امروزه مخازن پلی اتیلن به اولین و آخرین گزینه برای نگهداری آب و دیگر مایعات تبدیل شده‌اند. این دسته از مخازن به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایای متعدد، توانسته‌اند جایگزین مخازن فلزی و بتنی شوند. از مخازن پلی اتیلن در صنایع مختلفی چون صنعت ساختمان و صنعت کشاورزی به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.

اما نکتۀ مهم در رابطه با مخازن پلی اتیلن، تنوع آن‌ها در رنگ، تعداد لایه و کاربری است. افرادی که قصد دارند این مخازن را تهیه کنند، علاقه‌مندند تا در رابطه با تفاوت‌ها و ویژگی‌های این مخازن، اطلاعات جامعی را در اختیار داشته باشند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا با اشاره به ویژگی‌های مهم مخزن‌های طبرستان به‌ خصوص تعداد لایه‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

فهرست محتوا:

مادۀ اولیۀ مخازن پلی اتیلن چیست؟

مخازن پلی اتیلن طبرستان چگونه تولید می‌شوند؟

ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن

تعداد لایه مخزن

نوع مخزن

رنگ مخزن

مزایا و ویژگی‌های کلی مخازن پلی اتیلن

سخن پایانی

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

 

 

مادۀ اولیۀ مخازن پلی اتیلن چیست؟

به طور کلی قبل از پرداختن به ویژگی‌های مخازن، باید به این نکته اشاره کرد که مادۀ اولیۀ تولید مخازن پلی اتیلن، HDPE است. این محصولات به صورت دورانی تولید می‌شوند. تولید به صورت دورانی به این شکل است که پودر وارد قالب می‌شود، قالب درون کوره به دو محور می‌گردد. به همین دلیل، محصول پس از تولید، خط جوشی ندارد. برای چگونه مخزن آب تهیه کنیم و خرید مخزن های پلی اتیلنی به سایت طبرستان مراجعه کنید.

 

مخزن آب

 

مخازن طبرستان چگونه تولید می‌شوند؟

مخازن شرکت طبرستان، با ماده اولیه HDPE و به‌صورت دورانی تولید می‌شوند. تولید به‌صورت دورانی مزایای بسیاری را به همراه دارد که یکی از آن‌ها عدم وجود هیچ‌گونه درز و در نتیجه، افزایش قابل‌توجهی در کیفیت مخازن می‌شود. تولید این محصولات به وسیلۀ کوره انجام شده و مخازن در کوره قرار می‌گیرند. تولید در کوره باعث می‌شود که مخازن خط جوش نداشته باشند. عدم وجود خط جوش یکی از دلایل عدم نشتی از خط جوش است.

ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن ویژگی‌های متعددی دارند. این ویژگی‌ها به موارد گوناگونی چون تعداد لایه، نوع و رنگ مربوط است. این مخازن در صنایع مختلفی چون صنعت ساختمان و صنعت کشاورزی به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مخازن می‌توان به استفاده از مواد اولیه مقاومد در برابر اشعۀ UV اشاره کرد.

در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم نمود:

تعداد لایه مخزن

مخازن پلی اتیلن در انواع مختلفی تولید می‌شوند. انواع این مخازن عبارت‌اند:

