امروزه در جوامع مختلف مناطق شهری و روستایی استفاده گسترده‌ای از منابع آب صورت می‌گیرد. دلایلی مانند قطعی‌های مکرر آب، عدم انتقال آب با فشار مناسب و عدم وجود لوله‌کشی آب در مناطق محروم باعث شده‌ است تا افراد به استفاده از منابع آب روی بیاورند.

طریقه نصب پمپ و منبع آب

امروزه در جوامع مختلف مناطق شهری و روستایی استفاده گسترده‌ای از منابع آب صورت می‌گیرد. دلایلی مانند قطعی‌های مکرر آب، عدم انتقال آب با فشار مناسب و عدم وجود لوله‌کشی آب در مناطق محروم باعث شده‌ است تا افراد به استفاده از منابع آب روی بیاورند. در کنار این موارد، بر طبق قانون ملی ساختمان ایران، تمامی واحد‌های مسکونی بیش از 4 طبقه یا بیش از ده واحد آپارتمانی باید منبع آبی با گنجایش حداقل 12 ساعت مصرف، بر اساس 150 لیتر برای هر فرد در شبانه‌روز تعبیه شود. این موارد همگی باعث شده‌اند تا استفاده از منابع آب، گسترش چشمگیری در عصر حاضر پیدا کند. اما نکته‌ای که در رابطه با منابع آب اهمیت دارد، طریقه نصب پمپ و منبع آب است. بسیاری از افراد، مخازن خود را نه در ارتفاع و روی پشت‌بام ساختمان، بلکه در طبقات منفی و همکف نصب می‌کنند. درنتیجه در زمان قطعی آب، نیاز به نیرویی دارند که آب ذخیره‌شده درون مخازن را، به طبقات و واحدها انتقال دهد. این نیرو به وسیله استفاده از پمپ‌های آب تأمین می‌شود. اما نصب پمپ آب، نکات بسیار مهمی دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای نمود. در این مقاله قصد داریم طریقه نصب پمپ و تانکر آب را شریح شرح دهیم و در این رابطه نکات پراهمیتی را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

نحوه عملکرد پمپ آب

در همین ابتدا باید ذکر کنیم که پمپ آب، حتماً باید بعد از مخزن نصب شود. چراکه با نصب پمپ قبل از منبع و روی آب شهری، باعث کاهش فشار آب همسایه‌ها، فشار به پمپ، آسیب‌رسیدن به آن و افزایش مصرف آب که درنتیجه آن افزایش در هزینه‌ها خواهد شد. همچنین از دیگر دلایل غیراصولی‌بودن نصب پمپ قبل از منبع آب، می‌توان به ایجاد خطر برای سلامتی، واردآوردن فشار منفی در لوله آب شهری، کاهش طول عمر کنتر و مکش‌ هوای اضافه به درون آب اشاره نمود. به طور کلی طریقه نصب پمپ و منبع آب بدین صورت است که پس از ورود آب شهری به درون ساختمان، با نصب یک سه راهی، یکی از انشعابات به سمت منبع ذخیره‌سازی آب هدایت خواهد شد. بعد از منبع، پمپ قرار خواهد داشت که به وسیله آن و با تبدیل جریان الکتریکی به مکانیکی، آب با فشاری مناسب به لوله آب اصلی ورودی ساختمان متصل خواهد شد. این کار، باعث می‌شود تا در زمان‌هایی که با افت فشار یا قطعی آب مواجه هستید، پمپ آب به کار افتد و این مشکلات را رفع نماید. اگر هنوز منبع آب تهیه نکردید، حتما مقاله اشتباهات متداول در خرید مخزن آب چیستند؟ را مطالعه کنید.

انواع نصب پمپ روی مخزن آب

انواع پمپ آب 

قبل از هرچیر چیز باید به این موضوع اشاره کنیم که پمپ‌های آب نیز انواع مختلفی دارند که در موارد زیر برخی از آن‌ها آورده شده‌اند:

  • پمپ جتی
  • پمپ بشقابی
  • پمپ سیرکولاسیون
  • پمپ شناور

همچنین برای خرید پمپ آب باید موارد متعددی را در نظر داشت تا سهواً در خرید خود اشتباه نکنید. مواردی که برای خرید پمپ آب باید به آن‌ها توجه نمود عبارت‌اند عبارتند از:

  • هد پمپ
  • دبی پمپ
  • بررسی نمودار پمپ
  • سر و صدای حاصل از فعالیت پمپ
  • میزان مصرف انرژی پمپ

اگر می‌خواهید بیشتر با منبع های آب آشنا شوید، مقاله معرفی انواع مخزن اب و کاربرد های آن را مطالعه کنید.

اجزای پمپ آب 

برای اطلاع از طریقه نصب پمپ و منبع آب، باید ابتدا نسبت به اجزای پمپ آب، اطلاع پیدا نمایید و نسبت به وظیفه هرکدام از آن‌ها شناخت پیدا کنید. اجزای پمپ آب عبارتند از:

هوزینگ

هوزینگ، وظیفه تصفیه آب قبل از ورود به لوله‌کشی ساختمان و پمپ آب را دارا است.

منبع انبساط

مخزن یا منبع انبساط، یک محفظه با یک تیوب درونی است که تحت فشار هوا یا گاز نیتروژن قرار دارد. فشار درون این محفظه، موجب تأمین فشار درون لوله‌های ساختمان می‌شود.

