ساختمان‌سازی و استفاده از مخازن آب به منظور آب‌رسانی واحد‌ها امروزه رشد قابل‌توجهی داشته است. بسیاری از افراد برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان از مخازن و منابع آب استفاده می‌کنند.

ساختمان‌سازی و استفاده از مخازن آب به منظور آب‌رسانی واحد‌ها امروزه رشد قابل‌توجهی داشته است. بسیاری از افراد برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب در ساختمان از مخازن و منابع آب استفاده می‌کنند. منابع آب درکنار نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب شرب، کاربرد‌های دیگری نیز دارند. منبع انبساط، یکی از انواع مخازن است که وظیفه متعادل‌نمودن فشار اضافی سیالات گرم‌شده را به عهده دارد. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال که منبع انبساط چیست؟ پاسخ دهیم و کاربرد آن را بیان کنیم. همچنین با ذکر انواع منبع انبساط، به مزایا و معایب یک منبع انبساط باز که یکی از انواع منبع انبساط است، خواهیم پرداخت. اگر هم به دنبال خرید مخزن هستید برای دریافت قیمت مخزن آب از طبرستان با ما درتماس باشید.

منبع انبساط چیست

منبع انبساط چیست؟ این منبع چه کاربردی دارد؟

منبع انبساط یکی از انواع مخازن نگه‌داری آب است که وظیفه آن، متعادل نمودن فشار اضافی سیالات گرم‌شده است. منبع انبساط در سیستم گرمایش موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم‌های گرمایشی آب در ساختمان‌ها (موتورخانه‌ها)، آب بر اثر حرارت گرم می‌شود. اما آب گرم‌شده فشار بالایی پیدا کرده و غیرقابل کنترل می‌گردد. در این شرایط امکان آسیب‌دیدن لوله‌ها و رخ‌دادن حوادثی چون ترکیدن دیگ و دیگر تجهیزات موتورخانه بالا می‌رود. در این شرایط، استفاده از منبع انبساط، بهترین گزینه محسوب می‌شود. به طور کلی وظیفه منبع انبساط این است که با نصب بر روی بخشی از لوله‌کشی سیستم گرمایش، اقدام به کنترل تغییرات ناشی از افزایش فشار آب می‌کند. در کنار گرمایش، در صورت کاهش آب درون سیستم نیز، منبع انبساط می‌تواند فشار مورد نیاز را تأمین کند.

وظیفه منبع انبساط حفظ فشار ثابت در سیستم لوله کشی و جلوگیری از افزایش فشار بیش از حدی است که می‌تواند به لوله‌ها، شیرها یا سایر اجزای سیستم آبرسانی آسیب برساند. همانطور که گفته شد، آب با گرم شدن منبسط شده و حجم آن افزایش می‌یابد. بدون مخزن انبساط این افزایش حجم می‌تواند باعث افزایش فشار و به طور بالقوه آسیب به سیستم لوله‌کشی شود. با این حال، با وجود یک مخزن انبساط، آب اضافی به قسمت پر از هوای مخزن رانده می‌شود، هوا فشرده می‌شود و فشار ثابت می‌ماند.

انواع منبع انبساط

منبع انبساط دارای دو نوع متفاوت است که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. این دو نوع عبارت‌اند از:

  • منبع انبساط باز
  • منبع انبساط بسته

در ادامه هر یک از این دو منبع را معرفی نموده و مزایا و معایب آن را معرفی خواهیم نمود.

منبع انبساط باز

منبع انبساط باز یکی از انواع منبع انبساط است که در فضای باز نصب می‌شود و هوا اطراف این منبع را به طور کامل می‌پوشاند. همچنین بازبودن این منبع باعث شده تا فشار مستقیم هوا به درون سیستم گرمایشی و سیالات آن وارد شود و روی سطح آب تأثیر مستقیم بگذارد. منبع انبساط باز در بالاترین ارتفاع ممکن از مبدل حرارتی (معمولاً در پشت‌بام‌ها) نصب می‌شود تا از هدررفتن آب جلوگیری به عمل آورد. همچنین نصب این منبع در ارتفاع بالا، موجب می‌شود تا آب با فشار بهتری به تمام سیستم منتقل گردد. این منبع، از نظر جنس دارای انواع مختلفی هستند که این انواع عبارتند از:

  • منبع انبساط آلومینیومی
  • منبع انبساط آهنی (گالوانیزه)
  • منبع انبساط پلی اتیلن

همانطور که گفته شد، انواع مختلف مخزن انبساط، دارای ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی متعددی هستند.

مزایا و معایب منبع انبساط

مزایا و معایب یک منبع انبساط باز چیست؟

به طور کلی مزایا و معایب یک منبع انبساط را اینگونه می‌توان عنوان نمود:

مزایای یک منبع انبساط باز

از مزایای یک منبع انبساط باز، می‌توان مواردی چون ضریب اطمینان بالا در برابر تحمل فشار، پایین‌بودن هزینه‌های مربوط به تعمیر و سرویس، قیمت پایین‌تر نسبت به منبع انبساط بسته و ... اشاره نمود.

