مخازن برای نگهداری آب در باغ و ساختمان کاربرد گسترده‌ای دارند.اما مناسب‌ترین و بهترین مخزن آب برای ساختمان یا باغ کدام است؟ برای اطلاع این مقاله را بخوانید.

امروزه استفاده از مخزن آب به‌منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب برای کاربردهای مختلف، گسترش فراوانی پیدا کرده است. به همین منظور افرادی که قصد استفاده از مخزن در ساختمان خود را دارند و همچنین باغداران و کشاورزانی که برای آبیاری و حتی ذخیره آب شرب مصرفی خود به مخزن آب نیازمندند، تلاش می‌کنند تا بهترین مخزن که پاسخگوی نیازهای آنان باشد را خریداری و نصب کنند. اما این سوال هم برای این افراد مطرح می‌شود که بهترین مخزن آب برای ساختمان یا باغ کدام است؟ 

 

مخزن افقی

 

در این مقاله قصد داریم تا معیارهای تشخیص بهترین مخزن برای نصب در ساختمان یا باغ را به  شما معرفی کنیم.

همچنین جهت خرید مخزن سمپاش مناسب نگهداری سموم مختلف برای باغات و زمین های کشاورزی با کارشناس فروش شهرتان تماس بگیرید.

معیارهای شناخت بهترین مخزن آب برای ساختمان یا باغ کدام است؟

برای اینکه بتوانید بهترین مخزن برای نصب در باغ و ساختمان را بشناسید باید معیارهای مختلفی در رابطه با مخازن را درنظر بگیرید. به طور کلی این معیارها عبارت‌اند از:

  • محل نصب مخزن
  • جنس مخزن
  • نوع مخزن
  • تعداد لایه مخزن 
  • ظرفیت مخزن

در ادامه هر یک از این معیارها را به طور کامل بررسی خواهیم نمود.

محل نصب مخزن

محل نصب مخزن، یکی از موارد بسیار مهم است که تأثیر به‌سزایی در انتخاب بهترین نوع مخزن دارد. البته این مورد در باغ و ساختمان با یکدیگر تفا‌وت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین مخزن آب برای باغ

محل نصب مخزن در باغ: معمولاً مخازنی که در باغ‌ها و مزارع کشاورزی نصب می‌شوند، در محلی قرار دارند که خورشید مستقیماً به آن‌ها می‌تابد. این موضوع تبعات بسیاری به همراه دارد. برای مثال در صورت تهیه مخزنی نامناسب، شاهد جلبک‌زدن مخازن خود خواهید بود. چراکه ورود نور خورشید به مخازن، عامل اصلی ایجاد جلبک در آن‌ها است.

محل نصب مخزن در ساختمان: در ساختمان‌ها معمولاً مخازن را در پشت‌بام یا در طبقات منفی، زیرپله و یا پارکینگ نصب می‌کنند. در صورت نصب مخازن روی پشت‌بام، با شرایطی همانند نصب مخزن در فضای باز و باغ‌ها مواجه هستیم. اما در صورت نصب مخزن در پارکینگ یا طبقات منفی، با مشکل فشار مواجه هستیم و باید با نصب پمپ، فشار موردنیاز برای انتقال آب به طبقات بالاتر را تأمین کنیم.

محل نصب مخازن، بر روی موارد دیگری چون جنس، ظرفیت، نوع و تعداد لایه آن تأثیر مستقیم دارد. بسیار مهم است که فضایی که برای نصب مخزن اختصاص داده‌اید چه ابعادی را دارا است و چه منبعی، با چه ابعادی می‌تواند در آنجا نصب شود؟

 

بهترین مخزن آب برای ساختمان

 

این مطلب را هم حتما بخوانید: بهترین مخزن آب برای باغ + نکات مهم درمورد نصب تانکر آب در باغ

