مخازن پلی اتیلنی به منظور ذخیره سازی مواد مورد نگهداری در حالت استاتیک ( بدون حرکت) مورد استفاده قرار می گیرند اما بشکه های بسته بندی به منظور ذخیره سازی مواد مورد نگهداری در حالت غیر استاتیک مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت خاص برای عملیات حمل و نقل و پر و خالی شدن در خطوط تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی و شیمیایی طراحی شده اند.

ورود فوم ها به محصولات پلاستیکی چندین مزیت را به همراه خواهد داشت. مکانیسم عملکرد فوم ها در فرایند تولید، آزاد کردن گاز در حین ذوب پلیمرها و تشکیل یک شبکه ای از پلی اتیلن با خلل و فرج های حاوی گازهای محبوس شده است. این گازهای محبوس شده باعث حجیم شدن محصول پلی اتیلنی و افزایش ضخامت پلی اتیلن در یک جرم برابر می شوند. وجود گازهای حبس شده در ماتریس پلی اتیلن، بیش از پیش قدرت عایق بندی پلی اتیلن را افزایش می دهد که از کاربری های اصلی آن، ذخیره ی مواد مورد نگهداری واسطه با دمای مشخص برای مدت محدود است که باید تحت آن دما به یک واکنش دیگر اضافه گردند. به طور مثال در فرایند تولید چسب ها، ماده ی واسطه ای تولید می گردد که دمای آن بعد از تولید حدود 50 درجه است، این ماده ی واسطه باید ذخیره گردد و دمای آن تا حدود 40 درجه برسد تا بتوان در مرحله ی بعدی فرایند تولید چسب از آن استفاده نمود. بهترین گزینه برای ذخیره ی موقت این ماده ی واسطه، مخزن فوم دار پلی اتیلنی است که می تواند برای مدت مشخصی این دما را حفظ نماید. از دیگر کاربردهای مخازن فوم دار، ذخیره ی آب آشامیدنی واحدهای مسکونی در مناطق جنوبی کشور است. در این مناطق به دلیل دمای بالای هوا و گرم شدن آب ذخیره شده در مخازن معمولی تا دمای 60 درجه، استفاده از مخازن فوم دار به منظور حفظ دمای آب ذخیره شده یا افزایش جزئی آن ضروریست.

مخازن پلی اتیلنی به علت نوع کاربرد آنها که در دوره های طولانی مدت در معرض اشعه UV قرار دارند، نیاز به مقاوم سازی در برابر تخریب اشعه UV دارند. در واقع یکی از عوامل تخریب مخازن پلی اتیلنی در معرض هوای آزاد، اشعه ی uv می باشد که با استفاده از افزودنی های که برای خانواده پلی الفین ها طراحی شده است می توان از تخریب این محصولات در مدت زمان گارانتی جلوگیری نمود.

مخازن پلی اتیلنی با مواد اولیه خالص که می تواند حاوی پرکننده هایی مانند کربنات کلسیم باشد از طرق زیر قابل شناسایی هستند : 1- در مخازن بی رنگ میتوان با بریدن قطعه ی کوچکی از آن و با اندازه گیری دانسیته ی آن، به وجود مواد ناخالص پی برد. در صورتیکه دانسیته مخزن حدود 935/0 – 939/0 گرم بر سانتی متر مکعب باشد نشاندهنده ی استفاده از مواد خالص در تولید آن است. 2- در صورتیکه مخزنی دچار شکستگی شده باشد و سطح مقطع در محل شکست با حالت سفید شدگی و گچی شکل مشاهده گردد، نشاندهنده ی وجود نا خالصی در مواد اولیه ی به کار برده شده است. 3- در صورتی که با لمس کردن سطح داخلی مخازن، لایه ای سفید بر روی دست بنشیند نشاندهنده ی وجود کربنات کلسیم در ماتریس پلیمر است. قابل ذکر است که مخازن پلی اتیلنی مجتمع پلاستیک طبرستان به صورت کاملا خالص تولید می گردد.

