روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب

امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و حتی در بسیاری از باغات و مزارع، مخازن نگهداری آب پلی اتیلن مشاهده می‌شوند. افراد برای مصرف آب شرب و یا برای آبیاری مزارع و باغات خود از مخزن آب استفاده می‌کنند. استفاده از مخزن آب پلی اتیلنی، مزایا و دستاوردهای بسیاری را به همراه دارد. برای مثال در ساختمان مسکونی، با استفاده از مخزن آب و نگهداری آب به میزان مناسب برای ساکنین ساختمان، می‌توان فشار آب مناسبی در زمان‌ها اوج مصرف آب داشت. همچنین قطعی‌های مکرر آب که به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد، دیگر نمی‌تواند برای افراد مشکل ایجاد کند.

اما یکی از مسائلی که در رابطه با نگهداری مناسب از مخازن پلی اتیلن و به طور کلی انواع مختلف مخزن مطرح می‌شود، نحوۀ شست‌وشو و تمیز کردن مخزن آب طبرستان است. آب شرب شهری، زمانی که به لولۀ ورودی ساختمان می‌رسد، دارای املاح گوناگونی بوده و این املاح، در اثر نگهداری آب در مخازن، ته‌نشین می‌شوند. ورود و ته‌نشینی این املاح و رسوبات، جرم‌گرفتن بدنه و کف مخزن را در پی دارد.

در نتیجه آبی که به شیر آب واحدها می‌رسد، از کیفیت مناسبی برخوردار نخواهد بود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید به طور مداوم و با فواصل زمانی مشخص، اقدام به تمیز کردن مخزن آب نمود. اما بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از نحوه درست شست و شوی مخازن، از انجام آن خودداری می‌کنند و یا با انجام برخی اشتباهات، موجب آسیب‌دیدن مخزن و غیرقابل استفاده‌شدن آن می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه دستور‌العمل شست‌وشوی مخازن، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چرا باید داخل مخزن آب را تمیز کرد؟

اولین سوالی که برای اکثر افراد پیش‌ می‌آید این است که چرا باید مخزن آب را تمیز کرد؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره نمود که آبی که درون مخزن وارد می‌شود دارای املاح مختلفی است. این املاح و روبات، در کف مخزن ته‌نشین شده و شرابط مناسبی را برای رشد و تغذیه باکتری‌ها فراهم می‌کنند.

با گذشت زمان، رسوبات و ذرات معلق در آب می‌توانند در دیواره‌ها و کف مخزن تجمع یابند. این رسوبات می‌توانند باعث کاهش کیفیت آب شده و عوارض بهداشتی برای مصرف‌کنندگان داشته باشند. تمیز کردن منبع آب به از بین بردن این رسوبات و ذرات معلق کمک می‌کند تا آب تمیز و سالم باقی بماند.

رشد این باکتری‌ها در مخزن موجب اضافه‌شدن طعم و بو به آب درون مخزن می‌شود که این اتفاق امکان استفاده از آب را سلب می‌کند. با تمیزکردن و لایروبی مخازن، این باکتری‌ها و رسوبات از مخزن خارج شده و مخزن بار دیگر به حالت اولیه باز می‌گردد. به طور کلی رشد باکتری‌ها، جلبک و همچنین وجود گل و لای و جرم در کف مخزن اصلی‌ترین دلیل برای شست‌وشوی مخازن است. همچنین برای کسب اطلاع از مقاومت و طول عمر مخازن پلی اتیلن این مقاله را نیز مطالعه بفرمائید.

