کاهش فشار آب ساختمان مشکل رایجی است که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر اغلب ساکنان شهر و روستا شده است. این مشکل عموماً به مدیریت منابع آبی کشور و وضعیت اقلیمی بستگی دارد و روش‌هایی برای کنترل آن‌ها وجود دارد، با این حال بحث تأمین فشار آب گرم ساختمان مورد دیگری است که مستقل از سیستم آب شهری عمل می‌کند و به طور معمول محدود به خود ساختمان است.

در صورتی که آب ساختمان دچار کاهش فشار شده باشد، برای آگاهی از علت کم شدن فشار آب گرم پیش از هرچیز باید بررسی کنید این کاهش فشار منحصر به فشار آب گرم است یا آب سرد نیز فشار نامطلوبی دارد. درصورتی که کاهش فشار مختص به آب گرم نباشد، دو حالت دارد:

  • شیرآلات رسوب گرفته است.
  • آب ورودی فشار ندارد.

در حالت اول باید تمام سرشلنگی‌ها و توری سر شیرآلات مختلف را بررسی کرد و اطمینان یافت که دچار رسوب نشده باشند. در این حالت تنها با رسوب‌زدایی این سیستم آبرسانی می‌توان مشکل کمبود فشار را برطرف کرد.

 

در حالت دوم که مشکل از آب ورودی است، دو راه حل وجود دارد. راه حل اول استفاده از یک پمپ کوچک داخل واحد است. راه حل دوم که عموماً بهتر و موثرتر است استفاده از مخزن آب به همراه پمپ آب برای کل ساختمان است. در مقالۀ 4 راهکار برای رفع مشکل فشار آب می‌توانید به اطلاعات بیشتری جهت رفع مشکلات افت فشار ساختمان دست یابید.

در صورتی که فشار آب سرد ساختمان هیچ مشکلی نداشته باشد، می‌توان اطمینان یافت که مشکل از سیستم آب گرم است. سیستم گرمایشی ساختمان‌ها به دو صورت است:

  • پکیج و آبگرمکن
  • موتورخانه

بیشتر بخوانید: بهترین برند منبع انبساط

 

در صورتی که ساختمان شما موتورخانه نداشته باشدو هر واحد دارای پکیج یا آبگرمکن باشد، برای رفع مشکل فشار آب گرم از یک متخصص کمک گرفته و آبگرمکن را رسوب‌زدایی کنید. البته پیش از هر چیز، باید دلیل کم شدن فشار آب گرم پکیج را بدانید.

یکی از قطعاتی که در آبگرمکن وجود دارد مبدل است و آب توسط مشعل و این بخش گرم می‌شود. محفظۀ مبدل بالای مشعل قرار دارد و شعله مستقیماً با آن در تماس است. با گذر زمان، لولۀ مبدل را رسوب می‌گیرد و در صورت عدم بررسی آبگرمکن و پکیج و تمیز شدن به موقع رسوب‌ها عملکرد آبگرمکن دچار مشکل می‌شود و گرم کردن آب مختل می‌شود. همین موضوع در نهایت منجر به افت فشار آب خواهد شد. در نتیجه یکی از راه‌های رفع مشکل فشار آب گرم رسوب زدایی این قطعه است.

علت کم شدن فشار آب گرم

اما زمانی که از عامل گرمایش سیستم آبرسانی ساختمان شما موتورخانه باشد، رفع مشکل فشار آب متفاوت است. در این حالت آب گرم ساختمان از یک منبع دوجداره یا کویل‌دار تأمین می‌شود. برای رفع مشکل فشار آب گرم، از یک متخصص کمک بگیرید تا تمامی مسیرهای ورودی و خروجی منبع را بررسی کند و در صورت وجود گرفتگی آن را برطرف کنند.

 در صورتی که پس از رسوب زدایی سیستم گرمایشی خود همچنان فشار آب گرم ضعیف بود، باید در نظر داشت که در برخی از ساختمان‌های قدیمی بالای 20 سال ساخت که در آن از لوله‌های گالوانیزه استفاده شده است، مسیر آب گرم در آن‌ها خیلی بیشتر از مسیر آب سرد دچار رسوب می‌شود. این رسوب درون لوله در نهایت منجر به گرفتگی مسیر می‌شود و باید در اسرع وقت رسوب‌زدایی شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیۀ مخزن آب جهت افزایش فشار آب مصرفی و همچنین پیدا کردن مرکز فروش منبع آب در تهران، می‌توانید با متخصصان و کارشناسان مجتمع پلاستیک طبرستان تمام بگیرید. به یاد داشته باشید که پیش از تهیه و نصب مخزن، ابتدا دستورالعمل نصب صحیح مخزن را مطالعه کنید.