یکی از راه های رهایی از گرمای شدید در مناطق گرم و خشک استفاده از سیستم های سرمایشی همچون کولر آبی است. در حال حاضر وضعیت اقلیمی و منابع آبی کشور، افزایش جمعیت، تقاضای رفاه عمومی، بهداشت شهری و صنعتی و همچنین اختصاص سهم آب به محیط زیست در سالهای اخیر، عواملی هستند که به عنوان افزایش دهنده مصرف آب در کشور شناخته می شوند و اکنون مسئله اصلی کشور ما کم آبی مزمن ناشی از خشکسالی های مکرر در مقابل جمعیت رو به افزایش است. در فصل گرما این مشکل خودش را بیشتر نشان می دهد و مشکل آب به یک معضل جدی تبدیل می شود. افزیش شدید دما به طور مستقیم با مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، به ویژه در افراد سالمند مرتبط است. به عنوان مثال، موج گرما در تابستان سال ۲۰۰۳ میلادی در اروپا، منجر به ۷۰ هزار مرگ بیشتر شد. افزایش دما سبب افزایش آلاینده‌ها در هوا می‌شود که بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را تشدید می‌کنند. سطح گرده و دیگر مواد آلرژی زا در گرمای شدید بالاتر است که زندگی ۳۰۰ میلیون بیمار مبتلا به آسم را دشوار می‌کند. یکی از راه های رهایی از گرمای شدید استفاده از سیستم های سرمایشی همچون کولر آبی است.

مخزن آب کولر یکی از اجزای اصلی کولرهای آبی است که در فرآیند خنک کردن هوا نقش مهمی دارد. مخزن در واقع یک محفظۀ بزرگ است که در آن آب خنک شده توسط یک سیستم سرمایشی نگهداری می‌شود. این آب سرد برای شرایطی به کار می‌رود که امکان قطعی آب وجود دارد.

مزیت استفاده از مخزن کولر آبی این است که آب سردِ در دسترس ثابت است و نیاز به تعویض منظم آب خنک ندارد. همچنین در شرایط اضطراری و قطعی آب با داشتن این مخزن نگرانی قطعی کولر وجود ندارد. علاوه بر این، هنگام استفاده از مخزن کولر آبی انرژی بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های خنک کنندۀ هوا مصرف می‌شود.

در نتیجه، مخزن کولر آبی یک قسمت اساسی و حیاتی از کولرهای آبی است که در فرآیند خنک کردن هوا نقش مهمی دارد. با استفاده از این سیستم، هوا به طور موثری خنک می شود و محیطی راحت و خنک برای استفاده کنندگان فراهم می شود.


در حال حاضر وضعیت اقلیمی و منابع آبی کشور، افزایش جمعیت، تقاضای رفاه عمومی، بهداشت شهری و صنعتی و همچنین اختصاص سهم آب به محیط زیست در سالهای اخیر، عواملی هستند که به عنوان افزایش دهنده مصرف آب در کشور شناخته می شوند و اکنون مسئله اصلی کشور ما کم آبی مزمن ناشی از خشکسالی های مکرر در مقابل جمعیت رو به افزایش است. در فصل گرما این مشکل خودش را بیشتر نشان می دهد و مشکل آب به یک معضل جدی تبدیل می شود. افزیش شدید دما به طور مستقیم با مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، به ویژه در افراد سالمند مرتبط است. به عنوان مثال، موج گرما در تابستان سال ۲۰۰۳ میلادی در اروپا، منجر به ۷۰ هزار مرگ بیشتر شد. افزایش دما سبب افزایش آلاینده‌ها در هوا می‌شود که بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را تشدید می‌کنند. سطح گرده و دیگر مواد آلرژی زا در گرمای شدید بالاتر است که زندگی ۳۰۰ میلیون بیمار مبتلا به آسم را دشوار می‌کند. یکی از راه های رهایی از گرمای شدید استفاده از سیستم های سرمایشی همچون کولر آبی است.

تاریخچه کولر آبی

در نقاشی هایی که از مصر باستان بر روی دیوارها کشف شده اند می توان تصاویری را مربوط به فنجان های ساخته شده از خاک رس که پر از آب شده اند به دست آورد. این یک شکل بسیار بسیار اولیه از کولرهای آبی می باشد. بسیاری از رومیان باستان ثروتمند آبشارهایی را از دیوارهای خانه هایشان عبور می دادند تا سبب خنک سازی هوای محیط خانه گردد. این در حالی است که بسیاری از رومیان نیز به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست می دادند. هرچند برخی از مردم عادی نیز با استفاده از حلقه های مرطوبی که به درگاه خانه ها یا چادرهایشان وصل می کردند اندکی از حرارت هوا می کاستند. امروزه علاوه بر گرمای شدید زمین، مشکل کمبود آب نیز وجود دارد. آب عنصری است که بدون آن زندگی کردن بسیار دشوار است زیرا در هر شرایطی به آن نیاز داریم.

