از یک برند معتبر می‌تواند سطح دبی آب را با در نظر داشتن میزان فشار آب مورد نیاز ساختمان ثابت نگه دارد. بنابراین، اهمیت و ضرورت استفاده از این دستگاه را نمی‌توان در یک واحد مسکونی به خوبی درک نمود؛ چرا که یک پمپ آب معمولی و ساده می‌تواند به نیاز یک واحد مسکونی مجزا به راحتی پاسخ دهد. علاوه بر ساختمان‌های بزرگ، زمانی که نیاز باشد خط آب مصرفی اماکن صنعتی نظیر کارخانه یا سیستم آبیاری مزارع را نیز تأمین کنیم، ضرورت استفاده از بوستر پمپ نمایان می‌شود.

با توجه به این که معنای واژه «بوستر» یعنی تقویت‌کننده و افزایش‌دهنده، می‌توان متوجه شد که کار بوستر پمپ چیست. این سیستم با هدف افزایش و تقویت فشار آب در اماکن مختلفی که نیاز به فشار آب بالا داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مختلف بوستر پمپ کدامند؟

اکنون که می‌دانیم بوستر پمپ چیست، نوبت به بررسی انواع مختلف این دستگاه می‌رسد. در حالت کلی می‌توان بوستر پمپ‌ها را بر اساس مصارف و نحوه آبرسانی به انواع مختلفی دسته‌بندی نمود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

۱. بوستر پمپ دور ثابت

این مدل از بوستر پمپ‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هدف تأمین سطح فشار کنترل شده باشد. به بیان دیگر، این مدل از بوستر پمپ‌ها زمانی که از قبل سطح دبی آب تنظیم شده باشد، کارایی دارند. از جمله مصارف بوستر پمپ‌های دور ثابت می‌توان به آتش‌نشانی، فرودگاه، بیمارستان، کارخانه، آبیاری قطره‌ای و... اشاره داشت. در این مصارف نیازی به تعریف سیستم دبی متغیر نبوده و هدف اصلی تأمین کردن سطح فشار مورد نیاز مصرف‌کننده خواهد بود. با استفاده از این بوستر پمپ می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حداکثر فشار را تأمین کرد.

بیشتر بخوانید: وان جکوزی چیست ؟

۲. بوستر پمپ دور متغیر

برای این که بدانیم بوستر پمپ چیست و نوع دور متغیر آن چگونه کار می‌کند، یک ساختمانی مسکونی که ۱۰۰ واحد دارد را در نظر بگیرید. در این ساختمان مصرف‌کنندگان از هم دیگر مستقل هستند و به تبع نیاز به سیستم کنترل فشار آبی دارند که متغیر و انعطاف‌پذیر باشد. بنابراین، زمانی که امکان مدیریت بر سطح دبی آب وجود نداشته و نمی‌توانیم به طور کاملاً دقیق سطح دبی مورد نیاز ساختمان را تعیین کنیم، این بوستر پمپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کاربرد بوستر پمپ چیست؟ از این سیستم می‌توان در راستای افزایش فشار آب در ساختمان‌ها و کلیه مصارفی که نیاز به فشار آب زیاد دارند بهره ببریم. این سیستم‌ها در انواع مختلف دور ثابت و دور متغیر طراحی و عرضه می‌شوند؛ عمدتاً نوع دور ثابت برای آتش‌نشانی و دور متغیر برای مصارف مسکونی کارایی دارد.

اجزای سازنده بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ مانند هر سیستم و دستگاه دیگری متشکل از چند جزء مختلف بوده که این اجزاء با هم دیگر هماهنگ هستند و موجب عملکرد صحیح بوستر پمپ می‌شوند. در ادامه به بررسی اجزای سازنده بوستر پمپ می‌پردازیم:

۱. منبع تحت فشار

اولین جزء در بوستر پمپ منبع یا مخزن تحت فشار نامیده می‌شود که می‌تواند آب و هوا را تحت فشار در خود حفظ نماید. با کمک این جزء آب و فشار ثابت در سیستم حفظ خواهد شد.

۲. محفظه بوستر پمپ

بوستر پمپ دارای یک محفظه بیرونی بوده که وظیفه دارد از پروانه و شفت و آسیب‌دیدگی آن جلوگیری به عمل آورد. همچنین، این محفظه وظیفه دارد که جریان سیال را از ورودی به سمت خروجی هدایت نماید.

۳. پروانه بوستر پمپ

پروانه جزء دیگری در بوستر پمپ بوده که وظیفه دارد انرژی را از موتور به سیال انتقال دهد. پروانه متشکل از یک سری تیغه یا پره می‌شود که قادر است در مرکز یک ناحیه کم فشار و در حاشیه یک ناحیه پر فشار به وجود آورد. زمانی که سیال وارد پروانه بشود، به کمک نیروی گریز از مرکز شدت می‌گیرد و به طرف بیرون هدایت خواهد شد.