  • مخزن تک‌لایه: مخازن تک‌لایه دارای یک لایه پلی اتیلن هستند. این مخازن بیشتر برای نگهداری مواد شیمیایی بیشتر استفاده می‌شوند. یکی از مخازن پرطرفدار مجتمع طبرستان، مخازن ویژه هستند. مخازن ویژه، به منظور نگهداری اسید سولفوریک 98%، آب ژاول با درصدهای بالا، ترکیبات کلردار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخازن، با گارانتی ویژه‌ای توسط شرکت طبرستان ارائه می‌شوند.
  • مخزن دولایه: مخازن دولایه، بر اساس نیاز مشتریان و محلی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند تولید می‌شوند.
  • مخزن سه‌لایه: مخازن سه‌لایۀ پلی اتیلن، دارای دو لایه سفیدرنگ در داخل و بیرون مخزن هستند. اما لایه میانی در این مخازن، مشکی رنگ است. لایه مشکی رنگ وظیفۀ جلوگیری از عبور نور به درون مخزن را بر عهده دارد. چراکه عبور نور، موجب جلبک بستن مخازن می‌شود. در نتیجه، وجود یک‌لایه مشکی، موجب ضد جلبک شدن مخازن می‌شود. مخازن سه‌لایۀ طبرستان، همچنین می‌توانند با لایۀ بیرونی آبی، سفید و مشکی نیز تولید شوند.
  • مخزن چهارلایه: مخازن چهارلایه پلی اتیلن در دو نوع فوم‌دار و ساده تولید می‌شوند. لایه سوم در مخازن چهارلایۀ فوم‌دار، حالت فوم دارد. این لایه، موجب کاهش سرعت انتقال دما به درون مخزن می‌شود. نکتۀ حائز اهمیت در رابطه با این مخازن این است که در نهایت، دمای محتویات درون مخازن، به دمای محیط می‌رسد. اما این انتقال حرارت و دما، با سرعت پایین‌تری صورت می‌گیرد. همچنین یکی دیگر از مخازن چهارلایه، مخزن چهارلایۀ آنتی‌باکتریال است که لایه داخلی مخزن، از این قابلیت بهره‌مند است.

 

نوع مخزن

ویژگی بعدی این مخازن، به نوع مخزن مرتبط است. این دسته از مخازن، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارد. برای مثال، مخزن نیسانی برای حمل‌ونقل مایعات، مخزن سم‌پاش برای نگهداری سموم و مایعات کشاورزی، مخزن کلرزنی برای نگهداری ترکیبات کلردار و مخازنی چون قیفی، عمودی، افقی، مکعبی، بیضی و... برای نگهداری آب و دیگر مایعات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

رنگ مخزن

دیگر ویژگی مخازن طبرستان، مربوط به رنگ‌ها است. این مخازن  می‌توانند در رنگ‌های آبی، سفید و مشکی تولید شوند. برای مثال برخی از افراد علاقه دارند که لایه بیرونی در مخازن سه‌لایه به رنگ آبی باشد.

دیگر نکتۀ پراهمیت در رابطه با مخزن سم‌پاشی است. مخازن سم‌پاش، در دو رنگ زرد و سبز به تولید می‌رسند. رنگ زرد برای سموم و رنگ سبز برای مصارف کشاورزی است. 

مزایا و ویژگی‌های کلی مخازن 

به طور کلی مزایا و ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن عبارت‌اند از:

  • تنوع در ظرفیت و مدل
  • امکان تولید به رنگ دلخواه
  • تنوع در تعداد لایه
  • استحکام و طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر ضربه
  • فودگرید و کاملاً مناسب برای مصارف آشامیدنی
  • مقاومت بالا در برابر اشعۀ ماورای‌بنفش
  • عدم تغییر در طعم و بوی آب
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا ویژگی‌های مهم مخازن پلی اتیلن، مخصوصاً در بخش تعداد لایه بررسی شوند. همان‌طور که گفته شد، این مخازن امروزه جزء پرکاربردترین مخازن در صنایع مختلف هستند. دلیل این محبوبیت را می‌توان ناشی از ویژگی‌ها و مزایای این دسته دانست.

 

تماس با ما

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه است. در این مجتمع انواع مختلف مخازن پلی اتیلن اعم از عمودی، افقی، بیضی، قیفی، سپتیک و... تولید می‌شوند. مشتریان محترم برای خرید محصولات این شرکت می‌توانند به یکی از 210 نمایندگی مجتمع پلاستیک طبرستان در نزدیکی خود مراجعه کنند.