جنس مخزن

در ادامه پاسخ به این سوال که بهترین مخزن آب برای ساختمان یا باغ کدام است؟ باید اشاره کنیم که مخازن از نظر جنس انواع مختلفی دارند. از انواع این مخازن می‌توان به بتنی، گالوانیزه و پلی‌اتیلن اشاره نمود. ما در مقاله‌ای تحت عنوان "مخزن فلزی بهتر است یا پلی اتیلن" به طور کامل به مزایا و معایب این دو مخزن اشاره نمودیم. به طور کلی مخازنی که از جنس پلی‌اتیلن هستند، مزایای بسیار بیشتری نسبت به دو نوع دیگر، یعنی مخازن بتنی و گالوانیزه دارند. از جمله مزایای مخازن پلی‌اتیلن نسبت به دیگر انواع مخازن، می‌توان به قیمت مقرون به‌صرفه‌تر، وزن سبک‌تر، نصب آسان‌تر، دوام بالاتر و ... اشاره نمود. در کنار این موضوع، همانطور که ذکر کردیم، محل نصب مخازن تأثیر بسیاری بر روی انتخاب جنس آن‌ها نیز دارد. برای مثال در صورت نصب مخزن پلی‌اتیلن در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید، بهتر است از مخازن سه‌لایه و چهارلایه استفاده شود. در این رابطه باید به یکی از برترین مزایای مخازن پلی اتیلن اشاره نمود. در مواد اولیه‌ای که برای تولید این دسته از مخازن استفاده می‌شوند، از موادی استفاده شده که این مواد آنتی یو وی یا به عبارتی مقاوم در برابر اشعه UV هستند. این مواد باعث می‌شوند تا بتوان با خیالی راحت از مخازن پلی اتیلن در فضای باز استفاده نمود. چرا که مخازن دارای ویژگی مقاومت در برابر اشعه UV، دچار شکستگی، ترک‌خوردگی، از دست‌دادن رنگ و ... نمی‌شوند.

بهترین مخزن آب برای ساختمان و باغ

تعداد لایه مخزن

مخازن پلی‌اتیلن به عنوان بهترین نوع مخزن شناخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مناسب‌ترین نوع مخزن در جهت نصب و استفاده در ساختمان‌ها و باغ‌ها دانست، از نظر تعداد لایه، متنوع هستند. مخازن پلی‌اتیلن از نظر تعداد لایه انواعی چون تک‌لایه، سه‌لایه و چهارلایه دارند. تفاوت میان تمامی این مخازن، وجود و یا عدم وجود یک لایه مشکی‌رنگ است که این لایه مشکی‌رنگ، وظیفه جلوگیری از ورود نور به درون مخازن را به عهده دارد. این لایه، در مخازن تک‌لایه وجود ندارد و به همین دلیل، کارشناسان، برای نصب مخزن در فضای باز و زیر نور خورشید، استفاده از مخازن سه وچهارلایه را پیشنهاد می‌کنند.

 

تانکر آب پلاستیکی

 

نوع مخزن

مخازن پلی‌اتیلن، انواع و طرح‌های مختلفی دارد. از جمله مخازن پلی‌اتیلن می‌توان به انواعی چون افقی، عمودی، زیرپله، نیسانی، مکعبی، قیفی،  و مخزن بیضی و ... اشاره نمود. این تنوع به افرادی که قصد خرید این نوع از مخازن را دارند،  اجازه می‌دهد تا بتوانند هر یک از مخازنی که پاسخگوی نیاز آن‌ها است را انتخاب و خریداری کنند.

ظرفیت مخزن

مخازن پلی‌اتیلن از نظر ظرفیت نیز تنوع بالایی دارند. افراد در این شرایط می‌توانند ابتدا برآوردی تقریبی از حجم آب موردنیاز خود را به دست آورند و سپس با توجه به ظرفیت‌های هر نوع مخزن، اقدام به تهیه آن‌ها نمایند.

این مطلب را از دست ندهید: جامع ترین راهنمای خرید مخزن آب برای ساختمان

جمع‌بندی

در این مقاله، تلاش کردیم تا پاسخی مناسب به این سوال که بهترین مخزن آب برای ساختمان یا باغ کدام است؟ دهیم. همانطور که گفتیم، برای انتخاب بهترین مخزن، باید معیارهای متعددی را به تفکیک بررسی نمود که این معیارها عبارت‌اند از:

  • محل نصب مخزن
  • جنس مخزن
  • نوع مخزن
  • تعداد لایه مخزن 
  • ظرفیت مخزن

با توجه به این موارد، می‌توان پاسخ مناسبی برای پرسش مطرح شده پیدا کرد.

 

کارشناسان فروش

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه

خرید مخزنی با کیفیت، یکی از دغدغه‌های بزرگ افرادی است که قصد تهیه و نصب تانکر آب پلاستیکی را دارند. در این رابطه، می‌توان این نکته را ذکر نمود که بهترین راه برای تهیه مخزن پلی‌اتیلن، خرید از تولیدکنندگان معتبر است. مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از بزرگ‌ترین و برترین تولیدکنندگان این مخازن، به شمار می‌رود. این مجتمع با تولید و عرضه محصولات پلی‌اتیلنی، توانسته است بخش قابل‌توجهی از این بازار را در دست بگیرد. مجتمع پلاستیک طبرستان، 210 نمایندگی در سطح کشور دارد و مشتریان محترم برای خرید مخازن این شرکت، می‌توانند به نمایندگی شهر خود مراجعه کنند. همچنین امکان کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با کارشناسان فروش مجتمع پلاستیک طبرستان وجود دارد.