تانکر آب از آن دسته مخازن هستند که به سبب مزایا و ویژگی‌های مثبتی که به همراه دارند، جزء مخازن محبوب و پراستفاده میان مردم محسوب می‌شوند. این دسته از مخازن در حجم، تعداد لایه، طرح و نوع و ... تنوع دارند و افراد متناسب با نیاز خود می‌توانند یکی از انواع مخازن پلی اتیلن را در حجم مورد نظر خریداری و استفاده نمایند.

اما یکی از مسائل بزرگی که برای برخی از افراد پیش می‌آید، زمانی است که افراد به مخازنی با حجم‌های بسیار بالا نیاز دارند. در این شرایط، باید مقاومت سطحی که مخزن پرحجم قرار است بر روی آن قرار بگیرد سنجیده شود. همچنین در صورت هرگونه آسیب‌دیدگی، حجم آبی که از دست می‌رود بسیار بالا خواهد بود. این مسئله باعث شده تا برخی از افراد، به جای تهیه یک مخزن آب پلی اتیلن با حجم بسیار بالا، به سراغ تهیه چند مخزن کم‌حجم‌تر و اتصال آن‌ها به یکدیگر بروند.

بزرگترین مزیت این کار ، افزایش حجم ذخیره‌سازی مخزن آب است، بدون آن که محدودیت فضای نگهداری مخزن برای ما مشکلی ایجاد کند.  باید در نظر داشت که اتصال مخازن چندگانه علاوه بر این که باعث می‌شود از تمامی فضاهای پرت خود به خوبی و به صورت بهینه استفاده کنید، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه عنوان خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم تا با آموزش اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی، اطلاعات مفیدی در این رابطه ذکر نماییم.

 

فهرست محتوا:

مزایای اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی

روش‌های اتصال مخازن پلی اتیلن برای افزایش حجم مصرفی

چند نکته مهم در اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی

پاسخ برخی از سوالات متداول در میان افراد

جمع‌بندی 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن

مزایای اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی

به طور کلی اتصال مخازن پلی اتیلن طبرستان به یکدیگر به جای استفاده از یک مخزن بزرگ مزایای متعددی را دارا است. این مزایا عبارت‌اند از:

  1. در صورت آسیب‌دیدگی مخازن پرحجم، هدررفت آب به میزان قابل‌توجهی خواهد بود. اما در صورت اتصال مخازن به یکدیگر، در صورت آسیب‌دیدگی یکی از مخازن، به راحتی امکان جلوگیری از هدررفت آب وجود دارد.
  2. در صورت آسیب‌دیدن مخزن اگر از مخزنی بزرگ استفاده کرده باشیم، جایگزینی وجود ندارد. اما در صورت استفاده از مخازن کم‌حجم، می‌توان در صورت آسیب‌دیدگی یکی از مخازن را از مدار خارج نمود.
  3. برای استفاده از مخازن پرحجم بر روی پشت‌بام، ملاحظات متعددی وجود دارد. برای مثال مصالح استفاده شده در پشت‌بام باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشند تا بر اثر فشار واردۀ ناشی از پرشدن مخزن، فرو نروند و آسیب نبینند. اما در صورت استفاده از مخازن کم‌حجم و اتصال آن‌ها، فشار وارده پخش شده و احتمال خرابی پشت‌بام را کاهش می‌دهد.
  4. حمل‌ونقل و نصب مخازن بزرگ‌ نیز کاری دشوارتر از نصب مخازن کوچک‌تر و اتصال آن‌ها به یکدیگر است.

