امروزه استفاده از مخازن آب، به‌منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌ها و باغ‌ها، گسترش چشمگیری داشته است. در بسیاری از باغ‌ها و مزارع امکان حفر چاه و یا ساخت استخر به منظور نگه‌‌داری آب وجود ندارد. درنتیجه افراد برای نگه‌داری حجم زیادی از آب به منظور آبیاری، از مخازن استفاده می‌کنند.

امروزه استفاده از مخازن آب، به‌منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌ها و باغ‌ها، گسترش چشمگیری داشته است. در بسیاری از باغ‌ها و مزارع امکان حفر چاه و یا ساخت استخر به منظور نگه‌‌داری آب وجود ندارد. درنتیجه افراد برای نگه‌داری حجم زیادی از آب به منظور آبیاری، از مخازن استفاده می‌کنند. از آنجایی که مخازن نیز انواع و ظرفیت‌های مختلفی دارند، باغداران و افرادی که قصد خرید مخزن آب برای باغ خود را دارند، می‌توانند ظرفیت و مدل مخزن متناسب با نیاز خود را از میان انبوه ظرفیت‌ها و انواع مخازن پیدا کنند. البته در همین ابتدا باید ذکر کنیم که از میان انواع مختلف مخازن، مخازن پلی‌اتیلن باتوجه به مزایا و ویژگی‌هایی که دارند، توانسته‌‌اند جایگزینی بی‌نظیر برای مخازن فلزی تبدیل شوند. ما در گذشته به طور کامل به این موضوع در مقاله‌ای تحت عنوان «مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی‌اتیلن» پرداخته‌ایم. به طور کلی مخازن پلی‌اتیلن با توجه به مواردی چون وزن سبک، نصب آسان، تنوع در مدل و ظرفیت و ... توانسته‌اند محبوبیت قابل‌توجهی نزد افراد کسب کنند. اما برای نصب تانکر آب در باغ (تانکر پلی‌اتیلن)، باید نکات بسیار مهمی را درنظر داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا بهترین مخزن آب و قیمت تانکر آب برای باغ و نحوه نصب تانکر آب در باغ را برای شما عزیزان تشریح نماییم.

بهترین مخزن برای استفاده در باغ

بهترین مخزن آب برای باغ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مخزنی که برای باغ تهیه می‌کنید؛ باید ویژگی‌ها و مزایای قابل‌توجهی را دارا باشد تا بتواند به خوبی به نیاز شما پاسخ دهد. به طور کلی مخازن پلی‌اتیلن تقریباً تمام آن چیزی که از یک مخزن نیاز دارید را برای شما فراهم می‌کنند. در ادامه باید ذکر کنیم که بهترین مخزن آب برای باغ باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • مخزن آب مورد استفاده در باغ باید طول عمر و استحکام بسیار بالایی داشته باشد.
  • مخزن آب مورد استفاده برای باغ، باید ضدضربه باشد.
  • این دسته از مخازن باید از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه باشند.
  • سهولت در حمل‌ونقل و نصب، یکی از نکات مهم در رابطه با مخازن استفاده شده در باغ‌ها است.
  • مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف یکی از ویژگی‌های مهمی است که یک مخزن باید دارا باشد.
  • قابلیت تعمیر راحت، یکی از ویژگی‌های موردنیاز یک مخزن مناسب برای باغ است.

مراحل نصب تانکر آب در باغ 

نصب تانکر آب در باغ مراحل متعددی دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم نمود:

تعیین ظرفیت موردنیاز

قبل از هرچیزی، باید نسبت به ظرفیت و حجم موردنیاز برای آبیاری باغ خود شناخت پیدا نمایید. برای این کار باید از تجربه استفاده کنید. برای مثال اگر یک متر مربع به 2 لیتر آب برای آبیاری نیاز داشته باشد، و اگر متراژ باغ را 2000 مترمربع فرض کنیم؛ درنتیجه مخزنی با گنجایش 4000 لیتر، پاسخگوی نیاز ما خواهد بود. به طور کلی برای تعیین ظرفیت مورد نیاز باید به حجم اسمی و حجم واقعی مخازن نیز توجه نمود. چراکه پرنمودن مخزن‌ها تا سقف، می‌تواند موجب آسیب‌دیدن مخازن شود. پس بایسیتی همواره مقدار کمی از مخازن را خالی نگه داشت.

انتخاب نوع مخزن 

انتخاب نوع مخزن گام بعدی است. نوع مخزن در وهله اول انتخاب میان مخزن پلی‌اتیلن یا فلزی بوده و در وهله دوم، انتخاب از میان مدل‌های مخازن است. همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم، بهترین مخازن برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب، مخازن پلی‌اتیلن هستند. اما همین مخازن پلی‌اتیلن، انواع مختلفی دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به:

  • مخزن عمودی
  • مخزن افقی
  • مخزن بیضی
  • مخزن مکعبی
  • مخزن قیفی 
  • و ... 

اشاره نمود.

