استفاده‌ از مخازن آب، کاربردهای مختلفی همچون ذخیره‌سازی آب در مواقع قطعی آب و رفع مشکل فشار پایین را دارد.

استفاده‌ از مخازن آب، کاربردهای مختلفی همچون ذخیره‌سازی آب در مواقع قطعی آب و رفع مشکل فشار پایین را دارد. اصلی‌ترین مشکلی که افراد هنگام استفاده از مخازن آب به ویژه مخازن فلزی دارند، جلبک بستن مخازن و درنتیجه تغییر بو و طعم آب درون مخزن است. جلبک‌بستن مخازن سبب غیربهداشتی شدن آب می‌شود و در این شرایط است که جلوگیری و از بین بردن جلبک مخزن آب اهمیت بالایی پیدا می‌کند. افراد جهت جلوگیری از جلبک بستن یا جلبک‌زدن مخازن آب تلاش می‌کنند تا با امتحان‌کردن راهکارهای مختلف، از بروز آن جلوگیری کنند و یا درصورتی‌که مخازن آن‌ها جلبک زده است، آن‌ها را از بین ببرند. ما در این مقاله، دلایل و راهکارهای جلوگیری از جلبک زدن مخزن پلی اتیلنی و از بین بردن آن‌ها را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

 

دلایل جلبک ‌بستن مخازن

از اصلی‌ترین دلایل جلبک بستن مخزن، ورود نور خوشید به داخل مخزن است؛ به‌همین دلیل یکی از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان مخازن فلزی همیشه با آن مواجه هستند، جلبک بستن آب و تغییر طعم و بوی مایعات ذخیره‌سازی شده در مخزن است. از دیرباز دغدغۀ از بین بردن جلبک مخزن آب وجود داشته است.

 

اصلی‌ترین علت جلبک زدن آب نور خورشید است. نور خورشید شرایط رشد و گسترش جلبک را مهیا می‌کند و بدیهی است که درصورتی‌که از ورود نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری شود، مخزن آب آلوده به جلبک نخواهد شد. درنتیجه جهت جلوگیری از جلبک‌زدن مخزن آب، باید از مخزنی استفاده کنید که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و یا نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را رعایت کنید.

روش‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث جلوگیری از جلبک ‌بستن مخزن آب شوند. تمامی این روش‌ها در پی جلوگیری از ایجاد شرایط مناسب برای رشد جلبک‌ها هستند. به طور کلی روش‌های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را می‌توان استفاده از مخازن چندلایه، و همچنین قرار دادن مخزن در محیط مناسب عنوان کرد. باید در نظر گرفت که در صورتی که از مخازن خود جهت نگهداری آب آشامیدنی استفاده نمی‌کنید، نگرانی بستن جلبک در مخزن وجود ندارد و نیازی به رعایت و راهکارهایی که در ادامه عنوان خواهد شد وجود ندارد.

 

علت جلبک زدن مخزن آب:

  • ورود نور آفتاب به درون مخزن
  • استفاده از مخازن در محل نامناسب
  • گرمای شدید هوا
  • وجود مواد مغذی در منبع
  • راکد بودن آب مخزن

 

روش‌های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب

جلبک‌بستن مخازن پلی اتیلن به‌تنهایی می‌تواند موجب غیرقابل مصرف شدن آب درون مخزن و غیر‌قابل مصرف شدن مخزن آب به‌منظور نگهداری آب شرب شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید به دلایل جلبک بستن مخازن آب، واقف باشید. این دلایل عبارت‌اند از:

استفاده از مخازن ضدجلبک

بهترین راه برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب استفاده از مخازن چند لایه و ضدجلبک است. مخازن ضدجلبک پلی اتیلن، که معمولاً در انواع سه‌لایه و چهارلایه موجود هستند، با داشتن یک لایۀ مشکی‌رنگ از ورود نور به درون مخزن جلوگیری می‌کنند. این مخازن درکنار وزن سبک و ویژگی‌های مثبتی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از آب شرب هستند. قبل از تهیۀ مخازن ضدجلبک، به تین نکته توجه کنید که شرکت‌های متعددی اقدام به تولید این مخازن می‌کنند. اما همگی آن‌ها در تولید مخازن پلی اتیلن باکیفیت موفق نیستند. یکی از بزرگ‌ترین و برترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن ضدجلبک، مجتمع پلاستیک طبرستان است. معمولاً محصولات ضدجلبک این مجتمع، تحت عنوان مخزن سه‌لایه ضدجلبک طبرستان و مخزن چهارلایه ضدجلبک طبرستان شناخته می‌شوند. شاید بهترین راه برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را بتوان استفاده از مخازن ضدجلبک طبرستان دانست.

نصب مخزن آب در محل مناسب

درصورتی ‌که از مخازن ضدجلبک استفاده نمی‌کنید، بسیار مهم است که مخزن شما در چه محلی نصب می‌شود. اگر از مخزن آب تک‌لایه استفاده می‌کنید، باید توجه ‌داشته باشید که برای جلوگیری از جلبک بستن این مخازن، باید آن‌ها را در محیطی تاریک و به‌دور از تابش مستقیم نور آفتاب نصب کنید. همچنین باید توجه داشته‌ باشید که آب‌وهوای گرم یکی  از دلایل رشد جلبک است و برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است مخازن را در محلی نصب کنید که کمترین دمای ممکن را دارد.

