این مقاله به منظور آشنایی کامل با مخازن IBC تهیه شده است. در این مقاله قرار است تا به‌طور کامل درباره مخازن مناسب برای حمل‌ونقل صحبت کنیم و علاوه بر ذکر موارد استفاده از این محصولات، اولین مخزن حمل‌ونقل تولیدشده در ایران که نیازی به فریم و محافظ بیرونی ندارد را معرفی نماییم.

این مقاله به منظور آشنایی کامل با مخازن IBC تهیه شده است. در این مقاله قرار است تا به‌طور کامل درباره مخازن مناسب برای حمل‌ونقل صحبت کنیم و علاوه بر ذکر موارد استفاده از این محصولات، اولین مخزن حمل‌ونقل تولیدشده در ایران که نیازی به فریم و محافظ بیرونی ندارد را معرفی نماییم.

 

مباحث مطرح شده در این مطلب شامل موارد زیر است:

مخزن حمل‌و‌نقل یا IBC چیست؟
مزایای استفاده از مخازن حمل‌و‌نقل
موارد استفاده از مخازن IBC
استفاده از مخازن IBC در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟
مشخصات فنی مخازن حمل‌و‌نقل یا مخازن آی بی سی
معرفی اولین مخزن IBC بدون محافظ فلزی در ایران

در انتهای این مقاله به‌صورت کامل با مخازن IBC آشنا خواهید شد؛ بنابراین اگر صاحب کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ هستید و یا نیاز به مخزنی مناسب برای انتقال مایعات دارید، به‌منظور آشنایی و استفاده صحیح از مخازن IBC مطلب پیش رو را تا انتها مطالعه فرمایید.

 

مخزن حمل‌و‌نقل یا IBC چیست؟

مخازن حمل‌و‌نقل به مخازنی گفته می‌شود که مناسب برای جابه‌جایی مایعات و مواد نیمه جامد هستند و براثر نقل‌وانتقالات و فشارهای ناشی از حرکات وسایل نقلیه تغییر شکل نمی‌دهند. این مخازن بانام IBC که مخفف Intermediate bulk container است نیز شناخته می‌شوند. مخازن آی ‌بی ‌سی معمولاً دارای فریم و یا حفاظ فلزی‌ای هستند که میزان مقاومت مخزن پلی اتیلنی را افزایش می‌دهند. این مخازن به‌صورت اختصاصی برای حمل‌و‌نقل مایعات و موادی که نیاز به جابه‌جایی دارند طراحی‌شده‌اند و دچار تغییر شکل و آسیب نمی‌شوند. مخازن حمل‌و‌نقل یا IBC را معمولاً برای انتقال آب و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. این محصولات به‌صورت تک‌لایه تولید می‌شوند و مقاومت بالاتری نسبت به مخازن چندلایه دارند.

مزایای استفاده از مخازن حمل‌و‌نقل

یکی از مهم‌ترین مزایای این مخازن نسبت به دیگر مخازن پلی‌اتیلن، مقاومت آن‌ها است. مخازن آی بی سی مخصوص حمل‌ونقل بوده و به دلیل اینکه مناسب جابه‌جایی و انتقال مایعات و مواد شیمیایی هستند بدنه‌ی قوی‌تری دارند. هرکدام از مخازن پلی‌اتیلن موجود در بازار برای مصارف مشخصی تولیدشده‌اند و در صورت نادیده گرفتن کاربرد اصلی مخازن، ممکن است دچار مشکل ‌شوند و طول عمر کوتاه‌تری خواهند داشت. مخزن IBC که به مخزن حمل‌و‌نقل نیز شناخته می‌شود نیز کاربرد مشخصی دارد و استفاده از مخازن عمودی و افقی معمولی به‌جای این مخازن به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. در ادامه مطلب به چند مزیت دیگر مخازن IBC اشاره‌ کرده‌ایم. چند مزیت مخازن حمل‌ونقل عبارت است از:

ایجاد امنیت بالا برای محتویات داخل مخزن: همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد هر مخزنی مناسب جابه‌جایی نیست و تحمل تکان‌های پیوسته و فشارهای وارد شده توسط وسیله نقلیۀ حامل مواد را ندارد. درصورتی‌که از مخزن مناسب استفاده نشود ممکن است محتویات داخل مخزن در میانه راه دچار نشتی و یا آسیب شود؛ بنابراین استفاده از مخازن IBC این اطمینان را به مصرف‌کننده می‌دهد که محتویات داخل مخزن بدون مشکل به مقصد می‌رسد و دچار مشکل نمی‌شود زیرا کاربرد اصلی آن جابه‌جایی مایعات است.

