عایق‌کاری یکی از تکنیک‌های موثر در جلوگیری از اتلاف انرژی محسوب می‌شود که در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع یا مخزن آب یکی از مواردی بوده که به عایق‌کاری نیاز دارد و باید این مسئله جدی گرفته شود. عدم عایق بندی منبع آب مشکلات متعددی را در پی دارد که از جمله رایج‌ترینِ آن‌ها می‌توانیم به نشتی آب و در پی آن افزایش بی‌رویه مصرف آب اشاره داشته باشیم. زمانی که منبع آب به درستی عایق‌بندی شده باشد، شاهد تبخیر آب در ماه‌های گرم سال و یخ‌زدگی آب در فصول سرد سال نخواهیم بود. حال سوال این است که چگونه می‌توان اقدام به عایق‌بندی منابع آب نمود؟ روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم؛ از این رو از شما دعوت می‌شود تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست محتوا

اهمیت عایق‌ بندی منبع آب چیست؟

عایق مخزن آب مزیت‌های مختلفی در پی دارد که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توانیم به حفظ دما و کیفیت آب و افزایش طول عمر مخزن اشاره داشته باشیم. عایق‌بندی درست و اصولی مخازن آب موجب پیشگیری از یخ زدن آب در فصل زمستان، جلوگیری از تغییر شکل و رنگ، زنگ‌زدن مخزن و حفظ بو، طعم و کیفیت آب در فصل تابستان خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که روی عایق‌کاری مخازن آب تأثیر می‌گذارد، جنس بدنه مخزن است. منابع آب را با استفاده از متریال مختلفی تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها حتماً به عایق‌بندی نیاز دارند؛ به عنوان مثال آن دسته از منابعی که از جنس فلز تولید شده‌اند، در برابر رطوبت و تابش نور خورشید حساسیت بیشتری داشته و به همین علت باید عایق‌بندی شوند. برای تهیه انواع منبع آب با کیفیت می‌توانید با نمایندگی‌های فروش طبرستان تماس حاصل بفرمائید.

عایق بندی منبع آب

در مقابل، مخازن دیگری را نیز داریم که با استفاده از ماده پلی اتیلن تولید می‌شوند و خوشبختانه این ماده نسبت به رطوبت و تابش نور خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، پلی اتیلن رسانای گرما نبوده و روی دمای آب تأثیری ندارد.

روش‌های عایق‌کاری منابع آن کدامند؟

برای عایق تانکر آب می‌توان از مواد اولیه مختلفی استفاده کرد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بهترین و کارآمدترین ماده برای عایق‌بندی منابع آب، ماده‌ای بوده که هم عایق رطوبت و هم عایق حرارت باشد و بتواند از اتلاف انرژي تا حد ممکن جلوگیری به عمل آورد. در ادامه، با روش‌های مختلف عایق‌بندی منبع آب آشنا خواهیم شد:

۱. عایق منبع آب با ایزوگام

ایزوگام یکی از متریالی بوده که می‌توان از آن برای عایق‌بندی منابع آب بهره برد. این ماده قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته و در مقابل رطوبت مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهد. اما در مقابل حرارت مقاومت متوسطی دارد. اگر دنبال ماده‌ای هستید که برای منبع فلزی مناسب باشد، ایزوگام را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲. عایق‌کاری با پلی اوره

ماده پلی اوره دارای خاصیت آب‌گریزی بالایی بوده و با استفاده از آن، مقاومت بدنه منبع به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. اگر قصد عایق بندی منبع آب آشامیدنی را دارید که از یخ‌زدگی آب جلوگیری کرده و یک ماده غیرسمی و سالم باشد، پلی اوره را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

برای حفظ کیفیت و دمای آب درون مخازن آب نیاز است که اقدام به عایق‌بندی این تانکرها کنیم. روش‌های مختلفی برای عایق‌کاری مخازن آب وجود داشته که بسته به جنس بدنه منبع می‌توان از هر یک استفاده نمود.

 

۳. عایق‌بندی حرارتی با پلی یورتان

روش دیگری که برای عایق بندی منبع آب وجود دارد، استفاده از مواد پلی یورتان بوده که گزینه مناسبی برای منابعی است که همواره در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند. پلی یورتان در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و در مقابل ساییدگی و خراش نیز استحکام خود را حفظ خواهد کرد.

عایق تانکر آب

۴. عایق‌بندی منبع آب با پودر پلیمر

اگر دنبال ماده‌ای هستید که عایق خوبی برای رطوبت باشد، پودر پلیمر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پودر پلیمر برای عایق‌بندی سطح داخلی منبع آب گزینه بسیار مطلوبی محسوب می‌شود و می‌تواند از نشتی نیز به خوبی جلوگیری نماید.

۵. عایق‌بندی با استفاده از مواد نانو

مواد نانو یکی از روش‌های جدید برای عایق‌بندی به حساب می‌آید که نمونه پودری و مایع آن در بازار موجود است. اگر مخزن آب مورد نظرتان از جنس فلز یا بتن تولید شده، مواد نانو می‌تواند راه‌حلی کارآمد برای عایق‌بندی آن باشد.

۶. استفاده از هواژل برای عایق‌بندی

هواژل یا ایروژل مثل مواد نانو یک روش جدید برای عایق‌بندی است که نسبتاً هزینه گرانی دارد. در این روش مایع با گاز جایگزین شده و یک عایق حرارتی عالی به دست خواهد آمد و می‌تواند از تغییر دمای آب درون مخزن به خوبی جلوگیری کند.