۴. موتور بوستر پمپ

موتور در این سیستم انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل نموده و نیروی لازم برای کارکرد بوستر پمپ را در اختیار آن قرار می‌دهد. این بخش شامل استاتور و روتور بوده که موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌شوند و چرخش را القا خواهند کرد. موتور بوستر پمپ بر حسب نوع منبع تغذیه و کاربرد می‌تواند از نوع DC یا AC باشد.

5. سایر اجزای بوستر پمپ

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بوستر پمپ شامل اجزای دیگری نظیر پمپ، بخش مکش و دهش، تابلو برق، مانومتر، پرشر سوئیچ، پرشر ترانسمیتر، کوپلینگ، شاسی پمپ و مخزن دیافراگمی، بلبرینگ‌ها، آب‌بندی‌ها و... نیز می‌شود.

بوستر پمپ چه فرقی با پمپ آب معمولی دارد؟

با شناخت این که بوستر پمپ چیست، ممکن است این سوال پیش بیاید که بوستر پمپ‌ها چه تفاوتی با پمپ‌های آب معمولی دارند؟ پمپ آب تنها متشکل از یک پمپ بوده و فاقد تجهیزات جانبی است. در مقابل، بوستر پمپ از یک یا چند پمپ سانتریفیوژ که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند و تجهیزات جانبی تشکیل شده است. علاوه بر این، بوستر پمپ توانایی کار در فشار متغیر را داشته و می‌تواند که طیف وسیعی از دبی آب را ایجاد نماید. همچنین، بوستر پمپ در صورت ایجاد نوسانات فشار در خط انتقال، توانایی کنترل این نوسانات را داشته و از کاهش یا افزایش ناگهانی فشار و قطعی آب جلوگیری خواهد کرد.

بوستر پمپ یک سیستم کارآمد و متفاوت از پمپ‌های آب به حساب می‌آید که از اجزای مختلفی نظیر محفظه، پروانه، موتور و... تشکیل شده و این اجزاء در کنار یکدیگر موجب عملکرد صحیح بوستر پمپ خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بهترین برند منبع انبساط چیست؟ 

نتیجه‌گیری

در این مقاله دانستیم که بوستر پمپ چیست، از چه اجزایی تشکیل شده و چه انواع و کاربردی دارد. بوستر پمپ‌ها نوعی سیستم تقویت فشار آب به حساب می‌آیند که در انواع دور ثابت و دور تند طراحی و عرضه می‌شوند. با توجه به کاربردی که بوستر پمپ‌ها دارند، می‌توان گفت که این تجهیزات یکی از دستگاه‌های حیاتی در سیستم آبرسانی به شمار می‌روند که می‌توانیم از آن‌ها ضمن تأمین فشار مورد نیاز، از کاهش و افزایش ناگهانی فشار آب نیز جلوگیری به عمل آورده و به جریان آب با فشار مطلوب و پایدار دسترسی داشته باشیم. بوستر پمپ‌ها در ساختمان‌های مسکونی بزرگ، اماکن تجاری و همچنین صنعتی کارایی دارند. عمده کاربرد این سیستم‌های تقویت‌کننده فشار آب در مناطقی بوده که با کاهش شدید فشار آب شبکه روبه‌رو هستیم. این سیستم نه تنها موجب تقویت فشار آب شده، بلکه روی کاهش اتلاف آب و جلب رضایت مصرف‌کنندگان نیز تأثیر شایانی دارد.

مجتمع پلاستیک طبرستان؛ یکی از متخصصین در حوزه محصولات پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از بزرگ‌ترین مرکز فروش منبع آب در تهران و معتبرترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن به روش روتومولدینگ در ایران محسوب می‌شود که انواع مخزن آب، مخزن سمپاش، مخزن سپتیک، وان، استخر، محصولات دریایی، بشکه‌های بسته‌بندی و... را عرضه می‌کند. مجتمع طبرستان همواره در تلاش است تا محصولات پلی اتیلن را با درجه کیفی عالی به شما عزیزان عرضه نماید. چنانچه قصد خرید هر یک از محصولات مذکور با بهترین قیمت و کیفیت استاندارد را دارید، از شما دعوت می‌شود همین حالا به وب‌سایت طبرستان مراجعه فرمایید. در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام پیرامون نحوه خرید و مشخصات محصولات می‌توانید با تیم مشاوره طبرستان تماس حاصل فرمایید.