مخازن پلی‌اتیلن، پرکاربردترین نوع مخازن هستند که از آن‌ها به منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی مایعات مختلفی همچون آب، استفاده می‌شود. این مخازن به سبب ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا در برابر اشعه مخرب UV، مقاومت در برابر ضربه، وزن سبک و ..

مخازن پلی‌اتیلن، پرکاربردترین نوع مخازن هستند که از آن‌ها به منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی مایعات مختلفی همچون آب، استفاده می‌شود. این مخازن به سبب ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا در برابر اشعه مخرب UV، مقاومت در برابر ضربه، وزن سبک و ... محبوبیت زیادی میان افراد پیدا کرده‌اند. به دلیل همین ویژگی‌ها و موارد دیگری همچون کمبود فضا، معمولاً این مخازن را در فضای آزاد و در برابر نور مستقیم خورشید نصب می‌کنند. برای افرادی که قصد خرید مخازن پلی‌اتیلن را دارند؛ یکی از مسائلی که در این شرایط آن‌ها را نگران می‌کند، مقاومت و طول عمر مخازن پلی اتیلن در برابر سرما و گرما است. موارد بسیاری مانند، محل نصب، ضخامت مخزن، نوع مخزن، شرایط آب‌وهوایی و ... تأثیر بسیار زیادی بر روی مقاومت مخازن در برابر گرما و سرما دارند. ما در این مقاله قصد داریم تأثیر سرما و گرما بر منبع آب را بررسی نماییم و در رابطه با طول عمر مخازن پلی‌اتیلن، اطلاعات مفیدی ارائه نماییم.

مقاومت و طول عمر مخازن پلی اتیلن در سرما

در شرایط آب‌وهوایی سرد، احتمال یخ‌زدن آب بالا می‌رود. یخ‌زدن آب، اتفاقی است که افراد نسبت به رخ‌دادن آن ترس دارند. چرا که این اتفاق می‌تواند به مخزن و لوله‌ها، آسیب جدی وارد کند. مخازن پلی‌اتیلن، در دمای پایین به خودی‌خود آسیبی نمی‌بینند. اما افزایش حجم آب و دیگر مایعات درون مخزن ( درصورتی که مخزن پر باشد) می‌تواند موجب ترک برداشتن و یا تغییر شکل‌دادن مخازن شود. البته مخازن پلی‌اتیلن سه و چهارلایه، به سبب دارا بودن عایق حرارتی (لایه مشکی‌رنگ میانی) در جلوگیری از انتقال دمای بیرون مخازن به درون آن‌ها، بسیاری قوی عمل می‌کنند. در کنار مقاومت بالای مخازن در انتقال دما، یکی از عواملی که از یخ‌زدن آب جلوگیری می‌کند، در گردش بودن آب درون مخازن است. اگر آب در مخازن پلی‌اتیلن گردش داشته باشد، به هیچ عنوان یخ نمی‌زند. یکی از عوامل یخ‌زدن آب در سرما، کیفیت پایین برخی از مخازن پلی‌اتیلن است. مخازن پلی‌اتیلن، دارای دو نوع هستند. نوع اول این مخازن، از مواد اولیه نو و باکیفیت و نوع دوم از مواد اولیه بازیافتی تولید می‌شوند. استفاده از مخازن تولید شده از مواد اولیه بازیافتی، ایده خوبی نیست چراکه کیفیت این دسته از مخازن بسیار پایین است و در برابر سرما و گرما، مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دهند. 

اما اگر افرادی هستند که بر روی محافظت از مخازن خود حساس هستند و یا مایعاتی که در مخازن نگهداری می‌کنند نباید به‌هیچ‌وجه یخ بزند، می‌توانند از روش‌های جلوگیری از یخ‌زدن مخازن و اتصالات آن‌ها استفاده کنند. ما در مقاله‌ای جداگانه به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌را مطالعه نمایید. البته اگر از مخزن پلی اتیلن برای سوله یا کارخانه استفاده می‌کنید بهتر است به جای مخازن افقی یا عمودی، از مخازن قیفی استفاده کنید تا با پایه ای که دارد بتواند آب را با فشار بهتری انتقال دهد. در صورتیکه قصد خرید مخزن افقی دارید با کارشناسان مجموعه طبرستان تماس حاصل فرمائید.

طول عمر و مقاومت مخازن پلی اتیلن در برابر سرما و گرما

یکی از مسائلی که ذهن افراد را در رابطه با مخازن پلی‌اتیلن درگیر می‌کند. طول عمر و مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در برابر سرما و گرما است. از آنجایی که به دلایلی همچون کمبود فضا، مخازن پلی‌اتیلن در فضای آزاد نصب می‌شوند؛ این مخازن در برابر آسیب‌های ناشی از شرایط آب‌وهوایی و جوی قرار می‌گیرند. این شرایط نگرانی‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ اما باید توجه داشت که این مخازن مقاومت بالایی در برابر دمای سرد و گرم دارند. هچنین بعضی از انواع مخازن پلی‌اتیلن مانند مخازن سه‌لایه و چهارلایه، به سبب دارا بودن لایه میانی مقاوم در برابر نفوذ نور و انتقال دمای بیرون به داخل، برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی مایعات مختلف، بسیار مناسب‌ هستند.

