زندگی روستاییان بدون لوله‌کشی آب چگونه می‌گذرد؟

صدها خانوار در کشورمان در مناطقی زندگی می‌کنند که از نعمت آب لوله‌کشی بی‌نصیب هستند. نبود آب لوله‌کشی می‌تواند بهداشت، سلامت و زندگی ساکنان این مناطق را تحت‌الشعاع قرار دهد. هر چند که دغدغه‌های زندگی شهری باعث شده تا با مشکلات خانواده‌های روستایی که بدون لوله‌کشی آب هستند آشنا نباشیم، اما در این مقاله قصد داریم تا زندگی در روستاهای بدون لوله‌کشی آب را بررسی کنیم و در انتها به راه‌حل موجود برای این معضل بپردازیم.

فهرست محتوا

بررسی روستا‌های بدون لوله‌کشی آب آشامیدنی در ایران

زندگی روستاییان در روستای سیرکان

زندگی روستاییان در مناطق سرفیروزآباد

زندگی روستاییان در منطقه اورامان

زندگی روستاییان بدون آب لوله‌کشی در روستای عروه

راه‌حل آب آشامیدنی سالم در روستاهای بدون لوله‌کشی آب

نتیجه‌گیری

مجتمع پلاستیک طبرستان؛ بزرگترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

بررسی روستا‌های بدون لوله‌کشی آب آشامیدنی در ایران

آب جزء حیاتی زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده است. بدون دسترسی به آب سالم زندگی موجودات زنده با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد. انواع بیماری‌های صعب‌العلاج و عفونی از جمله بیماری‌هایی است که بیشتر ساکنان روستاهای بدون آب لوله‌کشی در ایران با آن درگیر هستند.

نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، علاوه بر ایجاد مخاطرات جدی برای سلامت این افراد، باعث شده تا جهت برآورده کردن نیازهای اولیۀ خود، یعنی استحمام و نظافت شخصی با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم کنند. در ادامه به تعدادی از روستا‌های بدون لوله‌کشی آب آشامیدنی در ایران خواهیم پرداخت، تا از زاویۀ نزدیک با مشکلات ساکنین آن‌ها آشنا شوید. این‌ها چند نمونۀ مطالعاتی از ده‌ها روستای بدون آب لوله‌کشی در کشور است.

 

مخزن افقی

 

زندگی روستاییان در روستای سیرکان

استان سیستان بلوچستان، یکی از خشک‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. به گفتۀ معاون استاندار سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۵۹ روستای بخش مرکزی چابهار با جمعیتی بیش از ۶۳ هزار نفر، به آب آشامیدنی سالم و لوله‌کشی دسترسی ندارد و وقتی هم با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌شود، سهمیۀ هر نفر تنها ۲۸ لیتر در روز است و این کم‌آبی‌ها مشکلات و معضلات فراوانی برای آن‌ها پدید آورده است.

در این میان «سیرکان» به‌عنوان شرقی‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان در فاصله 95 کیلومتری شهر سراوان و در مرکز بخش «بَم پُشت» این شهرستان قرار دارد. سیرکان دارای جمعیتی بیش از ۳ هزار نفر است که سال 80 تبدیل به شهر شده است. اخیراً، وضعیت کم‌آبی در این حوالی منجر به مهاجرت اجباری مردم محلی به شهرهای هم‌جوار شده است و هر روز روستاهای بیشتری تحت‌تأثیر این وضعیت قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش افزایش فشار آب خانه

در حال حاضر، افراد ساکن در این منطقه بی‌وقفه در جست‌و‌جوی آب هستند و به امید یافتن منبعی از هر گوشه‌وکنار شهر سر در می‌آورند. حتی افراد جوان‌تر به کاوش در چاه‌ها و گودال‌های غیربهداشتی متوسل می‌شوند و با استفاده از گالن‌های پلاستیکی آلوده، این مایع حیات‌بخش را در وسایل نقلیه خود جمع می‌کنند و به روستا می‌آورند.

با خشکی منطقه و تمام شدن ذخایر آب زیرزمینی، ساکنان سیرکان فقط می‌توانند دعا کنند تا از آسمان باران ببارد که بتوانند مقداری از آن را ذخیره کنند. با این‌حال، این وضعیت وخیم همچنان یک چالش بزرگ است که آن‌ها مجبورند روز‌به‌روز با آن دست‌و‌پنجه نرم کنند.

 

زندگی روستاییان در مناطق سرفیروزآباد

در استان کرمانشاه بخش قابل‌توجهی به نام سرفیروزآباد با وسعت 1787 کیلومترمربع وجود دارد که شامل 232 روستا و سه دهستان می‌شود. این منطقه علی‌رغم اهمیت بالایی که به جهت جغرافیای خاص و آب‌و‌هوای دلپذیر خود دارد، اما گفته می‌شود که کو‌ه‌های بلند‌قامت این منطقه، سد بزرگی در برابر لوله‌کشی آب آشامیدنی شده است و باعث شده تا اهالی آن با مشکل تأمین آب سالم دست‌و‌پنجه نرم کنند.

