کلر یک ماده شیمیایی است که به منظور ضدعفونی در آب استخر، آب آشامیدنی و محصولات پاک‌کننده خانگی استفاده می‌شود. اما کلر در دوزهای بالا، می‌تواند سمی باشد و باعث وقوع بیماری شود. در این مقاله، مراحل ساده‌ای را که می‌‌شود برای کاهش قرار گرفتن در معرض کلر و حفظ سلامت خود انجام دهید، مورد بحث قرار خواهیم داد.

فهرست محتوا

کلر چیست؟

خطرات کلر برای سلامتی بدن

کاهش قرار گرفتن در معرض کلر

فیلتر کردن آب آشامیدنی

دوش گرفتن با آب تصفیه شده

شنا در استخرهایی با کلر کمتر

کلام آخر

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولید کنندۀ مخازن آب پلی اتیلن

کلر چیست؟

کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده، برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در استخرهای شنا، آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. با این حال، این ماده شیمیایی در محصولات مختلفی مانند پاک‌کننده‌ها، حلال‌ها، آفت‌کش‌ها و حتی پلاستیک‌ها نیز یافت می‌شود.

کلر یک گاز بسیار واکنش‌پذیر است که خورنده است و در تماس با پوست یا چشم می‌تواند باعث تحریک شدید شود. اگرچه کلر برای حفظ سلامت عمومی استفاده می‌شود، اما زمانی که در طول زمان در بدن ما تجمع پیدا می‌کند، خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی نیز به همراه دارد.

 

مخزن افقی

 

خطرات کلر برای سلامتی بدن

گاز کلر یک مادۀ شیمیایی سمی است که در صنایع شیمیایی، آب و فاضلاب، تصفیه آب و غیره استفاده می‌شود.قرار گرفتن در معرض گاز کلر می‌تواند چشم، بینی و گلو را تحریک کند و منجر به مشکلات تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی‌نفس شود. به شکلی که در موارد شدیدتر، حتی می‌تواند کشنده باشد. علاوه بر این، کلر باعث افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، مانند سرطان مثانه و سرطان رودۀ بزرگ می‌شود.

قرار گرفتن در معرض کلر، همچنین می‌تواند اثرات منفی روی پوست داشته باشد و باعث خشکی، سوزش و حتی اگزما شود. با توجه به این خطرات، مهم است که اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض کلر، از فیلتر کردن آب گرفته تا کاهش استفاده از محصولات شویندۀ کلردار را در هر زمان ممکن انجام دهیم.

 

گاز کلر سمی است و می‌تواند به سیستم تنفسی انسان آسیب جدی وارد کند. قرار گرفتن در معرض کلر برای مدتی طولانی، می‌تواند منجر به التهاب ریه، مشکلات تنفسی و حتی مرگ شود.

به طور کلی در پاسخ به سوال خطرات گاز کلر چیست می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

 

  1. مشکلات تنفسی: تنفس گاز کلر می‌تواند منجر به عوارضی مانند سرفه، خفگی، التهاب حلق و ریه شود.
  2. تحریک چشم و پوست: تماس با گاز کلر می‌تواند باعث تحریک چشم و پوست شود.
  3. آسیب به سیستم تنفسی: این گاز می‌تواند به طور مستقیم به ریه‌ها آسیب بزند و عفونت‌های تنفسی را افزایش دهد.
  4. اثرات خطرناک بر سلامت کودکان و سالمندان: این دسته از افراد آسیب‌پذیرتر هستند و ممکن است اثرات گاز کلر برای آن‌ها شدیدتر باشد.
  5. خطرات برای محیط زیست: علاوه بر ضرر کلر برای بدن، استفاده نادرست از گاز کلر ممکن است منجر به آلودگی هوا، آب و خاک شود و در طولانی مدت ضضرهای بسیار ماندگاری بر کرۀ زمین وارد کند.

بنابراین، استفاده از این گاز باید با احتیاط و در شرایط ایمن صورت گیرد تا خطرات آن برای سلامت انسان‌ها و محیط زیست کمتر شود.