کولر آبی و مشکل آب

سیستم سرمایشی مورد استفاده در استان های گرم و خشکی همچون تهران، خوزستان، ایلام، یزد، شیراز، سمنان، سیستان، خراسان و هرمزگان کولر آبی است. کولر آبی به کمک آب کار می کند و به دلیل رطوبتی که دارد مناسب مناطق گرم و خشک می باشد. یکی از مشکلاتی که بعضی از مناطق به ویژه در فصل گرما با آن مواجه میشوند قطعی طولانی مدت آب است. کمبود، افت فشار آب و یا قطعی آب باعث ایجاد مشکل در عملکرد سیستم کولر آبی می شود زیرا سیستم آن به آب وابسته است و به کمک آب هوا را خنک می کند. بنابراین به هر شکلی که امکان دارد باید آب مورد نیاز آن را تامین کرد. همچنین برای استعلام قیمت مخزن مکعبی مناسب برای فضاهای کوچک با کارشناسان مجموعه طبرستان تماس حاصل فرمائید.

مخزن کولر آبی

برای حل این مشکل میتوان در ساعاتی از شبانه روز که دسترسی به آب ممکن است آب مورد نیاز کولر را ذخیره کرد تا هنگام قطعی آب ساکنان این مناطق با مشکل مواجه نشوند. مجتمع پلاستیک طبرستان به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در ایران به منظور حل این مشکل برای اولین بار محصولی را به عنوان «مخزن کولر» تولید کرده است. این مخزن به گونه ای طراحی شده است تا کاملا مناسب قرارگیری بر روی کولر آبی باشد. این محصول از جنس پلی اتیلن مرغوب است و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. مخزن کولر آبی دارای 50 لیتر گنجایش است و در تامین آب به کولر آبی کمک می کند. قیمت مخزن آب در طبرستان مقرن بصرفه است و با خیالی راحت می‌توانید محصول خود را از ما خریداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشت نسبت به مخزن افقی، مخزن نیسانی، مخزن قیفی و... به صفحه محصولات سر بزنید. 

مخزن کولر آبی پلی‌اتیلنی به دلیل ویژگی‌های به خصوص پلی‌اتیلن، تا حد زیادی مانع از گرم شدن آب درون مخزن توسط دمای محیط می‌شوند و بدین ترتیب آب سرد درون مخزن برای مدت طولانی‌تری خنک می‌ماند.

عملکرد منبع آب کولر به این صورت است: ابتدا آب سرد درون مخزن ریخته می‌شود، سپس پمپی که در کولر آبی وجود دارد آب را از مخزن می‌کشد و به داخل کولر آبی منتقل می‌کند. در داخل کولر آبی، هوا با استفاده از فن‌های داخلی عبور می‌کند و با تماس با سطح آب سرد، خنک می‌شود. سپس هوای خنک شده به داخل اتاق منتقل می‌شود و در نتیجه دمای اتاق کاهش می‌یابد. حجم مخزن کولر آبی باید به صورتی باشد که در صورت قطعی آب بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. این مخازن در حجم 50 لیتری قابل سفارش و تهیه هستند.

نتیجه گیری

گرمای شدید هوا باعث بروز بیماری هایی همچون گرمازدگی و سستی بدن می شود. این امر بسیار آزار دهنده است و کیفیت زندگی را پایین می آورد. برای گذر از روزهای گرم تابستان و فراهم کردن شرایط راحت برای زندگی نیاز به استفاده از سیستم های سرمایشی است. همانطور که گفته شد یکی از سیستم های سرمایشی مناسب و کم هزینه برای مناطق گرم و خشک استفاده از کولر آبی است. بسیاری از این مناطق در تمام طول سال با مشکل کمبود، قطعی و یا افت فشار آب مواجه هستند. این امر باعث می شود تا برای استفاده از کولر آبی نیز با مشکل مواجه شوند. مجتمع پلاستیک طبرستان به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران برای رفع این مشکل چاره ای اندیشیده است. ساکنان مناطق گرم و خشک و کم آب ایران میتوانند برای رفع این مشکل از مخازن کولر آبی استفاده کنند و آب مورد نیاز کولر آبی را ذخیره کنند. این مخازن در ابعاد استاندارد و مناسب برای قرار گیری بر روی کولر آبی طراحی شده است و کیفیت بسیار بالایی دارد. داشتن این مخزن میتواند اطمینان خاطری برای تمام خانواده هایی باشد که از کولر آبی استفاده می کنند. امسال در سراسر ایران شاهد قطعی آب بوده ایم. به همین دلیل مخزن کولر حتی برای مناطقی که معمولا دچار کمبود آب نیستند نیز کاربرد دارد زیرا در سال آینده حداقل سالی چند بار شاهد قطعی آب مناطق خواهیم بود. با استفاده از مخزن کولر آبی به طور قطعی مشکل کمبود آب کولر آبی را حل کنید و نگران گرمای هوای تابستان نباشید.