در واقع توپوگرافی منحصر‌‌به‌فرد منطقه و ناهمواری‌های گسترده مشکلات تأمین آب را در این منطقه پیچیده‌تر کرده و این وضعیت در ماه‌های سوزان تابستان تشدید می‌شود. متأسفانه طی ده سال گذشته، این وضعیت با کاهش محسوس بارندگی در استان بدتر شده است و چالشی جدی را برای اهالی سرفیروزآباد جهت دسترسی به آب آشامیدنی سالم ایجاد کرده است، به شکلی که ۵۰ روستا در این منطقه فاقد آب لوله‌کشی هستند.

 

ندگی روستاییان بدون لوله‌کشی آب چگونه می‌گذرد

 

زندگی روستاییان در منطقۀ اورامان

یکی دیگر از مناطق روستایی ایران که بدون آب لوله‌کشی هستند، روستای اورامان از توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان است. روستاهای منطقه اورامانات، بیشتر در دامنه‌های کوهستانی شکل‌گرفته و به شکل پلکانی ساخته شده‌اند. به همین دلیل انتقال امکانات زیرساختی از جمله آبرسانی به این مناطق با مشکلاتی روبه‌رو است، به همین دلیل ساکنین این روستا با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند.

 

 

زندگی روستاییان بدون آب لوله‌کشی در روستای عروه

عروه یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است، یکی از اهالی روستا در زمینۀ عدم دسترسی به آب لوله‌کشی می‌گوید: «باید با الاغ و قاطر برویم سرچشمه آب بیاوریم، از آب این چشمه انواع حیوانات وحشی استفاده می‌کنند و ما هم از همان‌جا آب آشامیدنی خانواده را تامین می‌کنیم. به نظر شما این آب که روزی 80 حیوان مختلف از آن آب می‌خورند، ما را بیمار نمی‌کند؟»

او در پاسخ به اینکه «آیا سرویس بهداشتی و حمام در این روستا وجود ندارد؟» می‌گوید: «لوله‌کشی آب نداریم، وقتی لوله‌کشی نیست برای حمام باید آب را بیاوریم، با هیمه آتش درست کنیم، آب را گرم کنیم، تا بتوانیم حمام کنیم.» در واقع با دشواری که برای حمام و دیگر موارد بهداشتی وجود دارد، قطعا نظافت شخصی در این روستا کم‌رنگ خواهد شد و همین عاملی برای درگیرشدن افراد این روستا به بیماری‌های عفونی و لاعلاج است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی  تأثیر بطری‌ های آب بر روی محیط ‌زیست و سلامت انسان 

 

راه‌حل آب آشامیدنی سالم در روستاهای بدون لوله‌کشی آب

بسیاری از مردم در مناطق روستایی به دلیل در دسترس نبودن لوله‌‌کشی آب آشامیدنی در روستاهای کشور، هنوز با عدم دسترسی به آب سالم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در حال حاضر با استفاده از مخازن پلی اتیلن می‌توان این موضوع را تا حد زیادی برطرف کرد. مخازن پلی اتیلن راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره آب آشامیدنی سالم برای خانواده‌ها در این روستاها است.

این مخازن بادوام هستند و می‌توانند بسته به مدل و شکل خود، مقدار بسیار زیادی آب را در خود جای دهند و آب کافی برای خانواده‌های روستایی را فراهم کنند. این مخازن از مواد غیرسمی و فود گرید ساخته شده‌اند که باعث می‌شود آب آشامیدنی تغییر مزه و بو ندهد. علاوه بر این، استفاده از مخازن پلی اتیلن نیاز به بطری‌های پلاستیکی را از بین می‌برد و میزان زباله‌های پلاستیکی را در محیط این روستاها کاهش می‌دهد.

مخزن نیسانی با قرار گیری در فضای بار خودروها قابلیت انتقال آب را دارد.

نتیجه‌گیری

در تعدادی از روستاهای کشورمان، افراد برای دسترسی به آب شیرین، کیلومترها مسیر را از مناطق صعب‌العبور طی می‌کنند و در نهایت به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا نمی‌کنند. در نبود آب لوله‌کشی بهترین راه‌حل استفاده از مخزن آب پلی اتیلن است. استفاده از مخازن پلی اتیلن راهکاری عملی و پایدار برای روستاهای فاقد لوله آب شرب است. این مورد بهترین روش سرمایه‌گذاری، برای تامین آب آشامیدنی و تضمین سلامت روستاییان در مناطق محروم کشور است.

 

تماس با ما

 

مجتمع پلاستیک طبرستان؛ بزرگترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

«مجتمع پلاستیک طبرستان» از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری در ایران است. این مجتمع با داشتن بیش از ۲۰۰ نمایندگی معتبر در شهرهای ایران، موفق به اخذ معتبرترین استانداردهای داخلی و بین‌المللی شده است. مخازن آب «مجتمع پلاستیک طبرستان» از بهترین مواد اولیه و با نظارت کامل متخصصین تولید می‌شود. استفاده از مخازن آب پلی اتیلن این تولید‌کننده، بهترین راه‌حل برای مناطق خشک و کم‌آب ایران است.