امروزه با توجه به شرایط موجود، نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب شرب، از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول افراد برای این کار، اقدام به تهیه مخازن آب می‌کنند. اما تهیه و خرید مخزن آب، نکات بسیاری به همراه دارد.

امروزه با توجه به شرایط موجود، نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب شرب، از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول افراد برای این کار، اقدام به تهیه مخازن آب می‌کنند. اما تهیه و خرید مخزن آب، نکات بسیاری به همراه دارد. بسیاری از افراد در هنگام خرید مخزن، به علت بی‌تجربگی نداشتن ‌تجربه و عدم اطلاع از نکات پراهمیت در خرید مخزن آب، دچار اشتباهاتی می‌شوند. متأسفانه این اشتباهات در میان افراد به دفعات تکرار می‌شوند که این خرید اشتباه، منجر به هدر رفتن سرمایه و زمانی که برای خرید و نصب منبع آب صرف شده است، می‌شود. ما قصد داریم در این مقاله، با پرداختن به اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، از مرتکب‌شدن این اشتباهات توسط دیگران، جلوگیری کنیم.

اشتباهات رایج در خرید مخزن آب

به‌طور کلی در خرید مخزن آب، باید به موارد متعددی توجه نمود. عدم توجه به نکاتی از قبیل ظرفیت مناسب، ابعاد، محل نصب و ... می‌تواند باعث مرتکب شدن اشتباهات بزرگی گردد. در ادامه برخی ازاشتباهات رایج در خرید مخزن آب را ذکر خواهیم کرد:

  • عدم توجه به ابعاد محل نصب مخزن

یکی از اشتباهات پرتکراری که در خرید مخازن آب صورت می‌گیرد؛ عدم توجه به فضای در دسترس برای نصب مخزن است. بسیاری از افراد اطلاع دقیقی از ابعاد محلی که قصد دارند مخزن آب را در آنجا نصب کنند، ندارند. در نتیجه اقدام به خرید مخزنی می‌کنند که ابعاد آن، نسبت به فضای تعبیه شده، بزرگ‌تر است.

اشتباهات در خرید منبع آب

  • عدم توجه به نوع و شکل مخزن

توجه داشته باشید که مخازن پلی‌اتیلن، انواع مختلفی نظیر عمودی، افقی، زیرپله، آسانرو و ... دارند. به همین دلیل این نکته حائز اهمیت است که قبل از خرید، نسبت به نوع مخزن مطلع باشید، چرا که شما باید مخزنی را انتخاب کنید که متناسب با محیط مورد استفاده برای نصب آن باشد.  اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله تفاوت مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن چیست؟ را مطالعه کنید.

  • درنظرنگرفتن تعداد لایه‌های مخزن

مخازن پلی‌اتیلن، از نظر ضخامت نیز انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از: 

  • مخزن تک ‌لایه
  • مخزن سه‌لایه
  • مخزن چهارلایه
  • مخزن چهارلایه فوم‌دار

اطلاع از تفاوت‌های این مخازن بسیار حائز اهمیت است. چراکه مخازن سه و چهارلایه، از یک لایه میانی مشکی‌رنگ برخوردار هستند که این لایه، وظیفه جلوگیری از ورود نور به مخزن را دارد. به همین سبب افرادی که قصد دارند مخزن خود را بر روی پشت‌بام یا مناطقی که به‌طور مستقیم با غیر‌مستقیم نور خورشید به‌طور مستقیم به آن‌ها می‌تابد، نصب کنند؛ باید مخازن سه‌لایه یا چهارلایه پلی‌اتیلنی را خریداری و نصب نمایند. 

بهتر است بدانید مخازن سه لایه و چهار لایه، دارای یک لایۀ ضد نفوذ نور خورشید هستند که از رشد جلبک در آنها جلوگیری می‌کنند. لایۀ فوم، در وسط مخازن فوم‌دار جهت جلوگیری از انتقال و خروج گرما و سرما از طریق دیوارۀ مخزن و ثابت نگه‌داشتن دمای مایعات در داخل مخزن تعبیه می‌شود.

