امروزه مخازن پلی اتیلن نقش بسیار مهمی را در زندگی ساکنین شهرها و روستاها ایفا می‌کنند. افراد به دلایل مختلفی چون عدم دسترسی به آب لوله‌کشی، فشار آب پایین، قطعی‌های مکرر آب و  غیره اقدام به خریداری، نصب و استفاده از مخزن آب می‌کنند. در چنین شرایطی که لزوم استفاده از مخزن آب در شهرها و روستاها به خوبی درک شده است، این سوال برای افراد مطرح می‌شود که چگونه مخزن آب تهیه کنیم؟

 امروزه استفاده از مخزن آب گسترش زیادی داشته است و با توجه به نیاز جامعه برای نگه‌داری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب، افراد بسیاری اقدام به خرید مخزن آب می‌نمایند. اما افرادی که اقدام به خرید مخازن می‌نمایند، اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. درنتیجه گاهی پیش می‌آید مخزنی را خریداری کنند که نیاز آن‌ها را پاسخگو نباشد. ما در این مقاله قصد داریم تا با بیان راهنمای خرید مخزن آب شما را متوجه نکاتی کنیم که باید در زمان خرید تانکر آب پلاستیکی به آن توجه کنید.

و در همین راستا در این مقاله قصد داریم تا چگونگی تهیه مخزن آب را به طور کامل برای شما تشریح کنیم.

 

برای خرید مخزن آب باید به چه مواردی توجه نمود؟

به طورکلی قبل از خرید مخازن و هنگام خرید آن‌ها باید به معیارهای متعددی توجه نمود تا بتوان مخزنی را تهیه کرد که پاسخگوی تمام نیاز‌های شما باشد. برخی از این معیار‌ها عبارتند از: جنس مخزن، محل نصب مخزن، مدل، ظرفیت، بودجه، رنگ، ضخامت، جنس مواد اولیه به کار رفته در تولید مخزن و غیره.

 

 

مراحل اولیه

خرید و تهیه مخزن آب را باید با مطالعه و تحقیق فراوانی انجام داد. در ابتدای این مسیر، باید به خوبی نیاز موجود را شناخت و پس از آن در میان تولیدکنندگان مختلف مخزن، به دنبال مخزنی باکیفیت گشت. در صورتی که قصد دارید مخزنی تهیه کنید که  علاوه بر پاسخگویی به نیاز شما، کیفیت، طول عمر و دوام بالایی داشته باشد، ابتدا باید از محل نصب، میزان ظرفیت موردنیاز، بودجه در دسترس و دیگر موارد مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید بهترین برند مخزن آب پلی اتیلن کدام است؟ را نیز مطالعه کنید.

 

 

محل نصب مخزن

قبل از هر اقدامی باید از محل نصب مخزن مطلع شد. چرا که محل  نصب می‌تواند نوع مخزنی مانند مخزن زیرپله که مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز دستخوش تغییر کند. ارتفاع سقف، مساحت موجود و تابش و یا عدم تابش نور مستقیم خورشید از جمله مواردی هستند که باید در این بخش بررسی شوند. به طور کلی مخزن آب را در نقاط مختلفی چون پشت‌ بام، داخل واحد، پارکینگ و طبقات منفی نصب می‌کنند.

نصب مخزن در هر یک از این فضاها نکات مربوط به خود را دارد. برای مثال در صورت نصب مخزن بر روی پشت ‌بام باید از مخازن سه‌لایه و چهارلایه استفاده کرد تا از جلبک‌ بستن مخزن جلوگیری شود. همچنین در صورت نصب مخزن در پارکینگ و طبقات منفی باید توجه کرد که در‌صورت وجود مشکلاتی چون ارتفاع کوتاه سقف، نمی‌توان از مخازن عمودی با ارتفاع بلند استفاده کرد. در این حالت یا باید از مخازن عمودی با ظرفیت کمتر و یا از انواع دیگر مخازن (مانند افقی) استفاده کرد.