 

مخزن سمپاش

 

یکی دیگر از دلایل مهم شستشوی منبع آب، افزایش عمر مفید مخزن است. رسوبات و ذرات معلق در دیواره‌ها و کف مخزن می‌توانند باعث خرابی و آسیب به ساختار مخزن شوند و تمیز کردن مخزن آب به حفظ سلامت و عمر مفید آن کمک می‌کند. همچنین، هنگام تمیز کردن مخزن آب بهبود عملکرد مخزن نیز مد نظر است. از آنجایی که رسوبات و ذرات معلق در مخزن می‌توانند باعث مسدود شدن لوله‌ها و سایر قطعات سیستم آب شوند، آگاهی از دستورالعمل شستشوی مخازن آب اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:  معرفی منبع پلی اتیلن 4 لایه 

تمیز کردن مخزن آب به عملکرد بهتر سیستم آب کمک می‌کند و از مشکلات ناشی از تراکم رسوبات جلوگیری می‌کند. همچنین منتقل شدن این رسوب به پمپ آب یا شیرالات موجب خراب شدن و یا کاهش طول عمر آن‌ها خواهد شد. در ادامه دستور‌العمل کامل تمیز کردن مخزن را تشریح خواهیم نمود و می‌آموزریم که چگونه تانکر اب را تمیز کنیم.

همچنین اگر برای استخر یا نگهداری کلر نیاز به مخزن دارید، استفاده از مخزن مخصوص کلرزنی به‌دلیل عدم واکنش با ترکیبات کلردار توصیه می‌شود برای استعلام قیمت مخزن کلرزنی با کارشناس شهر خود تماس برقرار نمائید.

چگونگی و مراحل شست‌وشوی مخازن پلی اتیلن

همانطور که گفته شد، مخزن آب پلی اتیلن باید به صورت دوره‌ای تمیز شوند. اما تمیز کردن مخزن آب پلی چگونه است و چه مراحلی دارد؟ مراحل کلی تمیزکردن مخزن و آموختن این که چگونه منبع اب را تمیز کنیم به صورت زیر است:

  1. تخلیه کامل آب مخزن
  2. تمیزکردن داخل مخزن
  3. ضدعفونی مخزن

در ادامه تمامی این مراحل را بررسی خواهیم کرد:

 

تمیز کردن مخزن

1)    تخلیه کامل آب مخزن

در بخش اول و قبل از هر چیز باید آب مخزن به صورت کامل تخلیه شود. این کار نیز خود مراحلی دارد که عبارت‌اند از:

  • بازکردن شیر تخلیه
  • خارج کردن آب باقی مانده با استفاده از سطل
  • تخلیه باقی مانده موجود در تانکر

بازکردن شیر تخلیه

 در ابتدا برای این کار باید شیر تخلیه را باز کرد و اجازه داد تا آب موجود در مخزن خارج شود. در رابطه با این کار به دو نکته باید توجه کرد:

  • بهتر است تا با اتصال شلنگ، مسیر خروج آب هدایت شود
  • در مخازن آب، شیر تخلیه بالاتر از کف مخزن تعبیه شده است. این موضوع باعث می‌شود تا تنها با بازکردن این شیر، کلیه آب مخزن تخلیه نشود. در نتیجه برای تخلیه مخازن کوچک می‌توان آن‌ها را مقداری کج کرد. اما برای مخازن بزرگ، سطح شیب‌دار و متحرک بهترین گزینه است.

 

روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب

 

خارج کردن آب باقی‌مانده با استفاده از سطل

همانطور که گفته شد، به دلیل نصب شیر تخلیه بالاتر از کف مخزن، مقداری از آب پس از بازکردن این شیر در ته مخزن باقی می‌ماند. برای تخلیه این میزان از آب، می‌توان از سطل در مراحل ابتدایی و لیوان و ظروف کوچک در مراحل انتهایی استفاده کرد.

تخلیه کامل مخزن

تخلیه کامل مخزن آب به وسیله ظروف کوچک ممکن نیست. به همین دلیل برای تخلیه کامل آب درون محصولاتی مانند مخزن قیفی ، باید از یکی از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • در صورتی که مخزن کوچک است، آن را برعکس کرد.
  • استفاده از پمپ خلاء در جهت مکش تمام آب باقی‌مانده
  • استفاده از حوله یا پارچه تمیز و خشک

 

روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب

2)    تمیزکردن داخل مخزن

برای تمیزکردن سطوح داخلی مخزن آب طبق دستورالعمل باید مراحل زیر را دنبال کرد:

ساخت محلول شست‌وشو

استفاده از محلول شست‌وشوی مناسب، موجب تسریع و سهولت کار می‌شود. برای ساخت محلول شست‌وشو می‌توان مقداری آب ولرم را با پودر یا مایع لباسشویی را ترکیب کرد.

