رشد جلبک در مخازن آب یک مشکل رایج است، اما اگر اقدامات احتیاطی به درستی انجام شود، می‌توان از آن جلوگیری کرد. جلبک‌ می‌‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی از جمله تغییر طعم و بو در آب آشامیدنی، رشد باکتری‌های مضر و ایجاد بیماری برای مصرف‌کنندگان شود. مواد مغذی درون تانکر آب ، یکی از دلایل مهم شکل‌گیری و تکثیر جلبک در این محیط است. در این مقاله، نقش مواد مغذی در به‌وجود آمدن جلبک‌ها و نحوه جلوگیری از ایجاد آن‌ها در مخزن آب را بررسی خواهیم کرد.

 

فهرست مطالب:

دلایل آلودگی مخزن آب به جلبک چیست؟

نقش مواد مغذی در به وجود آمدن جلبک‌ها

مهم‌ترین منابع مواد مغذی برای رشد جلبک در مخزن آب

نحوه جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

۱. تمیز کردن و نگهداری منظم

۲. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور

۳. محدود کردن منابع غذایی

۴. نصب سیستم فیلتراسیون

جمع بندی

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

 

 

دلایل آلودگی مخزن آب به جلبک چیست؟

محیط تاریک مخازن آب، وجود مواد مغذی، افزایش دمای داخل مخزن به دلیل تابش نور خورشید، باعث شده که مخازن ذخیره آب به محیط مناسبی برای رشد و تکثیر جلبک‌ها تبدیل شوند. از طرف دیگر عدم توجه به عایق‌بندی مناسب مخازن، باعث جمع شدن حشرات مرده، برگ‌ها و دیگر ناخالصی‌ها در داخل مخزن می‌شود. این موارد که منابع عالی مواد مغذی برای جلبک‌ها محسوب می‌شوند، شرایط را تشدید می‌کنند.

علاوه بر این، آب بارانی که در مخزن وارد می‌شود، می‌تواند حاوی گردوغبار، خاک و سایر مواد آلی باشد، که به رشد جلبک‌ها کمک دوچندانی می‌کند. رشد جلبک‌ها در مخازن آب نه تنها ناخوشایند است، بلکه می‌تواند برای سلامتی انسان نیز مضر باشد. در ضمن برخی از گونه‌های جلبک‌ها می‌توانند سمومی تولید کنند که برای حیوانات و انسان مضر هستند و در صورت بلعیدن، می‌توانند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

 

مخزن آب

 

علت جلبک زدن اب تصفیه چیست؟

برخی از جلبک‌ها مقاومت بالایی دارند و ممکن است تصفیه کردن آب کافی نباشد. برای جلوگیری از جلبک زدن اب تصفیه، ممکن است نیاز به استفاده از فرآیندهای تصفیۀ پیشرفته‌تری مانند اکسیداسیون و از بین بردن نور خورشید باشد. در صورت استفاده کردن از مخزن‌های سه لایه نور خورشید به مخزن وارد نمی‌شود و به طور کلی شرایط رشد و تکثیر جلبک وجود نخواهد داشت.

 

گرمای نور خورشید و وجود مواد مغذی در آب، باعث ایجاد محیط مناسبی جهت رشد جلبک‌ها می‌شود. در این بین دریافت نور خورشید، باعث افزایش سرعت فتوسنتز و تکثیر آن‌ها می‌شود.

 

جلبک زدن آب آشامیدنی چه خطراتی دارد؟

برخی از مضرات جلبک در آب آشامیدنی به صورت زیر است:

رشد باکتری‌های مضر: جلبک‌ها محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر فراهم می‌کنند. این باکتری‌ها ممکن است عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های ادراری و سایر عفونت‌های باکتریایی را در انسان‌ها ایجاد کنند.

طعم و بوی نامطبوع: جلبک‌ها ممکن است طعم و بوی نامطبوعی به آب آشامیدنی بدهند که مصرف آن را ناخوشایند کند.

