ما تنها یک کره زمین داریم. هرکدام از این 7.8 میلیار نفری که هم اکنون در کره زمین زندگی میکنند، به نحوی در حال استفاده از منابع این کره هستند.

بگذاریم چند نسل دیگر بتوانند در این کره زندگی کنند

ما تنها یک کره زمین داریم. هرکدام از این 7.8 میلیار نفری که هم اکنون در کره زمین زندگی میکنند، به نحوی در حال استفاده از منابع این کره هستند. همه می دانند که بسیاری از منابع زمین محدود هستند. ما در حال حاضر کاملاً به سوخت های فسیلی، آهن و سایر فلزات، مواد معدنی و حتی سایر کالاهای اساسی مانند شن و ماسه متکی هستیم. افزودن مصرف کنندگان بیشتر باعث می شود این منابع سریعتر تمام شوند. زمین همچنان نیازهای ما را با منابع تجدید پذیر خود مانند چوب، آب و هوای تمیز، خاک های سالم و ماهی های قابل مصرف به عنوان غذا تأمین می کند. با این حال تقاضای ما آنقدر زیاد است که طبق Global Footprint Network، ما اکنون در حال استفاده منابع زمین با تقریباً دو برابر سرعتی هستیم که زمین می تواند آنها را تجدید کند. این میزان از دهه 1970 به طور مداوم افزایش یافته است و تا زمانی که چیزی تغییر نکند، ما تا سال 2050 به سه کره زمین نیاز داریم تا نیازهای ما را برآورده کند.

سازمان ملل پیش بینی کرده است که در سال 2050 استفاده از منابع برای هر نفر 71 درصد بیشتر از امروز خواهد بود.

غذا و آب

در حال حاضر بیش از 800 میلیون نفر هر روز غذای کافی برای تأمین نیازهای غذایی خود دریافت نمی کنند. در همین حال، 650 میلیون نفر چاق هستند. مردم نه به دلیل کمبود غذا بلکه به دلیل توزیع ناعادلانه سیستم اقتصادی جهانی گرسنه می‌مانند. تعداد افرادی که از گرسنگی رنج می برند در سالهای اخیر افزایش یافته است که به دلیل رشد سریع جمعیتی است که با پیشرفت توسعه همگام نیست. در حال حاضر سازمان ملل پیش بینی کرده است که تا سال 2050 به 70٪ غذای بیشتری نیاز خواهیم داشت. با این وجود افزایش تولید محصولات کشاورزی برای طبیعت هزینه زیادی دارد. از بین رفتن زیستگاه و بهره برداری از این دو مهمترین تهدید برای تنوع زیستی است. در حال حاضر 80٪ تهدیدهای انقراض پستانداران و پرندگان به دلیل کشاورزی است.
آب یک نیاز اساسی انسانی است و تهدیدات مربوط به آب شیرین از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه MIT نشان داده است که نزدیک به پنج میلیارد نفر تا سال 2050 در مناطقی با مشکل و محدودیت آب زندگی خواهند کرد. سازمان ملل محاسبه کرده است که کمبود آب در نتیجه تغییرات آب و هوایی می تواند صدها میلیون نفر را تا سال 2030 آواره کند. بهتر است برای شروع با استفاده از مخزن آب پلی اتیلن، از دست رفت آب های ذخیره سازی شده جلوگیری کنیم و به ذخیره کردن آن برای خود بپردازیم. برای خرید مخزن عمودی، مخزن افقی و دیگر مخازن از صفحه ی محصولات ما دیدن فرمایید. 

روز جهانی محیط زیست

5 ژوئن که امسال مصادف است با 15 خرداد ماه، روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است. تاریخچه این روز اینگونه است که در سال 1968 کشور سوئد برای اولین بار پیشنهاد کنفرانسی را با موضوع محیط زیست به سازمان ملل اعلام کرد و در سال 1969، سازمان ملل توافق کرد که پس از 3 سال یک کنفرانس در سوئد داشته باشند که در آن درباره مسائل محیط زیستی صحبت کنند. سرانجام در سال 1972 پس از 4 سال آماده سازی، رهبران جهان از سراسر جهان با هم نشستند و بحث کردند که چگونه می توانند آگاهی مردم را نسبت به محافظت از محیط زیست بالا ببرند.
بدون شک پایداری و حفاظت از محیط زیست از مهمترین موضوعاتی است که امروزه در جهان با آن روبرو هستیم. روز جهانی محیط زیست از افراد گرفته تا شرکت های بزرگ مقیاس را تشویق می کند تا نسبت به تأثیرات خود بر محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشند.

در روز جهانی محیط زیست چه اقدامی انجام دهیم؟

نسبت به بازیافت احساس مسئولیت داشته باشید
همه ما از اهمیت محیط زیست آگاهی داریم اما آیا کارهای ساده ای همچون بازیافت و جداسازی زباله ها را انجام میدهیم؟ دفعه دیگر که به فکر انداختن آن تکه کاغذ در سطل آشغال هستید زیرا یک سطل بازیافت در دسترس نیست، خوب فکر کنید. وقتی یک ظرف یا شئ را در دست گرفتید و از تجزیه پذیر بودن آن مطمئن نیستید، تلفن همراه خود را بردارید و آن را در دنیای اینترنت جستجو کنید.

یک درخت بکارید

درختان بوی نامطبوع و گازهای آلاینده (اکسیدهای نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و ازن) را جذب کرده و ذرات معلق را از هوا فیلتر می کنند. با هدیه کردن یک یا چند درخت، میراثی از خود برای آیندگان باقی بگذارید. در روز جهانی محیط زیست یکی از قدم های مثبتی که میتوانیم برداریم کاشت نهال و گیاه است.

برای کمک به محیط زیست داوطلب شوید

هرکسی می تواند داوطلب شود و داوطلب شدن می تواند در کل جامعه تغییر ایجاد کند. با داوطلب شدن در خدمات پارک ملی از منطقه راحتی خود خارج شوید و کمکی به محیط زیست انجام دهید. گروه های زیادی هستند که به صورت دوره ای برای پاکسازی جنگل یا کاشت گیاهان کمک میکنند. میتوانید در زمان آزادی که دارید خودتان را مشغول این فعالیت های داوطلبانه کنید. با این کار زنجیره دوستانتان بزرگتر میشود و همچنین اثر مثبتی که بر محیط زیست گذاشته اید تا ابد باقی می ماند.