  • دقت‌نکردن به حجم مخزن موردنیاز

قبل از خرید مخزن، به حجم مخزن موردنیاز توجه کنید. خوب است بدانید که بر طبق قانون ملی ساختمان ایران، فرمول مشخصی برای محاسبه حجم مخزن مورد نیاز تعیین شده است. بر طبق این قانون، در ساختمان‌های مسکونی، باید مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل 12 ساعت مصرف، براساس 150 لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز پیش‌بینی شود. گاهاً پیش می‌آید که افراد مخزنی خریداری می‌کنند که گنجایش آن، از میزان لازم کمتر است.

  • عدم توجه به مواد اولیه مخزن

به طور کلی مخازن پلی‌اتیلن، از مواد اولیه نو یا بازیافتی تولید می‌شوند. مخازنی که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، کیفیت پایین‌تری نسبت به مخازن تولیدشده از مواد اولیه نو دارند. متأسفانه در برخی موارد، افراد سودجو با معرفی مخازن تولید شده از مواد اولیه درجه دو به عنوان مخازن تولید شده از مواد اولیه نو، سعی در کلاهبرداری از خریداران را دارند. این افراد با ترکیب کردن افزودنی‌هایی مثل کربنات کلسیم در خط تولید به عنوان جایگزینی برای پلی‌اتیلن، وزن نهایی محصول را بالا می‌برند که این ماده باعث خشک بودن مخزن و شکنندگی آن می‌شود. 

برای جلوگیری از رخ‌دادن چنین اتفاقی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید مخزن آب پلی‌اتیلن، به شرکت‌های معتبری نظیر مجتمع پلاستیک طبرستان مراجعه نمایید.

  • عدم توجه به رنگ مخزن

رنگ مخزن یکی از نکات بسیار مهم است که قبل از خرید باید به آن توجه نمود. معمولاً مخازن پلی‌اتیلن رنگ سفید دارند. اما بعضی افراد با فرض اینکه مخازن رنگی زیبا‌تر و بهتر هستند، اقدام به خرید این دسته از مخازن می‌کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که مخازن مشکی‌رنگ، گرمای بیشتری جذب می‌کنند که این اتفاق، موجب گرم‌شدن آب درون مخزن می‌شود. در مقاله‌ای جداگانه به این موضوع پرداختیم که چگونه می‌توان از گرم شدن آب درون مخزن جلوگیری کرد که یکی از روش‌های این کار، استفاده از مخازن پلی‌اتیلن دارای رنگ سفید است.

  • عدم آماده‌سازی محل نصب مخزن

فراهم‌کردن زیرسازی مناسب برای نصب مخزن، یکی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید مخازن پلی‌اتیلن است. سطح زیر مخزن باید یکدست و تراز باشد، به عبارتی دیگر شیبدار نباشد و عاری از هر گونه سنگ و ماسه باشد تا مخزن دچار شکستگی و آسیب‌دیدن نشود. گاهاً مشاهده‌شده که افراد برای افزایش ارتفاع مخزن، از آجر یا کاشی استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا پس از گذشتن مدتی، مخزن دچار آسیب‌دیدگی شود. اگر می‌خواهید بدانید چرا مخزن پلی اتیلن را در ارتفاع نصب می‌کنند، مقاله چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می‌کنند؟ را مطالعه کنید.

  • نادیده‌گرفتن نحوه انتقال مخزن به محل نصب (ورودی‌های ساختمان)

یکی از اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، عدم توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمانی است که قصد دارید مخزن را از آن‌جا عبور دهید. در صورتی که ابعاد مخزن، از ورودی‌های ساختمان و راه‌پله بزرگ‌تر باشد، برای انتقال آن به محل موردنظر با مشکل بزرگی روبه‌رو هستید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید مخزن آب، ابعاد ورودی ساختمان و محل نصب را به‌خوبی اندازه‌گیری کنید تا از بروز چنین مشکلاتی، جلوگیری شود.