کاهش اکسیژن آب: برخی از جلبک‌ها می‌توانند باعث کاهش سطح اکسیژن در آب شوند که ممکن است منجر به مرگ حیوانات آبزی و سایر موجودات زنده در آب شود. این موضوع در صورتی که قصد پرورش ماهی یا سایر آبزیان در وان را داشته باشید مشکل‌ساز است و بهتر است تمهیداتی جهت جلوگیری از ورود نور خورشید به آن اندیشیده می‌شود.

ایجاد بیماری‌های مختلف: برخی از جلبک‌ها می‌توانند سمومی تولید کنند که در صورت ورود به آب آشامیدنی، مشکلات سلامتی مهمی برای انسان‌ها ایجاد کنند. این سموم می‌توانند علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تنگی نفس و حتی مشکلات کبدی و کلیوی را به همراه داشته باشند.

 

چرا مخزن آب آلوده به جلبک می‌شوند؟

نقش مواد مغذی در به وجود آمدن جلبک‌ها

جلبک‌ها نیز مانند سایر گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. هنگامی که آب موجود در مخزن حاوی غلظت بالایی از این مواد باشد، جلبک‌های موجود در آب می‌توانند به سرعت تکثیر شوند. در واقع این مواد مغذی هستند که سرعت رشد و تکثیر جلبک‌ها را در مخزن مشخص می‌کنند. علاوه بر این، جلبک‌ها می‌توانند مواد مورد نیازشان را از منابع دیگری مانند گرد و غبار، گرده و مواد آلی در حال پوسیدگی که ممکن است وارد مخزن شوند، به دست آورند.

 

نقش مواد مغذی در ایجاد جلبک در مخزن

 

برای کنترل رشد جلبک‌ها در مخزن آب پلی‌اتیلن، ضروری است که منابع مواد مغذی موجود در آب به حداقل رسانده شود. برخی از اقدامات موثر عبارتند از: اطمینان از آلوده نشدن منبع آب و حذف هرگونه مادۀ آلی که ممکن است وارد مخزن شود. علاوه بر این مهم است که به طور منظم مخزن آب تمیز شود و هرگونه رسوب یا مواد زائدی را که در پایین مخزن جمع شده را از بین برد.

مهم‌ترین منابع مواد مغذی برای رشد جلبک در مخزن آب

جلبک برای رشد به نور خورشید و مواد مغذی نیاز دارد. مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جلبک شامل فسفر و نیتروژن است. این مواد مغذی می‌توانند از منابع مختلفی مانند رواناب باران، برگ‌های پوسیده، فضولات پرندگان و حتی ذرات گرد و غبار حامل این مواد مغذی وارد مخازن آب شوند.

 

مهم‌ترین منابع مواد مغذی برای رشد جلبک در مخزن آب

 

منابع دیگر مواد مغذی عبارتند از کود حاصل از مزارع یا چمن‌های مجاور که می‌توانند به خاک نفوذ کرده و در نهایت به مخزن آب ختم شوند. علاوه بر این، جلبک‌ها همچنین می‌توانند از مواد مغذی که روی دیواره‌ها و کف مخزن آب وجود دارند، استفاده کنند. توجه به این نکته ضروری است که سن و جنس مخزن آب نیز می‌تواند در تجمع مواد مغذی نقش داشته باشد. مخازن قدیمی ممکن است در طول زمان مواد مغذی انباشته کرده باشند، در حالی که مخازنی مانند مخزن زیرپله ساخته شده از مواد خاصی مانند پلاستیک یا لاستیک ممکن است در طول زمان مقادیر کمی از مواد مغذی را در آب آزاد کنند.

 

نور خورشید و مواد مغذی مانند فسفر و نیتروژن باعث رشد جلبک در مخازن می‌شود. منابع غذایی این جلبک‌ها شامل رواناب، برگ‌ها، فضولات پرندگان و ذرات گرد و غبار و... می‌شود.

 

نحوۀ جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

تا اینجا در مورد علت رشد جلبک در مخزن آب و نقش مواد مغذی در تکثیر جلبک گفته شد، در ادامۀ این مقاله، ۴ نکته در باب نحوۀ کنترل و پیشگیری از آن‌ها را عنوان خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راه‌کارهای جلوگیری و از بین بردن جلبک در مخزن چیست؟ را مطالعه کنید.