کاهش قرار گرفتن در معرض کلر

در ادامه به چندین روش اشاره خواهیم کرد، که با استفاده از آن‌ها می‌شود گاز کلر کمتری وارد بدنمان کنیم.

۱. افراد زیادی از شنا کردن در استخر لذت می‌برند، اما بهتر است مدت زمانی را که در آب استخر می‌گذرانند را کاهش دهند.

۲. پوشیدن لباس محافظ در هنگام شنا در استخر حاوی گاز کلر ضروری است. لباس مناسب شامل عینک، دستکش و کلاه مخصوص است.

۳. برای کسانی که در استخر شنا می‌کنند یا فعالیت کاری آن‌ها با گاز کلر در ارتباط است، پیشنهاد می‌شود که به طور منظم استراحت کنند. این زمان به بدن فرصت بهبودی می‌دهد.

۴. استفاده از محصولات پاک‌کننده طبیعی، به جای پاک‌کننده‌های شیمیایی که حاوی کلر هستند،  محصولات پاک‌کنندۀ طبیعی به تمیز نگه‌داشتن منزل یا محیط کار کمک می‌کنند، بدون اینکه خطر استفاده از گاز کلر را داشته باشند.

۵. داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی باشد، می‌تواند به محافظت از بدن در برابر اثرات مضر کلر کمک کند. مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی، ضامن حفظ سلامتی بدن است.

فیلتر کردن آب آشامیدنی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش قرار گرفتن در معرض کلر، فیلتر کردن منبع آب است. کلر اغلب به آب لوله‌کشی اضافه می‌شود تا آن را ضدعفونی کند، بنابراین نوشیدن مستقیم از شیر آب، باعث افزایش سطح کلر در بدن می‌شود. در این زمینه سرمایه‌گذاری روی یک فیلتر آب با کیفیت بالا می‌تواند کلر و سایر آلاینده‌های مضر را از آب آشامیدنی حذف کند.

هنگام خرید فیلتر آب، محصولی باید انتخاب شود که به طور خاص برای حذف کلر موجود در آب ساخته شده است، مانند فیلتر کربن. این فیلترها از زغال چوب فعال برای جذب کلر و سایر ناخالصی‌ها از آب استفاده می‌کنند و آب تمیزتر و با طعم بهتری را ارائه می‌دهند. این فیلترها‌ علاوه بر شیر آب، برای یخچال یا سایر مصارف دیگر قابل خریداری هستند.

با فیلتر کردن آب، می‌توان قرار گرفتن در معرض کلر و سایر آلاینده‌های مضر را کاهش داد. این یک قدم ساده است که می‌توان برای بهبود سلامت و رفاه خود برداریم.

 

چگونه کلر کمتری وارد بدنمان کنیم

 

دوش گرفتن با آب تصفیه شده

همانطور که عنوان شد، کلر برای تصفیه منابع آب شهری یا مخزن آب طبرستان استفاده می‌شود و هنگام دوش گرفتن، بخار کلر در محیط بسته حمام استنشاق می‌شود، که می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود. علاوه بر این، منافذ پوست می‌تواند کلر را جذب کند و باعث تحریک، خشکی و حتی واکنش‌های آلرژیک شود.

با نصب فیلتر دوش می‌توان بیشتر کلر آب را حذف و تجربه دوش گرفتن را لذت بخش‌تر کرد. نصب فیلتر دوش آسان و مقرون به صرفه است. این فیلتر نه تنها کلر را حذف می‌کند، بلکه می‌تواند سایر ناخالصی‌ها را بگیرد و آب تمیزتر و سالم‌تری را برای مصرف کننده به ارمغان بیاورد.

 

دوش گرفتن با آب فیلتر شده فواید زیادی برای سلامتی دارد. زیرا کاهش سطح کلر آب، به کاهش خشکی پوست و مو، بهبود عملکرد تنفسی و افزایش سلامت پوست کمک می‌کند.

