نگهداری و ذخیره سازی آب درون مخازن، علاوه بر تمام مزایایی که دارا است، چالش‌هایی نیز در پی دارد.

نگهداری و ذخیره سازی آب درون مخازن، علاوه بر تمام مزایایی که دارا است، چالش‌هایی نیز در پی دارد. از آنجایی که در بیشتر مواقع این منابع در پشت‌بام‌ها و یا در مکان‌های روباز نصب می‌شوند، احتمال گرم شدن آب درون این مخازن، مخصوصاً در فصول گرم سال وجود دارد. به طور کلی مخازن پلی‌اتیلنی که برای نگهداری آب استفاده می‌شوند، اگر از نوع سه‌لایه یا چهارلایه باشند، به دلیل دارا بودن یک لایه میانی مقاوم در برابر اشعه UV، از ورود نور خورشید به درون مخازن جلوگیری می‌کنند. مقاوم بودن در برابر ورود نور از یک سو و جلوگیری از جلبک بستن مخازن از سوی دیگر، عامل‌هایی هستند که از گرم شدن آب درون مخازن جلوگیری به عمل می‌آورند. اما در برخی از مناطق به خاطر شرایط جوی خاص حاکم بر آن ناحیه، گرم شدن آب درون مخازن حتی با استفاده از مخازن سه‌لایه یا چهارلایه نیز، اجتناب ناپذیر است. گرم شدن آب، موجب غیرقابل استفاده شدن آن می‌گردد درنتیجه، افراد تلاش می‌کنند تا فعالیت‌هایی را در جهت خنک نگه داشتن مخزن و آب درون آن، انجام دهند. ما در این مقاله قصد داریم با ارائه روش‌هایی، آموزش دهیم که چگونه مخزن آب را در فصول گرم سال خنک نگه داریم؟

چرا باید مخزن را خنک نگه داریم

مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در برابر نور خورشید و اشعه مخرب UV

مخازن پلی‌اتیلن، که یکی پرکاربردترین نوع مخزن میان انواع مخازن هستند؛ مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید دارند. این مقاومت به دلیل این موضوع است که در صورت ورود کوچک‌ترین پرتو نوری به درون این مخازن، شرایط برای جلبک بستن مخازن پلی‌اتیلن فراهم می‌گردد. جلبک بستن مخازن موجب غیر قابل استفاده شدن مخازن و آب شرب درون آن‌ها می‌شود. از آن‌جایی که مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه و چهارلایه در برابر نور خورشید مقاوم هستند، گرم شدن آن‌ها نیز، کمتر رخ می‌دهد. اما با این حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از گرم و غیرقابل مصرف شدن آب درون مخزن اجتناب کنند و روش‌های خنک نگه داشتن مخزن را به کار ببندند. البته باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که مخازن پلی‌اتیلن تک لایه، دارای لایه ضد UV نیستند و گرم شدن آب در آن‌ها و حتی جلبک بستن مخازن، راحت‌تر صورت می‌گیرد.

چرا باید در جهت خنک نگه داشتن مخزن آب تلاش کنیم؟

اگر از مخازن آب به منظور مصرف روزانه استفاده می‌کنید و مصرف آن فقط به منظور نگهداری آب نیست؛ حتماً باید اقداماتی در راستای خنک نگه داشتن مخزن خود انجام دهید. بدیهی است که آب گرم، برای نوشیدن اصلاً مناسب نیست. گرم شدن آب در کنار ایجاد شرایط تبخیر، موجب آسیب به بدنه مخازن نیز می‌شود.

راهکارهای خنک نگه داشتن مخزن آب

همانطور که گفته‌ شد برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که چگونه مخزن آب را در فصول گرم سال خنک نگه داریم؟ برای جلوگیری از گرم شدن و خنک نگه داشتن مخزن آب راه‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

  • رنگ‌آمیزی مخزن
  • عایق‌بندی اتصالات و لوله‌ها
  • تحرک آب درون مخزن
  • نصب مخازن در محیط‌های تاریک و دور از نور مستقیم
  • پربودن مخزن
  • استفاده از سایه‌بان یا اتاقک مخصوص
  • استفاده از عایق

در ادامه، به شرح اجرای این راه‌ها خواهیم پرداخت.

رنگ‌آمیزی مخزن

یکی از روش‌هایی که می‌تواند از گرم شدن مخزن پلی‌اتیلن و آب درون آن جلوگیری کند رنگ‌آمیزی مخزن است. معمولاً مخازن را با استفاده از رنگ سفید، رنگ‌آمیزی می‌کنند. دلیل این کار این است که رنگ سفید، بیشترین میزان بازتاب نور و گرما را نسبت به مابقی رنگ‌ها دارد. البته به طور معمول، رنگ مخازن آب پلی‌اتیلن سفید است که این موضوع یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های مخازن پلی‌اتیلنی به حساب می‌آید و همانطور که اشاره کردیم استفاده از این رنگ باعث می‌شود که نور و گرمای بسیار کمی جذب منبع شود.

عایق‌بندی اتصالات و لوله‌ها

اتصالات و لوله‌های جانبی مخازن آب، یکی از دلایل گرم شدن آب درون مخازن هستند. در صورتی که این اتصالات از عایق‌بندی مناسبی بهره‌مند نباشند، می‌توانند موجب گرم شدن آب جاری درون آن‌ها شوند. این اتفاق باعث شده که آب گرم شده، به درون مخازن انتقال پیدا کند.

