شست‌وشوی مخازن پلی اتیلنی در وهله‌ی اول ممکن است کار دشواری بنظر برسد؛ اما نظافت مخازن و اطمینان از پاکیزگی و نداشتن آلودگی میکروبیِ آب داخل آن بسیار با اهمیت است. به طور معمول توصیه می‌شود، شست‌وشوی مخزن آب حداقل یکبار در سال انجام شود.  مخازن آب ممکن است به مرور زمان، دچار آلودگی باکتریایی و یا رشد جلبک و گل و لای و جرم در کف مخزن شوند. عدم توجه به هر یک از این موارد می‌تواند اثرات نامطلوبی در بر داشته  باشد. برای شست‌وشوی مخزن، باید از روش مناسبی جهت انجام مراحل تخلیه، شست‌وشوی دیواره‌های داخلی و ضدعفونی کردن استفاده کرد. با انجام این دستورالعمل، قادر خواهید بود از تمیزی آب داخل مخزن اطمینان حاصل کنید.

v   مراحل شست‌وشوی مخازن

v   تخلیه کامل آب موجود در مخزن

تخلیه آب

  • باز کردن شیر تخلیه

اولین مرحله جهت شست‌وشوی مخزن، تخلیه کامل آن است. شیر تخلیه را باز کرده، اجازه دهید تمامی آب موجود در مخزن تخلیه شود.

  • شلنگی به شیر تخلیه متصل شود تا به جریان آب خروجی از مخزن جهت دهد.
  • در مخازن ثابت معمولا شیر تخلیه در پایین مخزن تعبیه شده است. جهت تخلیه کامل توسط این شیر از روش نشان داده شده در شکل زیر استفاده نمایید. (برای مخازن بزرگ استفاده از سطح شیب‌دار مناسب است، به این ترتیب که مخزن بر روی سطح متحرکی قرار گرفته به سطح شیب‌دار منتقل شود.)

خارج کردن آب

  • خارج کردن آب باقی مانده بوسیله سطل

از آنجایی که شیر تخلیه معمولا بالاتر از کف مخزن قرار دارد، مقداری آب در کف مخزن باقی می‌ماند که می‌توان آن را به وسیله سطل خارج نمود. بعد از مدتی، تخلیه بوسیله سطل ممکن نبوده و باید از ظرف کوچک‌تری مانند فنجان در این خصوص استفاده نمود.

تخلیه آب باقی مانده در مخزن

  • تخلیه باقی مانده موجود در تانکر

تخلیه کامل بوسیله سطل و فنجان امکان پذیر نیست. جهت تخلیه کامل از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • اگر مخزن شما کوچک است می‌توانید با بلند کردن و برعکس نمودن مخزن آن را تخلیه کنید.
  • یک پمپ خلاء (مرطوب/خشک) جهت مکش تمامی آب باقی مانده
  • هنگامی که تمامی آب تخلیه شده و تنها میزان اندکی باقی مانده باشد، می‌توان از حوله و یا پارچه تمیز جهت خشک کردن مخزن استفاده کرد.

نظافت سطوح داخلی مخزن آب

v   نظافت سطوح داخلی  مخزن آب

  • محلول شست‌و‌شو بسازید.

ممکن است، بدون نیاز به محلول شست‌و‌شو، قادر باشید تمامی رسوبات و آلودگی‌ها را از منبع پاک نمایید، اما استفاده از محلول شست‌و‌شو این مرحله را بسیار ساده می‌کند. به راحتی می‌توان بوسیله آب ولرم و میزانی پودر یا مایع لباسشویی محلول شست‌و‌شو بسازید.

برس زدن سطوح داخلی مخزن

  • برس زدن سطوح داخلی مخزن

با محلول شست‌و‌شو و یا بدون آن، سطوح داخلی مخزن را بوسیله اسفنج و یا برس تمیز کنید. بازوی خود را در حالی که فشار مناسبی برروی اسفنج و یا برس وارد می‌کنید، بصورت افقی به طرفین حرکت دهید. تا حد امکان این مرحله را انجام دهید تا رسوبات و لجن جدا شود.

