بعد از کتاب «قالب گیری دورانی پلاستیک ها» که در زمستان 1390 منتشر شد، اثری دیگر با نام «راهنمای عملی قالب­گیری دورانی» از دکتر برمک قنبر پور به چاپ رسید.

بعد از کتاب «قالب‌گیری دورانی پلاستیک‌ها» که در زمستان 1390 منتشر شد و هدف آن ایجاد یک آشنایی کلی با مفاهیم اساسی این فرایند برای خوانندگان بود، اثری دیگر از دکتر برمک قنبر پور با نام «راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی» به چاپ رسید. این کتاب ارزشمند در بهار 1400 منتشر شده است و   می‌تواند به‌عنوان یک کتاب مرجع برای تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در نظر گرفته شود. در کتاب «راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی» هر آنچه باید درباره این صنعت بزرگ بدانید را مطالعه کنید. این کتاب در ابتدا به آشنایی با فرآیند قالب‌گیری دورانی پرداخته است و سپس مواد اولیه مورداستفاده در این صنعت را بررسی می­کند. کتاب «راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی» از 9 بخش مختلف تشکیل‌شده است و  به تفصیل تمام موارد مربوط به این صنعت را شرح می­دهد. برای آشنایی بیشتر با این کتاب ارزشمند که نتیجه 15 سال تجربه دکتر برمک قنبر پور است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با فرآیند قالب‌گیری دورانی

قالب‌گیری دورانی فرآیندی­ست که در دمای بالا، فشار پایین و به‌صورت قالب باز، با استفاده از حرارت و چرخش دو محوره جهت شکل­دهی قطعات پلاستیکی توخالی و یکپارچه مانند مخزن آب به کار می­رود. قالب­های مورداستفاده در این فرآیند معمولاً فلزی یا کامپوزیتی‌اند که از طریق جریان هوا یا اسپری آب یا ترکیبات این دو خنک می‌شوند. تولید قطعه بر اساس پوشش دهی سطح داخلی یک قالب در حال چرخش با مواد به قرن­ها پیش بازمی‌گردد؛ اما برای اولین بار در دهه‌ی 1940 میلادی از این فرآیند جهت تولید قطعات پلاستیکی استفاده شد. اولین پلیمری که در این صنعت به کار رفت پلاستیسول بود و محصولات ابتدایی هم شامل توپ‌های بازی و عروسک‌ها بودند. البته پی‌وی‌سی همچنان در خطوط تولید این صنعت به‌طور وسیع در حال استفاده است. در دهه‌ی 1950 میلادی و با توسعه‌ی پودر پلی‌اتیلن مختص این فرآیند، قالب‌گیری دورانی به‌سرعت افزایش پیدا کرد. در حال حاضر هم پلی‌اتیلن به دلیل جریان پذیری مطلوب پودر و مذاب، و پایداری حرارتی مناسب حدود 85 درصد حجم تولید این تکنولوژی را در جهان در اختیار دارد.

در فرآیند قالب‌گیری دورانی اشکال بسیار پیچیده با ضایعات اندک و کم­ترین هزینه تولید می‌شوند. در این فرآیند که تحت‌فشار اتمسفری انجام می‌شود، مواد پلیمری هنگام گرمادهی به یکدیگر و سطح داخلی قالب چسبیده، آن را پوشش می­دهند.

نحوه تهیه کتاب «راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی»

همان‌طور که گفته شد این کتاب نتیجه‌ی پانزده سال حضور مستمر دکتر برمک قنبر پور در جنبه‌های مختلف این تکنولوژی، یعنی طراحی و ساخت ماشین‌آلات و قالب‌ها، آماده‌سازی مواد اولیه، طراحی و تولید محصولات و بازاریابی و فروش آن‌ها است. قالب‌گیری دورانی بی‌شک بهترین تکنولوژی برای تولید قطعات توخالی و پیچیده پلاستیکی است. کتاب «راهنمای عملی قالب‌گیری دورانی» نوشته دکتر برمک قنبر پور می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای عملی، مورداستفاده تولیدکنندگان عزیز قرار گیرد و آن‌ها را به شناخت کامل و دقیقی از مفاهیم اساسی و جنبه‌های عملی این فرآیند، یعنی مواد اولیه و افزودنی‌ها، روش‌های کنترل کیفیت، طراحی و توسعه‌ی محصولات، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات و روش‌های عیب‌یابی قطعات برساند و ظرفیت‌های کمتر شناخته‌شده این فرآیند را برای آن‌ها تشریح کند. برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از ابعاد و اندازه های متفاوت و تهیه ی مخازن پلی اتیلن اعم از مخزن IBC، مخزن سمپاش، مخزن افقی، مخزن قیفی و انواع دیگر به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.