دنیای اقتصاد: با توجه به جایگاه صنعت پتروشیمی در ایران، نقش پررنگ آن در اقتصاد، تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست. مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلنی به روش قالبگیری دورانی در ایران است که با تکیه بر تجربه و تخصص علمی خود، نزدیک بر سی سال است که محصولات پلیمری با کیفیت را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و به عنوان یکی از پیشگامان صنعت پلیمر ایران شناخته می‌شود.

مجتمع پلاستیک طبرستان، مجمو‌عه‌ای که از آغاز با نیروی عظیم وارد میدان شد تا مصداق کاملی از این جمله باشد: «سرآغاز تمام کارهای سخت، نیرو و همت دو چندان می‌طلبد.» نتیجهٔ 26 سال کار و تلاش شبانه‌روزی، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ مخازن پلی اتیلنی در ایران بود. شروع داستان پلاستیک طبرستان در سال 1375 و در شهر ساری اتفاق افتاد، این مجموعه برای پیشرفت روزافزون خود از همان ابتدا اهدافی شامل اشتغال‌زایی و تولید محصولات باکیفیت را برای خود معین کرد؛ به این ترتیب از سال 1377 تولید خود را آغاز کرد.
امروز مجتمع پلاستیک طبرستان به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ مخازن پلی‌اتیلن در ایران با بیش از 200 نمایندگی فعال در سراسر کشور تبدیل شده و مخازنی تا لیتراژ 40 هزار لیتر تولید می‌کند. این مجموعه علاوه بر گسترش تنوع محصولات خود، دو شعبۀ تولیدی دیگر نیز در شهرهای شیراز و اصفهان تأسیس کرده است و امروزه با صادر کردن مخازن خود به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان، کنیا، سومالی، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان، حضور فعالی در عرصه‌های بین‌المللی نیز داشته است. هدفی به غایت سخت که جز با درایت مدیران و دلسوزی کارشناسان میسر نمی‌شد.
این روز‌ها هرچند تولید مخازن پلی‌اتیلن با برند‌های TPC و سوما مهم‌ترین و بیش‌ترین فعالیت مجتمع پلاستیک طبرستان را شامل می‌شود؛ اما این مجموعه با اضافه کردن خط تولید قالب‌گیری دمشی، وارد حوزهٔ تولید بشکه‌های بسته‌بندی شد.
در سال 1396 خط تولید محصولات دریایی به بهره‌برداری رسید و سبد محصولات مجموعه با تولید انواع محصولات پلی اتیلن دریایی نظیر اسکله‌های شناور و بویه‌های دریایی گسترش یافت. از سال 97، با اضافه شدن برند آذین پلی‌نور، تولید محصولات دکوراتیو نیز آغاز شد. همچنین در سال 1398 برند سوما، یکی دیگر از برندهای زیرمجموعۀ مجتمع پلاستیک طبرستان، با هدف ایجاد دسترسی همگانی به آب آشامیدنی پاکیزه شروع به فعالیت کرد. تمامی این تولیدات در کنار محصولات کودک و استخرها، در راستای استراتژی درازمدت مجموعه مبنی بر گسترش تنوع بازار صورت گرفته است؛ مسیری که همچنان ادامه دارد.

 

دانش بنیان ‌


یکی از اقدامات مهم صورت گرفته توسط مجتمع پلاستیک طبرستان، کسب گواهی شرکت‌های دانش بنیان بوده است. شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که بر اساس دانش و فناوری‌های نوین و نوآوری‌ها تأسیس شده‌اند و به طور معمول با هدف تجاری و تولید محصولات و خدمات جدید و پیشرفته در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. مجتمع پلاستیک طبرستان از تاریخ 13/10/1402 و با تولید مخازن ذخیره‌سازی مواد شیمیایی خاص، موفق به کسب گواهی شرکت دانش‌بنیان در حوزۀ «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی» شده است.
نقش شرکت‌های دانش بنیان در نوآوری و رشد اقتصادی:
• توسعه فناوری: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین، توسعه فناوری را تسهیل می‌کنند.
• ایجاد اشتغال: این شرکت‌ها با تولید محصولات و خدمات جدید، اشتغال زایی را ترویج می‌دهند.
• افزایش صادرات: شرکت‌های دانش‌بنیان با عرضه محصولات و خدمات پیشرفته، می‌توانند به افزایش صادرات کشور کمک کنند.
• حل مشکلات جامعه: شرکت‌های دانش‌بنیان با عرضه محصولات و خدمات نوآورانه، به حل مشکلات جامعه کمک می‌کنند.

برخی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان:
1- توسعۀ بازار
2- معافیت‌ها و حمایت‌های مالی
3- معافیت‌ها و تسهیلات گمرکی
4- رفع نیازمندی‌های فناورانۀ صنایع بزرگ
5- صادرات


شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته تقسیم می‌شوند:
دانش‌بنیان نوپا
شرکت‌های دانش‌بنیانی که اظهارنامه مالیاتی ندارند یا بر اساس آخرین اظهارنامۀ مالیاتی خود کمتر از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند.
دانش‌بنیان فناور
شرکت‌های دانش‌بنیانی که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشند و سهم فروش دانش بنیان آنها بیشتر از 50 درصد باشد.
دانش‌بنیان نوآور
شرکت‌های دانش‌بنیانی که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی باشند و سهم فروش دانش بنیان آنها کمتر از 50 درصد باشد.
طبق آمار رسمی از میان تمامی شرکت‌هایی که گواهی دانش‌بنیان را کسب کرده‌اند 71 درصد نوپا، 20.7 درصد نوآور و تنها 8.3 درصد فناور بوده‌اند. شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان با اخذ گواهی دانش‌بنیان نوع فناور در بین این 8.3 درصد قرار گرفته است.