منبع ذخیره

منبع یا مخزن ذخیره سازی آب، به طور کلی وظیفه نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب را برعهده دارد. منبع‌هایی که برای نگه‌داری آب استفاده می‌شوند باید از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند. برای مثال این مخازن باید ضدجلبک، مقاوم در برابر ضربه، دارای قیمت مناسب، دارای کیفیت بالا و ... باشند تا بتوان از آن‌ها با خیال آسوده استفاده نمود برای مثال می توان از مخزن افقی استفاده کرد.

ست کنترل یا پرشر سوئیچ

پمپ‌های آب بر اساس فشار درون لوله‌های آبرسانی ساختمان کار می‌کنند. درنتیجه برای مدیریت کارکرد پمپ به وسیله‌ایی نیاز است که به آن، پرشر سوئیچ گفته می‌شود. این سوئیچ‌ها قابلیت تنظیم فشار استارت و استپ پمپ دارند و با رسیدن فشار لوله به حد مشخص شده، پمپ دیگر کار نمی‌کند. پرشر سوئیچ‌های مکانیکی، دارای اجزای دیگری همانند پنج راهی برنجی، درجه فشار و منبع انبساط هستند که این اجزا باید به صورت جداگانه به پمپ متصل شوند. اما نوعی از پرشر سوئیچ‌ها به شکل یک پارچه طراحی و تولید شده‌اند که به آن‌ها ست کنترل گفته می‌شود. ست کنترل‌ها دارای یک ورودی و یک خروجی آب، درجه فشار و شیر یک‌طرفه داخلی هستند. در رابطه با ست کنترل‌ها و پرشر سوئیچ‌های ساده باید بیان کنیم که طریقه نصب پمپ و منبع آب با استفاده از پرشر سوئیچ ساده، متفاوت از نصب با ست کنترل است. نصب پمپ با منبع انبساط و پرشر سوئیچ، بدین صورت است که نوع پرشر سوئیچ، متناسب با فشار خروجی پمپ انتخاب می‌شود. همچنین ظرفیت منبع انبساط باتوجه به تعداد شیر‌های برداشت تعیین می‌شود. اما در نصب پمپ آب به همراه ست کنترل، می‌توان این تجهیزات را مستقیماً بر روی خروجی پمپ نصب نمود. به طور کلی نیز نصب پمپ آب با ست کنترل، ساده‌تر از نصب با پرشر سوئیچ است.

برخی نکات مهم برای نصب پمپ و منبع آب

نصب پمپ‌ آب، بدون توجه به نکات پراهمیت در این زمینه، می‌تواند موجب هدررفتن هزینه شود. برای اطلاع از طریقه نصب پمپ و منبع آب به صورت اصولی، باید موارد زیر را حتماً درنظر داشته باشید.

  • پمپ را در مکانی سرپوشیده نصب کنید و یا محل مناسبی برای آن تعبیه کنید تا پمپ در برابر عوامل جوی قرار نگیرد.
  • پمپ را در محلی نزدیک به مخزن نصب کنید تا نه به مخزن آسیب برسد نه به پمپ.
  • در صورتی که آب‌وهوای محل استفاده از پمپ سرد است و احتمال یخ‌زدگی آب وجود دارد، حتماً آن را عایق‌بندی کنید.
  • برای اندازه قطر لوله رابط بین پمپ و منبع، در زمان نصب باید اندازه‌ای برابر یا بزرگ‌تر از قطر ورودی پمپ درنظر بگیرید.
  • در انتخاب ظرفیت منبع آب، توجه ویژه‌ای به قانون ملی ساختمان داشته باشید و ظرفیتی متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید.

 نصب پمپ آب روی مخازن آب

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، اطلاع از طریقه نصب پمپ و منبع آب، اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه عدم رعایت بعضی نکات مانند ممنوعیت نصب پمپ قبل از مخزن، می‌تواند موجب بروز برخی مخاطرات شود. درنظرداشتن محل مناسب برای نصب منبع و پمپ، توجه به دبی و هد پمپ مورد نظر و اطلاع دقیق از نیاز خود، مواردی هستند که در راستای نصب درست و اصولی پمپ و منبع آب، باید به آن‌ها توجه شود. به طور کلی برای نصب پمپ و منبع آب، بهتر است قبل از هرچیز با یک فرد باتجربه و کارشناس در زمینه تأسیسات مشورت کنید.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه

همانطور که در این مقاله ذکر شد، پمپ‌های آب باید بعد منبع یا مخزن آب نصب شوند. در رابطه با انتخاب مخزن مناسب نیز، باید به نکات بسیاری توجه نمود. کیفیت، دوام، جنس و ظرفیت مخازن، در این مورد اهمیت به‌سزایی دارند. مجتمع پلاستیک طبرستان، به عنوان یکی از بهترین‌ و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مخازن پلی‌اتیلن، همواره محصولاتی باکیفیت و بادوام را تولید و به مشتریان محترم عرضه نموده است. این مجتمع همواره در تلاش است تا با تکیه بر علم روز و درنظر گرفتن نیاز جوامع، مخازنی تولید نماید که نیاز افراد را به‌خوبی پاسخ دهد. همچنین عزیزانی که قصد تهیه مخازن پلی‌اتیلن مجتمع طبرستان را دارند، می‌توانند با کارشناسان این مجموعه در تماس باشند.