امروزه باتوجه به شرایط آب در کشور، استفاده از مخازن آب گسترش چشمگیری داشته‌اند. افراد برای نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب شرب، نیاز به مخازنی دارند که بتوانند فشار آب را تحمل کرده و در طعم و بوی آب تغییری ایجاد نکنند.

امروزه باتوجه به شرایط آب در کشور، استفاده از مخازن آب گسترش چشمگیری داشته‌اند. افراد برای نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب شرب، نیاز به مخازنی دارند که بتوانند فشار آب را تحمل کرده و در طعم و بوی آب تغییری ایجاد نکنند. مخازنی که به منظور نگهداری آب استفاده می‌شوند باید قابلیت‌های گوناگونی داشته باشند. برای مثال این مخازن باید ضدجلبک، ضدضربه، مقاوم دربرابر اشعه UV و ... بوده تا بتوانند نگهداری آب را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی ارائه دهیم تا مقدمات آشنایی با انواع منبع آب را فراهم نماییم. بنابراین عزیزانی که قصد خرید مخزن آب پلی‌اتیلن را دارند، بتوانند در گزینش مخزن آب موردنیاز خود , قیمت منبع آب دقیق‌تر عمل کنند

معرفی انواع مخزن آب

قبل از هرچیز خوب است بدانید که برای نگهداری آب، از مخازن مختلفی مانند مخازن فایبرگلاس، فولادی و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود که در این بین، مخازن پلی‌اتیلن به دلیل دارابودن مزایایی همچون وزن سبک، قیمت مقرون‌به‌صرفه، ضدزنگ‌بودن، ضدجلبک‌بودن و ... کاربرد به‌مراتب بیشتری نسبت به مخازن فولادی و فایبرگلاس دارند.

بیشتر بخوانید: منبع آب افقی بهتر است یا عمودی

این دسته از مخازن به دلیل تولیدشدن از پلی‌اتیلن که نوعی پلیمر است، به مخازن پلی‌اتیلنی، معروف هستند. مخازن پلی‌اتیلنی، تنوع زیادی در طرح و مدل دارند که این موضوع باعث می‌شود افرادی که قصد خرید مخازن پلی‌اتیلن را دارند، بتوانند مخزنی متناسب با نیاز خود تهیه نمایند. در ادامه به معرفی انواع مخزن آب پلی‌اتیلن خواهیم پرداخت:

مخزن عمودی

مخزن آب عمودی، یکی از پراستفاده‌ترین مخازن پلی‌اتیلن است که استفاده‌ی گسترده‌ای به منظور نگهداری آب شرب در ساختمان‌ها دارد. مخزن عمودی، شکل استوانه‌ای دارند و به دلیل شکل ایستاده‌ی بر روی قاعده، استقامت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. این دسته از مخازن، برای فضاهایی که از نظر ارتفاع محدودیت دارند، مناسب نیستند، چراکه با افزایش حجم مخزن، ارتفاع آن نیز افزایش می‌یابد.

انواع مخزن آب آشامیدنی

مخزن افقی 

مخزن آب افقی نیز مانند مخزن آب عمودی، یکی از پرکاربردترین مخازن به‌منظور نگهداری و ذخیره‌سازی آب است که افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند. این مخزن برای فضاهای دارای ارتفاع کم بسیار مناسب است و در اینگونه فضاها می‌توان از مخازن افقی پلی‌اتیلن استفاده نمود.

مخزن مکعبی

مخازن مکعبی، به دلیل ابعاد و شکلی که دارند، برای نصب در موقعیت‌های دارای محدودیت بسیار مناسب هستند. این دسته از مخازن دارای پرتی نیستند و فضایی اضافه‌تر از آنچه باید را اشغال نمی‌کنند. مخازن مکعبی در فضاهایی از جمله کابینت، اتاقک تأسیسات، پشت‌بام‌ها، زیرزمین و ... قابل نصب و استفاده هستند.