 

بیشتر بخوانید: مرکز فروش منبع آب در تهران

 

 

مخزن عمودی

 

روش‌های اتصال مخازن پلی اتیلن برای افزایش حجم مصرفی

به طور کلی برای اتصال مخازن پلی اتیلن به یکدیگر، دو روش امکان‌پذیر است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • روش موازی
  • روش سری

در ادامه هر یک از این روش‌ها را تشریح خواهیم نمود و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

 

اتصال مخازن به روش موازی

در اتصال مخزن به روش موازی، ورودی آب شهری از طریق شاه‌لوله، به ورودی مخازن متصل می‌شود. خروجی مخازن در روش موازی به یک شاه‌لوله منتهی می‌گردد. در این روش، مخازنی که در کنار یکدیگر نصب شده‌اند از طریق اتصالات ورودی و اتصالات خروجی به یکدیگر وصل شده‌اند. سطح آب مخازن در روش موازی، از آنجایی که مخازن از طریق لوله خروجی به همدیگر متصل هستند، همواره به یک اندازه خواهند بود. به همین دلیل، برای نصب کافی‎‌ است که برای هر مخزن، یا یک شناور و یا شیر کنترل یا شیر یک‌طرفه در نظر گرفت. دلیل این کار، جلوگیری از سرریز کردن مخزن و به عبارت دیگر مسدود شدن ورودی در صورت تکمیل حجم آن است.

آموزش اتصال مخازن

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاع از نحوه انتخاب مخزن زیر پله ای، مقاله چگونه مخزن زیرپله مناسب انتخاب کنیم ملاحظه بفرمائید.

 

نکات اتصال مخازن به روش موازی

  • سرعت پرشدن مخازن در این روش بسیار بالا است.
  • در روش موازی امکان خارج‌ نمودن تعدادی از مخازن در راستای تعمیر و یا در صورت عدم نیاز وجود دارد.
  • در این روش ارتفاع مخازن باید کاملا یکسان باشد.
  • در صورت استفاده از مخازنی که اندازه یکسانی ندارند، باید مخازن کوتاه‌تر را بر روی پایه نصب نمود تا با بقیه مخازن هم ارتفاع شوند.
  • برای ورودی و خروجی هر مخزن باید یک شیرفلکه نصب نمود.

 

اتصال مخازن به روش سری

در اتصال مخازن به روش سری، ورودی آب به مخزن اول نصب می‌شود و خروجی نیز به مخزن آخر متصل می‌گردد. آب نیز از طریق اتصالاتی که در پایین مخازن نصب شده‌اند، به مخزن دیگر راه پیدا می‌کند. در این روش، برای هر یک از خروجی‌ها، به یک شیر نیاز است. در اتصال مخازن به روش سری، زمانی که آب به مخزن اول می‌ریزد، از طریق شاه‌لوله به مخازن دیگر نیز راه‌ پیدا می‌کند. این عمل تا زمان پر شدن همۀ مخازن به صورت یکسان، ادامه پیدا می‌کند.

 

آموزش اتصال مخازن به روش سری

 

همچنین برای سهولت در تخلیه مایعات مخزن های قیفی مناسب این امر می‌باشد. برای استعلام قیمت مخزن قیفی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

 

نکات اتصال مخازن به روش سری

  • نکات اتصال مخازن به روش سری
  • در این روش سرعت پر شدن مخازن کمتر از روش موازی است.
  • در این روش تمامی مخازن باید دارای ارتفاع یکسان باشند.
  • در صورت یکسان نبودن اندازۀ همۀ مخازن، مخازن باید به نحوی نصب شوند که سرریز همۀ آن‌ها در یک ارتفاع قرار بگیرد.

 

چند نکتۀ مهم در اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی

در رابطه با اتصال مخازن هم‌اندازه و مخازن دارای اندازه‌های متفاوت برخی نکات وجود دارند که باید به آن‌ها توجه نمود.

همچنین استفاده از منبع انبساط جهت کنترل فشار سیالات در هنگام بالا رفتن دما در سیستم گرمایشی توصیه می‌شود، برای استعلام قیمت مخزن انبساط با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

 

نمایندگان فروش

 

1.    مخازن هم‌اندازه

در اتصال مخزن عمودی و سایر موارد هم‌اندازه، آب از طریق ورودی به مخزن اول وارد می‌شود. سپس از طریق خروجی (خروجی باید دارای قطر یکسانی با ورودی باشد) به مخزن بعدی انتقال می‌یابد. در مرحلۀ آخر نیز از طریق خروجی آخرین مخزن، وارد شاه‌لولۀ آب‌رسانی می‌شود. در این رابطه باید به این نکته اشاره نمود که تمامی مخازن در طی فرایند آبگیری، همزمان پر خواهند شد.

