این روزها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت مخازن آب، جهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و مایعات سازگار با پلی اتیلن پی برده شده است.

این روزها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت مخازن آب، جهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و مایعات سازگار با پلی اتیلن پی برده شده است. مواردی مانند کمبود آب در مناطق محروم، کمبود فشار آب در مناطق شهری و روستایی، قطعی مکرر آب و برق و... ازجمله موارد استفاده از مخزن آب هستند. این مخازن که در انواع و حجم‌های مختلف تولید می‌شوند، نقشی انکارناپذیر در ساختمان‌ها و اماکن دیگر دارند؛ به‌نحوی‌که با توجه به قوانین ملی ساختمان، استفاده از مخزن آب متناسب با تعداد واحدها در تمامی ساختمان‌های جدید الزامی است. تمامی این موارد باعث شده‌ است تا افراد بسیار زیادی اقدام به تهیه و خرید مخزن آب کنند. با توجه به تصویری که در ذهن برخی افراد نسبت به مخازن فلزی گذشته وجود دارد، شاید این سؤال برای آن‌ها ایجاد شود که مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؟

برای پاسخ به این سؤال به بررسی ویژگی‌ها و مزایای هرکدام از این مخازن، خواهیم پرداخت.

انواع مخازن آب و کاربردهای آن

به‌طورکلی بر اساس جنس بدنه، 2 نوع مخزن در بازار وجود دارد که عبارت‌‌اند از:

  • مخزن فلزی
  • مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن و مخازن فلزی هر دو قابلیت نگهداری آب را دارند؛ اما برای پی بردن به این موضوع که مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؛ باید توجه کنید هرکدام از این مخازن، نقاط ضعف و قوت خود را دارند. در ادامه با بررسی تعدادی از معیارها، پاسخ این پرسش را دریافت خواهید کرد.

انواع مخزن پلی اتیلن

مهم‌ترین سؤالی که قبل از خرید مخزن آب مطرح می‌شود این است که مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؟

جهت پاسخ به این سؤال، باید با بررسی همه‌جانبۀ نقاط ضعف و قوت هرکدام از مخازن، دربارۀ خرید محصول موردنظر تصمیم‌ بگیرید. برای پاسخ درست به سؤال مطرح‌شده باید توجه داشته باشیم که هدف از این مقایسه، پیدا کردن بهترین و بهداشتی‌ترین مخزن برای نگهداری از آب است.

مزایای مخزن آب پلی اتیلن نسبت به مخزن آب فلزی

در حال حاضر مخازن پلی اتیلن یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در ایران و جهان است؛ این محبوبیت بدون دلیل به دست نیامده است و می‌توان مزایای بسیاری که نسبت به دیگر نمونه‌های موجود در بازار دارد را دلیل اصلی این محبوبیت دانست.

برخی از دلایل برتری مخزن آب پلی اتیلن نسبت به مخزن آب پلی اتیلن عبارت‌اند از:

·      وزن پایین‌تر

مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی وزن بسیار سبک‌تری دارند. وزن سبک مخازن پلی اتیلن باعث شده است تا این دسته از مخازن، قابلیت حمل تنها توسط 2 نفر را دارا باشند.

·      جابه‌جایی آسان

جابه‌جایی مخازن پلی اتیلن به دلیل وزن پایین و طراحی مناسب، بسیار راحت‌تر از مخازن فلزی است. برای مثال، انتقال مخزن آب به پشت‌بام یا حمل آن به نقاط و حتی شهر‌های دیگر، دشواری‌های زیادی دارد. با توجه به این ویژگی مخازن آب پلی اتیلنی، این دشواری‌ها و مشکلات با تهیۀ مخازن پلی اتیلنی به حداقل رسیده است.

·      نصب، نگهداری و  تعمیر

مخازن پلی اتیلن به‌آسانی نصب می‌شوند و نگهداری از این مخازن و تعمیر آن‌ها، به‌راحتی انجام می‌گیرد. در نظر داشته باشید که مخازن فلزی در صورت آسیب‌دیدگی، ممکن است کارایی خود را از دست بدهند و دیگر قابلیت استفاده نداشته باشند؛ همچنین برای نگهداری از مخازن فلزی نیاز است تا پس از گذشت مدتی، درون مخزن تمیز شود و از ضدزنگ برای محفظه داخلی مخزن استفاده شود. زنگ‌زدگی مخازن فلزی یک نکتۀ منفی دیگر را نیز به همراه دارد و این عیب، سبب می‌شود تا نتوان از مخازن فلزی در مناطق مرطوب استفاده نمود؛ زیرا به‌سرعت ظاهر و رنگ آن‌ها دچار تغییر می‌شود. درصورتی‌که مخازن پلی اتیلن به دلیل ضد جلبک بودن و مقاومت بالای بدنه، برای استفاده در مناطق مرطوب بسیار مناسب هستند و نگهداری از آن‌ها نیز به هیچ فرایند خاصی نیاز ندارد.

·      قیمت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل برتری مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی، قیمت منبع آب است. فارغ از هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی، با توجه به اینکه قیمت آهن همواره در حال تغییر است، هزینه تولید مخازن فلزی بسیار بیشتر از قیمت‌ مخازن پلی اتیلن است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و قیمت مخزن پلی اتیلن IBC، مخزن انبساط، مخزن بیضی و دیگر انواع مخازن پلی اتیلن می توانید به صفحه محصولات سر بزنید.

·      امکان افزایش حجم و ظرفیت

یکی از نکات قابل‌توجه در رابطه با مخازن پلی اتیلن، امکان نصب اتصالات و متصل کردن مخازن پلی اتیلن به یکدیگر است. این موضوع باعث می‌شود تا در صورت نیاز، به‌راحتی بتوان ظرفیت مخازن را افزایش داد.