  • با توجه به ظرفیت و حجم مخزن ممکن است جهت دسترسی به نقاط مختلف نیاز به استفاده از برس‌های دسته دار بلند باشد. در حال کار با این نوع برس نیاز است که برس را به صورت عمودی از بالا به پایین حرکت دهید.
  • استفاده از برس‌های استیل و یا اسفنج‌های سیمی توصیه نمی‌شود، زیرا امکان ایجاد خراش و آسیب زدن به دیواره پلاستیکی مخزن وجود دارد.

استفاده از واتر جب برای شستشو مخزن

  • استفاده از واترجت

همچنین می‌توان از آب پر فشار جهت شست‌و‌شو مخزن استفاده نمود. متناسب با سختی رسوبات استفاده از آب پرفشار به تنهایی و یا همراه با برس زدن دیواره داخلی توصیه می‌شود. واترجت‌ها دارای انواع متفاوتی هستند، بهترین نوع جهت مصارف خانگی فشار بین 1300 تا 2400  psi است. مراحل زیر را به ترتیب جهت شست‌و‌شو مخزن با واترجت انجام دهید.

  • واترجت را بوسیله آب و یا محلول شست‌و‌شو پرکنید.
  • ابتدا با فاصله حدودی 120 تا 150 سانتی‌متری سطح شروع به شست‌و‌شو کرده، به مرور نزدیکتر شده تا بهترین فاصله جهت زدودن آلودگی و رسوبات پیدا شود.
  • واترجت را بگونه‌ای نگه‌دارید که با سطح، زاویه 45 درجه بسازد. (آب بصورت مایل به سطح برخورد کند.)
  • تا زمانی که تمامی رسوبات زدوده شود به این کار ادامه دهید.
  • واترجت دارای نیروی زیادی است؛ هنگام کار با این وسیله استفاده از عینک ایمنی فراموش نشود. همچنین هرگز آن را به سمت افراد یا حیوانات قرار ندهید. نکات ایمنی را رعایت کنید. بهتر است پیش از استفاده از واترجت آموزش ببینید.

استفاده از جوش شیرین برای شستشوی مخزن

  • استفاده از جوش شیرین

اگر پاک کردن جداره داخلی تانکر از رسوبات سخت انجام می‌شود، می‌توان از پاشش جوش شیرین بر روی دیواره و سپس از برس یا اسفنج استفاده کرد.

برس زدن گوشه ها و اتصالات مخزن

  • برس زدن گوشه‌ها و اتصالات

در هنگام برس زدن، توجه ویژه به گوشه‌ها و اتصالات الزامی است. این مکان‌ها به راحتی تمیز نشده و نیاز به صرف وقت بیشتری دارند. می‌توان از یک مسواک جهت بهتر تمیز کردن و دسترسی بهتر به این نقاط استفاده کرد.

شستشو کامل مخزن

  • شست‌و‌شو کامل

با زدوده شدنِ تمامی جرم‌ها از سطح داخلی مخزن، زمان مناسبی برای شست‌و‌شوی کامل مخزن فراهم می‌آید. تمامی مخزن به خصوص گوشه‌ها و کنج‌ها باید توسط آب تمیز شسته شوند. می‌توان از شلنگ، جهت پاشش آب به سطح داخلی مخزن استفاده کرد. همچنین می‌توان از واترجت پر شده از آب نیز استفاده نمود.

  • می‌توان شست‌و‌شوی مخزن را توسط پر کردن آن بوسیله آب گرم نیز انجام داد. به این صورت که مخزن پر از آب گرم شده و مدتی باقی بماند؛ سپس تخلیه شده و چندین بار تکرار شود تا دیگر رسوبات و یا ماده شوینده‌ای همراه با آب خارج نشود.

زدودن تمامی مایعات و رسوبات از مخزن

  • زدودن تمامی مایعات و رسوبات از مخزن

در برخی مخازن، امکان تخلیه کامل وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر مخزن خیلی بزرگ باشد، کج کردن و خروج کامل شوینده و رسوبات ممکن نیست. در این حالت جهت خروج کامل رسوبات می‌توان از مکنده‌های مناسب استفاده نمود. مطمئن شوید که نازل مکنده تمامی رسوبات را از گوشه‌ها، کنج‌ها و مجاری بزداید.