گواهینامه ها و افتخارات


برخی از افتخارات و گواهینامه‌های کسب شده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان در طول سالیان دراز فعالیت خود، در ادامه آورده شده است.
• پروانۀ علامت استاندارد
• پروانۀ بهداشتی ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تولید مخازن
• گواهینامۀ فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
• پروانۀ تحقیق و توسعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت
• گواهینامۀ استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 به عنوان اولین شرکت فعال در صنعت قالبگیری دورانی در ایران
• گواهینامۀ ایمنی مواد غذایی ISO 22000:2018
• دریافت عنوان واحد نمونۀ صنعتی ایران در چندین سال پی‌در‌پی
• دریافت نشان استاندارد ملی ایران
• ثبت و مالکیت چندین اختراع و طرح در صنعت قالب‌گیری دورانی
• دریافت جایزۀ بین‌المللی تصویر متعالی بنگاه اقتصادی توسط موسسۀ انتشاراتی معتبر اکچوالیداد اسپانیا در سال 2009
• عضویت در انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران
• عضویت مستمر در انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

 

مسؤولیت‌های اجتماعی

 

زمانی که موفقیت‌ها و پیشـــرفت‌های اقتصادی، صنعتی و شبکه‌سازی برای نام‌های تجاری موفق جهان به امری روزمره تبدیل شده و در تمام عرصه‌ها قوام یافته می‌شوند، موقعیتی فراهم می‌آید تا اهداف جدیدی را برای خود ترسیم کنند. اهدافی نه از جنس فعالیت‌های سابق، بلکه با رویکردی جدید تا جهان را به جایی بهتر برای زیست بدل کند. مجتمع پلاســـتیک طبرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. دغدغۀ کمبود آب شیرین در کشورمان با وجود سال‌های پی‌درپی خشک‌سالی و جغرافیای کویری‌اش، مدیران پلاستیک طبرستان را بر آن داشت تا کمک به حل این مشکل را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در نظر بگیرند. این مجموعه در نظر دارد با استفاده از شناخته‌شده‌ترین محصول خود یعنی مخازن آب و همچنین از طریق کمک‌های مالی به افراد فعال در حوزۀ کم آبی، به یک عضو تاثیرگذار در حل این مشکل تبدیل شود.
کمپین ایران سیراب در سال 1398 به طور رسمی توسط مجتمع پلاستیک طبرستان راه اندازی شد. اگرچه مجتمع پلاستیک طبرستان فعالیت‌های این‌چنینی را از سال‌های اولیۀ تأسیس خود آغاز کرده بود، اما پروژه‌های انجام شده در دوران مدیریت برمک قنبرپور بیش از پیش افزایش یافتند و در طول زمان، مناطق محروم بیشتری را تحت پوشش خود قرار دادند.
تنها در سال 1400 بیش از 35 پروژه کمک‌رسانی و اهدای مخزن صورت گرفته است. از مهم‌ترین فعالیت‌های ایران سیراب تا سال 1400 می‌توان به کمک‌رسانی به منطقۀ زلزله زدۀ‌ سی‌سخت، اهدای مخزن به کهگیلویه و بویراحمد، تأمین مخازن مورد نیاز روستاهای قشم ، تأمین مخازن مورد نیاز برای ایجاد آبشخور در حیات وحش شیراحمد سبزوار، اهدای مخزن به خانه‌های بهداشت شهرستان فنوج، تأمین مخازن مورد نیاز روستای محروم جازموریان، اهدای استخر به تیم امداد و نجات حیات وحش بابلسر و بهنمیر جهت تیمار قوهای زخمی و مشارکت با خیریۀ سادات اخوی برای اهدای مخازن به روستای چاه شور اشاره کرد.
با گذشت چند سال از راه‌اندازی کمپین ایران سیراب، این فعالیت‌ها و آبرسانی‌ها نه تنها ادامه یافته، بلکه دوچندان شده است. در پاییز سال 1402 ایران سیراب با همکاری خیریۀ نیک‌اندیشان زمین اقدام به تأمین آب لوله‌کشی چندین مدرسه کرد و با اجرای ده‌ها پروژۀ آبرسانی بالغ بر 1000 دانش‌آموز در مناطق جازموریان، قلعه گنج و رودبار جنوب به آب لوله کشی دسترسی یافتند.
با توجه به زمان کوتاهی که کمپین ایران سیراب راه اندازی شده است، واکنش‌ها و حمایت‌های دریافت شده از سوی شبکه‌های اجتماعی بسیار دلگرم کننده بوده است. کمک به منطقه محروم جازموریان یکی از پربازدیدترین‌های پروژه‌های انجام شده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان در سال 1400 بوده است.

پس از موفقیت‌های کمپین ایران سیراب، مجتمع پلاستیک طبرستان با اطمینان و عزم راسخ‌تری تصمیم به گسترش مسؤولیت‌های اجتماعی خود گرفت و اقدام به راه‌اندازی یک کمپین جدید کرد. کمپین سبز با رویکرد بازیافت و کمک به حفظ محیط زیست شکل گرفت و با توجه به ضرورت روزافزون آگاه‌سازی افراد از اهمیت توجه به محیط‌زیست، این بار اساس فعالیت‌های خود را بر آموزش نحوۀ بازیافت پسماند تر و تولید کود کمپوست قرار داد. ایدۀ اصلی کمپین سبز با تولید مخزن کمپوست آغاز شد و به سرعت در صدر فهرست برنامه‌های آتی مجتمع پلاستیک طبرستان جای گرفت.