برس‌زدن سطوح داخلی

در این بخش باید با استفاده از برس، رسوبات و لجن سطوح داخلی مخزن جدا شود. استفاده از محلول شست‌وشو کار را در این بخش بسیار آسان‌تر می‌کند. برای برس‌زدن سطوح داخلی مخزن بهتر است به نکات زیر توجه شود:

  • سعی شود تا برس‌زدن با فشار مناسبی انجام شود تا رسوبات به خوبی جدا شوند.
  • با توجه به تنوع حجم و ظرفیت مخازن، ممکن است برای تمیزکردن برخی از آن‌ها به برس‌های دسته دار و دسته‌ بلند نیاز باشد. در چنین شرایطی بهتر است برس به صورت عمودی و از بالا به پایین حرکت داده شود.
  • هنگام تمیز کردن منبع آب به هیچ عنوان از برس‌ها و اسفنج‌های سیمی استفاده نشود. چرا که این برس‌ها می‌توانند به دیواره مخزن آسیب و خراش وارد کنند.

 

تمیز کردن مخزن

استفاده از واتر جت

استفاده از واتر جت یکی از راه‌های تمیزکردن مخازن است. برای استفاده از این دستگاه باید طبق مراحل زیر اقدام کرد:

  1. پرکردن واتر جت با آب یا محلول شست‌وشو
  2. شروع از فاصله 120 تا 150 سانتی‌متری از سطح و نزدیک‌شدن در ادامه
  3. استفاده از واتر جت با زاویه 45 درجه
  4. استفاده از واترجت تا زمان زدوده‌شدن تمامی رسوبات
  5. رعایت نکات ایمنی استفاده از واتر جت مانند استفاده از عینک ایمنی و ...

استفاده از واتر جت در تمیز کردن مخزن

استفاده از جوش شیرین

در صورت سختی پاک‌کردن رسوبات از دیواره مخازن، می‌توان از جوش شیرین بر روی دیوار استفاده کرد و سپس بر روی آن برس کشید.

برس‌زدن گوشه‌ها و اتصالات

گوشه‌ها و اتصالات از جمله مکان‌هایی هستند که به راحتی تمیز نمی‌شوند و برای این کار باید وقت بیشتری اختصاص داد. برای تمیزکردن این مکان‌ها بهتر است از یک مسواک استفاده شود.

 آب‌کشی و شست‌وشوی کامل

پس از پاک‌شدن تمام جرم‌ها، نوبت به شست‌وشوی کامل مخزن می‌رسد. برای شستشوی منبع آب این بخش می‌توان از واتر جت و یا شیلنگ آب استفاده نمود. از جمله نکات مهم در این بخش، توجه ویژه به گوشه و تمیزشدن تمام سطوح مخزن است. یکی از راه‌های دیگر آب‌کشی و شست‌وشوی کامل مخزن، پرکردن آن با آب گرم و سپس تخلیه آن پس از گذشت چند ساعت است. بهتر است این کار چندین بار تکرار شود تا مایعی درون از قبل درون مخزن باقی نماند.

تمیز کردن مخزن با آب‌کشی و شست‌وشوی کامل

 

شست‌وشوی درون اتصالات و شلنگ‌های متصل به مخزن

برای این کار بهتر است محلول شست‌وشو درون لوله‌های و شلنگ‌ها ریخته شود و سپس با استفاده از پمپ آب، محلول مورد نظر را پمپاژ کرد. بعد از آن نیز باید درون شلنگ‌ها و لوله‌ها چندین بار آب گرم پمپاژ شود تا محلول شست‌وشو کاملاً خارج گردد.

3)    ضدعفونی مخزن

پس از انجام مراحل تخلیه و تمیزکاری، نوبت به ضدعفونی کردن مخزن می‌رسد. برای ضدعفونی مخزن باید مرحله به مرحله عمل کرد. در ادامه این مراحل به ترتیب ذکر خواهند شد.