  • بعد از استفاده از مکنده، برای عاری شدنِ کامل مخزن از رسوبات باقی مانده، می‌توان از پارچه‌های تمیز استفاده کرد.

خروج آب با فشار از مخزن

  • خروج با فشار آب از لوله‌ها و شلنگ‌های متصل به مخزن

محلول شست‌و‌شو را در لوله‌ها و شلنگ‌ها بریزید. از پمپ آب جهت پمپاژ تمامی محلول شست‌و‌شو و رسوبات استفاده کنید. در مرحله بعد، از پمپاژ آب گرم استفاده کنید تا تمامی رسوبات و مواد شوینده را خارج کنید.

v مراحل ضدعفونی کردن مخزن آب

پر کردن سه چهارم از مخزن با آب پاکیزه

  • پرکردن سه چهارم از مخزن با آب پاکیزه

بعد از پاک کردن دیواره‌های داخلی مخزن از آلودگی‌ها، می‌توان مرحله ضدعفونی را آغاز کرد. برای شروع سه چهارم از مخزن را با آب پاکیزه پر کنید.

افزودن محلول کلر دار به مخزن

  • افزودن محلول کلر دار (وایتکس، آب ژاول، سفید کننده و ...)

محلول سفید کننده را به نسبت 50 ppm ( یک واحد در میلیون) به آب اضافه کنید. از راهنمای زیر میزان مصرف محلول سفید کننده خانگی( 5%) را بیابید.

  • برای 1000 لیتر آب از 4 فنجان محلول سفید کننده استفاده کنید.
  • برای 2000 لیتر آب از 1.9 لیتر محلول سفید کننده استفاده کنید.
  • برای 3000 لیتر آب از 3 لیتر محلول سفید کننده استفاده کنید.
  • برای 4000 لیتر آب از 4 لیتر محلول سفید کننده استفاده کنید.

پر کردن باقی مانده فضای خالی تانکر

  • پر کردن باقی مانده فضای خالی تانکر

بعد از افزودن ماده سفید کننده به مخزن، آن را با آب پر کنید. این عمل منجر به مخلوط شدن ماده سفید کننده و آب می‌شود.

4-	محلول به مدت 24 ساعت در مخزن باقی بماند

  • محلول به مدت 24 ساعت در مخزن باقی بماند.

بعد از پر کردن مخزن از محلول کلر دار، محلول باید به مدت 24 ساعت در مخزن باقی بماند. مطمئن شوید در این مدت کسی به محلول دسترسی نداشته باشد، زیرا لمس آن برای انسان و حیوانات خطرناک است.

میزان محتوای کلر را در بازه‌های زمانی مشخص اندازه گیری نمایید

  • میزان محتوای کلر را در بازه‌های زمانی مشخص اندازه گیری نمایید.

در مدت زمان 24 ساعت که محلول کلردار در مخزن قرار دارد، غلظت کلر را بوسیله کیت‌های کلر سنجی اندازه گیری نمایید. اگر میزان کلر قابل اندازه گیری نیست، مرحله 2 تا 4 را دوباره تکرار کنید. میزان غلظت کلر تا انتها باید ثابت باشد.

تخلیه کامل مخزن

  • تخلیه کامل مخزن

بوسیله شلنگ، تمامی محلول موجود در مخزن را تخلیه کنید. مطمئن شوید محلول تخلیه شده در حوزه آب‌های طبیعی، فضای سبز و یا هر محیطی که محلول کلر به آن  آسیب وارد می‌کند، نریزد.

  • محلول باقی مانده را بوسیله سطل خارج، سپس با استفاده از پارچه تمیز و یا مکنده خشک و تمیز کنید.

چگونه زنگ آهن را از دیواره‌های مخزن پلاستیکی پاک کنیم؟

اگر بر روی جداره‌های داخلی مخزن مورد استفاده زنگ مشاهده شد، دلیل آن زنگ زدن پلاستیک شما نیست! زمانی که مخزن در مجاورت فلز در حال زنگ زدن قرار بگیرد، ممکن است برخی تغییرات ظاهری در بدنه آن رویت شود. (مثلا زمانی که شیر آلات، لوله‌ها و پمپ‌ها زنگ زدگی داشته باشند و یا مجرای آب باران جمع شده در مخزن دارای زنگ زدگی باشد.) تماس مخزن با اکسید آهن (زنگ آهن) منجر به تغییر رنگ پلاستیک می‌گردد.

نگران از بین بردن لکه زنگ آهن نباشید! به آسانی می‌توان با استفاده از برس نرم و یا استفاده از اسید، زنگ آهن را از بین برد. استفاده از اسید ممکن است خطرناک به نظر آید، اما اسیدی که در اینجا نیاز است، قابل شرب بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

اسید‌های خانگی جهت زدودن زنگ آهن

زنگ آهن حاصل اکسید شدن آهن است و در اسیدها (حتی اسیدهای ضعیف) حل می‌شود. سرکه و آبلیمو هر دو اسیدی هستند. سرکه شامل اسید استیک و آبلیمو شامل اسید سیتریک است. از نوشیدنی‌های گازدار و تند نیز می‌توان استفاده کرد. البته استفاده از نوشیدنی‌ها به دلیل لایه شکر باقی مانده بعد از استفاده برروی جداره‌ها، مناسب نیست.

روند نظافت مخزن

شروع کار با ضعیف ترین‌ها است و به تناسب میزان مقاومت لکه‌ها، باید از اسید قوی تر استفاده کرد. در برخی موارد ممکن است بیشتر اکسید آهن توسط یک پارچه خیس تمیز شود، این در حالی است که در برخی از موارد نظیر مخازنی که در تماس با زنگ آهن به مدت طولانی و در محیط بیرون بوده‌اند، در همان ابتدای روند نظافت، نیاز به استفاده از قوی‌ترین روش است.

مرحله اول: شستن با آب و صابون

ابتدا پارچه‌ای را خیس کرده بر روی سطح مورد نظر با شدت بکشید تا تمیز شود. اگر تمیز نشد می‌توانید از کمی مایع ظرف شویی استفاده کنید و این عمل را تکرار نمایید.

مرحله دوم: در صورت نیاز از اسفنج ظرفشویی و یا برس استفاده کنید.

برای افزایش اثر ماده شوینده می‌توان به جای پارچه از اسفنج ظرف شویی استفاده کرد. اسفنج یا پارچه را خیس کرده به آن مایع ظرف شویی بیافزایید، سپس تمامی سطح لک شده را تمیز کنید.

مرحله سوم: استفاده از اسید ضعیف

جهت از بین بردن زنگ آهن‌های مقاوم، مخلوط 50 % سرکه و یا آبلیمو با آب بسازید. روی سطح مورد نظر اسپری کرده به مدت پنج تا ده دقیقه صبر کنید، سپس سطح را پاک کنید. این مرحله را در صورت نیاز تکرار کنید.

مرحله چهارم: استفاده از اسید قوی تر

برای زدودن لکه‌های مقاوم‌تر، نیاز به استفاده از محلول خالص سرکه و یا آبلیمو است.  روی سطح مورد نظر اسپری کرده به مدت ده دقیقه صبر کنید، سپس سطح را پاک کنید. این مرحله را تا زمان پاک شدن تمامی لکه‌ها تکرار کنید.

مرحله پنجم: افزایش زمان تماس اسید و رسوبات زنگ آهن

برای مقابله با لکه‌های خیلی مقام نیاز به آماده سازی یک نوع خمیر دارید. مخلوطی از سرکه خالص و یا آبلیمو با بوراکس (سدیم بورات نقطه ذوب اکسید آهن را کاهش می‌دهد)، بسازید. خمیر را بر روی سطح مورد نظر پخش کنید و اجازه دهید شب تا صبح بر روی سطح بماند. صبح، خمیر و زنگ آهن را بوسیله اسفنج یا برس مناسب از روی سطح بزدایید. 

جهت دریافت اطلاعات ابعاد، اندازه و روش های سفارش انواع مخازن همچون مخزن مکعبی، مخزن زیرپله، مخزن قیفی، مخزن افقی و ... به صفحه محصولات مراجعه کنید.