محصولات پلی اتیلنی به دو روش قابلیت رنگ پذیری دارند: 1- اختلاط خشک (Dry Blending) 2- اختلاط مذاب (Hot Compounding ) در روش اختلاط مذاب، مواد اولیه به همراه مستربچ های رنگ در طول اکسترودر به صورت مذاب با هم مخلوط می گردند و نهایتا موادی رنگی برای تولید محصول نهایی به دست می آوریم. در این روش به دلیل اینگه رنگدانه پایه در ماتریش پلیمری مذاب وارد شده و بعد از سرد شدن پلیمر و حبس شدن رنگدانه ها در آن میزان پریدگی پیگمنت به میزان زیادی کاهش پیدا می کند که البته این موضوع وابسته به کیفیت رنگدانه ی مورد مصرف در مستربچ ها نیز می باشد. در روش اختلاط خشک، پودر مواد اولیه و رنگدانه پودری در میکسرهایی با دور پایین با هم مخلوط می گردند تا ذرات رنگدانه به طور کامل و یکنواخت توزیع شوند. در این روش چون اتصال شیمیایی بین رنگدانه و پودر وجود ندارد و تنها پودر رنگدانه بر روی سطح پودر پلی اتیلن نشانده شده است امکان پریدگی رنگدانه ها بالا است که این موضوع بستگی به کیفیت رنگدانه ها دارد. در حالت کلی میزان شاخص Fastness to light رنگدانه های مختلف از کمترین میزان به صورت زیر است : رنگدانه های فلوئورسنت رنگدانه قرمز رنگدانه نارنجی رنگدانه زرد رنگدانه سبز .... بنابراین رنگدانه های فلوئورسنت ( شب رنگی ) و قرمز جزو رنگدانه هایی هستند که طول عمر پایینی دارند. شرکت های تولید کننده رنگدانه، فرایندهای زیادی برای افزایش طول دوره عملکردی رنگدانه های قرمز به انجام رسانده اند و استفاده از این high performance pigments علاوه بر افزایش قیمت آن، میتواند ماندگاری رنگ محصولات را افزایش بدهد و کیفیت محصول مورد نظر را تضمین نماید.

بشکه های بسته بندی ویژه که در بسته بندی و حمل و نقل مواد شیمیایی فرار با فشار بخار بالا به کار برده می شوند، به دلیل تجمع بخار مواد فرار در حین حمل و نقل که می تواند منجر به تغییر شکل یا ترکیدگی بشکه گردد نیازمند به درهایی با قابلیت تعدیل فشار بخار مواد درون آنها هستند. این درها به صورت سوپاپدار طراحی شده اند و با تعبیه ی یک غشا در قسمت زیرین آن، بخارات اضافی حاصل از فراریت مواد درون بشکه به بیرون منتقل شده بدون اینکه ماده مورد نگهداری درون بشکه تراوشی به بیرون داشته باشد

دمای مورد نظر برای کاربرد مخزن پلی اتیلن دارای اهمیت بسیاریست از آن جهت که مستقیما می تواند بر روی استحکام مکانیکی مخزن مورد نظر که در ارتباط مستقیم با ضخامت آن محصول است اثر گذار باشد. در استاندارد ASTM D 1998 به طور مفصل در خصوص روش محاسبات ضخامت مخازن پلی اتیلنی ایستاده و افقی در دماهای مختلف توضیح داده شده است. پارامتر بسیار مهمی که ضخامت را به دما وابسته می کند Hydrostatic Design Stress است که به این شکل تعریف می گردد: میزان تنش شکست ماده پلیمری مورد نظر بعد از 50 سال و در دماهای مختلف. میزان این تنش در دماهای مختلف از 20 درجه تا 70 درجه سانتیگراد، به صورت منحنی از طریق پتروشیمی ها در اختیار تولید کنندگان مخازن قرار می گیرد. بر اساس این روش محاسباتی به طور مثال، اگر شما برای ذخیره ی یک ماده شیمیایی به یک مخزن 10000 لیتری نیاز داشته باشید و حداکثر دمای کاری شما با این مایع 40 درجه سانتیگراد باشد ضخامت مخزن 10000 لیتری مورد درخواست شما متفاوت با مخزنی خواهد بود که برای مایع شیمیایی مشابه اما با حداکثر دمای کاری 50 درجه سانتیگراد انتخاب خواهید کرد. بنابراین اثر دما در دراز مدت بر استحکام مکانیکی مخازن تاثیر بسیار مهمی دارد و لحاظ شدن شرایط دمایی در هنگام سفارش خرید یک مخزن پلی اتیلنی عمر مفید مخزن خریداری شده را تضمین می نماید.

ذخیره سازی مواد شیمیایی در مخازن پلی اتیلنی بر اساس قدرت فعالیت سطحی آنها به چند دسته تقسیم می گردد که در هر کدام از طبقه بندی ها، موادی که فعالیت سطحی بیشتری داشته باشند برای ذخیره سازی در مخازن پلی اتیلن مناسب نخواهند بود. در واقع فعالیت سطحی بالای مواد شیمیایی منجر به بر هم کنش بین زنجیره های پلیمری و مواد شیمیایی در تماس با آن خواهد شد و زنجیره های پلیمری در مقیاس میکرو، حالت انعطاف و حرکات آزادانه ی خود را از دست خواهند داد و در اثر اعمال یک تنش غیر منتظره مانند ضریه، پر یا خالی شدن مخزن و یا حتی جابه جایی آن، ترک های ریز بر روی مخزن ایجاد می گردد و رشد این ترک ها نهایتا منجر به شکست مخزن می شود. طبقه بندی مواد شیمیایی بر اساس مکانیسم فعالیت سطحی به صورت زیر است : 1- اسیدها مانند سولفوریک اسید غلیط 2- بازها مانند سدیم هیدروکساید 3- مواد آتشگیر مانند استیلن 4- اکسیدکننده ها مانند هیپوکلریت ها 5- فلزات فعال مانند کادمیوم 6- مواد حساس به نور اتیل اتر 7- واکنش دهنده ها با آب مانند سولفوریک اسید 8- سرطان زاها مانند بنزن

برای انتخاب مناسب ترین مخزن بر اساس نیازمندی مشتریان، اولین قدم تماس با نزدیکترین نمایندگی فروش مجتمع پلاستیک طبرستان و اعلام نیازمندی های اولیه مشتریان به واحد فروش است و در صورت نیاز، برقراری ارتباط مستقیم مشتریان با واحد آزمایشگاه و تحقیق و توسعه به منظور بررسی های دقیق تر نیازمندی ها نیز امکان پذیر می باشد.
به صورت کلی اطلاعات اولیه ای که مشتریان باید در اختیار نمایندگان قرار بدهند عبارتند از : 1- حجم مخزن مورد درخواست 2- ماده ی مورد نگهداری درمخزن ( آب آشامیدنی، مواد شیمیایی) 3- دمای ماده ی مورد نگهداری 4- دانسیته ماده مورد نگهداری ( برگ آنالیز مواد شیمیایی در صورتیکه قصد ذخیره سازی مواد شیمیایی را دارید) 5- اعلام انجام هر نوع عملیات شیمیایی و فرایند اضافه ای در درون مخزن
بر اساس اطلاعات به دست آمده از مشتریان و بررسی های لازم، بهترین مخزن مطابق با نیازمندی مشتریان از طریق واحد فروش به نمایندگان اعلام می گردد.

1اختلاط مواد شیمیایی می تواند منجر به آزاد شدن گرما، گرفتن گرما از محیط و یا تشکیل یک ماده چگال تر گردد. وقتی اختلاط مواد شیمیایی درون مخزن اتفاق می افتد، هر کدام از تغییر حالات پیش آمده اثر نا مطلوبی بر عمر مفید مخزن مورد نظر خواهد داشت. ایجاد شوک های حرارتی به صورت دوره ای به تدریج عمر مفید مخزن را کاهش داده و تشکیل ماده ی چگال تر به علت دانسیته ی بالای آن که در طراحی مخزن لحاظ نشده است، می تواند تا حدود زیادی استحکام مکانیکی مخزن را کاهش دهد.

برای انتخاب مناسب ترین بشکه بر اساس نیازمندی مشتری، اولین قدم پر کردن فرم امکان سنجی تولید بشکه توسط مشتریان است که از طریق بخش فروش در اختیار آنان قرار می گیرد. اطلاعات اعلام شده، در اختیار بخش آزمایشگاه و تحقیق و توسعه و تولید قرار گرفته و براساس امکانات موجود و بررسی های لازم، متناسب ترین بشکه به مشتریان پیشنهاد می گردد. به صورت کلی بشکه های بسته بندی به منظور بسته بندی و حمل و نقل جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی مواد مورد نگهداری مجاز، مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال اگر هدف شما بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و شیمیایی است می توانید با توجه به شرایط کاربرد بشکه های بسته بندی را انتخاب نمایید. در صورتیکه مواد مورد نگهداری شما از نوع مواد غذایی و دارویی بوده و باید به سردخانه ها منتقل شود می توانید از بشکه های بهداشتی مقاوم در دمای پایین استفاده نمایید. در صورتیکه مواد مورد نگهداری از نوع شیمیایی بوده برای اطمینان از عدم شکستگی در حین استفاده و مقاومت مناسب در برابر فعالیت های سطحی مواد شیمیایی مورد نگهداری، از بشکه های ویژه مواد شیمیایی استفاده نمایید. اگر مواد مورد نگهداری مشتریان از نوع مواد شیمیایی فرار با فشار بخار بالا است، باید از بشکه های ویژه مواد شیمیایی سوپاپدار استفاده نمایید تا تجمع فشار بخار حاصل از مواد مورد نگهداری منجر به تغییر شکل و ترکیدگی بشکه ها نگردد. در صورتیکه مواد مورد نگهداری از نوع دارویی – بهداشتی باشند و حساسیت چسبندگی مواد بر سطح داخلی بشکه ها وجود دارد، بشکه های بهداشتی آنتی استاتیک پیشنهاد می گردد. در صورتیکه بشکه های مواد مورد نگهداری، در مسیر های حمل و نقل در معرض نور خورشید قرار دارند و قصد استفاده ی مجدد از بشکه ها نیز وجود دارد، توصیه می گردد از بشکه های مقاوم در برابر اشعه UV استفاده شود و ... طبق مثال های ذکر شده، بر اساس نوع کاربری و اعلام جزئیات نیازمندی های مشتریان، واحدهای فنی مهندسی، آزمایشگاه و تحقیق و توسعه مجتمع پلاستیک طبرستان بررسی های لازم را به عمل آورده و بهترین محصول را مطابق با الزامات از طریق واحد فروش به مشتریان اعلام خواهد نمود.