۷. ورقه آلومینیوم برای عایق‌بندی منبع آب

برای عایق بندی منبع آب می‌توانید سطح خارجی منبع را با استفاده از ورقه آلومینیومی نیز بپوشانید. این روش یک روش سنتی برای عایق‌بندی به شمار می‌رود که چندان طرفداری ندارد؛ اما با این حال می‌توان با استفاده از آلومینیوم موجب شد تا دما و نور منعکس شود و یک عایق متوسط برای مخزن ایجاد گردد.

۸. استفاده از ژئو ممبران برای عایق‌بندی

ژئو ممبران معمولاً با استفاده از پلی وینیل کلراید یا پلی اتیلن تولید شده و برای عایق‌کاری سطح داخلی مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته عمده استفاده از ورقه‌های ژئو ممبران در استخرهای کشاورزی است.

۹. استفاده از تخته‌های خشک عایقی

این تخته‌ها همان پنل‌های عایقی هستند که برای پوشاندن سطح بیرونی منبع آب در کنار همدیگر چیده خواهند شد. این پنل‌ها یا از جنس پلی استایرن منبسط و یا پلی استایرن تخته اکسترود شده تولید می‌شوند و تحت عنوان یونولیت نیز شهرت دارند.

۱۰. استفاده از کلسیم سیلیکات برای عایق‌بندی

کلسیم سیلیکات ترکیبی از سیلیس و آهک بوده که عملکردی مشابه با سیمان خودگیر دارد. این ماده با قیر یا الیاف فشرده شده و موجب عایق بندی منبع آب خواهد شد.

۱۱. عایق‌بندی منبع آب با کمک الیاف معدنی

پشم سنگ و پشم شیشه از جمله الیاف معدنی محسوب می‌شوند که می‌توان از آن‌ها به اشکال مختلف برای عایق‌بندی مخازن آب بهره برد.

۱۲. استفاده از ترموپلاستیک

ترموپلاستیک عایقی پرطرفدار برای پوشش دادن سطح داخلی و خارجی مخازنی بوده که از جنس فلز تولید شده‌اند.

عایق مخزن آب

۱۳. استفاده از رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی نیز می‌تواند برای عایق‌بندی منابع آب به کار گرفته شود؛ این پوشش متشکل از بیسفنول A در کنار سخت‌کننده‌ای نظیر پلی آمین‌ها است.

برای عایق بندی منبع آب می‌توان از متریال مختلفی نظیر پلی اوره، پلی یورتان، پودر پلیمر، مواد نانو، هواژل، ورقه آلومینیوم، ژئو ممبران، تخته‌های خشک عایقی، کلسیم سیلیکات، الیاف معدنی، رنگ اپوکسی و ترموپلاستیک استفاده نمود.

۱۳. استفاده از نایلون برای عایق‌بندی مخزن آب

علاوه بر مواردی که تا اینجا ذکر شد، می‌توان از روش‌های ساده‌تری نیز برای عایق بندی منبع آب استفاده کرد که یکی از آن‌ها نایلون است. نایلون گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای منابع آب کشاورزی و خانگی محسوب می‌شود و با کمک آن می‌توان از یخ زدن آب درون منبع جلوگیری نمود.

۱۴. استفاده از آهک برای عایق‌بندی مخزن آب

با استفاده از آهک و قلم مو می‌توانیم از افزایش حرارت دمای آب در فصول گرم سال جلوگیری کنیم. برای اجرای این روش عایق‌کاری به پودر سنگ آهک، چسب چوب، سطل پلاستیکی و یک قلم مو نیاز خواهید داشت.

۱۵. خرید و نصب سایبان

آخرین روشی که می‌خواهیم به شما برای عایق بندی منبع آب معرفی کنیم، خرید و نصب سایبان است. زمانی که روی منبع آب سایبان نصب کنید، امکان خنک ماندن آن در فصل تابستان فراهم خواهد شد.
مجموعه  طبرستان تولید کننده مخازن افقی در حجم‌های مختلف می‌باشد، برای سفارش این محصول با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی روش‌های مختلف عایق بندی منبع آب پرداختیم. عایق‌بندی منبع آب از جهات مختلفی حائز اهمیت است؛ یکی از مهم‌ترین دلایل آن حفظ دما، کیفیت، بو و طعم آب بوده و می‌تواند روی افزایش عمر مفید مخزن آب نیز تأثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در عایق‌بندی منابع آب در نظر داشته باشید، جنس منبع آب است. به عنوان مثال، منابع آبی که از جنس پلی اتیلن تولید شده‌اند، در برابر عوامل خارجی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و عملاً به عایق‌بندی نیازی نخواهند داشت. در حالت کلی، با عایق‌بندی مخزن از مزیت‌های مختلفی مثل جلوگیری از تغییرات دمایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها، کنترل رطوبت، کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست و... بهره‌مند خواهید شد. چنانچه هنوز منبع آب تهیه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود به سراغ منابع آبی بروید که از جنس پلی اتیلن تولید و عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: کار بوستر پمپ چیست؟

مجتمع پلاستیک طبرستان؛ معتبرترین مرکز تولیدکننده مخازن پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران مفتخر است که به عنوان یکی از برترین و معتبرترین تولیدکنندگان محصولات پلی اتیلنی، مخازن آب پلی اتیلن را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به شما عرضه کند. این مخازن به منظور ذخیره‌سازی و حمل‌ و نقل آب و سایر مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع مختلف افقی، عمودی، مکعبی، قیفی، زیر پله‌ای و... در وب‌سایت مجتمع پلاستیک طبرستان قابل خرید هستند. اگر قصد تهیه این مخازن را دارید، از شما دعوت می‌شود همین حالا با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه از محصولات موجود دیدن فرمایید. در صورت وجود هرگونه سوال، می‌توانید با تیم مشاوره این مجموعه تماس حاصل کنید.