استفاده از مخازن آب، موارد، نکات و چالش‌هایی را در بر دارد. درکنار مواردی چون جلبک بستن مخازن و گرم شدن محتویات مخازن، سرریزشدن آب از مخزن، جزء اتفاقاتی است که مصرف‌کنندگان از آن واهمه دارند.

استفاده از مخازن آب، موارد، نکات و چالش‌هایی را در بر دارد. درکنار مواردی چون جلبک بستن مخازن و گرم شدن محتویات مخازن، سرریزشدن آب از مخزن، جزء اتفاقاتی است که مصرف‌کنندگان از آن واهمه دارند. به طور کلی سرریزشدن آب از مخازن، موجب هدر رفتن آب و همچنین آسیب‌دیدن مخازن می‌شود. معمولاً کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که برای جلوگیری از پهلو انداختن مخازن، هیچگاه مخازن را به طور کامل پر نکنید و همواره میزانی از فضای مخازن را خالی بگذارید. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی دلایل سرریز آب از مخزن، از رخ‌دادن این اتفاق جلوگیری کنیم.

سرریز شدن آب به چه معنا است؟

قبل از هرچیز باید ذکر کنیم که سرریز شدن آب از مخزن آب به چه معنا است و چه عواقبی دارد. به بیان کلی، سرریز آب از مخزن یعنی پرشدن بیش از حد مخزن و خارج‌شدن آب از درب مخزن و یا لولۀ سرریز. وظیفه لوله سرریز مخزن آب، عبور دادن هوا و سپس عبور مایع است. لوله سرریز مخزن آب هنگام پر و خالی شدن مخزن، امکان عبور هوا را به منبع می‌دهد تا منبع دچار انبساط و انقباض نشود و پهلو نیندازد. سرریز کردن، در وهلۀ اول موجب هدر رفتن میزان قابل‌توجهی از آب می‌شود که این موضوع می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی را به مصرف‌کننده تحمیل کند.
رخ‌دادن این موضوع در وهلۀ اول، موجب هدر رفتن میزان قابل‌توجهی از آب می‌شود که این موضوع می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی را به مصرف‌کننده تحمیل کند. همچنین در وهلۀ دوم، باید توجه داشت که پرنمودن کامل مخازن، می‌تواند موجب پهلو انداختن و آسیب‌دیدن آن‌ها شود. در نتیجه بهتر است همواره بخشی از مخزن خالی بماند. البته این نکته قابل ذکر است که استفاده از تمام ظرفیت مخزن امکان‌پذیر نبوده و همواری مقدار آب کمتری از میزان حجم اسمی مخزن نگهداری خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقالۀ لیست ابعاد، اندازه و وزن مخزن آب پلی اتیلن را مطالعه نمایید.

علاوه بر عواقب مالی و کاربردی سرریز کردن مخزن دلایل محیط زیستی مهمی نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد. در میان کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌های اخیر، توجه به مصرف بهینه و صحیح آب اهمیت زیادی دارد. از این رو آموختن طریقه نصب شناور منبع آب پیش از نصب اولیۀ مخزن لازم است. با رعایت دستورالعمل و طریقه نصب شناور منبع آب و همچنین کمک گرفتن از متخصصان این زمینه، می‌توان از صدمه ندیدن تجهیزات اطمینان یافت و از مخزن به صورت بهینه استفاده کرد.

سرریز شدن آب از مخزن

دلایل سرریز آب از مخزن

به طور کلی دو اتفاق هستند که رخ‌دادن آن‌ها می‌تواند موجب سرریز آب از مخزن و یا منبع شود. این دو اتفاق عبارتند از:

  • خرابی شناور (فلوتر)
  • برگشت آب از خروجی 

در ادامه برای بررسی دلایل سرریز آب از مخزن، هر دوی این اتفاقات و شرایط رخ دادن هرکدام را تشریح خواهیم نمود. 

خرابی شناور (فلوتر)

شناور، وسیله‌ای است که وظیفۀ آن، ثابت نگه‌داشتن سطح آب در مخزن است. با کاهش سطح آب و پایین آمدن شناور، شیر باز شده و با ورود آب به داخل مخزن و بالارفتن سطح آن، شناور به حالت قبلی خود بازگشته و شیر بسته می‌شود. خرابی این قطعه، می‌تواند عدم قطعی و بسته شدن شیر را به همراه داشته باشد. خرابی شناور (فلوتر)، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم نمود:

 

سرریز شدن آب از مخزن

  • خرابی واشر

 

برای جلوگیری از خرابی واشر یا تجهیزات پلاستیکی که وظیفۀ جلوگیری از ورود و خروج آب را به عهده دارند، بهتر است قبل از نصب شناور، دور رزوه‌های آن به میزان مناسب نوار تفلون کشید تا با اندکی چرخاندن، فلوتر (شناور) به خوبی فیکس شود.