نحوه انتقال مخزن

  • عدم توجه به اتصالات، ورودی و خروجی مخزن

عدم شناخت اتصالات، ورودی‌ها و خروجی‌های مخزن آب، یکی از اشتباهاتی است که افراد، آن را مرتکب می‌شوند. از آن‌جایی که قطر لوله‌های پمپ آب، ورودی و خروجی مخزن باید متناسب با نیاز شما باشند، بهتر است که قبل از خرید، نسبت به این موارد، اطلاعات جامعی کسب کنید.

  • نصب‌نکردن هواکش (ونت)

مخازن پلی‌اتیلن، به دلیل جنس خاصی که دارند، نباید تحت فشار قرار بگیرند. به همین سبب باید شرایط ورود و خروج هوا به مخازن محیا باشد. معمولاً رفت و برگشت هوا به درون مخازن، به‌وسیله ونت یا هواکش صورت می‌گیرد. در صورت عدم نصب هواکش (ونت)، امکان تغییر شکل مخازن و ترک‌برداشتن آن‌ها، وجود دارد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مخزن از آب خالی باشد و پمپ کار کند که موجب تغییر شکل آن می‌شود. همچنین در صورتی که آب بیش از حد وارد مخزن شود نیز می‌تواند موجب خرابی شود.

  • قراردادن مخزن در محیطی که احتمال برخورد اجسام سخت با آن وجود دارد

قراردادن مخازن پلی‌اتیلن در محیطی که امکان برخورد اجسام سخت با آن وجود نداشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. مخازن پلی‌اتیلن در صورت برخورد با اجسام سخت، امکان شکستگی و آسیب‌دیدگی دارند. درنتیجه برای جلوگیری از آسیب‌دیدن این مخازن، باید آن‌ها را در محل مناسبی نصب نمود.

  • عدم خرید از شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر

از اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، خرید از مجتمع‌ها و شرکت‌های نامعتبر است. بسیاری از افراد در هنگام خرید مخزن آب، قیمت را ملاک قرار می‌دهند و از شرکت‌ها و افرادی خرید می‌کنند که مخازنی ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند. اما خرید مخازن پلی‌اتیلن بی‌کیفیت تنها موجب هدررفتن سرمایه و زمان می‌شود چراکه این مخازن پس از مدتی دچار آسیب‌دیدگی شده و دیگر امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

مشکلات در خرید مخزن

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از افراد، به دلیل عدم تجربه، دچار اشتباهات متعددی در خرید مخزن آب می‌شوند که این اشتباهات، در ادامه گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد. این اشتباهات عبارت‌اند از:

  • عدم توجه به ابعاد محل نصب مخزن
  • عدم توجه به نوع و شکل مخزن
  • درنظرنگرفتن ضخامت مخزن
  • دقت‌نکردن به حجم مخزن موردنیاز
  • عدم توجه به مواد اولیه مخزن
  • عدم توجه به رنگ مخزن
  • عدم آماده‌سازی محل نصب مخزن
  • نادیده‌گرفتن نحوه انتقال مخزن به محل نصب (ورودی‌های ساختمان)
  • عدم توجه به اتصالات، ورودی و خروجی مخزن
  • نصب‌نکردن هواکش (ونت)
  • قراردادن مخزن در محیطی که احتمال برخورد اجسام سخت با آن وجود دارد
  • عدم خرید از شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا با پرداختن به اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، از تکرار آن‌ها توسط افرادی که قصد خرید مخزن آب را دارند، جلوگیری نماییم.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن 

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین و بهترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه است. این مجتمع با تولید مخازنی باکیفیت، همواره به‌دنبال ارائه بهترین محصولات، به مردم عزیز کشورمان بوده است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نمایندگی‌های معتبر این مجتمع در سراسر ایران مراجعه نمایید و یا با کارشناسان مجتمع طبرستان، تماس حاصل فرمایید. برای اطلاع از جزئیات محصولات و قیمت مخزن افقی به صفحه محصولات مراجعه کنید.