2.    مخازن دارای اندازه‌های متفاوت

در اتصال مخازن دارای اندازه‌های متفاوت، این موضوع که آب در ابتدا به کدام مخزن می‌ریزد اهمیت ندارد. اما نکتۀ بسیار پراهمیت، نصب مخازن به صورتی است که دریچۀ سرریز آن‌ها، در یک ارتفاع قرار بگیرد.

در رابطه با اتصال دو منبع آب، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت:

تعیین مسیر خط لوله:پیش از نصب مخزن و نصب اتصالات مخزن پلی اتیلن لازم است مسیر لوله کشی مشخص شود. این مسیر باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به مخازن و تعمیرات آن آسان باشد.

استفاده از لوله‌های مناسب: برای اتصال دو مخزن اب به یکدیگر باید از لوله‌هایی مناسب با قطر و جنس صحیح استفاده شود. علاوه بر این، لوله‌ها باید در مقابل فشار و خوردگی مقاوم باشند.

تعمیر و نگهداری منظم: برای حفظ عملکرد صحیح مخازن متصل به یکدیگر، تعمیر و نگهداری منظم و به موقع امری ضروری است. این نگهداری‌ها شامل بررسی و تعویض لوله‌ها، شیرها و سایر اتصالات می‌شود. 

رعایت استانداردهای لازم: در نصب و اتصال دو منبع آب به یکدیگر، استاندارد و مقررات خاصی باید رعایت شوند، از این رو پیشنهاد می‌شود این کار توسط متخصص انجام بگیرد.

 

پاسخ برخی از سوالات متداول در میان افراد

برای افرادی که قصد خرید و نصب مخازن به یکدیگر را دارند، سوالاتی متعددی پیش می‌آید که پاسخ برخی از آنان را در موارد زیر آورده‌ایم:

  1. برای اتصال مخازن به یکدیگر محدودیتی وجود ندارد و هر تعداد مخزن را می‌توان به یکدیگر متصل نمود.
  2. معمولاً برای اتصال مخازن به یکدیگر، از مخازن عمودی پلی اتیلن استفاده می‌کنند. البته با توجه به شرایط و محدودیت‌ها، می‌توان از مشاورۀ کارشناسان در این زمینه بهره‌مند شد.
  3. به طور کلی دلایل اتصال مخازن به جای استفاده از یک مخزن پرحجم عبارت‌اند از: کاهش فضای نصب، افزایش میزان حجم ذخیره‌سازی به اندازه دلخواه، سهولت فرایند شست‌وشو، سهولت در تعویض و تعمیر مخازن و ...

اگر تمایل داشتید که از یک مخزن  با ظرفیت بالا استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود معرفی مخزن ۳۰۰۰۰‌ لیتری طبرستان را مطالعه کنید از جزئیات آن باخبر شوید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مربوط به مبحث آموزش اتصال مخازن جهت افزایش حجم مصرفی را تشریح نماییم و راه‌های موجود برای اتصال مخازن را بررسی کنیم. همانطور که مطالعه نمودید، برای اتصال مخازن دو روش وجود دارد که با توجه به شرایط موجود و نظر کارشناسان می‌توان طبق یکی از این دو روش اقدام به اتصال مخازن به یکدیگر نمود. همچنین به این نکته اشاره کردیم که با توجه به معایب استفاده از مخازن بزرگ‌ و پرحجم، استفاده از مخازن کم‌حجم‌تر و اتصال آن‌ها به یکدیگر گزینه بهتری است

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین و بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران است. این مجتمع با بهره‌گیری از نوین‌ترین روش‌های تولید مخزن همواره در راستای پایبندی به مهم‌ترین اصل خود، که تولید و عرضۀ محصولی باکیفیت به مشتریان محترم بوده، تلاش کرده است. در مجتمع پلاستیک طبرستان، انواع مختلف مخازن پلی اتیلن اعم از مخازن عمودی، افقی، سپتیک، نیسانی، سمپاشی و ... به تولید می‌رسند و مشتریان محترم برای خرید این محصولات می‌توانند به نمایندگی‌های معتبر این مجتمع در سرتاسر ایران مراجعه کنند.