میزان ظرفیت مورد نیاز

افرادی که قصد خرید مخزن پلی‌اتیلن را دارند باید از میزان آبی که نیاز دارند مطلع باشند و سپس اقدام به خرید مخزن نمایند. تنوع در ظرفیت مخازن باعث شده تا افراد در انتخاب مخزن دست باز‌تری داشته باشند و به خوبی بتوانند مخزنی متناسب با نیاز خود تهیه کنند.

تشخیص میزان ظرفیت مورد نیاز یکی از دشوارترین بخش خرید مخزن برای افراد است. در بخش ساختمانی و واحدهای مسکونی قانون ملی ساختمان ایران، امکان تخمین میزان ظرفیت مورد نیاز وجود دارد. طبق این قانون، برای تمامی واحد‌های مسکونی بیش از 4 طبقه یا بیش از 10 واحد آپارتمانی باید منبع آبی با گنجایش حداقل 12 ساعت مصرف، بر اساس 150 لیتر برای هر فرد در شبانه‌روز تعبیه شود. اما در شرایطی که از مخزن آب برای کشاورزی و آبیاری باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شود، همه چیز به تجربه فرد و نظر کارشناسان بستگی دارد. در صورتی که مخزن با قابلیت حمل مورد نیازتان است، مخزن نیسانی قابل نصب در فضای بار خودروهای باری مناسب می‌باشد. برای استعلام قیمت مخزن نیسانی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بودجه در دسترس

در شرایط کنونی، قیمت مخزن آب، یکی از مهم ‌ترین موارد مربوط به خرید و تهیه مخزن آب است. به طور کلی، در میان مخازن مختلفی چون پلی‌ اتیلن، گالوانیزه، بتنی و ... مخازن پلی اتیلن از قیمت ارزان ‌تری برخوردار هستند. این مخازن در کنار قیمت، مزایای متعدد دیگری را نسبت به انواع دیگر مخازن دارند.

بیشتر بخوانید: مرکز فروش منبع آب در تهران

نکته: در رابطه با قیمت مخازن پلی اتیلن باید به این نکته اشاره کرد که گاهی اوقات مشاهده می‌‌شود برخی از افراد سودجو،  مخازن پلی اتیلن تولید شده از مواد بازیافتی که کیفیت و قیمت به‌ مراتب پایین‌تری نسبت به مخازن نو دارند را تحت عنوان مخازن دست اول و نو معرفی می‌کنند و مشتریان به گمان قیمت بسیار مناسب این مخازن، آن‌ها را خریداری و استفاده می‌کنند. استفاده از این مخازن، می‌تواند تأثیرات منفی و مشکلات بزرگی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند. در نتیجه به هیچ‌عنوان نباید از تولیدکنندگان غیرمعتبر مخزن پلی اتیلن خرید کرد.

 

برای خرید مخزن آب باید به چه مواردی توجه نمود؟

 

نوع مخزن

مخازن پلی‌اتیلن، انواع و مدل‌های مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای رفع یک نوع از نیازها طراحی شده است. برای نمونه در شرایطی که برای نصب مخزن دچار محدودیت فضا هستید، می‌توانید با استفاده از مخازن زیرپله و نصب آن‌ها در زیر راه‌پله ساختمان، از این فضا به نحو احسن استفاده نمایید و نیاز خود را رفع کنید. یا برای جابه‌جایی آب می‌توانید از مخازن نیسانی بهره ببرید. این دسته از مخازن با قرارگیری در قسمت بار وانت‌بارها و نیسان‌ها، امکان حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی مایعات را فراهم می‌کنند. اگر می‌خواهید دقیق تر با انواع مخازن آشنا شوید، مقاله آشنایی با انوع منبع ھای آب و معرفی منبع ھای آب شرب ساختمان را مطالعه کنید. به طور کلی مخازن پلی اتیلن انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • عمودی
  • افقی
  • مکعبی
  • آسانرو
  • زیرپله
  • بیضی
  • نیسانی
  • انبساط
  • قیفی
  • سمپاش
  • IBC
  • کلرزنی

