مخازن آب پلی اتیلن یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع مخازن آب هستند که برای ذخیره‌سازی و تأمین آب در خانه‌ها، محیط‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند. فرایند ساخت یک مخزن آب پلی اتیلن به دقت و دانش فنی بالا نیاز دارد. در این مقاله، به بررسی نحوه تولید مخزن پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

 

چند روش برای ساخت مخزن آب وجود دارد

  • روش تزریقی
  • روش دمشی
  • روش گهواره‌ای یا راک‌اندرول
  • روش دورانی دو محوره

روش راک اند رول

چرخش راک‌اندرول ساده‌ترین روش شکل‌دهی قطعات در فرآیند دورانی است. در ماشین‌های راک‌اندرول، قالب‌ها حول زاویۀ 360 درجه در یک محور می‌چرخند و در محور دیگر حرکت گهواره‌ای 45 درجه‌ای نسبت به سطح افقی دارند. این روش با وجود ساده بودن تطبیق‌پذیری خوبی دارد. دلایل این تطبیق‌پذیری در ادامه آورده شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن آب 

  • مشاهدۀ درون قالب هنگام قالبگیری در صورت نیاز؛
  • سهولت افزودن چند لایه از مواد؛
  • کنترل ضخامت دیواره در امتداد طول قطعه؛
  • قابلیت کنترل فرآیند از طریق حلقه‌های لغزان که بیرون از محیط گرمادهی قرار دارند.

قالبگیری دمشی

قالب گیری دمشی یکی از روش‌های ساخت مخزن است که برای ساخت قطعات پلاستیکی با شکل و اندازۀ دقیق استفاده می‌شود. فرآیند قالبگیری دمشی مزایای زیر را دارد:

سرعت تولید: قالبگیری دمشی به صورت خودکار صورت می‌گیرد و به دلیل سادگی فرآیند، سرعت تولید بسیار بالاست. این امر باعث کاهش زمان تولید و افزایش توانایی تولید در مقیاس بزرگ می‌شود.

دقت و تناسب ابعاد: قالبگیری دمشی پلی اتیلن به صورت خودکار انجام می‌شود. این روش باعث تضمین دقت و تناسب ابعاد مخزن تولیدی می‌شود.

 

 

قالبگیری دورانی

قالبگیری دورانی یا قالب‌گیری چرخشی فرآیندی است که در دمای بالا، فشار پایین و به صورت قالب باز، با استفاده از حرارت و چرخش دومحوره جهت شکل‌دهی قطعات پلاستیکی توخالی و یکپارچه به کار می‌رود. قالب‌های مورد استفاده در این فرآیند معمولا فلزی یا کامپوزیتی‌اند که از طریق جریان هوا یا اسپری آب با ترکیب این دو خنک می‌شوند. در فرآیند قالبگیری اشکال بسیار پیچیده با ضایعات اندک و کم‌ترین هزینه تولید می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: مخزن اسید سولفوریک چیست ؟

 

از مهم‌ترین مزایای فرآیند قالبگیری دورانی می‌توان به امکان تولید قطعات بزرگ و کوچک توخالی، یکپارچه، فاقد خط جوش و با شکل‌های پیچیده است. بسیاری از این شکل‌های پیچیده را نمی‌توان با هیچ‌یک از فرآیندهای دیگر شکل‌دهی پلاستیک‌ها به صورت یکپارچه تولید کرد.

در این فرآیند به فشاری در داخل قالب جهت جریان پیدا کردن پلاستیک پودری یا مایع و در آمدن آن به شکل قالب نیازی نیست و با چرخش قالب داغ، حول دو محور، پلاستیک درون آن با سطح داخلی حفره در تماس قرار می‌گیرد، برابراین در این فرآیند قطعاتی با جدارۀ نسبتاً نازک و حجم بالا قابل تولیدند. کم بودن ضخامت جدارۀ قطعه موجب کاهش مقدار مصرف مواد پلاستیک، کوتاه شدن زمان چرخۀ تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام شدۀ محصول می‌شود.

قالبگیری دمشی یکی از روش‌های ساخت مخزن

نحوه تولید مخزن

مراحل ساخت مخزن به روش قالبگیری دورانی در ادامه آورده شده است:

  • بارگیری قالب
  • گرمادهی
  • خنک‌کاری
  • تخلیۀ محصول

 

  • بارگیری قالب: در این مرحله، قالب که به شکل محصول نهایی طراحی شده باز می‌شود و مقدار معینی از مادۀ پلیمری مورد نظر به صورت پودر یا مایع در جز پایینی آن ریخته می‌شود. محاسبۀ مقدار مادۀ پلیمری بر اساس وزن و ضخامت مورد انتظار قطعه انجام می‌شود.

 

  • گرمادهی: بعد از بسته شدن اجزای قالب به هم، کالسکۀ حامل قالب به صورت اتوماتیک یا توسط اپراتور به سوی کوره هدایت می‌شود و قالب حول دو محور عمود بر هم در داخل آن می‌چرخد (در ماشین‌های راک اندرول قالب حول یک محور می‌چرخد و حول محور دیگر حرکت گهواره‌ای دارد).

گرمای کوره از طریق دیوارۀ قالب به پلیمر منتقل، و موجب چسبیدن پلیمر پودری یا مایع به دیوارۀ حفرۀ قالب می‌شود. در این مرحله پلیمر به علت نیروی جاذبۀ ثقلی به شکل حوضچه‌ای دائماً در بخش پایینی حفرۀ قالب در چرخش است و این چرخش به هریک از نقاط حفره این امکان را می‌دهد که با مقداری از این مادۀ پلیمری پوشش داده شوند. نقاطی از قالب که قرار است در قطعه ضخامت بیشتری داشته باشند، باید با مادۀ پلیمری تماس بیشتری داشته باشند؛ بنابراین با تغییر سرعت محورهای چرخش قالب می‌توان ضخامت قطعه را در نواحی مختلف تاحدودی کنترل کرد.

ساخت مخزن آب چگونه انجام می شود

  • خنک‌کاری: در این مرحله قالب در حال چرخش وارد محفظه یا ایستگاه خنک‌کاری می‌شود. با سرد شدن قالب از طریق جریان هوا یا جریان هوا به همراه اسپری آب، پلیمر درون آن هم سرد شده، قطعۀ نهایی شکل می‌گیرد. اگر خنک کاری از طریق اسپری آب در این مرحله خیلی زود شروع شود، ممکن است وقوع جمع‌شوندگی نایکنواخت موجب تولید محصولی تابیده شود؛ بنابراین توصیه می‌شود اسپری آب در مرحلۀ خنک‌کاری، پس از شکل‌گیری قطعه به صورت جامد، یعنی دست کم چند دقیقه پس از آغاز این مرحله انجام شود.

 

  • تخلیۀ محصول: در این مرحله حرکت قالب متوقف، و قطعۀ نهایی که دیگر به میزان کافی سرد شده، با باز کردن اجزای قالب از یکدیگر از درون آن خارج می‌شود.

 

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان،بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه است که کیفیت محصول تولیدی یکی از مهم‌ترین اصول آن است. این مجموعه که نام آشنا و معتبری در حوزۀ تولید محصولات پلی اتیلن و صنعت و ساختمان دارد، فعالیت خود را بیش از بیست سال پیش آغاز کرد و هیچگاه خللی در حرکت رو به جلوی آن ایجاد نشد. برای خرید محصولات مجتمع پلاستیک طبرستان می‌توانید به نمایندگی‌های معتبر این مجموعه در سرتاسر ایران مراجعه نمایید.