گنجایش مناسب نسبت به بشکه‌های بسته‌بندی: بشکه‌های بسته‌بندی بهداشتی، یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای انتقال مواد غذایی و مایعات هستند اما گنجایش آن‌ها محدود است و در صورت نیاز به جابه‌جایی مواد و مایعات با حجم بالا نیاز است تا از تعداد بشکه‌های بیشتری استفاده کرد. یکی از مزایای مخازن IBC نسبت به بشکه‌های بسته‌بندی گنجایش بیشتر آن‌ها است. مخازن حمل‌ونقل طبرستان تا 1000 لیتر گنجایش دارند و نیاز بسیاری از مصرف‌کنندگان را تأمین می‌کنند.

طول عمر بالا: مخازن پلی‌اتیلن در مدل‌ها و سایزهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند و هرکدام کاربرد مشخصی دارند. اگر به‌صورت درست و با توجه به کاربرد مخزن از آن‌ها استفاده نشود طول عمر پایین‌تری خواهند داشت. مخازن IBC نیز به‌منظور جابه‌جایی مواد طراحی‌شده‌اند و در صورت استفاده صحیح از آن‌ها طول عمر بالایی خواهند داشت. این مخازن دیواره‌های محکم و ساختار پایداری دارند و از بهترین مواد پلی‌اتیلنی تهیه‌شده‌اند. طول عمر این مخازن با توجه به محتویات داخل آن‌ها متفاوت است و به‌طور دقیق قابل‌ذکر نیست؛ اما عمر آن‌ها معمولاً از 15 الی 25 سال متغیر است.

سهولت در تخلیه محتویات داخل مخزن: یکی از قابلیت‌های مهم مخازن حمل‌و‌نقل یا IBC سهولت در تخلیه محتویات داخل مخزن است. مخازن طبرستان قابلیت نصب شیر تخلیه و اتصالات را دارند و فرآیند تخلیه داخل مخزن به‌راحتی انجام می‌شود. این ویژگی مخازن حمل‌و‌نقل باعث تسهیل فرآیند تخلیه مواد و جابه‌جایی مخزن می‌شود که بشکه‌های بسته‌بندی فاقد آن هستند.

 

موارد استفاده از مخازن IBC

مخازن IBC به دلیل بدنه مقاوم، دارای کاربردهای بسیاری هستند. مسلما ذکر تمام موارد استفاده از آن‌ها امکان‌پذیر نیست اما در ادامه به چند مورد از مهمترین کاربردهای این مخازن اشاره شده است.

چند نمونه از موارد استفاده از مخازن IBC به شرح زیر است:

  • انتقال آب آشامیدنی و مایعات مجاز از یک مکان به مکانی دیگر
  • تأمین آب مصرفی روستاهای کم‌جمعیت
  • جابه‌جایی مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی و کارگاه‌ها
  • مناسب حمل‌ونقل مواد غذایی بهداشتی، مایعات مجاز و مواد نیمه جامد
  • حمل و انتقال شیر و لبنیات بهداشتی در بین لبنیاتی‌ها و تولیدکنندگان مواد غذایی

