امروزه کمبود آب به یک مشکل جهانی و بزرگی تبدیل شده است. خطر کمبود آب، جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. این موضوع باعث شده تا مواردی که در گذشته کم‌اهمیت بودند، بیش از پیش اهمیت پیدا کنند. برای مثال امروزه بسیاری از افراد (مخصوصاً باغداران و کشاورزان) به فکر ذخیره‌سازی آب باران و استفاده از آن افتاده‌اند. در این مقاله قصد داریم پاسخ کاملی به این سوال که چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟ بدهیم.

 

فهرست محتوا

موارد استفاده از آب باران

نحوه ذخیره‌سازی آب باران

بخش جمع‌آوری

بخش انتقال

بخش ذخیره‌سازی

جمع‌بندی

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

 

موارد استفاده از آب باران

از آب باران میتوان به منظور آبیاری باغات، مزارع، گیاهان آپارتمانی، باغچه‌ها، شست‌وشوی وسایل نقلیه، مصارف بهداشتی و بسیاری دیگر از موارد استفاده نمود. کاربردها و مصارف گسترده آب باران، اصلی‌ترین دلیل انجام اقدامات مختلف در جهت جمع‌آوری آن است.

نحوه ذخیره‌سازی آب باران

به طور کلی در بحث ذخیره‌سازی آب باران، مخازن نگهداری و منبع آب نقش مهمی در این زمینه دارند. مخازن پلی اتیلن، پرکاربردترین انواع مخزن هستند که به سبب مزایا و ویژگی‌هایی که دارند، بهترین نوع مخزن برای نگهداری آب و دیگر مایعات به شمار می‌روند. مخازن پلی اتیلن که خود انواع مختلفی دارند ضدزنگ هستند. مخازن سه‌لایه و چهارلایه پلی اتیلن، به سبب بهره‌مندی از یک لایه‌ مشکی‌رنگ، ضدجلبک نیز هستند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های آزاد که نور خورشید مستقیماً به آن‌ها می‌تابد، هیچ مانعی ندارد.

. برای ذخیره آب باران به وسیله مخزن پلی اتیلن، می‌توان با شناخت سیستم ذخیره آب باران، شرایط مورد نیاز این کار را فراهم نمود. سیستم ذخیره‌سازی آب سه بخش دارد که هر یک از آن‌ها عملکرد متفاوتی دارند. این بخش‌ها به ترتیب عملکرد عبارتند از:

  • بخش جمع‌آوری
  • بخش انتقال
  • بخش ذخیره‌سازی

در ادامه هر یک از این بخش‌ها را به تفکیک تشریح و عملکرد هر یک را بررسی خواهیم کرد.

 

مخزن عمودی

 

بخش جمع‌آوری

در رابطه با جمع‌آوری آب باران باید به این نکته اشاره کرد که برای این کار باید از پشت‌بام به عنوان یک حوزه جمع‌آوری آب استفاده نمود. جمع آوری آب باران پشت بام نه تنها راحت‌تر است بلکه باعث می‌شود آب خالص‌تر و دور از آلودگی بیشتر جمع‌آوری شود. کشاورزان و باغداران به راحتی می‌توانند با استفاده از آب بارانی که بر روی پشت‌بام اتاق و خانه آن‌ها می‌بارد برای آبیاری باغ و مزرعه خود استفاده کنند. البته در این رابطه باید توجه کرد که آبیاری باغات و مزارع با استفاده از آب پشت‌بام، به مساحت پشت‌بام، مساحت زمین، نوع گیاهان، جنس خاک، نوع اقلیم و ... بستگی دارد. به صورت کلی داشتن یک سیستم جمع آوری آب باران می‌تواند به صرفه جویی در منابع آب، کاهش هزینه‌ها، حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت آب کمک کند. مخزن افقی طبرستان گزینه خوبی برای جمع آوری حجم بالای آب است.  مخزن افقی طبرستان گزینه خوبی برای جمع آوری حجم بالای آب است.

