آب نه‌تنها برای همه موجودات ضروری است، بلکه دانستنی‌هایی جالب و خواندنی دارد که شاید تابه‌حال نشنیده باشید. از نقش آن در ادیان باستانی گرفته تا ترکیب مولکولی آن، این ماده رایج بسیار بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد، دارای اهمیت است. در این مقاله، ۸ واقعیت عجیب و جالب در مورد آب را بررسی خواهیم کرد.  با ما همراه باشید

فهرست محتوا

۱. وزن آب

۲. اشکال مختلف آب

۳. بلندترین آبشار جهان

۴. عمیق‌ترین نقطۀ روی زمین زیر آب است

۵. اهمیت آب برای بدن انسان

۶. توانایی آب برای حل‌کردن تقریباً هر چیزی

۷. صدای آب برای افزایش تمرکز و آرامش

۸.  خواص منحصربه‌فرد آب

نتیجه‌گیری

مجتمع پلاستیک طبرستان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

 

۱. وزن آب

آب ممکن است سبک و سیال به نظر برسد، اما در واقعیت، به طرز باورنکردنی متراکم است. در واقع، آب حدود ۸۰۰ برابر چگالی بیشتری از هوا دارد که آن را بسیار سنگین می‌کند. به‌عنوان ‌مثال، یک لیتر آب یک کیلوگرم وزن دارد. علاوه بر این، وزن آب می‌تواند پدیده‌های شگفت‌انگیزی مانند امواج بلند سونامی یا نیروی باورنکردنی یک آبشار را ایجاد کند. در واقع حجم‌های بزرگ آبی، مانند اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر محیط اطراف و الگوهای آب‌و‌هوا داشته باشند؛ بنابراین دفعه بعد که آب می‌نوشید یا به داخل استخر می‌پرید، به یاد داشته باشید که با ماده‌ای سروکار دارید که در دنیای اطراف ما حضور پررنگی دارد.

 

مخزن آسانرو

 

۲. اشکال مختلف آب

آب بسته به دما و فشار می‌تواند در اشکال مختلفی وجود داشته باشد. سه شکل رایج آب عبارت‌اند از جامد، مایع و گاز. در دمای انجماد، آب به یخ تبدیل می‌شود که شکل جامد آب است. آب با بالا رفتن دما از صفر درجه سانتی‌گراد به مایع تبدیل می‌شود و در دمای صددرجۀ سانتی‌گراد آب به شکل گاز تبدیل می‌شود که معمولاً به بخار معروف است. البته آب اشکال دیگری هم دارد که کمتر شناخته‌شده است.

 مثل پلاسما، آب فوق سرد و یخ بی‌شکل. پلاسما پرانرژی‌ترین شکل آب است و فقط تحت شرایط خاصی مانند رعدوبرق رخ می‌دهد. آب فوق سرد، آبی است که زیر دمای انجماد، یخ نمی‌زند و شکل مایع دارد. یخ آمورف شکلی از یخ است که ساختار کریستالی ندارد.

 

 

۳. بلندترین آبشار جهان

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که بلندترین آبشار جهان کدام است؟ مرتفع‌ترین آبشار دنیا، آبشار آنجل در ونزوئلا است که ارتفاع آن ۹۷۹ متر است! این آبشار به افتخار خلبان آمریکایی جیمی آنجل که اولین کسی بود که در سال ۱۹۳۳ بر فراز آن پرواز کرد، نام‌گذاری شده است. آبشار فرشته علی‌رغم ارتفاعی که دارد، حجم آب کمی دارد و آن را به یک آبشار با پهنای کم و نازک تبدیل می‌کند.

۴. عمیق‌ترین نقطۀ روی زمین زیر آب است

عمیق‌ترین نقطۀ روی زمین چلنجر دیپ است که در گودال ماریانا قرار دارد و عمق آن تقریباً به ۱۱ هزار متر می‌رسد. در سال ۱۹۶۰، یک مأموریت به اعماق چلنجر دیپ توسط ژاک پیکارد و دان والش به پایان رسید و از آن زمان تاکنون، تنها تعداد انگشت‌شماری از افراد از این مکان دیدن کرده‌اند. با وجود عمق بسیار زیاد، زندگی همچنان در این قسمت از اقیانوس با گونه‌های منحصربه‌فردی مانند دوپاهای غول‌پیکر و حلزون ماهی هادال دنبال می‌شود. کشف و اکتشاف خندق ماریانا و عمیق‌ترین نقطه آن، کمک زیادی به درک ما از اقیانوس‌شناسی و تنوع زیستی در اعماق دریا کرده است.

۵. اهمیت آب برای بدن انسان

آب برای عملکرد و سلامت کلی بدن ما ضروری است. ۶۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکیل می‌شود. آب به تنظیم دمای بدن، روان‌کاری مفاصل و دفع سموم بدن کمک به‌سزایی می‌کند. آب همچنین با تجزیۀ غذا و حرکت دادن آن در سیستم گوارش، به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر این، نوشیدن آب می‌تواند به کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک کند. از سوی دیگر، کم‌آبی می‌تواند منجر به سردرد، خستگی و کاهش عملکرد شناختی شود. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز برای حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون توصیه می‌شود. نوشیدن آب کافی یک راه آسان و ساده برای بهبود سلامت و تندرستی کلی شماست. نگهداری آب به روش درست بسیار حائز اهمیت است. مخزن آب طبرستان گزینه مناسب برای این کار است.