برای انتخاب بهترین مخزن آب برای باغ، باید باتوجه به ظرفیت‌های هرکدام از این مخازن، با توجه به شرایط و نیاز‌ها، یکی از انواع مخازن پلی‌اتیلن را تهیه نمود. به عنوان مثال در شرایطی که فضای پرت زیرپله دارید خرید مخزن زیرپله را توصیه می‌کنیم.

مخزن برای استفاده در باغ

انتخاب ضخامت مخزن

یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب مخزن مناسب باید درنظر داشت، ضخامت مخازن پلی‌اتیلن است. از آنجایی که مخازن پلی‌اتیلن از نظر ضخامت دارای تنوع هستند، باید با توجه به مواردی همچون محل نصب و دیگر موارد مربوطه، مخزنی با ضخامت مناسب را انتخاب کرد. به طور کلی مخازن پلی‌اتیلن انواع مختلفی چون تک‌لایه، سه‌لایه و چهارلایه دارند. تنها تفاوت موجود میان مخازن تک‌لایه و مخازن سه و چهارلایه، در وجود یک لایه‌ مشکی‌رنگ است. این لایه مشکی‌رنگ که در وسط مخازن تعبیه شده، وظیفه جلوگیری از نور را بر عهده دارد. چراکه ورود نور عامل اصلی جلبک‌زدن مخازن است و درصورت ورود کوچک‌ترین پرتو نور، مخازن جلبک می‌زنند. درنتیجه درصورتی که علاقه‌ای به جلبک‌زدن مخزن خود ندارید، بهتر است از مخازن سه‌لایه و چهارلایه استفاده نمایید. همچنین می‌توانید مقاله «راه های جلوگیری از جلبک بستن مخازن» را مطالعه نمایید.

آماده‌سازی زیرساخت 

استفاده از منبع آب تنها با خرید آن ممکن نیست. یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با نصب تانکر آب در باغ، آماده سازی زیرساخت تانکر یا مخزن است. زیرساخت مخازن باید کاملاً صاف و مسطح باشد. چراکه کوچک‌ترین ناهمواری می‌تواند موجب آسیب‌دیدن و ترک‌برداشتن مخزن شود. 

نصب اتصالات

مرحله آخر نصب اتصالات است. در این مرحله بسیار مهم است که اتصالات را چگونه نصب می‌کنید. مواردی همچون سایز لوله‌ها، ارتفاع لوله‌ها، محل نصب آن‌ها و ... از جمله موارد پراهمیت در رابطه با نصب اتصالات و لوله‌ها هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها نمود.

نکات پراهمیت در نصب تانکر آب در باغ

برای نصب تانکر آب در باغ، بهتر است برخی نکات را درنظر داشته باشید. مخازن آب در صورت نصب درست و اصولی می‌توانند تا مدت‌ها کارایی داشته باشند. نکات پراهمیت در رابطه با نصب مخزن آب در باغ را اینگونه می‌توان بیان نمود:

  • بازدید‌های دوره‌ای را حتماً جدی بگیرید.
  • درصورت نصب پمپ، توجه کنید که قطر لوله خروجی پمپ از قطر لوله وردی بیشتر و یا با آن برابر باشد.
  • درصورت نصب مخزن در محیط‌هایی که امکان یخ‌زدگی آب وجود دارد، حتماً از عایق حرارتی استفاده نمایید.
  • بهتر است مخزن آب برای باغ را در اتاقک یا یک فضای سرپوشیده نصب کنید.
  • درصورتی که قصد دارید مخزن آب را در ارتفاع نصب کنید، حتما زیرساختی مناسب برای آن تعبیه کنید. برای این کار می‌توانید از مخزن قیفی طبرستان استفاده کنید.

بهترین مخزن برای استفاده در باغچه

جمع‌بندی

استفاده از مخزن آب به منظور نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب در باغ‌ها گسترش چشمگیری داشته‌ است. اما این کار نکات مهمی دارد که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به طور کلی بهترین مخزن آب برای باغ، مخزنی است که کیفیت بالایی داشته باشد تا بتواند مدت زمان طولانی‌تری مورد استفاده قرار بگیرد. 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن در کشور

کیفیت یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید مخزن آب پلی اتیلن است. در این راستا مفتخریم که مجتمع پلاستیک طبرستان را به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلن معرفی نماییم. این مجتمع با تولید انواع مختلف مخازن پلی‌اتیلن در ظرفیت‌های گوناگون، توانسته‌ است بخش قابل‌توجهی از بازار را در دست بگیرد. این مجتمع با دارابودن 210 نمایندگی در سطح کشور، امکان خرید آسان مخازن پلی اتیلن برای مشتریان محترم را فراهم آورده و این افراد برای خرید مخازن پلی‌اتیلن می‌توانند به نمایندگی شهر خود مراجعه نمایند. همچنین عزیزانی که قصد کسب اطلاعات بیشتر را دارا هستند می‌توانند با کارشناسان مجتمع پلاستیک طبرستان تماس حاصل نمایند.