.

 

همانطور که گفته‌ شد با عمل به برخی نکات می‌توان از جلبک بستن مخازن جلوگیری کرد. به طور کلی این روش‌ها شامل مواردی همچون:

  • استفاده از مخازن ضدجلبک
  • نصب مخزن آب در محل مناسب
  • استفاده از عایق برای جلوگیری از برخورد نور آفتاب به مخازن
  • پاکسازی مخزن آب به‌صورت دوره‌ای
  • فیلتراسیون و استفاده از تصفیۀ آب

می‌شوند.

 

استفاده از عایق برای جلوگیری از برخورد نور آفتاب به مخازن

درصورتی که بر روی جلبک‌بستن مخازن حساسیت بالایی دارید و یا از مخازن تک‌لایه استفاده می‌کنید، بهتر است از عایق‌های مخصوص، درجهت پوشش کامل مخازن و جلوگیری از تابش نور مستقیم به آن‌ها استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید که تمامی انشعابات و لوله‌های متصل به مخزن نیز، کاملاً عایق‌بندی و پوشیده ‌شده باشند.

برای از بین بردن جلبک مخزن آب نیز باید به روش زیر عمل کرد:

پاکسازی مخزن آب به‌صورت دوره‌ای

پاکسازی درون مخزن به صورت دوره‌ای، یکی دیگر از راه‌های جلوگیری و از بین بردن جلبک مخزن آب است. برای اطمینان از عدم جلبک‌بستن مخزن آب، این شیوه، بهترین نتیجه را به‌همراه دارد و از جلبک‌زدن مخازن جلوگیری می‌کند و آن‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برد. اما توجه داشته باشید که برای دستیابی به نتیجه مطلوب، این فرایند باید هر چندوقت یکبار و به صورت دوره‌ای انجام شود. به یاد داشته باشید که پاکسازی مخزن آب نیز باید به صورت اصولی انجام شود و طریقه مخصوص خود را دارد. شما می‌توانید از طریق مطالعۀ مقاله روش تمیزکردن و شست‌ و شوی مخزن آب از روش‌های از بین بردن جلبک مخزن آب آگاه شوید.

فیلتراسیون و استفاده از تصفیۀ آب

استفاده از فیلتر و تصفیه‌های‌ آب چندمرحله‌ای، از بهترین روش‌هایی هستند که تا حدود بسیار زیادی از رشد جلبک درون مخزن، ممانعت به عمل می‌آورند.

 

آیا استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن جلبک مخزن آب خوب است؟

برخی از افراد برای از بین بردن جلبک مخزن آب، از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که این کار را به‌ هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. استفاده از این مواد می‌تواند به مخازن آسیب جدی وارد کند و موجب غیرقابل استفاده شدن آن‌ها شود. همچنین استفاده از این مواد می‌تواند، سلامت انسان را به خطر بیندازد.

به یاد داشته باشید که جلوگیری از جلبک زدن تانکر اب از پاکسازی و اقدامات پس از جلبک زدن بهتر است. در نتیجه با تهیۀ مخازن سه لایه و ضد جلبک، می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد و کیفیت آب مصرفی خود را حفظ نمود.


اگر قصد خرید مخزن دارید و نمی‌دانید چه مخزنی تهیه کنید، مطلب مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن را مطالعه کنید.

همچنین برای دریافت اطلاعات قیمت مخزن سپتیک به صفحه محصولات قسمت مخزن اسپتیک مراجعه کنید.

سخن پایانی

جلبک بستن مخازن آب از جمله اتفاقاتی است که آب شرب درون مخزن را غیرقابل استفاده می‌کند و باعث می‌شود مخزن آب، قابلیت استفاده نداشته باشد. درنتیجه قبل از این اتفاق، بهتر است به فکر پیشگیری باشید. پیشنهاد ما برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب، استفاده از مخازن سه‌لایه و یا چهارلایۀ باکیفیت است. این مخازن با داشتن لایۀ مقاوم در برابر اشعۀ UV، از ورود کوچیک‌ترین پرتو نوری به درون مخزن جلوگیری می‌کنند.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن

بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن، عنوانی مناسب برای مجتمع پلاستیک طبرستان است. مجتمع پلاستیک طبرستان با تولید انواع مخازن پلی اتیلنی، اعم از مخازن تک‌لایه، سه‌لایه و چهارلایه، توانسته است بخش زیادی از نیاز بازار را تأمین کند. مجتمع طبرستان، بر اساس بالاترین استانداردها اقدام به تولید مخازن پلی اتیلن می‌کند و این مخازن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. این مجتمع با دارا بودن 210 نمایندگی در سطح کشور، از همین طریق محصولات خود را به مشتریان محترم، ارائه می‌نماید