۶. توانایی آب برای حل‌کردن تقریباً هر چیزی

آب اغلب به‌عنوان "حلال جهانی" شناخته می‌شود؛ زیرا دارای توانایی منحصر‌به‌فردی در انحلال طیف گسترده‌ای از مواد است. این ویژگی آن را به یک عنصر ضروری در فرآیندهای شیمیایی که در بدن ما و همچنین در جهان طبیعی رخ می‌دهد تبدیل می‌کند. آب می‌تواند نمک‌ها، اسیدها و بازها و همچنین مولکول‌های آلی مانند قندها، پروتئین‌ها را حل کند. این توانایی به دلیل ماهیت قطبی مولکول آب است که به آن اجازه می‌دهد با دیگر مواد قطبی و باردار تعامل داشته باشد و آن‌ها را به اجزای کوچک‌تر تجزیه کند. این شگفت‌انگیز است که فکر کنیم آبی که می‌نوشیم، قدرت حل‌کردن بسیاری از چیزهای مختلف را دارد و نقش مهمی در حفظ زندگی ایفا می‌کند.

۷. صدای آب برای افزایش تمرکز و آرامش

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که چگونه صدای یک جویبار یا ریزش آب در یک آبشار، می‌تواند شما را فوراً در یک حالت ذهنی آرام و متمرکز قرار دهد؟ در واقع یک دلیل علمی برای آن وجود دارد. صدای جاری‌شدن آب بر مغز انسان اثر آرام‌بخشی دارد و باعث کاهش سطح استرس و افزایش تمرکز می‌شود.

به همین دلیل است که بسیاری از مردم از آب‌نماهایی مانند فواره‌ها یا آکواریوم در خانه و محل کار خود برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که صدای جاری‌شدن آب حتی می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و بی‌خوابی کمک کند؛ بنابراین دفعه بعد که نیاز به استراحت یا انجام کاری را دارید، سعی کنید به صدای آب جاری گوش دهید و از تأثیر مثبت آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: زندگی روستاییان بدون لوله‌کشی آب چگونه می‌گذرد؟

۸.  خواص منحصربه‌فرد آب

آب برای همۀ موجودات زنده ضروری است و این به دلیل خواص منحصر‌به‌فرد آن است. آب کشش سطحی بالایی دارد و به آن اجازه می‌دهد به سطوحی مانند برگ‌های گیاه بچسبد که برای رشد گیاه بسیار مهم است. علاوه بر این، آب ظرفیت گرمایی بالایی دارد و آن را به یک تنظیم‌کنندۀ درجه حرارت عالی برای موجودات زنده تبدیل می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های انحصاری آب این است که در هنگام یخ‌زدن منبسط می‌شود و یک لایه عایق روی سطح آب ایجاد می‌کند و از یخ زدن کامل آن‌ها جلوگیری می‌کند، تنها در این‌صورت است که حق زندگی در دمای انجماد از موجودات آبزی سلب نمی‌شود! در واقع تمام این ویژگی‌ها آب را به یک جزء حیاتی برای حفظ حیات روی زمین تبدیل می‌کند.

 

نمایندگان فروش

 

نتیجه‌گیری

آب یک ماده شگفت‌انگیز با خواص منحصر‌به‌فرد است. وزن و اشکال مختلف آن تنها برخی از مواردی است که آن را متمایز می‌کند. در این مقاله در مورد بلندترین آبشار و عمیق‌ترین نقطۀ روی زمین و همچنین نقش مهمی که آب در بدن ما ایفا می‌کند، نکاتی را آموختیم. توانایی آب در حل‌کردن تقریباً هر چیزی و صدای آرامش‌بخش آب جاری، از جنبه‌های جالب دیگر این ماده است. همه این حقایق عجیب و جالب نشان می‌دهد که آب واقعاً چقدر شگفت‌انگیز است؛ بنابراین دفعه بعد که شیر آب را باز می‌کنید یا در استخر شیرجه می‌زنید، لحظه‌ای از جادوی آب قدردانی کنید!

مخزن قیفی بعلت فرم آ‌ن قابلیت تخلیه راحت مایعات موجود در مخرن را دارا می‌باشد.

مجتمع پلاستیک طبرستان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

«مجتمع پلاستیک طبرستان» جزء معروف‌ترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری در کشور است. این مجموعه بیش از ۲۰۰ نمایندگی فعال در شهرهای ایران دارد. مخازن آب «مجتمع پلاستیک طبرستان» از بهترین مواد اولیه و با نظارت کامل متخصصین تولید می‌شود. مشتریان محترم می‌توانند تمامی محصولات این تولیدکننده را در این وب‌سایت مشاهده کنند و برای سفارش آن‌ها، با پشتیبانی شرکت تماس حاصل فرمایند.