معایب یک مبنع انبساط باز

از معایب یک منبع انبساط بسته نیز می‌توان مواردی چون نیاز به لوله‌کشی در پشت‌بام ساختمان جهت راه‌اندازی، عدم مناسب‌بودن مخزن برای فشارهای بالا، احتمال زنگ‌زدگی و پوسیدگی، اتلاف انرژی در فصل زمستان و ... را ذکر کرد.

منبع انبساط بسته

منبع انبساط بسته در واقع یک محفظه پوشیده و بدون هیچ‌گونه درز است و با هوای باز تعاملی ندارد. این نوع از منبع انبساط، دو قسمت دارد که قسمت اول مختص گاز و قسمت دوم مختص ورود آب در حال گردش در سیستم گرمایش است. فشار منبع انبساط بسته، توسط بالشتک‌های هوا یا گاز تأمین می‌شود. با توجه به متعادل‌شدن فشار سیستم گرمایشی با میزان آب و فشار گاز، نیاز است کهمخزن انبساط  بسته در کنار دیگ آب گرم (موتورخانه) نصب شود. مخزن انبساط بسته، بسته به نوع عملکردی که دارد، به دو نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از:

 

  • منبع انبساط قابل تنظیم
  • منبع انبساط دیافراگمی

همانطور که مزایا و معایب یک منبع انبساط باز را بیان کردیم، حال باید به ذکر فواید و مشکلات منبع انبساط بسته بپردازیم:

مزایا یک منبع انبساط بسته

از جمله فواید یا مزایای یک مخزن انبساط بسته می‌توان به پایین‌بودن احتمال رسوب‌گذاری و خوردگی، کاهش در هزینه‌ها، امکان تنظیم فشار، عدم نیاز به نصب در ارتفاع بالا و ... اشاره نمود.

معایب منبع انبساط بسته

مشکلات منبع انبساط بسته را این‌گونه می‌توان عنوان کرد:

  • امکان ورود هوای مخزن به آب ( ایجاد حباب)
  • امکان آسیب تیوپ لاستیکی بین قسمت گاز و مایع

اگر برای خرید منبع اقدام کرده اید و به دنبال اطلاعات بیشتر در این باره هستید مقاله "جامع ترین راهنمای خرید مخزن آب برای ساختمان" را مطالعه کنید.

مشکلات منبع انبساط

برخی از مشکلات منبع انبساط 

به هنگام استفاده از مخزن انبساط امکان خرابی و آسیب‌دیدگی وجود دارد. از جمله مشکلات منبع انبساط می‌توان گرفتگی لوله‌های ورودی و خروجی به منبع، پوسیدگی و خردگی دیواره و جداره منبع، سرریزشدن آب منبع، خرابی توپی، رسوب‌گرفتن فلوتر، آسیب‌دیدن قطعات داخلی و ... را نام برد. این مشکلات موجب اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی می‌شوند که البته این نکته حائز اهمیت است که امکان رفع تمام این مشکلات نیز وجود دارد. اگر منبع آب دارید و از سریز شدن آن بیزار هستید و به دنبال راهی برای جلوکیری از این اتفاق هستید، مقاله "بررسی دلایل سرریز آب از مخزن و راهکارهای جلوگیری از آن" را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ مناسبی به این سوال که منبع انبساط چیست؟ بدهیم. همچنین با ذکر انواع منبع انبساط و تشریح مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها تلاش کردیم تا اطلاعاتی مفیدی در این رابطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که گفته شد منبع انبساط وظیفه کنترل فشار ناشی از گرم‌شدن سیالات در سیستم‌های گرمایشی مرکزی را به عهده دارد. همچنین این منبع، دارای دو نوع است که هر دو نوع این منبع، بسته به مواردی چون قیمت، دوام، هزینه‌های جانبی و کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

یکی از بزرگ‌ترین و برترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه، مجتمع پلاستیک طبرستان است. این مجتمع با تولید مخازن پلی اتیلن در انواع و ظرفیت‌های گوناگون و همچنین تولید محصولات پلی‌ اتیلنی به صورت گسترده، توانسته است بخش قابل‌توجهی از این بازار را در دست بگیرد. مجتمع طبرستان تا به امروز توانسته است از طریق 210 نمایندگی معتبر این مجتمع در سراسر ایران، محصولات خود را به مشتریان و متقاضیان محترم عرضه نماید. همچنین این امکان برای مشتریان محترم فراهم شده که برای طرح سوالات و پرسش‌های خود، با کارشناسان مجموعه طبرستان تماس حاصل نمایند.