کمپین ایران سیراب توسط مجتمع پلاستیک طبرستان راه اندازی شده است و در حوزه کمک رسانی به مناطق محروم، حیات وحش و ... فعالیت میکند.

قوی سفید ساکت

نام یکی از گونه‌هایی است که در بابلسر و بهنمیر به دردسر افتاد. قو پرنده‌ای از خانواده اردکیان است و جثه بزرگ‌تری نسبت به دیگر اعضای این خانواده‌ دارد. این پرنده از بزرگ‌ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می‌رود. بااینکه یک نژاد از قو دارای پرهای کامل سیاه‌ است و یک نژاد دیگر دارای پرهای سیاه بر گردن، در باور همگانی این پرنده بیشتر با رنگ سفید پرهایش به یاد آورده می‌شود.
قوها بیشتر در مناطق نیمکره شمالی یافت می‌شوند. در قاره استرالیا و آمریکای جنوبی نیز دو گونه از این پرنده زندگی می‌کند. آن‌ها در مناطق آبگیری و مرداب ‌گونه زندگی و تخم‌گذاری می‌کنند و با آمدن و رفتن فصل‌ها به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند. ایران ازجمله مناطقی است که قوهای مهاجر زمستان‌ها را در آن می‌گذرانند و سه گونه قو به مناطق شمالی ایران و دیگر مناطق خاورمیانه مهاجرت می‌کنند. قوی گنگ یا ساکت، یکی از انواع قوها است که به دلیل کم‌صدا بودن نسبت به دیگر گونه‌ها این‌چنین نام‌گذاری شده. این حیوان تمام سفید بر روی باتلاق‌ها، کنار رودخانه‌ها و کانال‌ها، سواحل دریاچه و یا سواحل پناه دار دریا آشیانه می‌سازد و در فصل مناسب مهاجرت می‌کند. گونه دیگر قوی فریادکش است که اندازه‌اش 150 سانتی‌متر است و نوکی زرد و مشکی دارد.

مهاجرانی که زمین‌گیر شدند

قوها به علت ورود به آبگیرها برای تغذیه و پرواز کردن در ارتفاع پایین به‌راحتی و بی‌رحمانه شکار می‌شوند. چند تیری که با بدن این قوها اصابت کرد مانع مهاجرت آن‌ها شد. این دو قوی زیبا هم‌اکنون باید صبر کنند تا دوباره فصل مهاجرت آن‌ها فرا برسد تا بتوانند به شرایط مناسب‌تری بروند. این حیوانات وابسته به آب هستند و نیاز به شنا کردن دارند. در طول این مدتی که زمین‌گیر شده‌اند نیاز به مراقبت و شنا دارند تا سلامتی خودشان را بدست بیاورند. تیم امداد و نجات حیات‌وحش در بابلسر و بهنمیر به این قوهای زیبا سرپناه دادند و در حال تیمارشان هستند.

کمپین ایران سیراب

شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن عمودی، افقی، نیسانی، IBC، مکعبی، آسانرو، زیرپله، بیضی، انبساط، سمپاش، کلرزنی، سپتیک و جداول ترافیکی در ایران، کمپینی را با هدف ایجاد دسترسی آسان به آب راه‌اندازی کرده است. تاکنون چندین کمک‌رسانی و اهدای مخزن انجام‌شده است. این بار کمپین ایران سیراب با همکاری تیم امداد و نجات حیات‌وحش به کمک قوهای مهاجر رفت. ازآنجایی‌که این قوها برای زندگی نیاز به آب و شنا کردن دارند، تعداد 2 عدد استخر پلی‌اتیلن برای کمک به قوی گنگ و فریادکش اهدا شد. این حیوانات هم‌اکنون درجایی امن توسط تیم امداد و نجات بابلسر و بهنمیر در حال تیمار هستند تا زمان مهاجرتشان برسد. امیدواریم از طریق این کمپین بتوانیم قدمی مثبت در جهت سیراب کردن ایران برداریم.