 

شنا در استخرهایی با کلر کمتر

شنا یک فعالیت لذت‌بخش برای تمام رده های سنی است. با این حال، استخرهای سنتی حاوی سطوح بالایی از کلر هستند که می‌تواند برای بدن مضر باشد. برای افرادی که تمایل دارند شناگری را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، پیشنهاد می‌شود که به استخرهای آب‌شور یا ازن مراجعه کنند.

 

 

استخرهای آب‌شور از نمک طبیعی برای تولید کلر استفاده می‌کنند و در نتیجه سطح آن کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، استخرهای تصفیه شده با ازن، از یک ژنراتور ازن برای اکسیدکردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند که در نتیجه به کلر کمتری نیاز دارند. اما در صورت امکان، شنا در آب‌های طبیعی مانند دریاچه‌ها یا اقیانوس‌ها، بهترین گزینه هستند. هر چند که ممکن است حاوی آلاینده‌های طبیعی نیز باشند، اما سطح کلر بالایی را به اندازه استخرهای سنتی ندارند. معرفی استخر بلودریم طبرستان می توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

چگونه بفهمیم آب کلر دارد؟

برای آگاهی از وجود کلر در آب، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. 1. بوی آب: آب حاوی کلر معمولاً بوی خاصی دارد که شبیه به بوی استخرهای شنا است. اگر آب شیرین شما بوی مشکوکی دارد، احتمالاً حاوی کلر است.
  2. 2. طعم آب: آب حاوی کلر معمولاً طعم تلخ و ناخوشایندی دارد. اگر آب شیرین شما طعم عجیبی دارد، ممکن است حاوی کلر باشد.
  3. 3. استفاده از تستر کلر: می‌توانید از تسترهای خانگی کلر استفاده کنید تا مقدار کلر موجود در آب را اندازه‌گیری کنید. این تسترها در فروشگاه‌های ابزارآلات خانگی قابل دسترسی هستند.

در صورت مطمئن نبودن از وجود یا عدم وجود کلر در آب، بهتر است از دستگاه تصفیۀ آب استفاده کنید و آب پاکیزه مصرف نمایید.

 

کلام آخر

با انجام اقداماتی برای کاهش قرار گرفتن در معرض کلر، می‌‌شود وضعیت سلامتی و رفاه کلی را بهبود بخشید. کلر که معمولا در آب آشامیدنی و استخرهای شنا یافت می‌شود، در صورت مصرف یا جذب از طریق پوست می‌تواند اثرات مضری بر انسان و سایر جانداران داشته باشد. با این حال، راه‌های ساده‌ای برای محدود کردن ورود این ماده شیمیایی بر بدن وجود دارد.

فیلتر کردن آب و دوش گرفتن با آب تصفیه شده می‌تواند مصرف کلر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، شنا کردن در استخرهایی با کلر کمتر یا حتی استفاده از دریاچه‌ها، می‌تواند راه‌حلی برای کاهش سطح کلر در بدن باشد. با توجه به وجود کلر در زندگی روزمره، می‌توان با موارد گفته شده، کنترل سلامت را در دست گرفت و محیط امن‌تری را برای خود و خانواده ایجاد کرد.

 

کارشناسان فروش طبرستان

 

برای مشاهده و خرید مخزن عمودی طبرستان می توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید. 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولید کنندۀ مخازن آب پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان یکی از تولیدکنندگان مطرح مخازن آب پلی اتیلن در ایران است که به دلیل کیفیت بالای تولیدات خود، توانسته سهم قابل‌توجهی از بازار را در دست بگیرد. این شرکت که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن را دارد؛ دارای ۲۱۰ نمایندگی فعال در نقاط مختلف کشور است. تمامی مخازن تولید شده در مجتمع پلاستیک طبرستان، دارای بالاترین کیفیت و دوام هستند. مخازن پلی اتیلن این شرکت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و توانسته‌اند افراد زیادی را علاقه‌مند به تهیه این مخازن کنند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات، می‌توانید به نمایندگان فروش سراسر کشور مراجعه کنید.