استفاده از مخازن IBC در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟

قبل از خرید هر مخزنی ابتدا باید ماده موردنظر برای نگهداری در آن را مشخص کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید محصول مناسب برای مصرف خود را انتخاب کنید. مخازن پلی‌اتیلن اگرچه در بسیاری از موارد بهتر از مخازن فلزی هستند اما در برخی موارد استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. برای مثال اگر به دنبال یک مخزن ثابت برای ذخیره آب آشامیدنی هستید، بدون شک مخازن سه لایۀ پلی‌اتیلن بهترین گزینه‌ای هستند که می‌توانید تهیه کنید. مخازن پلی‌اتیلن علاوه بر بهداشتی بودن، تنوع بالایی دارند و ارزش خرید آن‌ها با توجه به عمر طولانی‌ای که دارند بسیار بالا است؛ اما برخی از مواد به‌مرورزمان باعث آسیب به مخازن پلی‌اتیلن می‌شوند و کارشناسان طبرستان استفاده از مخازن پلی‌اتیلن را برای آن‌ها توصیه نمی‌کنند.

مخازن IBC یا مخازن حمل‌و‌نقل اگرچه به دلیل فریم و دیواره‌ی خود بدنه‌ی مقاومت‌تری نسبت به دیگر مخازن دارند اما همچنان برای جابه‌جایی برخی مایعات توصیه نمی‌شوند. این موارد شامل مواد سوختی، مواد اسیدی خطرناک و ترکیبات غیرمجاز است. برای اطمینان از امکان حمل و نگهداری از ماده موردنظر خود در مخازن IBC، می‌توانید با کارشناسان طبرستان و یا نمایندگی شهر خود تماس بگیرید.

 

مشخصات فنی مخازن حمل‌و‌نقل یا مخازن آی بی سی

مخازن IBC یا مخازن حمل‌ونقل طبرستان به روش قالب‌گیری دورانی تولید می‌شوند. روتومولدینگ یا قالب‌گیری دورانی یکی از بهترین روش‌ها برای تولید مخازن پلی‌اتیلن است و به دلیل مزایای بسیاری که دارد هرروز بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. سرعت‌بالای ساخت، وزن مناسب محصولات و دوام بالای مخازن تولیدشده به روش روتومولدینگ، تعدادی از مزایای این روش است که باعث محبوبیت آن‌ها شده است. مخازن حمل‌و‌نقل یا آی بی سی طبرستان نیز به این روش تولیدشده‌اند و دارای تمام ویژگی‌های لازم برای یک مخزنِ حمل‌ونقل استاندارد هستند.

 

معرفی اولین مخزن IBC بدون محافظ فلزی در ایران

معمولاً نمونه‌های مخازن حمل‌ونقل موجود در بازار دارای یک فریم فلزی هستند که کاربرد آن‌ها محافظت از دیواره‌های مخازن حمل‌و‌نقل پلی‌اتیلن است و باید به‌صورت جداگانه تهیه شود؛ اما جدیدترین مدل مخازن حمل‌ونقل طبرستان به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که نیازی به فریم جداگانه ندارد و برای اولین بار در ایران تولید شده است. این مخازن مقاومت بالاتری نسبت به سایر مخازن مناسب برای حمل‌ونقل هستند و شامل گارانتی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخزن IBC با ما در تماس باشید. اگر قصد خرید مخزن را دارید حتما مقاله تفاوت های مخزن آب تک لایه و سه لایه چیست؟ را مطالعه کنید.

 

نتیجه‌گیری

تمام محصولات و مخازن پلی‌اتیلن بعد از بررسی‌های لازم توسط متخصصان و با توجه به کاربردهای متفاوتی که دارند تولید می‌شوند. مخازن حمل‌ونقل یا آی بی سی نیز به‌منظور انتقال مایعات، مواد شیمیایی، اسیدی و... تولیدشده است و مقاومت بالای در برابر تکان‌ها و حرکات وسایل نقلیه و جابه‌جایی دارد؛ بنابراین گزینه مناسبی برای مصرف‌کنندگانی است که به دنبال مخزن پلی‌اتیلن مناسب برای حمل‌و‌نقل هستند. در این مطلب سعی کردیم به سؤالات متداولی که درباره مخازن IBC پلی‌اتیلن پرسیده می‌شود پاسخ دهیم. همچنان اگر پاسخ سؤالی را دریافت نکرده‌اید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخازن حمل‌ونقل با کارشناسان فروش مجتمع پلاستیک طبرستان و یا نمایندگی شهر خود تماس حاصل فرمایید.