 

جنس مخزن

مخازن انواع مختلفی دارند که از میان تمامی آن‌ها، مخازن پلی اتیلن به دلیل مزایای منحصربه‌فرد و ویژگی‌های مثبتی که دارا هستند، توانسته‌اند جای دیگر انواع مخازن را بگیرند و به‌تنهایی به عنوان پرکاربردترین نوع مخزن به شمار روند. افراد با توجه به محلی که قصد نصب مخزن را دارند، می‌بایست از نوع مخزن هم مطلع باشند.

 

رنگ مخزن

یکی دیگر از مواردی که برای درک بهتر راهنمای خرید مخزن آب، باید بدانید رنگ مخزن است. مخازن در حالت کلی به رنگ سفید هستند، ولی بسته به درخواست مشتری امکان تولید آن‌ها به رنگی متفاوت نیز فراهم است. باید توجه داشته باشید که سفارش مخزنی با رنگ مشکی و قرار دادن آن در محیطی که نور خورشید مستقیماً به آن می‌تابد، می‌تواند باعث گرم شدن مخزن و محتویات درون آن شود. پس باید با توجه به محل نصب مخزن و موارد دیگر رنگ مخزنی که قصد خرید آن را دارید انتخاب کنید. برای خرید جداول ترافیکی که موارد استفاده‌ای از قبیل کنترل ترافیک و مشخص کردن راه دارند با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

چگونه مخزن آب تهیه کنیم

 

ضخامت مخزن

مخازن پلی‌اتیلن در انواع یک‌لایه، دولایه، سه‌لایه و چهارلایه تولید می‌شوند. تفاوت این مخازن در لایه مشکی رنگی است که در مخازن سه و چهارلایه وجود دارد و وظیفه آن، جلوگیری از ورود کوچک‌ترین پرتوی نور است. همانطور که می‌دانید، ورود کوچک‌ترین پرتوی نور به مخزن می‌تواند موجب جلبک زدن مخازن پلی‌اتیلن شود و استفاده از این مخازن را به عنوان مخزنی برای نگه‌داری آب شرب مختل ‌کند. افرادی که قصد خرید مخزن آب را دارند باید با شناخت کامل این بخش از راهنمای خرید مخزن آب، با توجه به محل نصب و کاربرد مخزن، مخزنی را تهیه نمایند که نیاز آن‌ها را به‌خوبی پاسخ دهد.

 

جنس مواد اولیه به‌کار رفته در تولید مخزن

مخازن پلی‌اتیلن معمولاً دو نوع دارند که این دسته‌بندی، بر اساس مواد اولیه به‌کار رفته در تولید مخازن شکل گرفته است.  این دو نوع عبارتند از:

 

مخازن نو

مخازن نو همانطور که از اسم آن‌ها پیدا است، از مواد اولیه‌ای نو و باکیفیت تولید شده‌اند. کیفیت این مخازن بسیار بالاتر از مخازن بازیافتی بوده و افرادی که قصد نگه‌داری آب شرب را دارند، بهتر است از مخازنی استفاده کنند که جزء این دسته هستند.

مخازن بازیافتی

مخازن بازیافتی مخازنی هستند که در تولید آن‌ها از مواد اولیه‌ای استفاده شده که بازیافتی هستند. این دسته از مخازن کیفیت به مراتب پایین‌تری نسبت به مخازن نو دارند. متأسفانه در برخی شرایط، افراد سودجو مخازن بازیافتی را تحت عنوان مخازن نو به مشتریان معرفی می‌کنند که برای جلوگیری از این کار یا باید از تولیدکنندگان معتبر اقدام به تهیه مخازن نمود یا با شناخت روش تشخیص مخازن بازیافتی و نو، مخزنی مشابه آن‌چه نیاز دارید تهیه کنید.