 

  • خرابی توپی

 

گاهاً پیش می‌آید که توپی سوراخ شود و با ورود آب به آن، دیگر توپی روی سطح آب شناور نشود و در نتیجه سطح آب به طور دقیق مشخص نمی‌شود. معمولاً این مشکل با تعویض توپی و یا پیداکردن سوراخ توپی و تعمیر آن، رفع می‌شود و نیاز به تعمیر تمامی قطعات شناور (فلوتر) نیست.

 

  • گیر کردن جامدات در محل شیر شناور

 

گاهی اوقات با گیرکردن ذرات جامد در محل شیر فلوتر، عملکرد شناور دچار اختلال می‌شود. این مشکل نیز با بازکردن فلوتر و پاکسازی آن، رفع می‌شود. این موضوع اهمیت رسیدگی و بررسی مداوم تجهیزات ساختمان را یادآوری می‌کند. رسیدگی‌های پیوسته و مداوم در چنین شرایطی باعث می‌شود نیازی به جایگزینی شناور تانکر نباشد و با پاکسازی آن مشکل از بین برود. 

 

  • عدم ریگلاژ مناسب شناور

 

بعضی از فلوتر‌ها را می‌توان طول اهرم را کوتاه‌تر و یا بلندتر کرد. این قابلیت موجب می‌شود بتوان بر قدرت توپی برای غلبه بر فشار آب ورودی به مخزن افزود. ریگلاژ نامناسب شناور می‌تواند موجب سرریز شدن آب درون مخزن شود.

 

  • نصب فلوتر به صورت کج

 

نصب فلوتر باید به گونه‌ای باشد که فلوتر (شناور) بر روی خط عمود بر کف مخزن قرار داشته باشد. در صورت نصب شناور به صورت کج، فشار وارده به توپی به شکل صحیح به شیر منتقل نمی‌شود. درنتیجه شیر در زمان مناسب بسته نمی‌شود.

برگشت آب از خروجی

در ادامۀ بررسی دلایل سرریز آب از مخزن، درمی‌یابیم که در صورت عدم عملکرد درست شیر‌های یکطرفه، آب از محل این شیرها به مخزن بازگشته و باعث سرریز شدن آب از منبع (مخزن) می‌شود. برای اطلاع از این موضوع که آیا شیرهای یکطرفه مشکل دارند یا خیر؟ باید شیر فلکۀ ورودی آب ساختمان از شبکه شهری را ببندید. در ادامه نیز باید با استفاده از پمپ و آب درون مخزن، نسبت به تأمین آب ساختمان اقدام نمایید. درصورتی که در این شرایط بازهم آب از منبع سرریز می‌شود، مشکل از فلوتر ورودی آب مخزن است. ولی با انجام این کار دیگر مشکلی سرریز آب از مخزن مشاهده نشد، باید بدانید که مشکل از شیرهای یکطرفه نصب شده است. درنتیجه باید شیرهای خراب شناسایی و تعویض شوند.

وزن لوله گالوانیزه گلخانه

جمع بندی

استفاده از مخزن‌های آب چالش‌هایی را به همراه دارد. از این چالش‌ها می‌توان به جلبک بستن مخازن و گرم شدن مخازن و محتویات درون‌ آن‌ها، در کنار سرریزشدن آب از مخازن اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها قابل حل شدن هستند. همانطور که در این مقاله ذکر نمودیم، با بررسی دلایل سرریز آب از مخزن، متوجه دو اتفاق می‌شویم، که در صورت رخ‌دادن آن‌ها، آب از مخزن سرریز می‌شود. این دو دلیل همانطور که ذکر نمودیم عبارتند از:

  • خرابی شناور (فلوتر)
  • برگشت آب از خروجی 

اگر موارد گفته‌ شده را به طور کامل رعایت نمودید و باز همچنان با سرریز آب از مخزن مواجه بودید بهتر است با یک کارشناس تأسیسات مشورت کنید.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

در استفاده از مخزن آب در ساختمان، همواره باید به کیفیت توجه ویژه‌ای داشت. چراکه مخازن بی‌کیفیت بعد از چندوقت کارایی خود را از دست داده و باید آن‌ها را جایگزین کنید. همچنین نگهداری آب شرب در مخازن بی‌کفیت، خطرات زیادی را متوجه سلامت انسان می‌کند. در این شرایط، بهترین راه برای خرید یک مخزن باکیفیت، خرید از تولیدکنندگان معتبر است. مجتمع پلاستیک طبرستان، به عنوان بزرگ‌ترین و برترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه، توانسته است سالیان متمادی اقدام به تولید مخازن باکیفیت و درجه یک اعم از مخزن زیر پله، مخزن قیفی، مخزن کلرزنی و... نماید. محصولات تولید شده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان، در 210 نمایندگی معتبر این مجتمع در نقاط مختلف کشور عزیزمان ایران به مشتریان محترم عرضه می‌شوند. همچنین مشتریان محترم برای طرح هرگونه پرسش و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند با کارشناسان مجتمع طبرستان تماس حاصل نمایند.