 

مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در گرما

در ادامه بررسی مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در سرما و گرما، باید بدانیم که مقاومت مکانیکی پلی‌اتیلن با افزاش دما، کاهش می‌یابد. همانطور که ذکر کردیم، مخازن پلی‌اتیلن سه و چهارلایه، به سبب دارابودن لایه میانی مشکی‌رنگ، که وظیفه جلوگیری از ورود نور و انتقال دما را دارا است؛ در انتقال دما بسیار ضعیف عمل می‌کند. به عبارت دیگر مخازن پلی‌اتیلن در برابر گرما بسیار مقاوم هستند و محتویات درون آن‌ها به‌راحتی گرم نمی‌شوند. انتقال دما و حرارت هوا به محتویات درون مخازن پلی‌اتیلن، به‌سختی اتفاق می‌افتد. در کنار مقاومت بالای مخازن پلی‌اتیلن، به دلیل غروب خورشید (که دلیل اصلی گرم شدن مخازن است) دمای هوا و مخازن کاهش می‌یابد. قابل ذکر است که برای گرم‌شدن مخازن و محتویات آن‌ها، زمان زیادی نیاز است و حجم زیاد مایعات درون مخزن، فرایند گرم‌شدن را به کندی طی می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید چطور مخزن پلی اتیلن را در فصول گرم سال خنک نگه داریم مقاله چگونه مخزن آب را در فصول گرم سال خنک نگه داریم؟ را مطالعه کنید. همچنین برای اطلاع از ابعاد، نحوه سفارش و اطلاع از قیمت مخزن قیفی به صفحه قیمت مخزن قیفی مراجعه کنید. 

در کنار این موضوع، راه‌های گوناگونی برای جلوگیری از تابش نور خورشید به مخازن و گرم‌شدن محتویات آن‌ها وجود دارد. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نصب سایه‌بان برای مخازن در فضای باز
  • نصب مخازن در مکان‌های تاریک و خنک
  • استفاده از عایق‌های حرارتی 
  • استفاده از مخازن سفیدرنگ

 

در ادامه بررسی مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در سرما و گرما، باید به این موضوع اشاره کنیم که مخازن پلی‌اتیلن، در برابر گرما نیز، مقاومت قابل‌توجهی دارند. انواع سه‌لایه و چهارلایه مخازن پلی‌اتیلن، به سبب دارابودن لایه میانی مقاوم در برابر نفوذ نور و انتقال دما، یکی از بهترین انواع مخازن پلی‌اتیلن هستند که می‌توان با خیال راحت آن‌ها را در برابر نور مستقیم خورشید نصب نمود. همچنین برای جلوگیری از تابش خورشید به مخازن و گرم‌شدن محتویات درون آن‌ها می‌توان از روش‌هایی مانند: نصب سایه‌بان برای مخازن در فضای باز، استفاده از عایق‌های حرارتی، استفاده از مخازن سفیدرنگ، نصب مخازن در مکان‌های تاریک و خنک و ... استفاده نمود.

طول عمر مخازن پلی اتیلن

به‌طور کلی، مخازن پلی‌اتیلن عمری حدود 15 تا 20 سال دارند. اما نکته اصلی در این رابطه، شرایط نگه‌داری این مخازن است. هرچه از مخازن پلی‌اتیلن، بهتر نگه‌داری شود، طول عمر مخازن پلی اتیلن نیز بیشتر خواهد شد. نگه‌داری مناسب از مخازن پلی‌اتیلن باعث می‌شود عمر این مخازن بیش از 25 سال باشد. استفاده از عایق‌های حرارتی، نصب مخازن در زیر سایه‌بان و دور از نور مستقیم خورشید، نگه‌داری مایعات متناسب با مخازن، استفاده از مخازن باکیفیت و تولیدشده از مواد اولیه نو و ... از جمله مواردی هستند که می‌توانند موجب افزایش طول عمر مخازن پلی‌اتیلن شوند. اگر می‌خواهید با انواع مخازن پلی اتیلن آشنا شوید مقاله لیست ابعاد، اندازه و وزن مخزن آب پلی‌اتیلن را مطالعه کنید.

مقاومت مخازن پلی اتیلن در سرما و گرما

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم، بسیاری از افراد که قصد خرید مخازن پلی‌اتیلن را دارند و یا به‌دنبال کسب اطلاعات در رابطه با این مخازن هستند؛ سوالاتی در رابطه با طول عمر و مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در برابر سرما و گرما را مطرح می‌کنند. برای پاسخ به این سوالات باید به این موضوع اشاره کنیم که مخازن پلی‌اتیلن، طیف حرارتی 45+ تا 70- درجه سانتی‌گراد را دارا هستند. به طور کلی، گرما و سرمای هوا، از عواملی هستند که می‌توانند بر روی طول عمر مخازن تأثیر بگذارند. برای به حداقل‌رساندن تأثیرات آب‌وهوایی و تابش نور خورشید، راه‌ها و روش‌هایی نیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نصب سایه‌بان، استفاده از عایق حرارتی برای مخازن، استفاده از مخازن سه‌لایه و چهارلایه باکیفیت، استفاده از مخازنی که از مواد اولیه نو تولید شده‌اند و ... اشاره نمود.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن

همانطور که اشاره نمودیم، مخازن باکیفیت که از مواد اولیه مرغوب تولید شده‌اند، طول عمر بالایی دارند. بهترین راه برای خرید مخازنی با طول عمر و کیفیت بالا، مراجعه به مجتمع‌ها و شرکت‌های تولیدکننده معتبر و بزرگ است. مجتمع پلاستیک طبرستان، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلن در ایران و خاورمیانه، همواره محصولاتی با بالاترین کیفیت را تولید و به مشتریان محترم ارائه نموده است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در مجتمع پلاستیک طبرستان تماس حاصل فرمایید. همچنین خرید مخازن تولید شده در مجتمع پلاستیک طبرستان، از طریق مراجعه به نمایندگی‌های این مجتمع امکان پذیر است.