۱. تمیز کردن و نگهداری منظم

اولین و مهمترین گام برای جلوگیری از رشد جلبک و و حذف جلبک از آب آشامیدنی، تمیز کردن و نگهداری منظم مخزن آب است. این مورد شامل حذف هرگونه زباله، مواد ته‌نشین شده یا رسوبی است که ممکن است در انتهای مخزن انباشته شده باشد، که می‌تواند یک محیط غنی از مواد مغذی برای رشد جلبک‌ها فراهم کند. در همین زمینه، تمیز کردن داخل مخزن با مخلوط آب و کلر برای ضد عفونی کردن و حذف هر گونه اثر جلبک، اثربخش است.

۲. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور

از آنجایی که جلبک‌ها برای فتوسنتز و رشد به نور خورشید نیاز دارند، مهم است که قرار گرفتن در معرض نور مخزن آب را به حداقل رساند و مخزن را در یک محیط سرپوشیده یا دارای سایه قرار داد. در همین زمینه، بدون شک مخازن ساخته شده در مجتمع پلاستیک طبرستان، به دلیل برخورداری از یک لایه مشکی رنگ، باعث جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل مخزن می‌شوند.

۳. محدود کردن منابع غذایی

راه دیگر برای کنترل و جلوگیری از تکثیر جلبک‌ها در مخزن آب طبرستان، محدود کردن منابع غذایی در دسترس است. یعنی  از استفاده از کودها یا سایر محصولات غنی از مواد مغذی در نزدیکی مخزن اجتناب شود و همچنین از ورود هرگونه منبع بالقوه رواناب یا آلودگی آب را که می‌تواند مواد مغذی اضافی را به مخزن وارد کند، جلوگیری شود.

۴. نصب سیستم فیلتراسیون

در نهایت، نصب یک سیستم فیلتراسیون در مخزن آب نیز می‌تواند با حذف مواد مغذی و مواد زائد از آب به جلوگیری از شکل‌گیری و رشد جلبک‌ها کمک کند. در نهایت پرکردن مخزن آب با استفاده از آب باران یا سایر منابع آب تصفیه نشده، می‌تواند رشد جلبک‌ها را تضمین کند. زیرا این منابع، اغلب حاوی سطوح بالایی از مواد مغذی و آلاینده‌هایی هستند که می‌توانند رشد جلبک‌ها را افزایش دهند.

با دنبال کردن این مراحل، می‌‌شود به طور موثری از رشد جلبک‌ها در مخزن آب جلوگیری کرد و از یک منبع آب تمیز و گوارا برای خانه یا محل کار اطمینان حاصل کرد.

جمع بندی

رشد جلبک‌ها در مخازن آب یک مشکل رایج است که می‌تواند تاثیراتی منفی بر کیفیت آب داشته باشد. رشد جلبک‌ها در مخازن آب، معمولاً ناشی از فراوانی بیش از حد مواد مغذی، به ویژه فسفر و نیتروژن است. این مواد مغذی از طریق منابع مختلفی مانند برگ‌ها، فضولات حیوانی و کودها وارد آب می‌شوند. برای کنترل رشد جلبک‌ها در مخازن آب، کاهش سطح مواد مغذی در آب و جلوگیری از رسیدن نور خورشید به سطح آب مهم است. همچنین تمیز کردن و نگهداری منظم مخزن نیز برای جلوگیری از تجمع مواد آلی و باکتری‌ها اهمیت فراوانی دارد. برای نگهداری کلر و مواد شیمیایی در مخازن پلی اتیلنی نیز می‌توانید از مخزن کلرزنی استفاده فرمائید. برای کسب اطلاعات این محصول به سایت شرکت طبرستان مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

کارشناسان فروش

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین تولیدکنندگان مخازن و محصولات پلی اتیلن است که توانسته است با تولید محصولاتی باکیفیت، سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار را در دست بگیرد. این مجتمع دارای ۲۱۰ نمایندگی معتبر در سراسر کشور است و محصولات خود را از طریق این نمایندگی‌ها، به مشتریان محترم عرضه می‌نماید. مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر و طرح پرسش‌های خود می‌توانند با کارشناسان فروش مجتمع پلاستیک طبرستان، تماس برقرار کنند.