  1. ابتدا سه چهارم از مخزن باید با آب پاکیزه پر شود.
  2. با استفاده از محلول کلردار (آب ژاول یا وایتکس) ترکیبی از آب و محلول ضدعفونی ساخته شود. (ترکیب بر اساس جدول انتهایی مقاله)
  3. پرکردن یک چهارم فضای باقی‌مانده با آب و محلول ضدعفونی

روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب با ضدعفونی

  1. رهاکردن مخزن به مدت 24 ساعت
  2. اندازه‌گیری غلظت کلر به وسیله کیت کلرسنج (در صورت عدم امکان سنجش، مراحل 2 تا 4 مجدداً انجام شوند)
  3. تخلیه کامل مخزن (همانند تخلیه آب مخزن)

تمیز کردن مخزن

روش تمیز کردن انواع مختلف مخزن آب

به طور کلی به دلیل تنوع گسترده حجم و ظرفیت مخازن، به دو شیوه می‌توان مخازن را تمیز کرد. حالت اول زمانی است که امکان ورود به درون مخزن به دلیل ابعاد و یا سایز درب آن وجود ندارد. حالت دوم نیز مناسب زمانی است که امکان ورود یک فرد به درون مخزن در جهت لایروبی وجود دارد. در ادامه هر دو روش را به صورت کامل و مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد.

عدم امکان ورود به مخزن (حالت اول)

در حالت اول که امکان ورود به مخزن وجود ندارد باید با استفاده از آب ژاول و یا همان وایتکس اقدام به لایروبی و تمیزکردن مخزن کرد. در ادامه مراحل انجام لایروبی در حالت اول را عنوان خواهند شد:

  1. خارج کردن مخزن از مدار خارج به کمک سیستم لوله‌کشی «بای پس»
  2. تخلیه کامل مخزن
  3. تمیزکردن دیواره‌ها و کف مخزن را با استفاده از جاروهای دسته بلند
  4. آبکشی مخزن
  5. اضافه‌کردن آب ژاول یا وایتکس (با کلر 5 درصد) به اندازه 5 قطره در 100 لیتر آب به داخل مخزن
  6. رهاکرددن مخزن به مدت 24 ساعت
  7. تخلیه مجدد مخزن پس از گذشت مدت زمان ذکر شده
  8. تمیزکاری و آبکشی مخزن

روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب

امکان ورود به مخزن (حالت دوم)

در حالت دوم که امکان وجود به مخزن وجود دارد، یک نفر به مخزن وارد می‌شود و سپس اقدام به تمیزنمودن مخزن با استفاده ازتجهیزاتی چون سیم ظرفشویی، اسکاچ و برس می‌کند. در این روش نیز باید ابتدا به میزان لازم، وایتکس آماده شود. به طور کلی حالت دوم یعنی زمانی که امکان ورود به مخزن وجود دارد، تمیزکاری با کیفیت بالاتری نسبت به حالت اول انجام می‌شود. در ادامه مراحل انجام لایروبی در این حالت را بررسی خواهند شود:

  1. خارج کردن مخزن از مدار (همانند حالت اول)
  2. تخلیه کامل مخزن (سعی شود تا با ایجاد تلاطم، تمامی رسوبات را از مخزن خارج شوند)
  3. تمیزکردن مخزن با استفاده از برس
  4. شست‌وشوی مخزن با آب پرفشار پس از تمیزکردن با استفاده از برس
  5. تهیه ترکیبی از آب و وایتکس (با کلر 5 درصد) به میزان یک قاشق چایی‌خوری وایتکس در 3/5 لیتر آب
  6. شست‌وشوی بدنه و کف مخزن را با استفاده از برس و محلول آماده شده
  7. رهاکردن مخزن به مدت 24 ساعت
  8. تخلیه کامل مخزن را تخیله پس از گذشت مدت زمان ذکر شده
  9. شست‌شوی مخزن را با آب فشار قویی

روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب

نکات مهم بهداشتی در رابطه ورود فرد به درون مخزن

از آنجایی که در حالت دوم یک فرد باید به درون مخزن وارد شود، برخی از نکات اهمیت پیدا می‌کنند. برای استفاده از وایتکس و شوینده‌های شیمیایی، باید به صورت ویژه به نکات زیر توجه نمود:

  • در مراحل ابتدایی شست‌وشو نباید از شویندهای شیمیایی استفاده کرد.
  • بهتر است استفاده از شوینده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و در آخر کار انجام شود.
  • به هیچ عنوان در هنگام شست‌وشو، درب مخزن نباید بسته باشد.
  • در هنگام شست‌وشو باید از ورود و خروج هوا به درون مخزن اطمینان حاصل شود.