تحرک آب درون مخزن

یکی از راه‌های که عمل به آن می‌تواند موجب خنک نگه داشتن مخزن آب شود؛ در حرکت بودن آب درون مخزن است. اگر آب گردش داشته باشد، امکان گرم شدن آن به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این اتفاق، موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

نصب مخزن در محیط‌های تاریک و به دور از نور خورشید

اصلی‌ترین دلیل گرم شدن مخازن آب پلی‌اتیلن، تابش نور خورشید به آن‌ها است. نصب مخزن در محلی تاریک که نور خورشید به آن راهی ندارد، یکی از راه‌های جلوگیری از گرم شدن مخزن پلی‌اتیلن و آب درون آن است. بسیاری از افراد که از مخازن یک‌لایه استفاده می‌کنند، این راهکار را در پیش می‌گیرند اما توصیه ما، استفاده از مخازن سه‌لایه، چهارلایه و چهارلایه فوم‌دار است.

پربودن مخزن

پربودن مخزن آب موجب می‌شود که فضای پر شده از هوا کاهش یابد و در نتیجه از گرم شدن آب درون مخزن جلوگیری شود. دلیل این اتفاق این است که هنگام ورود هوای گرم به درون مخزن، جریان هوای گرم به درون مولکول‌های آب منتقل می‌شود و درنتیجه باعث گرم شدن آب درون مخزن می‌شود. پر بودن مخزن، باعث می‌شود تا هوا به مخزن ورود پیدا نکند و درنتیجه آب درون مخزن گرم نشود. بنابراین در پاسخ به این سوال که چگونه مخزن آب را در فصول گرم سال خنک نگه داریم؟ می‌توان به این موضوع اشاره نمود که پربودن مخازن یکی از راه‌های خنک نگه داشتن آن‌ها است.

استفاده از سایه‌بان یا اتاقک مخصوص

همانطور که اشاره نمودیم، جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به مخزن یکی از راه‌های خنک نگه داشتن مخزن است. اگر محل نصب مخزن آب بر روی پشت‌بام است، می‌توان از سایه‌بان استفاده نمود و یا با ساخت اتاقک مخصوص، از گرم شدن مخزن و آب درون آن، جلوگیری به عمل آورد. البته ساخت اتاقک و سایه‌بان زمان و هزینه قابل توجهی در پی دارد.

استفاده از عایق

استفاده از عایق‌های فلزی یا پشم‌شیشه برای عایق‌بندی مخازن آب پلی‌اتیلن، یکی از موثرترین راه‌ها در جهت خنک نگه داشتن مخزن و آب درون آن است. یکی از مزیت‌های این روش، کمک به حفظ دمای آب در فصول گرم و سرد سال است. استفاده از عایق برای مخازن باعث می‌شود تا در فصول سرد نیز، آب درون مخزن یخ نزند و دمای خود را حفظ کند. عایق‌بندی مخازن به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که دو روش آن عبارتند از:

  • عایق‌بندی به وسلیه ملات آهک و چسب محلول در آب
  • عایق‌بندی با استفاده از عایق فویل‌دار

اگر مخزن شما جلبک زده و به دنبال راهکار جلوگیری و از بین بردن آن هستید، مقاله راه کارهای جلوگیری و از بین بردن جلبک در مخزن چیست؟ را بخوانید.

استفاده از عایق برای مخزن آب

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، یکی از دغدغه‌های افرادی که از مخازن پلی‌اتیلن و به طور کلی از مخازن آب استفاده می‌کنند این است که چگونه مخزن آب را در فصول گرم سال خنک نگه داریم ؟ در پاسخ به این پرسش بیان کردیم که راه‌های گوناگونی برای جلوگیری از گرم شدن مخازن و آب درون آن‌ها وجود دارد که این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • رنگ‌آمیزی مخزن
  • عایق‌بندی اتصالات و لوله‌ها
  • تحرک آب درون مخزن
  • نصب مخازن در محیط‌های تاریک و به دور از نور مستقیم
  • پربودن مخزن
  • استفاده از سایه‌بان یا اتاقک مخصوص
  • استفاده از عایق

همچنین به این موضوع پرداختیم که گرم شدن مخازن، باعث می‌شود که آب درون این مخازن غیر قابل مصرف شود و دیگر نتوان از آن استفاده نمود.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی‌اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از برترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلنی در ایران و خاورمیانه است. این مجتمع با تولید مخازنی باکیفیت، توانسته است بخش قابل‌توجهی از این بازار را در اختیار بگیرد. در مجتمع پلاستیک طبرستان، مخازن پلی‌اتیلن در انواع یک‌لایه، سه‌لایه، چهارلایه و چهارلایه فوم‌دار و طرح‌های گوناگون نظیر: مخزن نیسانی، مخزن زیرپله، مخزن عمودی، مخزن افقی و ... تولید و عرضه می‌شوند. شما عزیزان برای خرید مخازن پلی‌اتیلن مجتمع  پلاستیک طبرستان، می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید.برای دریافت اطلاعات قیمت مخزن زیرپله ای به صفحه محصولات و قیمت مخزن زیرپله ای مراجعه کنید.