·      زیبایی

مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی بسیار زیباتر هستند و ریپ‌هایی که در قسمت بدنه مخازن پلی اتیلنی تعبیه‌شده، باعث زیبایی و مقاومت بالای آن‌ها در برابر ضربه شده است؛ همچنین ازنظر تنوع رنگی نیز مخازن پلی اتیلن در رنگ‌های جذاب‌تری تولید می‌شوند.

·      مقاومت در برابر اشعۀ ماورای بنفش

در تولید مخازن پلی اتیلن، از موادی استفاده‌شده است که در برابر اشعۀ ماورای بنفش مقاوم هستند؛ لایۀ سیاه‌رنگی که در وسط مخازن سه لایه دیده می‎‌شود، از ورود کوچک‌ترین پرتو نور که از اصلی‌ترین عوامل جلبک بستن مخازن است جلوگیری می‌کند؛ درصورتی‌که مخازن فلزی فاقد این لایه هستند و تابش مستقیم نور خورشید به بدنۀ آن‌ها، علاوه بر اینکه مخزن را به جلبک آلوده می‌کند، باعث داغ شدن آب و در مواردی غیرقابل‌مصرف شدن آب می‌شود.

·      عمر بالا

طول عمر مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی بسیار بالاتر است. این مخازن که در تولید آن‌ها از لایۀ محافظتی اشعۀ خورشید استفاده‌شده، است براثر قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم آفتاب دچار خشک‌شدگی و شکنندگی نمی‌شوند.

·      تنوع در حجم و شکل

مخازن آب پلی اتیلن دارای تنوع بالایی هستند. مخزن آب پلی اتیلن شامل انواع مختلفی همچون: زیر پله، نیسانی، افقی، عمودی، مکعبی، بیضی و... بوده که هرکدام از آن‌ها، دارای حجم‌های متفاوتی هستند.

·      مقاومت بالا در برابر نشتی

مخازن پلی اتیلن به دلیل اینکه به‌صورت قالب‌های یک‌تکه، بدون درز و شیار تولید می‌شوند، برخلاف مخازن فلزی به‌ندرت دچار نشتی و آسیب‌دیدگی خواهند شد.

·      عدم‌تغییر در طعم و بوی آب

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برتری مخازن پلی اتیلن، عدم‌تغییر در رنگ و طعم آب است. مخازن پلی اتیلن به دلیل مادۀ اولیه‌ای که از آن تولید می‌شود، در برابر خوردگی مقاوم است و ویژگی ضد جلبک بودن آن، از تغییر در بو و طعم آب جلوگیری می‌کند و ترکیبات شیمیایی آن را تغییر نمی‌دهند.

مزایای مخازن آب پلاستیکی

در یک نگاه کلی می‌توان برتری‌های مخزن آب پلی اتیلن نسبت به مخزن آب فلزی را تحت عنوان این موارد مطرح کرد: وزن پایین‌تر مخزن پلی اتیلن، جابه‌جایی آسان، سهولت در نصب، نگهداری و  تعمیر، قیمت ارزان‌تر، امکان افزایش حجم و ظرفیت، زیبایی بیشتر، مقاومت در برابر اشعۀ ماورای بنفش، عمر بالاتر، متنوع ازنظر حجم و شکل، مقاومت بالا در برابر نشتی و عدم‌ ایجاد تغییر در طعم و بوی آب.

 

مزایای مخزن آب فلزی نسبت به مخزن آب پلی اتیلن

با توجه به مشخصات فنی مخازن پلیمری، تقریباً می‌توان گفت مخازن فلزی هیچ مزیت شاخصی ندارند. از وزن سنگین آن‌ها گرفته تا زنگ‌زدگی و آلوده شدن به جلبک که مشکل اصلی مخازن فلزی است، همگی سبب می‌شود تا در آیندۀ نزدیک از بازار حذف شوند.

مصرف‌کنندگان در دنیای امروز به‌صورت هوشمند خرید می‌کنند و قبل از اقدام، در دنیای گستردۀ اینترنت دربارۀ محصولات مطالعه می‌کنند؛ بنابراین با یک جستجوی ساده در سایت‌های داخلی و خارجی می‌توان محبوبیت و استاندارد بودن مخازن پلاستیکی را در ایران و کشورهای پیشرفته مشاهده نمود. 

اگر برایتان سوال پیش آمده که کاربرد مخزن پلی اتیلن چیست، میتوانید مقاله مخزن پلی اتیلن چیست و آیا می‌توان از آن برای نگهداری آب شرب استفاده نمود را مطالعه کنید.

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته‌شده، پاسخ به سؤال مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن، کاملاً مشخص است. مخزن آب پلی اتیلن مورد تائید سازمان بهداشت قرارگرفته است و دارای نشان استاندارد هستند. این مخازن به دلیل مزایای بسیار خود، در حال حاضر بهترین گزینه برای نگهداری از آب آشامیدنی هستند و دچار مشکلات مخازن فلزی نمی‌شوند. در صورتیکه قصد نگهداری آب آشامیدنی دارید خرید مخزن عمودی با توجه به عدم تغییر در رنگ بو و مزه آب توصیه می‌شود.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن

مجتمع پلاستیک طبرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن، توانسته است با رعایت موارد بهداشتی و تولید مخازن باکیفیت، محبوبیت خوبی را در صنعت پلیمر دریافت کند. این مجموعه با دارا بودن 210 نمایندگی در اقصی نقاط کشور، مخازن خود را به‌راحتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند و برای تهیۀ محصولات کافی است تا با مراجعه به نمایندگی‌های کشور و پس از دریافت مشاورۀ تخصصی، اقدام به خرید محصول موردنظر نمایید.