 

 

ضدجلبک بودن

این معیار برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب شرب بسیار اهمیت دارد. مخازنی که جلبک می‌زنند، برای نگه‌داری آب شرب اصلاً مناسب نیستند چراکه با جلبک‌زدن مخازن، محتویات درون آن‌ها غیرقابل استفاده می‌شوند. البته باید ذکر کنیم که راه‌های گوناگونی برای جلوگیری از جلبک‌زدن مخازن وجود دارد که ما در مقاله‌ای تحت عنوان «راه کارهای جلوگیری و از بین بردن جلبک در مخزن آب» به این موضوع به طور کامل پرداخته‌ایم.

 

نحوه حمل‌ونقل و ارسال مخزن

نحوه ارسال مخزن آب یکی از مواردی است که در لیست راهنمای خرید مخزن آب باید به آن توجه نمود. متأسفانه در برخی از مواقع بر اثر حمل‌ونقل و نصب نادرست مخازن آب، این مخازن آسیب می‌بینند و دیگر امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه حتماً قبل از خرید مخزن، از نحوه ارسال و حمل‌ونقل آن مطلع شوید.

 

داشتن پروانه بهداشت و استاندارد

نگهداری آب شرب درون مخازن باید در شرایطی صورت بگیرد که مخزن مورداستفاده تمامی استانداردهای موردنیاز و پروانه‌ بهداشتی را دارا باشند. چراکه استفاده از مخازن بی‌کیفیت می‌تواند بر روی سلامت افراد مصرف‌کننده از آب این مخازن تأثیرات مخربی داشته باشد.

 

خرید مخزن آب باکیفیت

پس از تخمین ظرفیت مورد نیاز و بررسی فضای موجود برای نصب مخزن، نوبت به انتخاب نوع مخزن و تولیدکننده آن است. به طور کلی انواع مختلفی از مخازن توسط تولیدکنندگان متعددی به تولید می‌رسند. اما تشخیص کیفیت و دوام مخازن کار آسانی نیست و نیاز به تخصص بالایی دارد.

 

تولید کننده مخزن

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در تهیه مخزن آب پلی اتیلن باید به آن توجه کرد، تولیدکننده مخزن آب است. تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند که اقدام به تولید و عرضه مخازن پلی اتیلن می‌کنند، اما نمی‌توان گفت که تمامی این تولیدکنندگان مخزنی با کیفیت را به دست مشتریان می‌رسانند. به طور کلی تولیدکنندگان معتبر و با سابقه، بهترین گزینه برای مراجعه جهت خرید مخزن پلی اتیلن هستند. این تولیدکنندگان سالیان سال است که اقدام به تولید مخازن پلی اتیلن نموده و همواره با یکدیگر بر سر به دست آوردن سهم بیشتری از بازار در رقابت هستند. تهیه مخزن از تولیدکنندگان معتبر و نمایندگی‌های آن‌ها خیال افراد را از بابت کیفیت مخزن مطمئن می‌سازد.

 

سخن پایانی

همانطور که ذکر نمودیم، مطالعه راهنمای خرید مخزن آب، یکی از کارهایی است که حتماً باید قبل از خرید مخزن انجام شود. بسیاری از افراد تنها به دلیل عدم اطلاع از این راهنما، اقدام به خرید مخازنی می‌کنند که نمی‌توانند نیاز آن‌ها را به خوبی رفع کنند.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران

در کنار تمام موارد گفته شده، باید ذکر کنیم که خرید مخزن آب از یک تولیدکننده معتبر بهترین راه برای تهیه مخزن است. یکی از معتبرترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلن، مجتمع پلاستیک طبرستان است. این مجتمع با تولید مخازن پلی‌اتیلن در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف، توانسته است بخش قابل‌توجهی از این بازار را در خاورمیانه به دست بگیرد. مشتریان محترم برای کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوالات خود می‌توانند با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایند.