فنوج شهرستانی در جنوب سیستان و بلوچستان است با مردمانی مهمان نواز که دسترسی به آب شرب ندارند و ساکنان آن به اجبار از آب آلوده رودخانه استفاده می‌کنند.

حیاطی که حیات ندارد

داشتن حداقل امکانات برای زندگی از حقوق اولیه هر انسانی است. آب یکی از اساسی‌ترین عناصری است که به‌طور تقریبی ۶۰ درصد از بدن ما را تشکیل می‌دهد. بیهوده نیست میگویند آب مایه حیات است. میلیون‌ها انسان برای رسیدن به مخزن آب باید بیش از ۳۰ دقیقه مسافت طی کنند.(WHO) امروزه بیشتر مردم جهان دسترسی به آب تمیز و عاری از آلودگی دارند؛ اما هنوز مناطقی هستند که مایه حیات ندارند. عده زیادی برای دسترسی به مخازن سالم آب با مشکل مواجه هستند. برای حل این مشکل اساسی چه می‌توان انجام داد؟ روستاهایی در ایران وجود دارند که به‌سختی نیازهای اولیه خود را در رابطه با تأمین آب سالم برطرف می‌کنند. استفاده از آب آلوده سبب بیماری‌های مختلفی در کودکان و بزرگ‌سالان شده است. نگهداری از آب در یک مخزن مطمئن برای ذخیره‌سازی یکی از مشکلاتی است که این عزیزان با آن مواجه می‌شوند؛ اما دیگر دسترسی به آب زلال سخت نیست.

احیای جان به فنوج

یکی از این مناطقی که با کمبود منبع آب روبروست فنوج نام دارد. فنوج شهرستانی در جنوب سیستان و بلوچستان است با مردمانی مهمان‌نواز که دسترسی به آب شرب ندارند و ساکنان آن به‌اجبار از آب آلوده رودخانه استفاده می‌کنند. کودکان به خانواده خود در تأمین آب از منابع و حمل آن کمک می‌کنند. همه ما ممکن بود جای یکی از آنان باشیم و از داشتن تانکر آب پلاستیکی هم بی‌بهره بمانیم. چشم‌انداز ما ایجاد دسترسی آسان به آب آشامیدنی در سراسر کشور است بنابراین به سهم خود و برای کمک به کودکان پاک فنوجی و ساکنان مهربان آن منطقه به یاری یکی از فعالان اجتماعی آقای سروش صلواتیان که فعالیت‌های مختلفی در این زمینه انجام داده است و هشتک جازموریان تنها نیست را نیز در اینستاگرام راه‌اندازی کرده، ۳۰ منبع آب با گنجایش ۱۰۰۰ لیتر باکیفیت بالا به شهرستان فنوج اهدا کردیم. این منابع آب ضد جلبک بوده و توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن کشور تولیدشده است. مجتمع پلاستیک طبرستان به‌صورت تخصصی انواع مخازن آب را تولید کرده و به سراسر کشور توزیع می‌کند. این محصولات شامل مخزن 100 لیتری عمودی، مخزن 20000 لیتری و محصولاتی دیگری از جنس پلی‌اتیلن هستند. این مجموعه از زمان تأسیس خود در سال 1375، پروژه‌هایش را در نقاط مختلف ایران شروع کرده و امنیت نگهداری از مایعات ضروری مجاز همچون آب را افزایش داده است.

امیدواریم با این اقدام، قدمی هرچند کوچک در جهت ایرانی سیراب برداشته باشیم و از مشکلات آن‌ها با اهدای مخزن آب برای مصرف روزانه اندکی کاسته باشیم. این مخزن آب از مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه‌شده‌اند و بهترین محل برای نگهداری آب شرب هستند. به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت پلیمر، تلاش می‌کنیم تا به مناطق محروم و فاقد منبع ذخیره‌سازی آب کمک کنیم. اگر همه ما دست در دست هم دهیم، می‌توانیم ایرانمان را سیراب کنیم.