 

ذخیره آب باران

 

بخش انتقال

ناودان، اصلی‌ترین ابزار انتقال آب از پشت‌بام به مخزن است. ناودان‌ها از مواد مختلفی چون آلومینیم، پلاستیک، چوب و ... ساخته ‌می‌شوند. نکته مهم در رابطه با ناودانها، بزرگی آن‌ها است. ناودان باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند آب ورودی از پشت‌بام را به سمت مخزن هدایت کند. همچنین بهتر است بر روی در ورودی ناودان‌ها، صافی یا آشغالگیر قرار داده شود تا در وهله اول ناودان دچار گرفتگی نشود و در وهله دوم، آشغال‌ها و جانوران به درون مخزن آب ورود پیدا نکنند.

بخش ذخیره‌سازی

همانطور که گفته شد، برای ذخیره آب باران بهترین گزینه استفاده از مخازن پلی اتیلن است. به صورت کلی برای استفاده از مخزن آب پلی اتیلن، بهتر است مخازن در نزدیکی ناودان و در خشک‌ترین محل ممکن نصب شود. نکته بعدی در رابطه با ذخیره‌سازی آب باران، آماده‌سازی زیرساخت مناسب برای مخازن و قرار دادن اتصالات مناسب در زمان‌ سرریز مخازن است. همچنین بهتر است مخازن در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار داشته باشند تا بتوان با اتصال شیر در قسمت پایین آن‌ها، از فشار آب مناسبی بهره‌مند شد.

در کنار موارد گفته شده، می‌توان در نظر داشت که  در صورت نیاز می‌توان چند مخزن پلی اتیلن تهیه نمود و سپس بر اساس دستورالعمل اتصال مخازن به یکدیگر، آن‌ها را به هم متصل کرد. برای اطلاع از نحوه اتصال مخازن می‌توانید مقاله آموزش اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی را مطالعه فرمایید.

ذخیره سازی آب باران

از آب باران چه استفاده‌هایی می‌شود؟

 

آبیاری: آب باران می‌تواند به عنوان منبع آبیاری برای گیاهان در باغ‌ها، مزارع و باغچه‌ها استفاده شود. با ذخیرۀ آب در باغ، می‌توان به جای استفاده از آب شهری یا آب زیرزمینی، از آب ذخیره شده استفاده کرد و به حفظ منابع آب تجدیدپذیر کمک کرد.

استفادۀ خانگی: آب باران می‌تواند برای استفاده در توالت، شستشوی لباس، شستشوی وسایل خانگی و غیره استفاده شود. این کار می‌تواند به کاهش مصرف آب شهری و هزینه‌های مربوط به آن کمک کند.

حفظ زیستگاه: جمع‌آوری آب باران می‌تواند به حفظ زیستگاه‌ها و حفظ تعادل آب در مناطق خشک و نیازمند به آب کمک کند. با جمع‌آوری آب باران، جریان سطحی کاهش می‌یابد و از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.

 آب باران می‌تواند در سیستم‌های خنک‌کننده ساختمان‌ها، سیستم‌های خنک‌کننده و سیستم‌های آبداران استفاده شود. این استفاده می‌تواند به کاهش مصرف آب شهری و انرژی مربوط به تصفیه و تأمین آب کمک کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کامل و مناسبی به سوال چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟ بدهیم. همانطور که مطالعه نمودید، آب باران به واسطه مصارف گسترده و عدم داشتن هزینه، بهترین گزینه برای استفاده در راستای آبیاری باغات و مزارع است. برای این کار باید با شناخت سیستم ذخیره‌سازی آب باران، زیرساخت‌های لازم برای این کار را پیاده سازی کرد.

محصول کاربردی سپتیک تانک به تصفیه فاضلاب حاصل از آب باران کمک می کند.

 

نمایندگی های فروش

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه است. در این مجتمع، انواع مختلف مخزن پلی اتیلن از جمله عمودی، افقی، قیفی، سپتیک، بیضی، مکعبی، کلرزنی، سمپاش و ... به تولید می‌رسند و عرضه می‌شوند. مجتمع پلاستیک طبرستان 210 نمایندگی معتبر در سراسر ایران دارد. مشتریان محترم برای خرید محصولات این مجتمع می‌توانند به نمایندگی مجتمع پلاستیک طبرستان در شهر خود مراجعه کنند.