روش شست‌وشوی مخزن آب

چه زمانی باید مخزن آب را تمیز کرد؟

یکی از دیگر سوالات پرتکرار، در رابطه با موضوع شست‌وشوی مخازن، بازه‌های زمانی انجام این کار مطرح می‌شود. به طور کلی برای این موضوع، نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص نمود چراکه نیاز به شست‌وشوی مخزن، به کیفیت آب وارد شده به آن بستگی دارد. در مناطق شهری که آب لوله‌کشی و مناسبی به درون مخزن وارد می‌شود، تقریباً سالی یکبار باید مخازن را تمیز کرد. اما راحت‌ترین کار برای تشخیص زمان شست‌وشوی مخزن، توجه به طعم و بوی آب است. هر زمان که احساس شود آبی که از مخازن خارج و استفاده می‌شود، دارای طعم و بوی خاصی است، باید نسبت به لایروبی مخزن اقدام نمود.

با خواندن این مطلب و روش های شست و شوی مخازن پلی اتیلنی به طور کامل روش های تمیز کردن مخازن را متوجه می شوید.

ترکیب شوینده شیمیایی و آب برای تمیزکردن مخزن باید به چه میزانی باشد؟

به طور کلی به ازای هر 1000 لیتر می‌توان از 40 میلیل لیتر وایتکس یا آب ژاول (با کلر 5 درصد) استفاده نمود. همچنین برای اطلاع از این میزان می‌توان مطابق جدول زیر عمل کرد:

حجم آب (لیتر)

میزان شوینده (وایتکس یا آب ژاول با کلر 5 درصد)

4/5

2 قطره

10

5 قطره

23

11 قطره

45

1/8 میلی‌لیتر

22

4 میلی‌لیتر

205

8 میلی‌لیتر

230

9 میلی‌لیتر

450

18 میلی‌لیتر

1000

40 میلی‌لیتر

2200

90 میلی‌لیتر

4550

180 میلی‌لیتر

 

 

تمیز کردن مخزن

جمع‌بندی در مورد روش تمیزکردن و شست‌وشوی مخزن آب 

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل نحوه شست‌وشوی مخازن آب را ذکر کنیم و اطلاعاتی دقیق را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که مطالعه نمودید، آبی که وارد مخازن می‌شود دارای املاح بسیاری است که این املاح می‌توانند با رسوب‌گذاری شرایط رشد باکتری‌ها را مهیا کنند. برای جلوگیری از این اتفاق و مصرف آب شرب و باکیفیت، باید مخازن را در بازه‌های زمانی مختلف تمیز کرد. این تمیزکاری به دو روش که بر اساس امکان و یا عدم امکان ورود به مخزن است انجام می‌گیرد که به طور کامل آن‌ها را تشریح نمودیم. همچنین برای استعلام قیمت مخزن سمپاش که مناسب نگهداری و ذخیره‌سازی سموم و ترکیبات شیمیایی است. با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

کارشناسان فروش

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه است که همواره در راستای تولید محصولی باکیفیت تلاش می‌کند. این مجتمع با سال‌ها تجربه در زمینه تولید محصولات پلی اتیلنی، توانسته‌ است بخش قابل‌توجهی از این بازار را در دست بگیرد. در مجتمع طبرستان، انواع مختلف مخزن اعم از عمودی، افقی، سپتیک، بیضی، قیفی، سمپاشی و ... در انواع تک‌لایه، سه‌لایه و چهارلایه تولید و عرضه می‌شوند. برای خرید محصولات مجتمع پلاستیک طبرستان می‌توانید به نمایندگی‌های معتبر این مجموعه در سرتاسر ایران مراجعه نمایید.