مخزن زیرپله

مخزن زیرپله به‌منظور نصب در فضاهای غیرقابل استفاده‌ای همچون زیرپله‌ها طراحی و تولید شده‌اند. به طور کلی، این دسته از مخازن، برای ساختمان‌هایی که شرایط نصب مخزن در پشت‌بام و یا طبقات منفی و همکف را ندارند، بسیار مناسب است. از جمله مزایای این مخزن، می‌توان به:

  • ضدضربه
  • ضدجلبک
  • وزن سبک
  • نصب آسان
  • دوام و طول عمر بالا
  • و ... 

اشاره نمود. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا استفاده از مخزن زیرپله روزبه‌روز بیشتر شود و افراد بیشتری درجهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب از این مخزن استفاده نمایند. برای اینکه از حجم انواع مخزن مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه محاسبه حجم انواع تانکر آب (به همراه فرمول) را مطالعه کنید.

مخزن نیسانی

همانطور که در ابتدا گفتیم، حمل‌ونقل آب و دیگر مایعات یکی از دلایل استفاده از مخازن است. از آنجایی که آب در هنگام حمل‌ونقل تکان می‌خورد، فشار قابل‌توجهی متوجه دیواره مخازن می‌شود. به همین جهت، مخازنی که به منظور حمل‌ونقل مایعات طراحی می‌شوند باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. مخزن نیسانی، یکی از مخازن پلی‌اتیلن است که با نصب در قسمت بار وانت‌های باری و نیسان‌ها، امکان حمل‌ونقل آب و دیگر مایعات را فراهم می‌کند. این دسته از مخازن استحکام بسیار بالایی دارند و در برابر فشارهای وارده مقاومت قابل‌توجهی دارند.مخزن آب نیسانی، در برابر اشعه UV بسیار مقاوم است و موجب افت کیفیت مخازن در زمان قرارگرفتن دربرابر نور خورشید نمی‌شوند.

مخزن آسانرو

مخازن آسانرو، جزء مخازنی هستند که برای راهروها و فضاهای دارای محدودیت کارایی دارند و افراد می‌توانند در اینگونه فضاها، این مخازن را نصب نمایند. مخزن آب آسانرو یکی از مخازن پرکاربرد است که ظرفیت‌های گوناگونی دارد. افراد می‌توانند ظرفیت موردنیاز خود را خریداری نمایند.

آشنایی با انواع منبع آب پلی‌اتیلن دیگر

برای آشنایی با انواع منبع آب پلی‌اتیلن که کاربرد گسترده‌ای در زمینه نگهداری و ذخیره‌سازی آب دارند باید به منابع زیر اشاره نماییم:

  • مخزن قیفی

  • مخزن IBC

  • مخزن سپتیک

اگر قصد خرید مخزن را دارید برای اندازه گیری دقیق تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله اشتباهات متداول در خرید مخزن آب چیستند؟ را مطالعه کنید.

انواع مخزن آب خانگی

سخن پایانی

معرفی انواع مخزن آب پلی اتیلن، به افرادی که قصد خرید این دسته از مخازن را دارند کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدی از این مخازن کسب کنند و بتوانند مناسب‌ترین مخزن را با توجه به نیاز خود خریداری نمایند. در این مقاله، برای آشنایی با انواع منبع آب پلی‌اتیلن، مخازن زیر را بررسی نمودیم:

  • مخزن (منبع) افقی
  • مخزن عمودی
  • مخزن مکعبی
  • مخزن زیرپله
  • مخزن نیسانی
  • مخزن آسانرو
  • مخزن قیفی
  • مخزن IBC
  • مخزن سپتیک

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین مجتمع‌های فعال در زمینه تولید مخازن پلی‌اتیلن است که عناوینی چون بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن در خاورمیانه را به دوش می‌کشد. این مجتمع، همواره درتلاش بوده تا با تکیه بر علم روز، اقدام به تولید مخازنی باکیفیت و درجه‌یک نماید. مجتمع پلاستیک طبرستان، دارای 210 نمایندگی معتبر در سطح کشور است که مشتریان محترم برای خرید این مخازن می‌توانند به نمایندگی شهر خود مراجعه نمایند. همچنین عزیزانی که قصد کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوالات خود را دارند، می‌توانند با کارشناسان ما در مجتمع پلاستیک طبرستان، تماس حاصل نمایند.