سپتیک تانک یکی از پرکاربردترین انواع مخازن است که وظیفه آن، پیش تصفیه فاضلاب است. برای اطلاع از این موضوع که سپتیک تانک چیست؟ این مقاله را مطالعه نمایید.

امروزه مخازن استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. این دسته از محصولات، به سبب تنوع در طرح، ظرفیت، جنس بدنه و ... برای مصارف مختلف، کاربرد دارند. یکی از کاربرد‌های گسترده مخازن، نگهداری فاضلاب به منظور تصفیه اولیه و عدم آسیب به زیست محیط است. در این مقاله قصد داریم یکی از پراستفاده‌ترین انواع مخازن را که در نگهداری و تصفیه اولیه فاضلاب کاربرد دارد را معرفی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که سپتیک تانک چیست و به چه منظوری استفاده می‌شود؟

سپتیک تانک چیست

سپتینک تانک چیست؟

سپتینک تانک یا مخزن سپتیک، یکی از انواع مخازن پلی اتیلن است. این دسته از مخازن، در تصفیه اولیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از مخازن، به سبب طراحی خاص و منحصربه‌فردی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصفیه فاضلاب به شمار می‌روند. سپتینک تانک، یک مخزن است که فاضلاب واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و ... به درون آن ریخته شده و سپس طی فرآیند‌هایی این فاضلاب تحت تصفیه اولیه قرار می‌گیرد. در تصفیه اولیه، فرآیند‌های شناور‌سازی و ته‌نشینی، به وسیله فعالیت‌ باکتری‌های بی هوازی باعث می‌شوند که فاضلاب بدون مشکل وارد چاه شده و سپس توسط باکتری‌های درون خاک، به گازکربنیک و آب تبدیل شود. 

کاربرد سپتیک تانک چیست

 

این مطلب را هم حتما بخوانیدمعرفی انواع سپتیک تانک + مزایای هر کدام از آنها

کاربردهای سپتیک تانک چیست؟

حال که دانستید سپتیک تانک چیست! خوب است در رابطه با مراحل کار این مخزن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. سپتیک تانک‌ها، به طور کلی فعالیت‌هایی نظیر پیش تصفیه فاضلاب، چربی گیری، حذف ذرات بزرگ از فاضلاب و ... را به خوبی انجام می‌دهند. در روند تصفیه فاضلاب، سپتیک‌ تانک‌ها وظیفه تصفیه مقدماتی را به عهده دارند که این موضوع باعث کمک بزرگی به زیست‌ محیط می‌شود. چربی گیری که یکی دیگر از کاربردهای سپتیک تانک است، ذرات روغن و موارد مشابه را ته‌نشین کرده و در اداممه حذف می‌کند. این اقدام به منظور تسریع در فرایند تخلیه مایعات و جلوگیری از کندی آن‌ها و همچنین جلوگیری از مسدود‌شدن لوله‌ها و چاه‌ها صورت می‌گیرد. در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که یکی دیگر از کاربردهای سپتیک‌ تانک‌ها همانطور که گفته شد، حذف ذرات بزرگ از فاضلاب است. در مسیر انتقال فاضلاب به تصفیه‌ خانه‌ها، در صورت وجود ذرات بزرگ، امکان مسدودشدن و کاهش سرعت انتقال فاضلاب افزایش می‌یابد. درنتیجه استفاده از مخازن سپتیک و حذف ذرات بزرگ، می‌تواند کمک شایانی به سیستم تصفیه فاضلاب نماید.

مخزن سپتیک و کاربردهای آن

مزایای استفاده از سپتیک تانک چیست؟

بزرگ‌ترین دلیل استفاده گسترده از سپتیک‌ تانک‌ها را می‌توان مزایای این دسته از مخازن دانست. به طور کلی از جمله مزایای مخازن سپتیک می‌توان به مواردی چون:

  • جلوگیری از مسدود سازی چاه‌های فاضلاب
  • جلوگیری از مسدود سازی لوله‌ها
  • کمک به تصفیه سریع‌تر آب
  • کمک به حفظ ماهیت زیست‌ کره
  • جلوگیری از آلودگی خاک و آب
  • و...

اشاره نمود.

تانکر آب پلاستیکی

این مطلب را هم از دست ندهید: جامع ترین راهنمای خرید مخزن آب برای ساختمان

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخی مناسب به این پرسش که سپتیک تانک چیست؟ بدهیم. همانطور که گفته شد، سپتیک تانک‌ها یکی از پرکاربردترین انواع مخزن هستند که به وسیله باکتری‌های بی هوازی، اقدام به تصفیه اولیه فاضلاب می‌کنند. این مخازن کاربرد بسیاری در واحد‌ها و ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، رستوران‌ها و ... دارند و استفاده از آن‌ها کمک شایانی به تسریع فرآیند تصفیه فاضلاب می‌نماید.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مخزن پلی اتیلن است که توانسته‌ است سالیان متمادی، محصولاتی باکیفیت و درجه یک را تولید و عرضه کند. این مجتمع با دارابودن 210 نمایندگی در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران، محصولات خود را به مشتریان محترم عرضه می‌نماید. همچنین شایان ذکر است که مشتریان محترم برای طرح سوالات خود و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با کارشناسان مجتمع پلاستیک طبرستان تماس حاصل نمایند و از مشاوره این عزیزان بهره‌مند شوند.